Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:37

Op mij komt de mail iig niet aardig over, en ik zou op basis hiervan dus niet in zee gaan met BestFit.

Een kleinerend toontje wat me helemaal niet aanstaat

Ik denk dat het JUIST belangrijk is dat mensen met paarden zich verdiepen, omdat je niet (altijd) de deskundige op zn woord moet geloven. Want wie zegt dat iemand deskundig is???

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:39

Ik weet niet goed wat ik van dit stuk moet zeggen, komt bij over van mond dicht, niet nadenken en niet zeuren.

Deze kennis is geheel gratis voor onze klanten en welke het vertrouwen in ons hebben en zadels bij ons kopen.
Ik neem aan dat deze klanten vantevoren informatie hebben gevraagd voor ze een zadel aanschaften? Dus eerst betalen voor informatie en dan pas klant worden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:44

wat een arrogante manier van denken heeft best fitt Verward
ik zou er iig nooit naartoe gaan, terwijl ik zelf wel eens op het punt gestaan heb, om een henri de rivel zadel te kopen
ik heb toen een gesprek gehad met bestfitt maar ik was het niet eens met hun idee over de boom-maten,
33 zou te groot zijn voor mijn paard terwijl de kamer van mijn huidige zadel mooi evenwijdig aan de schouder loopt ..niks te groot...nu heeft dat ook te maken met hoe hoog of laag de kussens aan het zadel gezet zijn, maar toch.....
ook heeft degene die onze paarden komt masseren wel eens een gesprek gehad met bestfitt over rug problemen tgv zadels
en zei dat ze geen ruimte lieten om ideen uit te wisselen en problemen te bespreken
bestfitt staat totaal niet open voor de ideen van iemand anders .
het is echt kop houden.. wat je hebt er zelf toch geen verstand van....wat een mentaliteit zeg Rolleyes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:05

unamie schreef:
germie schreef:
De maestoso heeft wel een redelijk diepe zit, maar geen gedwongen of gesloten zit.

maar wel een slag in de boom Ja

En aangepast aan mijn paard. Perfect zadel.
Mijn zadelmaker heeft gegarandeerd dat het een goed zadel is, en dat er niets mis is met de boom. Het is iemand van de oude stempel die eerst het paard wil zien voordat hij een zadel verkoopt. Er gaat geen zadel de deur uit voordat het aangepast is aan het paard.

Het komt een beetje over alsof je geen andere meningen dan die van van Triest wilt accepteren. Ik heb mijn zadel bij Kootstra vandaan en ben erg te spreken over hem. En hij verkoopt geen troep. Als de boom van de Maestoso hem niet aanstond, dan had hij het zadel niet willen verkopen. Ik heb hem hier specifiek naar gevraagd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:12

germie schreef:
En aangepast aan mijn paard. Perfect zadel.
Mijn zadelmaker heeft gegarandeerd dat het een goed zadel is, en dat er niets mis is met de boom. Het is iemand van de oude stempel die eerst het paard wil zien voordat hij een zadel verkoopt. Er gaat geen zadel de deur uit voordat het aangepast is aan het paard.

ik twijfel ook zeker niet aan kootstra zijn kwaliteiten als zadelmaker

germie schreef:
Het komt een beetje over alsof je geen andere meningen dan die van van Triest wilt accepteren. Ik heb mijn zadel bij Kootstra vandaan en ben erg te spreken over hem. En hij verkoopt geen troep. Als de boom van de Maestoso hem niet aanstond, dan had hij het zadel niet willen verkopen. Ik heb hem hier specifiek naar gevraagd.

is het niet anderom?
en heb jij de kale boom van je zadel wel eens op je paard zien liggen?
want daar gaat dit topic over,nl de slag in de boom en de gevolgen daarvan
wil jij niet weten of het nu wel of niet slecht zou zijn?
of vetrouw je blind op de mening van kootstra, zonder ooit gezien te hebben hoe de (kale) boom op je paard ligt.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:17

