[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:49

Zinzi_jewel schreef:
Wilde het iets breder krijgen .
Kan er nu 2,5/3 vingers tussen leggen . Maar dan heb ik die klittenband iets te ver naar buiten .
Iets breder omdat t vorige keer leek dat dat nodig was .
Maar kan t dus iets terug leggen dan

En bedankt voor de vies en beweeg tip . Zo had ik t nog niet bekeken .
En ben altijd bang dat iets niet prettig ligt op haar .
Terwijl ik zo zalig kan zitten in de ghost ...
En paard beweegt ook lekker . Er zit weer voorwaartse drang op ipv op de rem lopen
Blij blij blij

Als je een Ghost plat op je paard legt, gaan de kussens vanzelf al iets uit elkaar. Bovendien zijn deze kussens niet te vergelijken met de kussens onder een boomzadel - deze zijn tamelijk plat en zacht. Kussens horen op de lange rug spier te liggen en niet zo ver naar buiten dat ze op de rib-boog liggen. Dus 2,5 vinger is echt breed zat, meer moet niet (geen idee wat voor vingers jij hebt - kan het me tenminste niet herinneren 8-) )

Ik ben blij dat je paard er lekker onder loopt :j

Citaat:
Dus als het goed is komt dinsdag de roma en firenze hier als testzadel in huis *\o/*

Mooi Sussanne +:)+

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 06:40

Don , ik hen best normale vingers :-)
Geen poezelige dames handjes dat dan niet .
Ik zal de kussens iets terug leggen .
En idd je ziet na 2/3 keer zadel gebruik dat t al niet meer zo,n toren is als de 1e keer ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:11

Drie vingers zijn bij mij 5 cm (op het 2e kootje, niet bij een gewricht, daar is het meer!!) Bij de topjes 4,5cm
Ik kan me goed voorstellen waarom we ooit zijn overgestapt op een meetlat in plaats van de maten van voeten, duimen en ellepijpen :+
Gewoon een beetje spelen :) Dan merk je vanzelf wat voor jullie het beste werkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:54

Pmarena, vraagje: ik zag net op Facebook een blauwe Barefoot-pad voorbij komen. Zijn deze ooit in het assortiment geweest ofzo? Ik dacht eerst dat het gewoon een Grandeurpad was maar er zit een BF-labeltje aan, maar als ik nu op internet kijk vind ik via Barefoot alleen zwarte en bruine pads?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:23

Sussanne schreef:
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de ghost te gaan testen *\o/*
Vorig jaar vond ik ze nog heel erg, niet mooi :oo , maar hoe vaker ik ze zie, hoe mooier ik ze vind.
*

Dat heb ik dus précies hetzelfde :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:24

Er zijn wel eens blauwe London pads gemaakt?

Misschien ook een Cheyenne, die weet ik niet zeker meer :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:23

Maartje1990 schreef:
Sussanne schreef:
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de ghost te gaan testen *\o/*
Vorig jaar vond ik ze nog heel erg, niet mooi :oo , maar hoe vaker ik ze zie, hoe mooier ik ze vind.
*

Dat heb ik dus précies hetzelfde :j

Whaha, hier dus ook! Ik wist te weinig van boomloos, dus liet Lilliane langskomen. Wat wensen doorgegeven (van Barefoot, van Ghost geloof ik maar 1 model of zelfs geen?) had echt de hoop dat de Ghost gewoon niet geschikt was, en Barefoot ideaal: dan was de keus makkelijk! Ik vond de Ghost zo... Klein? Uit verhouding?

Tot de passessie, en ik als eerste wat te horen kreeg over de bouw vh paard en welke zadels daarbij zouden kunnen, en natuurlijk matchend tussen ons.

Er werd dus eerst een Ghost opgelegd: inwendig riep ik al, laat hem niet passen! Maar hij zat goed.. Toen ik opstapte, was ik echt verrast: het zat lekker! Dat was raar, als je het ziet lijkt het echt zo'n toren op je paard, maar toch zat je bijna in je paard, haha. Even stappen: oh wauw, mijn pony is knetterscheef! Wat voelde je dat goed?! Als je de toren zag, zou je dat ook niet verwachten.. Daar was wat werk aan de winkel..

