[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:49

Fijn. Barefoot zat altijd lekker close, maar tukje breed wn mijn huidige boomzadel ook..
Wil iets smallers.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:50

Ik ervaarde het niet als vreselijk hoog of vervelend :n absoluut niet zelfs. Kon mijn paard goed voelen onder me, veel meer dan met haar eigen westernzadel ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:07

ik vind dat de ghost, zeker met originele pads er hoog uit zien, maar absoluut niet zo voelen.

Leo: ik zou toch nog eens de andere wrongen testen, ik heb de roma en heb de quevis dacht ik getest omdat ik dacht dat het beter zou zijn, maar die schuinere wrongen prikten énorm in mijn been, was absoluut geen succes.
Als je western rijdt, waarom kies je dan niet de usa? kan je eventueel ook wrongen op laten zetten?

ik loop zelf tegen een euveltje aan, ik heb een normale maat roma, met zitverkleiner en frontriser, ligt op mijn jongste prima, maar mijn oudste is deze winter behoorlijk afgevallen, nu glij ik naar voor in het zadel tegen de wrongen aan geperst. Ik vermoed dat dit is omdat die wat naar beneden zakt. Dien ik gewoon de kussens vooraan smaller te zetten om dit op te lossen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:11

Dat kun je volgens mij idd met de kussens oplossen, maar als je hetzefde zadel voor 2 paarden gebruikt lijkt me dat lastig omdat het toch een precies werkje is. Persoonlijk zou ik dan liever tijdelijk een pad met iets build-up nemen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:21

Ik ben op zoek naar recente ervaringen met het fellsattel van Barefoot, ook i.v.m. de mogelijke slijtage. Iemand?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:22

Of nog eens noor je frontriser kijken. Merkte bij mij datdie wel gaat inzakken naverloop van tijd en dan ga je inderdaad naar voren zitten. Heb er extra stuk schuim tussen gezet en euvel was opgelost.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:41

de frontriser is nog gloedjenieuw (mss 5 uur gebruikt :D)
normaal kan heb ik vanaf volgende week 2 zadels, dus ik kan de kussens wel gewoon aanpassen voor dit paard, heb nl burionipads die niet verwisselbaar zijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:57

Ik zou de kussens voor iets breder zetten,kijken of dat oplost. Of anders inderdaad een eztra stukje schuin tussen basis en front rister of front riser en zit

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:35

Nu we wekelijks wat langere afstanden maken (23km) merk ik helaas dat er iets niet helemaal goed gaat.

Laatst na een lange rit had ponylief op rechts een warme plek die ook wat dikker was. En vandaag was heel duidelijk precies die plek droog terwijl hij verder goed bezet was.

Wat moet ik hiermee? Zat zelf te denken voor de langere afstanden ook aan de nieuwe dikkere panelen, maar op links was er geen droge plek, dus het is wel een lokaal probleem.

Ik heb een ghost piccolo en reed hier met een burioni fleece pad. Vorige keer ook toen ik die warme/dikke plekken ontdekte.

Afbeelding
Was lastig een rechte foto te maken zonder schaduw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:44

Zijn de schouders wel gelijk ontwikkeld ?
Rij je veel op hetzelfde been licht ??

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:54

Ja op het wisselen van been tijdens het rijden let ik juist heel goed!
Schouders gelijk ontwikkelt vind ik lastig om antwoord op te geven, met centered riding lessen en het rechtrichten aan de hand probeer ik hem zo recht mogelijk te maken, maar de meeste spierontwikkeling komt toch vanuit het buiten rijden.

Rechts is z'n lange kant en links zonder kortere kant, hij heeft dus voorkeur om links gebogen te zijn.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:08

LBLGypsyCobs schreef:
Ziet er fijn uit, zoiets zoek ik dus ook.