Citaat:
de slag in de boom en de gevolgen daarvan

de vermeende slag in de boom bedoel je denk ik?

unanamie, ik volg dit topic toch al een behoorlijk tidjje en je gedraagt je inderdaad alsof je alwetend bent en schuift alles wat niet strookt met jouw gedachten van de hand.

je komt erg betweterig over en laat weinig ruimte voor anderen die andere ervaringen of meningen hebben. daarbij kan je niet eens precies verwoorden of desnoods bewijzen hoe jij denkt dat het zit.

je doet in feite precies hetzelfde, afgaan op 1 deskundige en je ogen sluiten voor de rest.

lekker offtopic (zeik nu mij maar af)

Maar door die defensieve houding van jou is mij het plezier ontgaan om hier nog te reageren.

jammer hoor

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:04

unamie schreef:
germie schreef:

is het niet anderom? Waarom? Wie zegt nu dat hetgeen ze jouw hebben laten zien en wat jij gelooft allemaal juist is?
Wat is nu defintie in detail van slecht?
Slecht voor de ruggewervel?
Slecht voor de spieren? Slecht voor???
En welk onderzoek onderschrijft deze mening?
En met andere woorden: Als van Triest zo verschrikkelijk en vreselijk deskundig en goed is, hoe kan die dan telkens weer ruimte hebben voor nieuwe klanten, als alle oude klanten blijven. Temeer ook omdat die oude/vaste klanten telkens weer terug blijven komen voor controle ed?
En waarom lees en hoor je er niets van bij de top? Dit spreekt zich zo snel rond en al helemaal als het paard daar beter van blijft/wordt ed? En dan kun je nog zo bescheiden zijn of wezen...

unamie schreef:
of vetrouw je blind op de mening van kootstra, zonder ooit gezien te hebben hoe de (kale) boom op je paard ligt.

In de woorden van bestfit: een auto is meer dan de motor alleen.... een zadel is meer dan een boom alleen, en hoe kaal is de boom die ze jouw hebben laten zien? en hoe vaak is die boom gebogen of erger verbogen zodat elke buiging daarna steeds verder van de werkelijkheid af komt te staan en een steeds onrealistischer beeld geeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:14

Alane schreef:
hoe kaal is de boom die ze jouw hebben laten zien?

erg kaal Tong uitsteken

Alane schreef:
en hoe vaak is die boom gebogen of erger verbogen zodat elke buiging daarna steeds verder van de werkelijkheid af komt te staan en een steeds onrealistischer beeld geeft.

het waren onverbrede bomen
want aan een boom met een flinke slag gaat van triest niet buigen
daar ziet ie nl het nut niet van in Clown
omdat ie toch niet goedpassend is te krijgen is naar zijn zin

Hulsebos geeft ook aan dat de boom van een vlakke zit "anders" is dan met een recht boom
hoe 'anders" zouden zij bedoelen?
Laatst bijgewerkt door unamie op 20-07-06 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:17

alane schreef:
is het niet anderom? Waarom? Wie zegt nu dat hetgeen ze jouw hebben laten zien en wat jij gelooft allemaal juist is?
En met andere woorden: Als van Triest zo verschrikkelijk en vreselijk deskundig en goed is, hoe kan die dan telkens weer ruimte hebben voor nieuwe klanten, als alle oude klanten blijven. Temeer ook omdat die oude/vaste klanten telkens weer terug blijven komen voor controle ed?
En waarom lees en hoor je er niets van bij de top? Dit spreekt zich zo snel rond en al helemaal als het paard daar beter van blijft/wordt ed? En dan kun je nog zo bescheiden zijn of wezen...

in jou laatste post lijkt het net of ik bovenstaande heb geschreven maar dat is niet zo
let op wat je quote alana

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:28

Smystique schreef:
Citaat:
de slag in de boom en de gevolgen daarvan

de vermeende slag in de boom bedoel je denk ik?

