voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:23

Zijn er al foto's van een Cherokee met zo'n dijwrong seatsaver? Ik ben er ook best wel benieuwd naar hoe dat staat.

Heb zelf ook een Cherokee en heb wel iets steun nodig voor m'n benen maar kniewrongen zijn niet altijd even bevordelijk voor mijn houding (foto's zijn altijd zo leuk confronterend...). Kan de seatsaver ook eigenlijk wel op een Cherokee versie met van die veters eraan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:29

De veters moet je kunnen losmaken :) Zo kun je ook de zitting er af halen, dus ook een andere seatsaver plaatsen.

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar foto's. Pmarena, al gelukt? :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:09

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:49

Jammer 55 cm lang moet eigenlijk een van 45 cm lang hebben.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:12

Da's jammer ja :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:28

Ja want die jij heb is een hele fijne singel.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:44

ik heb zo'n fra supersingel, of hoe heet het ;) dus deze ligt toch maar te bestoffen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:47

Dat is een elastische singel en daar krijg helaas die van mij last van (gevoelig voor ontstoken spier) of ik moet een bontje er omheen gebruiken.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:15

Ik heb eindelijk na jaren lezen, foto's kijken en maanden hier mee te lezen, dan toch eindelijk een boomloos (barefoot) :D
Ben er al super tevreden over, het ziet er top uit en het zit heeeeeerlijk (maar ik kwam dan ook van een knoerharde stubben af). Ik heb ook niet echt het idee dat ik moet wennen of zo.
Nu heb ik alleen twee vraagjes.
1, voor mijn gevoel zit ik er ver naar achteren, niet alleen tov de paardenrug maar ook in het zadel zelf. Voor het plaatje ziet het er gewoon normaal uit, maar het voelt beetje raar. Is dit normaal en moet ik eraan wennen of hoort dit niet zo te zijn?
2. Ik heb nu een half pad, maar ik zou graag zo'n HKM pad kopen waar je de inlages in kan doen. Hier is vast wel iemand die daar ervaring mee heeft. Kan zo'n pad tegen een regelmatig wasbeurtje? Zo'n 1 a 2 keer per maand? En kunnen de inlages daar dan ook tegen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:22

de inlages van de hkm pad kunnen er gewoon uit (let wel, hkm is enkel geschikt onder zadels met vps ;) )
ik heb er zelf nog een paar zachte inlages extra bij, paard is een miep.

ik heb de hkm nu denk ik 2 jaar in gebruik, en nu begint het kleur een beetje af te gaan.(vooral bij de schoft waar ik hem omhoog trek)
ik was maandelijks, en spuit tussendoor af met de tuinslang.
dekje wordt een 3-4 keer per week gebruikt bij mij.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:27

pff, dit weekend mijn barefoot nog eens op mijn oude ruin gelegd.
die is een beetje bijgekomen (was de bedoeling ;) ) maar nu zit ik zelfs op hem te breed -O-
doordat het zo breed zit kan ik mijn benen niet meer goed laten afhangen en heb ik last van mijn heupen.
oh wat ben ik blij met mijn smalle bekken ^)
zelfs met een dakje zoals nickyu voorstelt zal ik het wschl niet halen op mijn tinker (en ook niet op de ronde halve arab van mijn moeder, daar zit de barefoot al net zo breed op als op de tinker)

wie heeft er ervaring met de trekker?
zit die echt merkelijk smaller dan andere boomloze zadels?
is de breedte van de zit ook heel erg afhankelijk van de breedte van je paard, of heeft het daar minder last van?
ik hou niet van zweetbladen dus de true talent zou wel wat voor mij zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:38

dakje helpt wel iets hoor. heb je een barefootpad? anders heb ik een paar dubbeldikke inlages liggen dat je wel es kunt gebruiken om te testen(heb een pad erbij ook hoor :P). mss dat het iets helpt.
enneuh, breed zitten? ga je toch es met mina moeten komen rijden e :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:43

nope, ik heb er eentje met vaste inlages.
ik wil wel eens testen, maar eerlijk gezegd vrees ik dat het niet genoeg zal helpen - of ik moet er zoveel boven elkaar leggen dat ik er een dromedaris van maak :+

