Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:26

Lauss schreef:
Ik zie idd een hoop zenuwen maar ik zie niet waar er bot zit & wat de druk op de neus doet, dat is wel jammer.
.

Maar dat betekend ook weer niet meteen dat dat slecht is Knipoog
Als jij er goed mee om kan gaan en je paard accepteerd de eventuele druk daar... waarom niet Lachen
Die van mij kan er toevallig totaal niet tegen, ja dan doe ik het ook niet Haha! Maar als jouw paard het prettiger vind dan het bit, zou ik ook zeker overstappen op bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:28

c_alsemgeest schreef:
Lauss schreef:
Mijn paard rijd niet alleen fijner, hij zit ook fijner in zijn vel en is enthousiast om te gaan rijden Lachen
In het bos was het helemaal een wereld van verschil, oortjes er de héle weg op en vol enthousiasme doorlopen.
Ik ga even de afbeelding bekijken!

Ja voor jullie is bitloos de juiste keuze Lachen Kan... heerlijk als jullie zo lekker ontspannen kunnen rijden.
Maar dat betekend niet dat een bit slecht is en bitloos pertinent niet Knipoog

Mee eens, ik ken misschien een hand vol mensen waarvan ik zeg dat zij het bit op de goede manier gebruiken en op een manier dat het paard er baat bij heeft.
Ik moet er wel bij zeggen dat veel mensen die overgaan op bitloos ineens veel vriendelijker gaan rijden !

Ik heb in principe niets tegen het bit, maar de laatste tijd komt er zoveel naar boven met onderzoeken etc. & als je kijkt hoeveel mensen problemen hebben (scheve paarden, kantelende hoofden, paarden die in verzet gaat) dan vraag ik me af of het uberhaupt toegestaan zou moeten zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:30

Vlinder32 schreef:
Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.
Op zich heel gek, dat een of ander type eens heeft uitgevonden om een bit in een paard zijn mond te hangen om te besturen/communiceren. Er mag best eens goed naar gekeken worden, als ze vandaag besloten om een neusring erin te doen en daar mee te sturen, zou toch ook niet iedereen daar in mee gaan? Gewoonte maakt dat je iets normaal kunt vinden wat eigenlijk helemaal niet zo normaal is. mmmmm .... nadenkertje ....

Maar daarom is bitloos toch ook niet per definitie beter?! Juist omdat ook op de neus zenuwbanen lopen, net als in de mond. Druk is druk, of het nu op de neus of in de mond is. Het is inmiddels minimaal 8371865452 keer gezegt, maar de rijkunst bepaald of iets vriendelijk of onvriendelijk is. Niet de manier van optomen! Sommige paarden reageren nou eenmaal beter op bitloos, anderen op rijden met bit. En of een bit nou wel of niet prettig is voor een paard, dat kan ik niet bepalen. Ik voel namelijk niet als een paard. En vooralsnog heb ik geen wetenschappelijke beargumentatie voorbij zien komen waaruit blijkt dat een paard het wel of niet prettig vind. We moeten dat dus bepalen op basis van ervaringen, en die zijn wisselend. Het enige wat dus overblijft is goed kijken en luisteren naar je paard, en bepalen wat voor jouw paard het beste werkt.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:32

Lauss schreef:
Ik heb in principe niets tegen het bit, maar de laatste tijd komt er zoveel naar boven met onderzoeken etc. & als je kijkt hoeveel mensen problemen hebben (scheve paarden, kantelende hoofden, paarden die in verzet gaat) dan vraag ik me af of het uberhaupt toegestaan zou moeten zijn.

Wat voor onderzoeken bedoel je dan? Wat in dit topic te lezen is is geen wetenschappelijk onderzoek en zegt dus eigenlijk niks Lachen . Maar als je andere, wel echt wetenschappelijke, onderzoeken weet waarbij aangetoond is dat een bit slecht is ben ik daar wel benieuwd naar, die zou ik graag lezen Lachen .