Hier dus uiteindelijk ook voor de Ghost gegaan, maar ook omdat het zadel waar we voor gingen, niet zo'n goede match was voor ons. Tja, dan kan je wel iets heel mooi vinden, maar om daar nou mijn pony voor in te ruilen? :+ _O-

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:34

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb zojuist mn zoveelste boomzadel te koop gezet en mn zadeljacht mag weer opnieuw beginnen. Ik zit nu een beetje rond te kijken naar (semi) boomloos. Gaat om een 10 jarige merrie met een hoge doorlopende schoft. Op dit moment gaat mn voorkeur uit naar de flexible inspiration. Heeft iemand ervaring met dit zadel. Of misschien andere goeje suggesties voor een hoge schoft? Ik heb het liefste een zadel welke op een boomzadel lijkt zeg maar, maar wellicht moet ik daar nog vanaf stappen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:47

Uiteraard mag je je hier melden.
Misschien kan je met een speciale pad werken om de voorkant wat van de schoft af te houden?

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:58

Dankjewel! Ja dat zou dan eventueel een optie zijn. Heb nog helemaal geen ervaring met boomloos dus ook geen idee wat de mogelijkheden zijn!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:24

Lilianne van www.boomlooszadelpasservice.nl eens contacten? Teteltee hier op bokt :)
Zij heeft verschillende modellen boomloze zadels, kan je goed informeren en evt. doorsturen als ze denkt dat ze er niet uit komt met de zadels die ze heeft!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:37

Mijn testzadel komt morgen :D Ik ga de Cherokee testen, ben benieuwd :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:27

zafan schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb zojuist mn zoveelste boomzadel te koop gezet en mn zadeljacht mag weer opnieuw beginnen. Ik zit nu een beetje rond te kijken naar (semi) boomloos. Gaat om een 10 jarige merrie met een hoge doorlopende schoft. Op dit moment gaat mn voorkeur uit naar de flexible inspiration. Heeft iemand ervaring met dit zadel. Of misschien andere goeje suggesties voor een hoge schoft? Ik heb het liefste een zadel welke op een boomzadel lijkt zeg maar, maar wellicht moet ik daar nog vanaf stappen.

Hier ook één met een hoge en lang doorlopende schoft. Eigenlijk past elk boomloze zadel wel met de juiste (extra) inlages (en pommel). Maar of je dat moet willen is een tweede natuurlijk, want meer inlage gaat ten koste van de close contact.

Barefoot heeft een nieuw dressuurzadel, dat lijkt op en boomzadel. Ik heb zelf het sample zadel. De huidige heb ik niet gehad, maar in de 'kussens' zitten hd inlages, en ik denk dat dat zeker wel past. Eventueel met een klein deel inlage erbij in afhankelijk van de bouw van je paard. Andere dressuurzadels zijn de london of lexington, die hier ook passen met hd of dubbele inlages. Maar die lijken niet zo erg op boomzadels.

Ghost lijkt niet echt op een dressuurzadel, maar past hier ook, en wel zonder extra of dikkere inlages.

Verder heb ik geen ervaring met echt op boomzadel lijkende zadels.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:31

Wat is de ervaring met de scheerwollen ghost zittingen? Vind het best mooi maar zou het sonde vinden als ik binnen een paar maanden al een kale zitting heb. Met vetleer kan je er nog eens mee poetsen maar dat gaat natuurlijk niet bij wol.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:38

Voor de net komende kijkers hier ...
Ghost is zalig ....
En krijg je altijd wel correct op je paard .
Een semi boomloos wil niet altijd lekker liggen omdat het veel meer star is .
Ik ben iig aan t sparen voor of n 2e complete ghost of alleen een Seat met dressuur blad

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:41

Zinzi_jewel schreef:
Voor de net komende kijkers hier ...
Ghost is zalig ....
En krijg je altijd wel correct op je paard .
Een semi boomloos wil niet altijd lekker liggen omdat het veel meer star is .
Ik ben iig aan t sparen voor of n 2e complete ghost of alleen een Seat met dressuur blad