unanamie, ik volg dit topic toch al een behoorlijk tidjje en je gedraagt je inderdaad alsof je alwetend bent en schuift alles wat niet strookt met jouw gedachten van de hand.

je komt erg betweterig over en laat weinig ruimte voor anderen die andere ervaringen of meningen hebben. daarbij kan je niet eens precies verwoorden of desnoods bewijzen hoe jij denkt dat het zit.

je doet in feite precies hetzelfde, afgaan op 1 deskundige en je ogen sluiten voor de rest.

lekker offtopic (zeik nu mij maar af)

Maar door die defensieve houding van jou is mij het plezier ontgaan om hier nog te reageren.

jammer hoor

wat is eigenlijk jou bijdrage in dit topic
kom ook nu eens met feiten, waarom een diepe zit NIET slecht zou zijn
of vind je gewoon dat het niet slecht is, omdat je denkt dat het zo is (over betweterig gesproken)
en nogmaals cer en dubbeldun snapte me WEL, waarom zou het dan aan mij moeten liggen?
en wat kan ik er aan doen dat jullie het niet snappen
als het je écht interesseerd... ga dan ook eens (net als ik) met eigen ogen bekijken wat er mis is/kan zijn met een diepe zit
en geef dan nog eens je mening Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:36

Oef ik ga hier ook meelezen ! Ga maar bij het begin beginnen, is wel handig.

Groetjes,

Maris

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:59

Mijn verhaal over diepe bomen.

Ik heb het afgelopen jaar 3 zadels gehad en ze leken goed te liggen op mijn merrie en ook mijn kont paste erin.
Eerst een boomlooszadel maar dat gaf vreemde reacties van mijn merrie.
Mijn stokoude kieffer was te breed geworden en die was op.
Ik heb een euroriding diamant gehad als derde zadel, lag als een huis maar mijn merrie kwam steeds in protest. Nu heb ik weke delen reuma en alles waarbij je in een houding geduwd wordt doet vreselijk zeer. Ik kon steeds moeilijker zitten en al helemaal niet normaal want mijn benen en kont zaten vast.
Na aardig wat rondjes met boksalvo`s de bak zijn rond gegaan en de fysio erop af te hebben gelaten dus weer een ander zadel gekocht.

IK heb er wel 100 zadels opgehad. Uiteindelijk is het een Kieffer Orphee geworden met normale zit en een semi-flexibele boom en megalange zweetbladen omdat ik zelf ook erg lang ben.
Zodra er een zadel met diepe zit op gaat heb ik spontaan pijn en zit ik vast (help!!) en gaat mijn merrie spontaan in protest.

Mijn merrie is erg verwend en zodra ze in protest komt is er wat mis. Dat geeft ze zo duidelijk aan.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:59

lvanbattum schreef:

Ik heb het afgelopen jaar 3 zadels gehad en ze leken goed te liggen op mijn merrie en ook mijn kont paste erin.
Ik heb een euroriding diamant gehad als derde zadel, lag als een huis maar mijn merrie kwam steeds in protest. Nu heb ik weke delen reuma en alles waarbij je in een houding geduwd wordt doet vreselijk zeer. Ik kon steeds moeilijker zitten en al helemaal niet normaal want mijn benen en kont zaten vast.
Na aardig wat rondjes met boksalvo`s de bak zijn rond gegaan en de fysio erop af te hebben gelaten dus weer een ander zadel gekocht.

IK heb er wel 100 zadels opgehad. Uiteindelijk is het een Kieffer Orphee geworden met normale zit en een semi-flexibele boom en megalange zweetbladen omdat ik zelf ook erg lang ben.
Zodra er een zadel met diepe zit op gaat heb ik spontaan pijn en zit ik vast (help!!) en gaat mijn merrie spontaan in protest.
Mijn merrie is erg verwend en zodra ze in protest komt is er wat mis. Dat geeft ze zo duidelijk aan.

