[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:04

Sonja89 schreef:
De Butterfly lijkt hier nog te koop te zijn? Of is dit namaak? https://www.reitsportpferdundspass.com/ ... -Butterfly

Inderdaad. Ze zijn er nog wel maar worden niet meer geproduceerd volgens mij. Ze hebben in plaats daarvan nu de Diamond, meer een westernmodel. Wel leuk ding, maar wel erg hoog geprijsd vind ik in verhouding tot de andere modellen..

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:22

Ik heb ook even aan de grandeur velzadels gedacht maar Barefoot voelt dan toch net wat vertrouwdere...

RosalieWhizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:30

Hoi!

Ik ben aan het denken om een boomloos zadel aan te schaffen voor mijn Haflinger. Hij heeft een best moeilijke bouw, hij heeft een normale breedte schoft die best laag is, zijn rug is een beetje doorgezakt, daardoor gaat elk boom zadel achterover liggen. Voor mij zelf ben ik opzoek naar een zacht zadel, waar ik veel vrijheid heb. Ik heb nu een dressuurzadel die duwt mij in een houding, daardoor zit ik niet meer stabiel in het zadel. Vooral in galop heb ik daar veel last van. Zonder zadel zit ik nu 10 keer steviger dan met zadel.

Ik zit zelf te denken aan deze zadels:
http://www.horsecomfort.nl/_pages/boomloos_zadel.html
https://www.agradi.nl/hkm-boomloos-zadel-zwart-18.htm

Hebben jullie nog tips? Waar ik bij het passen op moet letten enz.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:32

Ik heb als tip om even door te sparen en te gaan voor een fatsoenlijk merk.
Barefoot, ghost....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:49

De zadels die je laat zien daarbij geef ik je met het rugtype dat je omschrijft, minstens 99% kans dat die ook achterover gaan liggen...die zijn echt voor rechte ruggen en dan nog is het een kwaliteit waar je beter van weg kan blijven ;)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:02

Dit lijken mij (vooral die van horsecomfort) juist zadeltjes die je in een houding zullen duwen.. ik met dat budget dan op zoek gaan naar een oudere barefoot!

En met een klein budget kan je ook nog eens op AMreitsport kijken. Ik zie daar nu in Nederland vaak de westernzadels van aangeboden worden waar veel mensen wel enthousiast over zijn. Hier werden ze verkocht als 'bosrand zadel'. AMreitsport maakt bekende modellen boomloze zadels na. Ze worden goedkoop geproduceerd en kwalitatief ongetwijfeld wat minder dan bijv. Barefoot, maar volgens duitse ervaringssites zijn ze niet slecht en reageren/ruilen ze netjes als je toch een scheef/maandagochtendproduct krijgt.

Dit is een van hun 'neppers':
http://amreitsport.shopgate.com/item/502d323736
Laatst bijgewerkt door dovish op 29-03-17 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

_Aine

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:14

Dan ben ik wel nog steeds benieuwd naar of er iemand is die zowel de grandeur momentum endurance als de christ butterfly in handen hebben gehad en me wat kan vertellen over oa de stijfheid van deze zadels.

RosalieWhizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:23

Ik zit er alleen een beetje mee dat ik geen idee heb of dat zo'n boomloos zadel iets voor mij en mijn pony is. Dus ik dacht als ik eerst gewoon zo'n goedkoop zadel koop en daarmee kijk of dat ik het iets vind kan ik altijd nog voor een beter zadel kijken. Zijn deze zadels daarvoor ook niet geschikt? Zijn er ook nog andere die boomloze zadels kunnen passen wat meer in mijn buurt? Mijn pony staat namelijk in Waspik

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:25

Lilianne van www.boomlooszadelpasservice.nl rijdt door heel het land. Je kunt dan verschillende boomloze zadels bekijken en proberen en er achter komen of het wat voor je is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:27

RosalieWhizz schreef:
Ik zit er alleen een beetje mee dat ik geen idee heb of dat zo'n boomloos zadel iets voor mij en mijn pony is. Dus ik dacht als ik eerst gewoon zo'n goedkoop zadel koop en daarmee kijk of dat ik het iets vind kan ik altijd nog voor een beter zadel kijken. Zijn deze zadels daarvoor ook niet geschikt? Zijn er ook nog andere die boomloze zadels kunnen passen wat meer in mijn buurt? Mijn pony staat namelijk in Waspik