Ik heb er zo een, maar dan met lange zweetbladen. Je mag hem wel een keer van dichtbij bekijken/uitproberen.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:19

@bliksem: ik vind het in elk geval wel opvallend dat de zweetafdruk helemaal over de ruggengraat gaat bij de schoft en achteraan er behoorlijk dicht op zit. (Rechts er dichter op zit dan links lijkt?) Dat lijkt toch op scheef zitten of scheef er onder zittende kussens. Al dan niet ook aan de smalle kant.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:27

hoefijzer schreef:
@bliksem: ik vind het in elk geval wel opvallend dat de zweetafdruk helemaal over de ruggengraat gaat bij de schoft en achteraan er behoorlijk dicht op zit. (Rechts er dichter op zit dan links lijkt?) Dat lijkt toch op scheef zitten of scheef er onder zittende kussens. Al dan niet ook aan de smalle kant.

Heb je gelijk in inderdaad! De kussens zit ik ook steeds mee te rotzooien. Maar het lijkt volgens jou alsof ze breder moeten? Met opstappen (met krukje) met de burioni schuift het zadel ook (naar links dus). Maar na het opstappen probeer ik dat weer te corrigeren.
Met de ghost pad heb ik dat minder, zal die bij de volgende lange rit gebruiken om eens het verschil te bekijken.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:57

Het is een beetje moeilijk te zeggen vanaf een foto. Maar boomzadel of boomlooszadel: het dragende gedeelte van de rug van je paard veranderd er niet mee.
Ik heb persoonlijk met krijt op mijn paard getekend waar de spieren naast de ruggengraat beginnen en de schoft mooi vrij blijft. Dit heb ik met een liniaal opgemeten en onder op mij zadel getekend.

Dit is de breedte die de kussen tenminste moeten hebben. Wanneer je de pad ook nog wat in de kamer trekt moeten de kussens dus nog een fractie breder. Anders druk je die hele pad alsnog op het gevoelige gedeelte.
Met smalle paarden met een opliggende ruggengraat is dit het lastigst. Dan zakt het er snel over heen en is het moeilijk de ruggengraat mooi vrij te houden. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit type zadel dan geschikt is.
Maar met brede paarden, zoals zo te zien ook de jouwe, moet het best lukken om een mooie vrije ruggengraat te hebben.

Vergeet niet: meten is weten. Geen kritiek op jou persoonlijk overigens :) , maar ik heb wel eens het idee dan veel mensen in dit topic gewoon op gevoel die kussens er onder plakken, er even naar kijken en met natte vinger werk wel gokken dat het goed gaat.
Bij een boomzadel zou het absoluut niet acceptabel zijn als de kussens maar een cm scheef zitten, dat moet je voor je boomloze zadel ook niet willen.
De beste tip die ik kan geven is: teken met krijt in het midden een lijn op je klittenband aan de onderzijde van het zadel. Maak vervolgens een lijn waar het kussen moet lopen (meten n.a.v. je paard.) en zorg dat die aan allebei de kanten gelijk is. Dit kan je nameten met een centimeter of eventueel met een touwtje wanneer je in de meest gebogen stukken zit. Zet vervolgens streepjes om de 10 cm van voor naar achter. Op je kussens zorg je ook voor deze streepjes aan de binnenzijde om de 10 cm. Plak het zorgvuldig streepje bij streepje en leg er als laatst nog overal een liniaal langs. Dan weet je (redelijk) zeker dat aan het einde van dit proces je kussens er symmetrisch op zitten.

Nu zullen die kussens wanneer je ze gebruikt weer wat scheefzakken. -O- Dus het is belangrijk constant je kussens in de gaten te houden en de liniaal er af en toe opnieuw langs te leggen.

