Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:17

Goedkoop is ook niet meteen slecht. Soms betaal je voor hoofdstel 1 meer als voor 2, terwijl 2 eigenlijk beter is. Nu kost echt goed leer wel wat meer, maar ipv echt heel goed gewoon goed leer is ook prima natuurlijk. Het hele zachte leer is ook niet geweldig, voelt wel goed maar slijt bijvoorbeeld weer veel harder. Ik heb liever de onderlegde stukken heel zacht en de andere stukken iets minder, zodat het iets minder slijt zonder dat het ten koste van comfort gaat.

Ik vind het pas bizar als de 'duurdere' hoofdstellen net karton zijn, stijf en hard en slijtgevoelig. Dan betaal je gewoon voor de naam en zeker niet voor kwaliteit. Heb aantal jaar geleden echt lange zoektocht gehad. Wilde ook bruin en dat was toen sowieso lastig te krijgen. 1 goedkoper hoofdstel en verder boven de 200 euro, maar die waren echt niet prettig in de hand en wilde ik niet op het hoofd van paard hebben. Achteraf maar goed ook. stalgenootje had wel 1 van die hoofdstellen en die was echt binnen een paar jaar stuk, ondanks goed onderhoud. Dat was voor dat merk en geld echt schandalig.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:07

En de vraag is ook wat is "goed onderhoud". Ken mensen die elke week hun hoofdstel helemaal poetsen met van alles. Als er iets slecht is voor je tuig...
Ik probeer meestal MP in de gaten te houden. Kan je vaak voor leuk geld de mooie merken stuk betaalbaarder vinden.

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:51

Haha of mensen die bang zijn voor schimmel op tuig wat je een tijd lang niet gebruikt. Ik heb liever schimmel erop dan uitdrogen. Schimmel maak je schoon en het tuig is weer goed.

Maar onderhoud, precies hetzelfde als wat ik mijn hele paarden leven al doe met al het tuig en nooit problemen mee gehad heb. Vuil en zweet eraf halen na elke rit (net als bij het bit) en voor elke wedstrijd schoonmaken(gemiddeld 1 keer per maand, soms 2 maar dan minder werk) met 1 keer in de paar maanden ook echt uit elkaar en schoonmaken en daarna voeden. Zij deed precies hetzelfde, ook met al het tuig ervoor en erna en dat duurdere bijna kartonnen hoofdstel was de enige die volgens mij binnen 2 of 3 jaar echt kapot was.
Even los ongelukken waarbij iets stuk kan gaan, dat kan met alles gebeuren. Dat was hier niet zo.

dieseltje09

Berichten: 1881
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 12:25

MyWishMax schreef:
Zit in ieder geval mooier qua neusriem als een hoop andere hoofdstellen. Laat jukbeen ook mooi vrij ipv er alsnog op of tegenaan liggen. Zie dat toch regelmatig langskomen hier en vind ik dan weer zonde van een anatomisch hoofdstel.

De kwaliteit van stubben is wel enorm goed altijd. Ja, duur was het altijd al maar je kreeg er altijd heel veel kwaliteit voor terug. (Wij hebben er pas 1 weggedaan die 25 jaar oud was en enige reden dat je dat zag was ouderwetse model) Sommige andere hoofdstellen zijn iets goedkoper, maar stuk mindere kwaliteit en dat vind ik dan veel duurder haha.
Nu vind ik de stubben ook wel té duur hoor, er zijn grenzen aan wat ik uitgeef aan bepaalde dingen. :+


Ach als ik zie hoe de schockemolhe beta er uitziet na 3 jaar…(ik vind hem het geld niet waard, tis dat ik hem voor een heel leuk bedrag van stalgenootje heb kunnen overnemen maar als ik zie hoe hij zich houd, dan sla ik over) dan ga ik voor zelfde geld 100x liever voor deze stubben :')

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:42

1x in de maand schoonmaken was al slecht voor het weer volgens de zadelmaker, dus dat advies heb ik maar ter harte genomen :D
Mijn passier is afgelopen jaar nog nooit gepoetst en ziet er nog als nieuw uit :D

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:55

Daannvd92 schreef:
Ik vind die van Nika ook super mooi. <3
Zag op facebook ook een reactie voor 1 zonder lak, diegene kreeg het antwoord dat ze die wel had in maat full.

Hoop dat de volgende van hun 1 is met de bakstukken in het hoofdstel zoals bij Schockemohle, vind mn paard fijner en ik mooier haha.


Die hebben ze dus. Ik had dus gevraagd over de non-lak en naar aanleiding daarvan een PB via facebook gestuurd. Krijg nu foto's van wat ze dan hebben, maar dat is niet het model als met die lak, maar met bit aan bakstukken. Je zou ze dus even pb kunnen sturen.