ik ben gezegend met een dikke kont maar een smalle zit _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:48

nah, die kont valt wel mee ze :P
zit kalo ook al te breed voor je?
ben aan het denken, ben morgen nog vrij, kan de pad met inlages wel es komen binnensteken.
heb nog een verbouwd bontje met inlages ook, daarmee kom je ook een stuk hoger uit, maar weet niet of die zal passen onder de atlanta (te kort). maar kbreng het ook mee, kun je testen :P

verkoopt buitenzinnig niet de trekkers? denk dat je daar testzadels kunt aanvragen ...
en de Ghost, dat niks?.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:57

de barefoot op kalo (of bono) zit ik zo breed dat ik met mijn knieën niet eens meer tegen mijn paard zit :=
bij roel is het nog niet zo erg, maar ik zit toch niet meer zo goed als toen hij nog magerder was.
met mijn specialized saddle zit ik op alles goed, dus het ligt niet aan de totale breedte van de paarden (ok, mina zou misschien wel een probleem zijn, maar ik val gelukkig op kleinere knollen 8-) ), maar het ligt echt aan de twist, de breedte van het zadel bovenaan.

als je het ziet zitten om de pads binnen te steken - graag :)

buitenzinnig verkoopt ze :j
maar ik wou ook graag eerst wat ervaringen horen ;)

is de ghost ook smaller?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:03

Fojoe: Ik heb ook laatst eens dubbele inlages gestest en kwam daarmee juist nog breder en onvaster te zitten. Ik gebruik nu de HD inlages en daarbij zit ik wel echt smaller!
Tja blijft toch wel een nadeel van de boomloze op ronde/brede paarden... ben blij dat mijn haflingertje niet extreem breed is! Je kweekt er overigens wel mooie beenspieren mee ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:14

@anne_bento: oeps :=

ik heb nu een een pad met vrij dunne inlages.
om de zit smaller te maken zou je eigenlijk inlages moeten hebben die bovenaan dikker zijn dan onderaan.
zodat je de rug 'scherper' maakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:16

Trekker bevalt mij goed,zit beduidend minder breed dan andere boomloze zadels :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:18

in elk geval smaller dan barefoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:53

Ik vond de trekker ook duidelijk smaller zitten dan veel andere boomloze zadels :j Als alternatief zou je evt ook aan startrekk kunnen denken, die hebben ook meer het gevoel van een 'gewoon' zadel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:55

Ja Trekker zit wel ietsie smaller, maar niet heel veel hoor, ook hierin zit je breed......ik kon er goed mee overweg maar de meeste vonden het in mijn omgeving erg breed maar goed wodan is dan ook errug breed :D

Je hebt bij Trekker wel een model met een speciale smallere zit geloof ik en andere kussens, zou je Buitenzinnig eens moet vragen, die weet er alles van ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:02

BuitenZinnig had Foejoe al ge-peebeed ;)

The Luxus zit smaller dan de Classic, maar de True Talent zit heel smal, vanwege geen zweetbladen. (moet je wel weer kunnen waarderen :o )
De kussens onder elke Trekker zijn inmiddels eender - de oudere kussens zaten ook breder. De nieuwe hebben een wat beter model.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:15

ik kan het gebrek aan zweetbladen wel waarderen, zeker in de winter als het berekoud is :D

@Blijheid: startrekk heeft zoveel modellen dat er vast wel iets tussen zit dat past, maar ze zijn wel behoorlijk aan de prijs :o

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:56

fojoe

zit je volgens boekje , of heb je je zit aangepast aan je paard in combi met jouw lijf ..

zit je met je knieschijven op 85% ongeveer naar voren gericht
of probeer je tegen beter weten in, terwijl je te breed zit , je tenen naar voren te houden

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:50

euhm ... moet ik eens over nadenken ... of beter: nog eens uittesten

ik probeer iig niet zelf mijn tenen naar voren te houden, dat doen mijn zware camargue-beugels vanzelf :+
ik zal het dus ook eens testen zonder beugels ;)