[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:22

Ik ga toch maar voor een Ghost zie ik wel.
Heb mijn vriend vandaag op mijn merrie geparkeerd en die paste eigenlijk gewoon niet in de Christ, is ook wel een pony maar toch. Hij wil niet intensief gaan rijden maar eens een ritje zou fijn zijn, hij miste de beugels ook wel echt manegeruiter dat hij is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:49

Azmay schreef:
Ik ga toch maar voor een Ghost zie ik wel.
Heb mijn vriend vandaag op mijn merrie geparkeerd en die paste eigenlijk gewoon niet in de Christ, is ook wel een pony maar toch. Hij wil niet intensief gaan rijden maar eens een ritje zou fijn zijn, hij miste de beugels ook wel echt manegeruiter dat hij is.

*D wie weet wordt hij met een Ghost nog een echte ruiter?? ;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:04

Wat vinden jullie dan van de freeform? ( niet verwarren met de Freemax, dat is de namaak versie)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:24

Mandy_89 schreef:
Wat vinden jullie dan van de freeform? ( niet verwarren met de Freemax, dat is de namaak versie)

Freeform's zijn mooie zadels. Gaia hier op bokt heeft er een en zit nog weleens in het topic hier ;)
Prijs kwaliteit verhouding bij deze zadels is erg netjes! Ik vind de kussens onder de Freeform erg lijken op die van Ghost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:26

Ik vind de kwaliteit van freeform geweldig, maar verder vond ik het helemaal niks. Ik heb zelf jaren terug een endurance model gehad. Veel te stug voor mijn smaak.

Ik heb ook een western model getest, die vond ik wel erg fijn en mooi, maar lag niet lekker.

Verder wel best duur (in vergelijking met BF en Ghost).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:29

Er staat al een hele tijd een Freewest op de bokt markt, dat is een tak van Freeform. Prachtig zadel, maar helaas zonder "nose job" waardoor hij niet zal passen op onze paarden met schoft :(

Misschien is dat wat voor je Mandy? Volgens mij hoefde hij niet veel te kosten.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:54

Ik heb inderdaad een freeform, een DKR. Ik ben er erg blij mee. Ze zijn vrij duur, maar het is ook echt mooie kwaliteit. Ik raad er wel altijd eentje aan met nosejob. Dat ligt veel lekkerder. Ik vind mijn zadel niet stug. Het is natuurlijk geen Barefoot, maar nog steeds een stuk soepeler dan een boomzadel.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:10

Wil dan ook idd wel een echte freeform. Wel 2e hands dan, Nieuw is boven mijn budget. Ben wel benieuwd hoe ze zitten. Zit je hier smaller op dan een barefoot?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:17

Freeform zit zeker smaller als barefoot .
Vondt t wel lastig t zadel goed te krijgen op de rug . Doordat het stugger is als bijvoorbeeld ghost .
Nu happy ghost gebruiker

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:26

Uhm - dat de vorm van de Freeform kussens precies op die van de Ghost lijken is niet geheel toevallig :o :+
(en die van Ghost waren er het eerst) :)*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:49

Freeform is erg mooi qua kwaliteit :j

Maar het moet zowel paard als ruiter maar net passen qua stugheid. Ik vond ze ook zeker niet smaller zitten dan Barefoot maar dat kan een ieder anders ervaren natuurlijk en zal per model uiteraard ook verschillen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:53

Poeh, heb vandaag een naar beeld voor me gezien, soort dagdroom. (Nachtmerrie!)

Mijn zoon op mijn pony. Pony gaat ervandoor en zoon blijft met zijn voet in de beugel hangen, bungelt er als een lappenpop achter.. Pony nog meer in paniek en laat zich niet zo snel vangen..

Brrr. Ik ben meteen gaan googlen op veiligheids beugels..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:58

Rot zeg :(:) Hoe kwam je daar zo bij denk je...?

Ik heb hier wel kinder-veiligheidsbeugels op voorraad, een setje met elastische zijkanten en een setje met korf. Ik zou zelf liever voor iets met een korf gaan, of zet toe-stoppers op je huidige beugels als dat kan?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:13

Twee dingen: mijn pony is niet bomproof, ookal gaat het echt steeds beter. Maar ik heb zijn momenten meegemaakt, die blinde paniek, en soms zie ik dat dus weer bij hem. (Maar dan in andere situaties, niet met mijn kinderen. Maar bijv met poetsen. Pak ik nietsvermoedend een zalfje voor een wondje, schiet ie ineens de andere kant op, oogwit.. Tot ie weer weet dat het niet erg is, maar dan zijn er wel seconden voorbij. Tja, in die seconden had mijn zoon eraf kunnen liggen, met dus nare gevolgen..)

Het tweede is eigenlijk het eerste, want daardoor schoot het te binnen: de ghost heeft geen veiligheids bevestiging. Dus ik heb mijn beugels zo door dat ringetje gehaald. Dat moet ik dus echt veranderen: of andere beugels/korf of een andere bevestiging. Maar hiermee laat ik mijn kinderen er niet meer op.