Dit is hoe ik het doe. Wat ik al zei: het is moeilijk te oordelen vanaf een foto. Maar persoonlijk zou ik met wat zorgen maken om hoe dicht die zweetplek op de ruggengraat zit en vooral daar bij de schoft. Bij de ruggengraat kan ik me nog voorstellen dat het gewoon behoorlijk warm was en alles wat natter is, maar op die schoft heeft meer druk gezeten dan wenselijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:08

Hoefijzer, zou je eens een tutorial met foto's/filmpje kunnen maken over hoe jij je kussens plakt en goed nameet? Ik vind het lastig om zo van een tekst af te gaan. Het klinkt zeer interessant en logisch. Ik vind het zelf ook lastig om ze 100% goed te plakken :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:12

Dankjewel voor de tip, inderdaad een goed idee om het eens concreet na te meten.
Ik had zelf het gevoel dat m'n kussens wellicht al iets te ver uit elkaar stonden, maar je hebt gelijk meten is weten.
Op de schoft zou het ook nat kunnen zijn van het koelen, ik heb een aantal keer water over hem heen gegooid, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ga in ieder geval met een krijtje aan de slag, zal hier een update plaatsen :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:17

viola schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Ziet er fijn uit, zoiets zoek ik dus ook.

Ik heb er zo een, maar dan met lange zweetbladen. Je mag hem wel een keer van dichtbij bekijken/uitproberen.

Ja jouw zadel ziet er ook fijn uit, tenminste ik zie dat jij lekker zit, wist niet dat het een Ghost was :)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:35

Ik dacht ook een tijdje dat mijn kussens bizar breed stonden. Tot ik er een keer een boomzadel wat geschikt is voor mijn type paard naast legde: :+

Afbeelding

(Wintec IW trouwens) Het is niet helemaal duidelijk door het licht, maar geeft een idee.
Als ik oude foto's bekijk moet ik ook tot de conclusie komen dat zowel mijn dressuurzadel als mijn springzadel nog een breder tussenkanaal hadden dan deze wintec. Dat waren behoorlijke kwaliteit zadels aangepast op mijn paard.

Ik heb overigens mijn kussens van mijn ghost nu ook iets breder, vooral aan de achterkant. Paard is nu ook iets breder aan de voorkant trouwens dan toen ik deze foto maakte. Daar heb ik het zadel weer op aangepast. Maar vooral de achterkant was hier aan de nauwe kant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:36

hoefijzer schreef:
....Met smalle paarden met een opliggende ruggengraat is dit het lastigst. Dan zakt het er snel over heen en is het moeilijk de ruggengraat mooi vrij te houden. .

Dan zul je dus de hoogte in moeten. Een van de redenen waarom ik graag een Swayback pad gebruik :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:21

hebben jullie ook dat het breed zetten van de kussens niet evident is?
mijn kussens staan ook ongeveer zoals hierboven, maar die hangen eigenlijk half los te zwabberen omdat er niet zoveel klittenbandvlak is zeg maar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:22

Yeah
Ik heb eindelijk een half pad
Zonder Sympanova ed
Een grandeur
Vandaag gaan we t proberen
Als hij bevalt gaat mijn BD pad de deur uit ...
en mijn nieuwe schaap onderlegger ook .

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:36

Waar heb je die weg? :) Ik wil bij mijn toekomstige zadel wellicht ook een halfpad, maar geen sympanova.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:44

Ik heb m van iemand over kunnen nemen .
Ik ben m nu vanmorgen gaan proberen
Alleen zitten mijn HD Inlagen er krap in .
Maar van origine zitten er hele dunne soort moose gummi dingen in .
Zou dat evt genoeg zijn icm de inlagen die origineel in mijn BD pad zaten ?
Mijn halfpad heeft geen schoft uitsparing wat mijn BD pad wel heeft .
Ik puzzel nog wat verder BonJoy
Mocht dit het niet worden voor ons verkoop ik hem weer
Pb me maar eens over week of 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:03

Pffff toch blijft ook de cheyenne in m'n hoofd.
Vandaag lekkere stap rit gemaakt met m'n Barefoot ride on en dan merk ik toch weer hoe heerlijk ik dat close contact gevoel vind.
En t zitten tussen een voorblokje en achter ( en oké die heeft ook zij blokken).
Ik voel dan gewoon alles en heb een ontspannen zit en geen last van m'n rug.

Ik twijfel dus enorm tussen ghost, cheyenne of een grandeur velzadel..