Maar door er een goedkoop prul op te leggen weet je niet of een GOED boomloos zadel iets voor je is. Neem indd contavt op met die passervice ze probeert ook altijd afspraken te combinerem wat de reiskosten drukt

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:30

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:38

Mensen die zo'n goedkoop zadel passen om te proberen, vinden het meestal niet echt fijn :=

En je hebt dan nog geen idee hoe "boomloos" ook aan kan voelen, je test enkel en alleen het betreffende zadel dat totaal anders zit, ligt en aanvoelt dan betere merken :)

Meestal is het kopen van zo'n zadeltje weggegooid geld. Dan kan je echt 100.000 keer beter overwegen om een afspraak te maken met Lilianne van http://www.boomlooszadelpasservice.nl :j

Dan ben je wel een geldbedrag kwijt maar heb je daarvoor in ruil wel meteen allerlei verschillende merken en modellen boomloze / flexibele zadels kunnen vergelijken, passen, er mee kunnen rijden en je krijgt er nog advies bij ook, dus na zo'n ochtend / middag weet je normaal gesproken precies welk zadel (en toebehoren!) goed bij jullie passen +:)+

Je kan dan meteen op zoek naar een zadel waarvan je zelf hebt gevoeld dat het goed bij jullie past, hoef je geen miskopen te doen :7

Dat is dan veel meer waar voor je geld dan wanneer je een prutzadel koopt en eigenlijk nog steeds niks wijzer bent op "boomloos" gebied ;)

RosalieWhizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:46

Na jullie reacties zie ik idd af van deze zadels, misschien laat ik diegene wel langs komen. Het is iig wel heel fijn als ik dan gewoon zadels kan uittesten, dan weet ik of dat het iets is voor ons of niet en heb ik niet weer dat hij toch niet past. Bedankt iig voor alle reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:14

ik zie op sommige foto's dat mensen een bruine seatsaver (wolletje)op hun barefoot hebben...
maar ik zie alleen witte.
(ik doel op de bontjes die je OP de zitting doet...niet de complete seatsavers...al wil ik die wel tweedehands haha)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:14

Ik was zo blij met mijn lexington maar merk nu tocht weer dat ik me stoot tegen de pommel bij het lichtrijden er zit een maat M in, wat kan hier toch de oorzaak van zijn?

Of kan ik gewoon niet rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:15

te klein zadel?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:17

Maat 2, M pommel. ik wilde zo graag dat dit BF verhaal zou slagen en heb als soort van laatste optie een Lexington gehaald gekocht ik weet nog niet of het wat is.

Vind deze wel veel lekkerder zitten dan mij Cheyenne of Atlanta.
Heb veel steun aan de wrongen want ik heb wat knie problemen.

Helaas zaten de extra wrongen bij deze niet inbegrepen (2e hand gekocht) dus die zoek ik nog.
Maar nu dat stoten weer tijdens het lichtijden :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:19

Kan het niet ff wennen zijn door juist de wat andere zit??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:48

Beugelophanging wel op de goede plek misschien te ver naar voren of te ver naar achteren.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:51

Kom je misschien te ver omhoog met licht rijden? :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:52

Ligt je zadel wel recht?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:02

De lexington heeft dacht ik een extra dik vps aan de achterkant. Als je dat zadel op een paard legt met een rechte rug dan ligt zadel in verhouding iets voorover. Misschien dat je daarom tegen de pommel aankomt.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:40

Hm, naar de beugelophanging heb ik nog niet gekeken. Dat kan ik eens doen! Zouden ze dan verder naar achteren moeten misschien?

Te ver omhoog komen weet ik niet precies, dit is qua lengte van beugels prettig.

Je zou denken dat wanneer het zadel wat voorover ligt dat je juist niet tegen een pommel aan zou komen.

Wennen is het weer zeker denk ik, heb lang een western zadel gehad dus ben qua zit sowieso verpest...

Ik zal eens een foto maken van de ligging!