En waarom zou een bit niet meer toegestaan moeten worden? Paard wordt toch niet opeens recht als je met een bitloos hoofdstel gaat rijden? Bitloos kan je net zo goed je paard de vernieling in rijden. En dan moet je imo gewoon goed les nemen, met alleen een ander hoofdstel erom gooien los je dat toch niet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:33

Mensen die bitloos rijden maken zich hier ook schuldig aan, aan controle willen afdwingen via de optoming, die hebben ook wel eens een verschil van mening met hun paard of zelfs een discussie of ruzie. Mensen met een bit trekken misschien stiekum dan wel eens te hard in de mond, maar mensen met een bitloze optoming trekken dan ook wel eens aan het hoofd, het neusbeen (dat echt minder dik is dan je denkt), soms snijden ze met de optoming zelfs de ademhaling af en trekken ze aan het gevoelige gedeelte achter de oren en veroorzaken ze schade aan de huid op de neus (in ernstige gevallen)... Het is beide niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:37

Ik hoorde van een stalgenootje (loopt stage bij van baalen) over het onderzoek dat op paardnatuurlijk staat, maar zij had het op haar stal gehoord (stond in een paardentijdschrift iets over).

Daarnaast heeft mijn tandarts een onderzoek gedaan naar het effect van het bit op de tanden (jaarlijks onderzoek bij paarden die vanaf begin af aan bitloos reden en paarden die met bit reden). Het gebit van t paard dat bitloos gereden werd zag er een stuk beter uit (is niet uitgebracht dat onderzoek).

Nee natuurlijk worden paarden er niet ineens recht van, maar paarden worden wel scheef door (verkeerd) gebruik van het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:39

Hoe kom je aan de volgende informatie Yvonne?

-maar mensen met een bitloze optoming trekken dan ook wel eens aan het hoofd
-het neusbeen (dat echt minder dik is dan je denkt)
-soms snijden ze met de optoming zelfs de ademhaling af
-trekken ze aan het gevoelige gedeelte achter de oren en veroorzaken ze schade aan de huid op de neus (in ernstige gevallen)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:40

Maar worden paarden dan niet scheef door verkeerd rijden, met of zonder bit?

En dat zijn dus nog steeds geen wetenschappelijke onderzoeken. Paardnatuurlijk is ook niet echt een objectieve bron.

Niet dat ik het bitloos rijden af wil kraken oid, vind het nog steeds helemaal geweldig met Roos dus juist niet Haha! maar ik snap niet zo goed dat mensen dan gelijk zo antibit zijn omdat bitloos voor hun paard dan toevallig fijner werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:42

Ik zeg al, ik ben niet anti bit Haha! Ik blijf wss ook niet altijd bitloos rijden.
erg jammer dat de onderzoeken niet gedaan zijn, dan weten wij of we nu echt goed doen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:47

Lauss schreef:
Ik hoorde van een stalgenootje (loopt stage bij van baalen) over het onderzoek dat op paardnatuurlijk staat, maar zij had het op haar stal gehoord (stond in een paardentijdschrift iets over).

Daarnaast heeft mijn tandarts een onderzoek gedaan naar het effect van het bit op de tanden (jaarlijks onderzoek bij paarden die vanaf begin af aan bitloos reden en paarden die met bit reden). Het gebit van t paard dat bitloos gereden werd zag er een stuk beter uit (is niet uitgebracht dat onderzoek).

Nee natuurlijk worden paarden er niet ineens recht van, maar paarden worden wel scheef door (verkeerd) gebruik van het bit.

Bedoel je met het onderzoek wat op PN staat, het onderzoek waar dit topic over gaat? Want dat zegt namelijk niet zoveel. (als je een ander onderzoek bedoelt, zou je dan even de link willen plaatsen, ik kon het namelijk niet vinden Knipoog )

Ik kan me voorstellen dat gebitten te lijden hebben onder bitgebruik. Maar om te spreken van een onderzoek heb je wel meer gegevens nodig. Hoe lang paarden met bit zijn gereden, om hoeveel paarden het gaat, of er een goed of slecht passend bit was gebruikt, etc. etc. Weet je daar toevallig iets meer van?

Wanneer paarden scheef worden van verkeerd bitgebruik, ben ik bang dat ze dat ook worden van verkeerd bitloos gebruik... Je kan niet ineens beter rijden als je er een ander hoofdstel om knoopt Knipoog Maar dat is al zovaak gezegd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:52

Vlinder32 schreef:
Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.
Op zich heel gek, dat een of ander type eens heeft uitgevonden om een bit in een paard zijn mond te hangen om te besturen/communiceren. Er mag best eens goed naar gekeken worden, als ze vandaag besloten om een neusring erin te doen en daar mee te sturen, zou toch ook niet iedereen daar in mee gaan? Gewoonte maakt dat je iets normaal kunt vinden wat eigenlijk helemaal niet zo normaal is. mmmmm .... nadenkertje ....

niet echt. immers, ieder paard is al gewend aan een halster, en dus met werken met druk op de neus.