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:09

manzano schreef:
1x in de maand schoonmaken was al slecht voor het weer volgens de zadelmaker, dus dat advies heb ik maar ter harte genomen :D
Mijn passier is afgelopen jaar nog nooit gepoetst en ziet er nog als nieuw uit :D


Alle zadelmakers die ik gesproken heb vonden mijn zadels juist altijd perfect onderhouden :')

Waidida
Berichten: 778
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:12

Hipica vertelde mij net dat je na elke rit je zadel moet behandelen :') help, nu weet ik het ook niet meer -O-

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:28

Dat zei Anatomica ook tegen een stalgenoot en die deed dat helemaal zoals ze zeiden.

Zadel zag er niet meer uit! Ik ben team, je kunt zeker teveel doen :j

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:30

Ik ben team oh de boel is wel erg smerig, doekje er over, is het droog? Ok vetje er bij :+

Maar goed ik koop nooit duur spul

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:32

Ik heb nu 9 jaar eigen paarden... Heel eerlijk ik heb nog nooit een hoofdstel of zadel gepoetst (oeps). Alles ziet er nog helemaal prima uit :) (hoogstens een doekje erover als er wat modder op beland is.)

mavantos

Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:45

Ik kan me niet voorstellen dat je spullen er goed/als nieuw uitzien als je ze werkelijk nooit poetst... Ik zie allemaal krokante sperriemen voor me := :r

Ik reinig mijn spullen regelmatig en dat is afhankelijk van hoeveel mijn paard zweet. Bij veel zweten kan het bijna dagelijks zijn, want dan is het de dag erna echt wit uitgeslagen en hard. Als mijn paard veel gezweet heeft spuit ik mijn hoofdstel ook gerust schoon op de wasplaats en droog direct ik het daarna met een doek. Daadwerkelijk invetten al eens per één à twee maanden zijn (hoofdstel vaker dan zadel, want onder het zadel zit een dekje en als dat leer te zacht wordt slijt je zadel sneller). Dat is niet zo veel nodig als je het regelmatig reinigt.

Ik zou nog wel een nieuw hoofdstel willen. Ben terug op mijn volledig niet anatomische Passier hoofdstel, nadat mijn Dyon kapot is gegaan door een ongelukje. Ik kan een nieuw kopstuk bestellen, maar die kost ook €100... Die had wel een super fijn kopstuk (https://www.dochorse.nl/dyon-hoofdstel- ... nAEALw_wcB deze versie, maar ik heb volgens mij de wat smallere neusriem).

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:49

mavantos schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je spullen er goed/als nieuw uitzien als je ze werkelijk nooit poetst... Ik zie allemaal krokante sperriemen voor me := :r

Ik reinig mijn spullen regelmatig en dat is afhankelijk van hoeveel mijn paard zweet. Bij veel zweten kan het bijna dagelijks zijn, want dan is het de dag erna echt wit uitgeslagen en hard. Als mijn paard veel gezweet heeft spuit ik mijn hoofdstel ook gerust schoon op de wasplaats en droog direct ik het daarna met een doek. Daadwerkelijk invetten al eens per één à twee maanden zijn (hoofdstel iets vaker dan zadel). Dat is niet zo veel nodig als je het regelmatig reinigt.

Ik zou nog wel een nieuw hoofdstel willen. Ben terug op mijn volledig niet anatomische Passier hoofdstel, nadat mijn Dyon kapot is gegaan door een ongelukje. Ik kan een nieuw kopstuk bestellen, maar die kost ook €100... Die had wel een super fijn kopstuk (https://www.dochorse.nl/dyon-hoofdstel- ... nAEALw_wcB deze versie, maar ik heb volgens mij de wat smallere neusriem).


Dit dus. Zweet en huidvet aan tuig is ook niet prettig voor het paard, dus ik houd het schoon. Echt invetten gebeurd niet elke keer zoals ik schreef, maar schoonmaken dus wel. En dan verschil tussen even met doekje of water na het rijden of met spul schoonmaken. Zelfde met laarzen.

mavantos

Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:53

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je spullen er goed/als nieuw uitzien als je ze werkelijk nooit poetst... Ik zie allemaal krokante sperriemen voor me := :r

Ik reinig mijn spullen regelmatig en dat is afhankelijk van hoeveel mijn paard zweet. Bij veel zweten kan het bijna dagelijks zijn, want dan is het de dag erna echt wit uitgeslagen en hard. Als mijn paard veel gezweet heeft spuit ik mijn hoofdstel ook gerust schoon op de wasplaats en droog direct ik het daarna met een doek. Daadwerkelijk invetten al eens per één à twee maanden zijn (hoofdstel iets vaker dan zadel). Dat is niet zo veel nodig als je het regelmatig reinigt.

Ik zou nog wel een nieuw hoofdstel willen. Ben terug op mijn volledig niet anatomische Passier hoofdstel, nadat mijn Dyon kapot is gegaan door een ongelukje. Ik kan een nieuw kopstuk bestellen, maar die kost ook €100... Die had wel een super fijn kopstuk (https://www.dochorse.nl/dyon-hoofdstel- ... nAEALw_wcB deze versie, maar ik heb volgens mij de wat smallere neusriem).