Dat was ook altijd mijn idee, dat semi-boomloos star is. Maar na ervaring is dat idee exht wel weg geebt. Mijn flexible saddle is namelij wel echt flexibel. Kan hem toch echt wel flink manipuleren op het kopijzer naz Maarja de pommel bij een barefoot is bijv ook niet standaard flexibel. De flexee was ook verbazingwekkend soepel terwijl de hidalgo spaans/portugees model weer te stug was. (heb een paard met weke rug, hoge schoft en innde hoogte oplopende kont)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:11

Ik heb ervaring met hidalgo , startrekk en trekker .
Waarbij trekker veruit het meest flexibel was mijn inziens .
Hidalgo wilde paard lief helemaal niet onderdoor sjouwen . Met de startrekk ging ze aan de kletter .
En trekker hadden we op onze pony . Heb m zelf niet gereden omdat ik hem super lelijk vindt

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:21

@geryon, heb je toevalligeen link naar de nieuwe barefoot? Klinkt goed!!
Inmiddels begint de ghost me ook wel meer aan te spreken. Met name door de goeie verhalen erover en het model firenze valt kwa uiterlijk ook nog wel mee en het vriendelijke prijskaartje is ook wel erg fijn! Lastig!! Neig eigenlijk meer naar semiboomloos ivm drukverdeling maar als ik gebruikerservaringen lees moet dat bij boomloos ook wel oke zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:07

Azmay schreef:
Wat is de ervaring met de scheerwollen ghost zittingen? Vind het best mooi maar zou het sonde vinden als ik binnen een paar maanden al een kale zitting heb. Met vetleer kan je er nog eens mee poetsen maar dat gaat natuurlijk niet bij wol.

Ik heb er een die helemaal van scheerwol is en die blijft heel netjes :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:22

Zafan , waarom nodig je tetteltee niet uit voor een sessie ?
Weet je in korte tijd zoveel meer

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:36

Heb vandaag voor eens een spons verknipt en onder mijn zitting gedaan (zoals Suzanne hier eerder in het topic vermeldde), omdat mijn Ghost wat naar voren zakt. Werkte prima! Wil m morgen nog ietsje meer opvullen :)

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:17

Zinzi_jewel schreef:

Wie is precies tetteltee? Daar kom ik zo snel niet achter :o ik ben aan het rondkijken om een afspraak te maken maar wil dan het liefste iemand met meerdere merken die me aanspreken. Wil eigenlijk morgen even bellen naar skyriding of zij ook nog ghost verkopen. Ze hebben wel de flexible inspiration die me erg aanspreekt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:50

Zij is van de boomloos passervice

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:00

Skyriding verkoopt nog Ghost geloof ik :j Althans, ze hebben een Ghost gepast op mijn vriendin haar paard.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:21

zafan schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Wie is precies tetteltee? Daar kom ik zo snel niet achter :o ik ben aan het rondkijken om een afspraak te maken maar wil dan het liefste iemand met meerdere merken die me aanspreken. Wil eigenlijk morgen even bellen naar skyriding of zij ook nog ghost verkopen. Ze hebben wel de flexible inspiration die me erg aanspreekt.

Van boomloos testzadel (zie link bovenin pagina gepost door buiten zinnig).

Update: wat ben ik blij met mijn spook <3 geen geschuif, geen naar voren gedoe meer. Gewoon zitten, voelen, rijden, ervaren, genieten en ontspannen.

Ondertussen zadel wat ingezakt en ligt nu horizontaal. (Eerst leek de zitting iets naar voren te kantelen)

Heb hem op nog iets breder gezet dmv de kussens breder te plakken. Vond/vind het eng doordat je ze snel asymmetrisch heb. Nu 2x aangepast & 3 keer gecheckt lijkt het goed te zitten. Hierbij de afdrukken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Feedback is welkom

Helaas contact met vorige zadel verkoopster heel negatief afgesloten. Maar goed, onze meningen verschillen blijkbaar teveel wat erg onprofessionele en onnodig felle reacties leidde.