Renza schreef:
Maar worden paarden dan niet scheef door verkeerd rijden, met of zonder bit?

En dat zijn dus nog steeds geen wetenschappelijke onderzoeken. Paardnatuurlijk is ook niet echt een objectieve bron.

Niet dat ik het bitloos rijden af wil kraken oid, vind het nog steeds helemaal geweldig met Roos dus juist niet Haha! maar ik snap niet zo goed dat mensen dan gelijk zo antibit zijn omdat bitloos voor hun paard dan toevallig fijner werkt.

nee, een paard is van nature scheef, net als iedereen. jij bent zelf ook links- of rechtshandig. echter, dit kan je trainen. een mens kan leren om zowel links- als rechtshandig te schrijven, feitelijk is dat een stukje rechtrichten. dit is precies wat je doet met paardrijdend rechtrichten, beide zijden evenredig sterk en soepel maken, simpel gezegd.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 17-03-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:53

ik bedoel dat onderzoek, maar dan wel vanuit een andere bron (kreeg het te horen van een stalgenootje, weet niet waar zij het heeft gezien, ik zal eens vragen morgen!)

Het waren paarden van dezelfde leeftijd die hetzelfde werk deden. Ik neem aan dat er gewoon een goed bit gebruikt is, hij heeft t onderzoek gedaan vanuit interesse, niet vanwege iets aantonen oid. Hij is daardoor iig wel fan geworden van bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:54

merrieveulen schreef:
nee, een paard is van nature scheef, net als iedereen. jij bent zelf ook links- of rechtshandig. echter, dit kan je trainen. een mens kan leren om zowel links- als rechtshandig te schrijven, feitelijk is dat een stukje rechtrichten. dit is precies wat je doet met paardrijdend rechtrichten, beide zijden evenredig sterk en soepel maken, simpel gezegd.

Ik werd niet links of rechtshandig geboren Lachen ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:58

Lauss schreef:
merrieveulen schreef:

Ik werd niet links of rechtshandig geboren Lachen ?

wellicht niet, maar links- of rechtshandigheid ontwikkelt gewoon mee. begint gelijk al, en tegen de tijd dat je leert schrijven zit er al een voorkeur in, en ben je dus al links- of rechtshandig.

bij veulens in de wei zie je altijd een 'graasvoetje' (en dan bedoel ik niet het hoefprobleem maar het voetje dat naar voren gezet wordt), één voorbeen dat naar voren staat tijdens het grazen. daarin heeft een veulen al een voorkeur voor het linker- of rechterbeen, de term 'graasvoetje' is dan officieel ook gelijk de naam voor hoefproblemen die hierdoor veroorzaakt kunnen worden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:07

Lauss schreef:
ik bedoel dat onderzoek, maar dan wel vanuit een andere bron (kreeg het te horen van een stalgenootje, weet niet waar zij het heeft gezien, ik zal eens vragen morgen!)

Het waren paarden van dezelfde leeftijd die hetzelfde werk deden. Ik neem aan dat er gewoon een goed bit gebruikt is, hij heeft t onderzoek gedaan vanuit interesse, niet vanwege iets aantonen oid. Hij is daardoor iig wel fan geworden van bitloos rijden.

Ben benieuwd Ja

Jammer dat het niet wetenschappelijk is aangetoond, maar ik kan me wel indenken dat bitten een invloed hebben op het gebit. Zeker bij slechte pasvorm en veel ruk en plukwerk Knipoog Hoe groot die invloed is, dat weten we nu alleen nog niet. Daarvoor is de mening van 1 tandarts niet genoeg...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:11

een bit kán invloed hebben op het gebit, maar imo hoort dat niet zo te zijn. het bit mag de tanden immers niet raken. je hoort weleens dat het bit tegen de kiezen kan komen etc, maar als ik dat wil bereiken moet ik echt flink sjorren hoor...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:20

merrieveulen schreef:
een bit kán invloed hebben op het gebit, maar imo hoort dat niet zo te zijn. het bit mag de tanden immers niet raken. je hoort weleens dat het bit tegen de kiezen kan komen etc, maar als ik dat wil bereiken moet ik echt flink sjorren hoor...

