Vlinder32 schreef:Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.
Op zich heel gek, dat een of ander type eens heeft uitgevonden om een bit in een paard zijn mond te hangen om te besturen/communiceren. Er mag best eens goed naar gekeken worden, als ze vandaag besloten om een neusring erin te doen en daar mee te sturen, zou toch ook niet iedereen daar in mee gaan? Gewoonte maakt dat je iets normaal kunt vinden wat eigenlijk helemaal niet zo normaal is. mmmmm .... nadenkertje ....
Maar daarom is bitloos toch ook niet per definitie beter?! Juist omdat ook op de neus zenuwbanen lopen, net als in de mond. Druk is druk, of het nu op de neus of in de mond is. Het is inmiddels minimaal 8371865452 keer gezegt, maar de rijkunst bepaald of iets vriendelijk of onvriendelijk is. Niet de manier van optomen! Sommige paarden reageren nou eenmaal beter op bitloos, anderen op rijden met bit. En of een bit nou wel of niet prettig is voor een paard, dat kan ik niet bepalen. Ik voel namelijk niet als een paard. En vooralsnog heb ik geen wetenschappelijke beargumentatie voorbij zien komen waaruit blijkt dat een paard het wel of niet prettig vind. We moeten dat dus bepalen op basis van ervaringen, en die zijn wisselend. Het enige wat dus overblijft is goed kijken en luisteren naar je paard, en bepalen wat voor jouw paard het beste werkt.