Dit dus. Zweet en huidvet aan tuig is ook niet prettig voor het paard, dus ik houd het schoon. Echt invetten gebeurd niet elke keer zoals ik schreef, maar schoonmaken dus wel. En dan verschil tussen even met doekje of water na het rijden of met spul schoonmaken. Zelfde met laarzen.


Ik ben nogal lui, bij mij is het meestal gewoon een spons met een cleaning spray (die cleanse & condition van NAF is top! Alleen verkopen ze die spray niet meer en die nieuwe fles is echt vreselijk. Dus mocht iemand nog iets aanraden hoor ik het graag :) ).

Als het echt heel vies is dan gaat het hoofdstel onder de douche (zadel niet hoor!) en dan droog ik het af. Daarna vet ik het meestal direct in, want dan is het echt goed schoon.

Invetten zonder schoonmaken is als water naar de zee dragen, dat slaat nergens op :+ . Ik gebruik voor invetten de balsem van Passier.

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:07

Ik heb wel een paar fijne, paar keer gewonnen met wedstrijden en daarnaast spul aangeraden door hoofdstel verkoopster en zadelmaker. Oa die passier balsem dus :') zal eens kijken welke cleanser ik gebruik nu.

Edit ik heb oa de naf quick clean. Dat is wel zo'n normale spuitbus
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-08-23 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:09

Ik heb een cleaningspray van Decathlon in de kast staan en die gebruik ik af en toe voor m'n singel. Die werkt wel prima. Maar heb hem al jaren, dus weet niet of ze die nog verkopen.

Een vochtig doekje erover vind ik overigens wat anders dan je tuig poetsen. Met poetsen bedoel ik dus zadelzeep/vet/conditioner en weet ik het wat ze allemaal op de markt hebben.

Passier Balsem heb ik ook. Is idd ook fijn spul. Maar als ik het 1x per jaar gebruik is het dus vaak. Doe je er wel lekker lang mee :D

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:17

Met vaker gebruik ook :') er lijkt geen einde aan die pot te komen!

Vroeger had je van die lederdressing, die vond ik voor hoofdstellen ideaal. Maar kon die vorige keer niet meer vinden.

Dat doekje is voor mij ook onderhoud en dus zowat na elk gebruik. Cleanser regelmatig, sowieso voor elke wedstrijd. Vetten dus minder vaak. Alleen toen ik zadel net nieuw had even op advies van zadelmaker, daarna gewoon weer normale ritme.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:30

Probleem is overigens vaak niet voor het leer, maar veel stiksel kan niet goed tegen zeep/cleaner en gaat er stuk van.

Rapide had ook altijd lederdressing. Die heb ik bij de verhuizing weggedaan.... fles had gelekt, daar wordt je niet blij van kan ik je vertellen. Wat een smurrie :=

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:18

mavantos schreef:
Ik ben nogal lui, bij mij is het meestal gewoon een spons met een cleaning spray (die cleanse & condition van NAF is top! Alleen verkopen ze die spray niet meer en die nieuwe fles is echt vreselijk. Dus mocht iemand nog iets aanraden hoor ik het graag ).

Groene zeep :D heel goedkoop en werkt erg goed :j

en verder gewoon Rapide ledervet en lederdressing :)

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:41

manzano schreef:
Probleem is overigens vaak niet voor het leer, maar veel stiksel kan niet goed tegen zeep/cleaner en gaat er stuk van.

Rapide had ook altijd lederdressing. Die heb ik bij de verhuizing weggedaan.... fles had gelekt, daar wordt je niet blij van kan ik je vertellen. Wat een smurrie :=


Dat was degene die ik bedoelde, ja! En dat lekken weet ik ook nog :=

Daarom was ik geen fan van hoofdstellen in een bak met olie gooien wat een tijdlang populair is geweest. Met cleaner nooit problemen gehad met de stiksel, met olie wel gedoe gezien.

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:52

Wat vinden jullie van deze?
Ze is er zelf wel blij mee.. oke,op deze foto's niet haha, maar ze loopt er lekker mee!
Overgenomen van bokker hier. Maar moest wat gaatjes bijmaken ed en pas nu tijd voor gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij lijkt alleen iets strak achter dr oren te zitten maar ze loopt er verder prima mee gelukkig.. en ze geeft het echt aan als iets niet fijn zit... want gewoon Engelse neusriem hoef ik niet mee aan te komen, dan blijft ze stug..

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:43

Oogt idd iets strak bij de oren, dus wel iets om in de gaten te houden dat ze daar geen last krijgt. Zit verder qua neus netjes vind ik. En belangrijkste blijft toch wat het paard ervan vindt!

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:46

Wellicht maakt een wat grotere front riem al verschil :)

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:47

Welk hoofdstel is dat? Mooi in elk geval :D

Hier was een grotere frontriem idd de oplossing

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:13

Ik heb geen idee, mssn de bokker van wie ik m heb overgenomen wel, die leest hier ook mee haha. Weet ik zo niet meer verder.

Ja ze loopt er echt prima op! Kan wel eens kijken naar de frontriem idd! Heb nog wel losse zat liggen die wel echt ruim zijn ook.