Jouw merrie ging waarschijnlijk niet in protest omdat er een zadel met diepe zit op haar rug lag, maar omdat jij kwam vast te zitten. Jij kreeg pijn en kon wsl niet goed meegaan met de bewegingen. Vervolgens kon je ook de hulpen niet goed geven. En dat alles had het gevolg dat jouw paard in protest kwam.
Had jouw fysio eigenlijk iets (blokkades en dergelijke) gevonden?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:21

lvanbattum schreef:

welke fisio heb jij?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:15

Citaat:
of vind je gewoon dat het niet slecht is, omdat je denkt dat het zo is (over betweterig gesproken)
en nogmaals cer en dubbeldun snapte me WEL, waarom zou het dan aan mij moeten liggen?

Dit bedoel ik dus.

En nee met zulke mensen ga ik verder geen inhoudelijke discussie meer voeren...

Misschien eens goed om wat zelfreflectie toe te passen.

Veel plezier nog met snauwen in dit topic.

Dikke X

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:00

Smystique schreef:

Dit bedoel ik dus.

En nee met zulke mensen ga ik verder geen inhoudelijke discussie meer voeren...

Misschien eens goed om wat zelfreflectie toe te passen.

Veel plezier nog met snauwen in dit topic.

Dikke X

over snauwen gesproken
deze reactie voegt ook echt wat toe Scheve mond
we kunnnen elkaar ook allemaal gelijk gaan geven
dan word dit topic pas echt interessant Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:50

lvanbattum schreef:
Ik ben wel benieuwd naar deze reacties. Dus als je ze wilt delen Lachen
En heb je eerst het boomlose zadel gehad en daarna een zadel met de beruchte diepe zit, of juist andersom ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:25

Aangepast, ben helaas ook maar een mens....

unamie schreef:
germie schreef:

is het niet anderom?

Waarom? Wie zegt nu dat hetgeen ze jouw hebben laten zien en wat jij gelooft allemaal juist is?

unamie schreef:

In de woorden van bestfit: een auto is meer dan de motor alleen.... een zadel is meer dan een boom alleen, en hoe kaal is de boom die ze jouw hebben laten zien? en hoe vaak is die boom gebogen of erger verbogen zodat elke buiging daarna steeds verder van de werkelijkheid af komt te staan en een steeds onrealistischer beeld geeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:30

unamie schreef:
als het je écht interesseerd... ga dan ook eens (net als ik) met eigen ogen bekijken wat er mis is/kan zijn met een diepe zit
en geef dan nog eens je mening Knipoog

Ik snap ook wel wat je bedoelt, maar kan het alleen niet plaatsen bij het zien/voorstelling maken van een willekeurige boom op een bok of paard.

Het is moeilijk om met feiten te komen omdat er geen feiten zijn anders dan dat alle bomen per defintie slecht zijn voor een paardenrug omdat er mischien niets veranderd is aan de boom die anders zou kunnen vermoeden.

Idem voor een 'gedwongen' zit voor de ruiter, mijn dochter omschrijft dat als minder inspannend, waarop ik dus maar weer eens afspraak gemaakt heb met mijn zadelmaker om het springzadel te laten controleren op pasvorm voor zowel paard als ruiter, en gemakkelijker zitten.
Als je gedwongen wordt in een voor jou andere correcte houding moet je je afvragen of je houding wel goed is en of die houding mischien niet heel slecht is voor de rug van je paard (over ander welzijn maar niet te spreken)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:00

ik denk dat de houding op het zadel hier de issue is, niet de diepte van het zadel zelf.

dat lees ik ook uit de mail van Hans Zuidweg (BestFit); het gaat om degene die op het zadel plaatsneemt. als die scheef zit, of ploft, of bonkt, of -noem maar op-, dan kun je nog zo'n fijn, goedpassend zadel hebben; heb je toch een probleem. dat kan hij als zadelpasser/maker ook niet oplossen.