Nee precies. Dat denk ik ook. Daarom ben ik ook benieuwd of dit echt wetenschappelijk aangetoond kan worden. Bitten worden lang niet altijd goed gebruikt en hebben een goede pasvorm. Daarom zullen er echt wel paarden zijn waarbij het gebit is beschadigd door bitgebuik. Imo is dat bij netjes gebruik en goede pasvorm een stuk minder of helemaal niet Knipoog Maar goed, dat is een mening, geen wetenschappelijk vastgesteld feit!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:23

Lauss schreef:

Hoe dan? Een paard wordt IMO scheef door een verkeerde RIJSTIJL en niet door verkeerd harnachement gebruik! Wordt een paard scheef dat met bit gereden wordt en je parkeert de ruiter op een 'bitloos' paard dan denk ik dat dat paard ook scheef zal worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:29

KingMarco schreef:
Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Wat wil je daar dan van weten? Ik heb met mijn paard een trektocht gemaakt, 6 dagen lang elke dag touwhalster om. Meestal haalden we die 6 uur wel, soms erg ruim Bloos

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:48

Waarom ik dat wil weten, omdat ik ritten rij van die duur.
En een uurtje kan een hoop nog verdragen worden, maar bij ritten van uurtje of 6 moeten spullen goed zitten en passen, niet snijden en schuren. Je merkt vaak ook dat het de ultieme test is of zadels beetje goed passen of dat er toch echt drukplekken ontstaan, net als de zadeltassen endergelijk.
Touwhalster ben ik toch geen voorstander van, vind ik veel te scherp inwerken, dunne touwtjes op de neusbrug. Let wel, dit is mijn mening !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:02

Voordeel van mijn touwhalster is dat het losjes om het hoofd zit en dus niet schuurt. Bij ritten van die lengte hoef je niet heel erg te "rijden", paarden hebben het vrij snel door dat het soms lang kan gaan duren en dat ze dus geen energie gaan verspillen aan flauwekul. Als je met bagage aankomt, is het al duidelijk Knipoog
Op trektocht pak ik nauwelijks de teugels op, dus gevaar voor schuren is dan erg klein. En nee, het is niet allemaal stapwerk, ook draf en galop kunnen gewoon op die manier. Wel maak ik in de loop van de dag een paar keer een extra punt van de houding en bovenlijn, daarvoor ook even teugelcontact, voor de rest gewoon los teugeltje en dus ook los touwhalstertje Clown

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 01:58

Ja maar probleem is als ik met grotere groep meega ik dus wel iets meer contact nodig heb. Zolang ik alleen ben gaat dat prima, kom ik over het algemeen neit verder dan de gesp van de teugels. Met een niet al te competitie gericht paard erbij gaat het ook nog goed. Maar met een paardje ernaast dat graag beetje doorloopt(lees graag stapje voor op andere paard gezien) of met een groep komen er toch wat competitiegerichte gevoelens boven en die stoppen echt niet tijdens het rijden, die houden pas op bij thuiskomst. Nu is dit verder niet ernstig, maar gevolg is dat licht contact wel noodzakelijk is(hij is erg braaf, maar is en blijft soms toch nog klein beetje hengst, zolang je het daarop kan schuiven en het niet gewoon een paardeigen karakter is, voordat we in die discussie gaan vervallen).

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:45

Ik kan eigenlijk heel moeilijk geloven dat een bit zou schade toebrengen aan de tanden. Zoals hier ook al gezegd werd, komt het bit niet eens in contact met de tanden! De snijtanden al helemaal niet. Moest het in contact komen met de tanden (en dan moet je al een heel erg slecht passend bit hebben of heel hard trekken) dan kan het hoogstens in contact komen met de eerste kiezen. En wat zou het daar nu voor vreselijke dingen kunnen uitrichten? Haken zullen ze er niet van krijgen. Tanden zullen er ook niet van barsten. Dus ik ben ook zeer benieuwd hoe het mogelijk is dat ze er een slecht gebit van krijgen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:28