Brr, die 'dagdroom' (is daar geen ander woord voor?) laat me niet los..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:16

Ik heb nog een paar veiligheidsbeugels te koop staan op de BoktMarkt mocht je interesse hebben. Gewoon RVS met van die compositie korven erbij. Volwassen maat, dat wel...

En idd nachtmerrie! Heb t zelf gelukkig nog nooit gehad, maar rijdt nu toch ook met veiligheidsbeugels. Vooral omdat ik in de winter/met slecht weer vaker met groevere schoen/laars rijdt.

Freeform vind ik persoonlijk geen mooie zadels trouwens. Vind het wel heel tof dat er bij Ghost, maar ook nu bij Barefoot (al hangt daar helaas nog een forse meerprijs aan), nu eigenlijk alles custom made mogelijk is. Geeft denk ik ook wel weer een boost aan boomloze zadels, dat mensen ze aantrekkelijker gaan vinden door vele opties :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:09

Mandy_89 schreef:
Wil dan ook idd wel een echte freeform. Wel 2e hands dan, Nieuw is boven mijn budget. Ben wel benieuwd hoe ze zitten. Zit je hier smaller op dan een barefoot?

Ik vind hem niet heel veel smaller zitten, misschien wel iets. Maar ik heb geen probleem met breed zitten, dus ik weet niet of mijn gevoel daarin goed is ;)
Ik weet niet of je in de buurt woont, maar je mag best eens komen proef zitten, hoor :) Ik woon tegen Den Haag aan.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:57

Pmarena, heb je eigenlijk ook iets van korfjes voor aan de volwassenen beugels die ik bij je gekocht heb? Het zijn die beugels met gedraaid oog en breed voetbed. Fijne beugels overigens nu nog klein beetje veer in beugel of voetbed! En ijslander zijkanten of korf erop.. Haha
Maarre die korf? Is dat er? Zag dat ie voor de kleintjes er wel was. Had het er laatst met mijn nichtje over..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:19

Ik zag hier ook een paar foto's voorbij komen van boomloze zadels zonder veiligheidsbeugels. Dat zou ik zelf echt nooit durven :o Mijn dochtertje mocht op mijn boomzadel ook niet zonder beugels met korfjes rijden. Ze schijnen nog zo licht te zijn dat de beugelriem niet altijd los schiet als ze vallen en de voet blijft hangen :)

Pmarena ik heb je een mail gestuurd over de veiligheidsbeugels voor volwassenen met zo'n gedraaid oogje :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:26

Nog bedankt voor het meedenken over de wondjes bij de Rossner Comfort, ik ga jullie ideeën doorgeven!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:31

Idd Jenny, ik heb dus geen veiligheidsbeugels want op mijn dressuurzadel zat een goede bevestiging. Dat ging vrij makkelijk open dus wanneer je bleef hangen, was de kans groot dat de riem los schoot.

Nu is dat niet zo.. En voor mezelf ben ik niet bang dat ik erdoor schiet, op 1 of andere manier heb ik mijn beugels al uit wanneer er iets gebeurt.. Maar voor mijn kinderen ben ik dus wel bang, en na die 'vooruitblik' wil ik dus ook niet dat ze erop gaan voor ik wat anders heb gevonden..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:41

Ik heb hier zelf veiligheids/endurance beugels van Amidale sports en ben er wel erg tevreden over :j Gebruik ze ook voor mijn kleiner broertje van 10 en dat gaat prima. Zijn er ook in leuke kleurtjes. Mijn Trekker heeft anders wel een prima beugelbevestiging, zoals een standaard boomzadel. Maar ik doe het vooral voor comfort en aangezien ik met outdoorschoenen rijd. (Van Ariat)
Afbeelding
Ik kijk een beetje raar op de foto, let daar maar niet op. :+

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:44

Ik heb zelf nog een poos met veiligheids beugels met van die elastiekjes eraan gereden. Waardeloos, want die elastiekjes knalde er steeds vanaf. Ik heb toen de beugels omgedraaid, met de open kant naar binnen, elastiekjes eraf en dichte zijde naar buiten. Werkte prima!
Nu rij ik alweer een hele poos met kunststof dichte beugels... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:04

Ik zal de volwassen-maat wel weer online zetten met een waarschuwing erbij, dan kunnen mensen die ze willen, ze toch bestellen :)

Korfjes kan ik niet los leveren trouwens, het is echt de gedraaide beugels met of zonder korfjes :)

Overigens die haken waar je beugelriemen af kunnen glijden, daar zou ik mijn leven niet op wagen hoor! Je hoort erg vaak dat dat niet gewerkt heeft bij mensen dus eigenlijk is het aan elk zadel een aanrader om beugels te gebruiken waarbij je voet niet vast kan komen te zitten.

Naar mijn mening zijn dat overigens alleen beugels met hetzij een hele open zijkant, hetzij een korf zodat je voet niet door kan schieten :)

De flexibele beugels kunnen in principe nog steeds je voet vasthouden als je er tot je enkel in verstrikt raakt....

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:08

Oh die beugels van Amidale vind ik zo leuk he, jammer dat het gat voor de beugelriem niet gedraaid is, dan zouden ze echt perfect zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:21

Ziet er uit als de beugels die Podium al eeuwen maakt :)