het mailtje van (ik geloof) Alane, zal echt niet 't eerste zijn over dit onderwerp wat de beste man bereikt. dat hij een beetje moe wordt van alle discussies tussen leken en vaklieden (zoals hijzelf) en dus wat al te duidelijk reageert, kan ik wel begrijpen. je wilt niet weten wat ik voor stomme vragen/opmerkingen via de mail krijg van mensen zonder enige kennis, die alles beter denken te weten. ->Alane, ik zeg nu NIET dat jij zoiemand bent!!!

helaas zie ik vaak dat iets een zadelprobleem genoemd wordt, wat eigenlijk een ruiterprobleem is. maar mensen willen dat vaak weer niet horen...

hiermee zeg ik dus niet dat er nooit slechte, scheve zadels zijn (we kennen allemaal de zogenaamde kwaliteitszadels voor 300 euro nieuw, hoef geen namen te noemen dan, he?). maar het zijn er volgens mij minder dan iedereen altijd roept.

de combinatie moet passen, dus ruiter-zadel-paard. en als de ruiter de storende factor is, kun je veranderen aan het zadel (of fysio'en aan het paard Knipoog ) tot je een ons weegt, maar dan komt het dus niet goed.

maakt mijn vak wel zo interessant: paard bekijken, en overleggen met de d.a.. dan zadel checken (bij twijfel erover zadelmaker/passer inschakelen). niet te vergeten de ruiter bekijken, en dat overleggen met de instructeur. zo heb je het cirkeltje rond, en kun je een probleem bij de oorzaak aanpakken, waar die dan ook moge liggen (ieder geval weer anders).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:21

en nog even het stukje uit die mail
Citaat:
Graag ga ik met iedereen in discussie over deze onderwerpen, hieraan zit wel een kosten plaatje , kennis en ervaring moet betaald worden, anders heeft het geen waarde.

Dat kun je op verschillende manieren lezen.
Leren kost tijd en geld.
En hetgeen bokkers vertellen, gratis dus, heeft voor sommige mensen geen waarde... lees maar eens paar pagina's terug (ergens aan het begin) toen was hetgeen, ik dacht Ymke, van geen enkel waarde omdat ze niet een naam noemde...

@dierfysio: ik vat het ook niet persoonlijk op, en ben mijn amil ook begonnen met:
Citaat:
mischien ben ik wel de zoveelste....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:39

Mijn paard heeft een helemoeilijke rug. Ik heb zelf (nu) ook een zadel met een diepe zit. Toch blijft de rug van mijn paard vooruit gaan. Dat zou dus eigelijk niet kunnen met een diepe zit.... Hoe verklaren jullie dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:41

Wie heeft bepaald dat je paard een moeilijke rug heeft; de physio of een zadelverkoper met te weinig verschillende modellen/maten Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:09

DubbelDun schreef:
Wie heeft bepaald dat je paard een moeilijke rug heeft; de physio of een zadelverkoper met te weinig verschillende modellen/maten Knipoog

Ik denk gewoon dat ze bedoelt dat haar paardje geen standaardrug heeft. Waarom moet dit bepaald zijn door een zadelverkoper of een physio. Een gewone mens kan dit ook vaak zien hoor, bv paarden met hogere schoft, weinig bespierde rug, lange rug, korte rug,...
Tong uitsteken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:19

zitake schreef:
DubbelDun schreef:

Ik denk gewoon dat ze bedoelt dat haar paardje geen standaardrug heeft. Waarom moet dit bepaald zijn door een zadelverkoper of een physio. Een gewone mens kan dit ook vaak zien hoor, bv paarden met hogere schoft, weinig bespierde rug, lange rug, korte rug,...
Tong uitsteken

Wat is dan een standaard rug? Bij mijn weten is geen enkele rug hetzelfde.
Persoonlijk vind ik dat mensen te snel roepen dat hun paard een moeilijke rug heeft..