KingMarco schreef:
Ja maar probleem is als ik met grotere groep meega ik dus wel iets meer contact nodig heb. Zolang ik alleen ben gaat dat prima, kom ik over het algemeen neit verder dan de gesp van de teugels. Met een niet al te competitie gericht paard erbij gaat het ook nog goed. Maar met een paardje ernaast dat graag beetje doorloopt(lees graag stapje voor op andere paard gezien) of met een groep komen er toch wat competitiegerichte gevoelens boven en die stoppen echt niet tijdens het rijden, die houden pas op bij thuiskomst. Nu is dit verder niet ernstig, maar gevolg is dat licht contact wel noodzakelijk is(hij is erg braaf, maar is en blijft soms toch nog klein beetje hengst, zolang je het daarop kan schuiven en het niet gewoon een paardeigen karakter is, voordat we in die discussie gaan vervallen).

Dit soort punten zijn heel individueel, dus de ervaringen van een ander zijn maar heel beperkt zinvol. Er zijn zoveel verschillen tussen ruiters en paarden, dat je niet zomaar wat kunt met andermans ervaringen. Ik rij bijvoorbeeld niet in grotere groepen en ook niet op een hengst. Wel weer op een fanatieke vooroploper, maar met een kleine groep (normaal gesproken niet meer dan 4 combi's) is dat zelden een probleem. Verder speelt de gevoeligheid van de huid van het paard mee (mijn merrie is niet schuurgevoelig) en de mate waarop het paard waardering heeft voor de optoming (type bit of type bitloos), dus er valt er voor jou van mijn ervaringen niet heel veel te maken. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:46

Lauss schreef:
Hoe kom je aan de volgende informatie Yvonne?

-maar mensen met een bitloze optoming trekken dan ook wel eens aan het hoofd
-het neusbeen (dat echt minder dik is dan je denkt)
-soms snijden ze met de optoming zelfs de ademhaling af
-trekken ze aan het gevoelige gedeelte achter de oren en veroorzaken ze schade aan de huid op de neus (in ernstige gevallen)

Me even op internet en in de boeken verdiept in de nadelen van bitloos zoals b.v. de Hackamore, die al jaren gebruikt wordt (ik bekijk nieuwe ontwikkelingen altijd eerst kritisch voor ik me ergens mee in laat)... Je kunt er zoveel druk mee zetten, dat je het neusbeen kan breken las ik ergens. Was niet zo moeilijk te vinden, en wil jij beweren dat je nooit aan de teugels komt als je paard wat anders wil dan jij..? (Dan kan je net zo goed helemaal zonder hoofdstel gaan rijden Haha! )
Als je een bitloos hoofdstel niet helemaal goed hebt afgesteld (en dat is niet altijd even makkelijk met een bitloze optoming heb ik van insiders gehoord, hangt ervan af welke je gebruikt), het de kan het de ademhaling ernstig belemmeren als je teveel druk op de teugels hebt... Touwhalsters die veel worden gebruikt voor bitloos paardrijden kunnen snijden en schuren, je mag niet voor niks ook je paard niet aan een touwhalster vastzetten (net als dat aan het bit ook niet mag).
Sommige andere bitloze optomingen (bosal bijvoorbeeld) hangen vrij los aan het paard, wat sommige paarden kan irriteren en kan gaan schuren op het neusbeen.
Nog een adeel is dat de teugelvoering dus heel anders is dan het traditionele engelse rijden. Daarom vind ik ook dat een bitloze optoming niet op een dressuurwedstrijd hoort eigenlijk. De techniek laat zich gewoon niet of nauwelijks vergelijken met het traditionele, engelse rijden.

Mischien moet je je zelf eerst eens verdiepen in de nadelen van bitloos rijden voordat je ermee begint; elk voordeel heeft zijn nadeel zeggen ze toch? Dat geldt ook voor bitloos paardrijden.
Hoe komt het dat ik deze informatie wel kan vinden en jij niet?

Bitloos rijden heb ik niks tegen overigens, integendeel, maar ik vind dat mensen zich bewust moeten zijn dat het anders is dan rijden met een bit, maar niet per definitie pardvriendelijker, want dat hoeft gewoon niet zo te zijn. Knipoog

Mijn persoonlijke conclusie en mening: elke optoming is fout bij onkundig gebruik.
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-03-08 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt