Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:13

Daphara schreef:
MarloesNatje schreef:
Misschien zouden jullie ook eens met mij mee willen kijken? Pony heeft sowieso een gevoelig huidje dus ben al een tijdje bezig geweest met verschillende materialen. Tot nu toe ging het goed met de bontsingel, maar helaas nu ook niet meer. Wellicht toch een andere vorm nodig?
Op het moment rijden we niet maar gebruik ik de singel alleen voor het werken aan de dubbele lijnen. Hopelijk zijn onderstaande foto’s voldoende voor een goed beeld. Pony is door maagzweer wat spier kwijtgeraakt, hier zijn we weer rustig aan het opbouwen, foto ohz is nog wel van afgelopen zomer met een ander zadel dan we nu hebben
[ [url=m/KMwvEX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/g7uSf9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kPuRjO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een goede standfoto maken met singel (het liefst ook met zadel), als je dan kunt aangeven welke singel en welke lengte je nu gebruikt, dan kunnen we makkelijker mee denken in een mogelijke oplossing.

Aangezien het zadel er voorlopig niet op ligt niet een ideale foto, maar vond deze nog. Standfoto is wel recent, maar wel flink spier kwijtgeraakt hier door ziekte.
Heb deze singel nu: https://www.agradi.nl/br-dressuursingel ... -zwart.htm uit mn hoofd 55 of 65 cm, op de foto niet aangesingeld denk ik. Maat kan ik morgen checken

Afbeelding

Afbeelding

siskeh

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:58

Op de foto's die jij hebt is de singel in ieder geval een stukje te kort.
Mijn ervaring met erg gevoelige paarden wbt singels (schimmel lippizaners en lusitano's ) was dat een goede kwaliteit neopreen eigenlijk het beste werkt. Maar ook: singel erg goed schoon houden en ook na het rijden eigenlijk altijd even afspoelen.
Ik kan me voorstellen met bont dat het in het begin inderdaad best goed gaat, tot het wat vies word. Ook is misschien is juist een íets smallere singel ook beter

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:27

siskeh schreef:
Mijn ervaring met erg gevoelige paarden wbt singels (schimmel lippizaners en lusitano's ) was dat een goede kwaliteit neopreen eigenlijk het beste werkt. Maar ook: singel erg goed schoon houden en ook na het rijden eigenlijk altijd even afspoelen.
Ik kan me voorstellen met bont dat het in het begin inderdaad best goed gaat, tot het wat vies word. Ook is misschien is juist een íets smallere singel ook beter

Dankjewel, maar ik ben bang dat een langere singel niet lukt met aansingelen, maar dat is dan iets waar ik pas naar kan kijken als we weer gaan rijden.
Neopreen, leer en bont is allemaal drama helaas... ik was de singel heel regelmatig maat helaas blijkt dat onvoldoende dus hoopte het ook in een andere vorm te kunnen vinden maar ik zou niet goed weten welke vorm dan

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:28

MarloesNatje schreef:
siskeh schreef:

Dankjewel, maar ik ben bang dat een langere singel niet lukt met aansingelen, maar dat is dan iets waar ik pas naar kan kijken als we weer gaan rijden. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het zo op de fotos wel erg kort is, stom hoe snel je zoiets niet meer weer te zeggen!
Neopreen, leer en bont is allemaal drama helaas... ik was de singel heel regelmatig maat helaas blijkt dat onvoldoende dus hoopte het ook in een andere vorm te kunnen vinden maar ik zou niet goed weten welke vorm dan

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 00:41

Ik zou voor een Prolite Narrow gaan als ik dit zo zie. Daar is een bonthoes bij te bestellen.

De singelgroeve ligt vrij ver naar voren, je gebruikt nu een hele brede singel en die trekt behoorlijk. Ik denk dat je met een Prolite narrow al een betere ligging krijgt door de asymmetrische vorm. Narrow, omdat je dan minder kans hebt op schuren tegen de voorbenen aan. Het paardje heeft sowieso geen crescent nodig als ik kijk naar de stand foto.

Vanaf de zadel foto lijkt de singel zeker 15 cm te kort, maar op de foto er onder lijkt het paardje flink afgevallen, dus voor de lengte zou ik adviseren toch even een zadel er op te leggen en goed aan te singelen om te kijken hoeveel meer lengte je nodig hebt.

Afbeelding

De gespen zitten nu op de rode lijn en moeten ten minste op de groene lijn zitten, dus dat is al 3 gaatjes aan deze kant, als de singel aan de andere kant ook op deze hoogte zit, moet je dus een 6 gaatjes langere singel hebben. Dat is ongeveer 15 cm

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:47

DaraBariton schreef:
Las dat er nog iemand was met een paard waarbij de singelgroeve naar achter ligt. Heb zelf een fries die dit heeft. Ik heb nu een Mattes Atletico om te proberen. Zijn wel dure singels als je een neopreentje gewend bent _O-

Ja dat was ik!

Helaas brachten die speciale singels nul verbetering, hij werd zelfs chagrijnig met opzadelen.

De zadelmaker weer erbij gehad en de plek van het zadel inclusief singelgroeve ver na achteren is nu eenmaal zoals het bij hem is en dus blijft liggen. Zadel komt niet voorbij de laatste rib dus ik moest me er geen zorgen om maken.

Inmiddels loopt hij met een wintec cair singel nieuw model en dat is een blijvertje. :-)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:34

Daphara schreef:
Ik zou voor een Prolite Narrow gaan als ik dit zo zie. Daar is een bonthoes bij te bestellen.

De singelgroeve ligt vrij ver naar voren, je gebruikt nu een hele brede singel en die trekt behoorlijk. Ik denk dat je met een Prolite narrow al een betere ligging krijgt door de asymmetrische vorm. Narrow, omdat je dan minder kans hebt op schuren tegen de voorbenen aan. Het paardje heeft sowieso geen crescent nodig als ik kijk naar de stand foto.

Vanaf de zadel foto lijkt de singel zeker 15 cm te kort, maar op de foto er onder lijkt het paardje flink afgevallen, dus voor de lengte zou ik adviseren toch even een zadel er op te leggen en goed aan te singelen om te kijken hoeveel meer lengte je nodig hebt.

[ [url=m/yGf8GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

De gespen zitten nu op de rode lijn en moeten ten minste op de groene lijn zitten, dus dat is al 3 gaatjes aan deze kant, als de singel aan de andere kant ook op deze hoogte zit, moet je dus een 6 gaatjes langere singel hebben. Dat is ongeveer 15 cm

Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker iets aan, over een tijdje eens met zadel kijken naar de lengte

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:08

Veel is er een probleem bij te korte dressuur singels
Had voor ons de ideale singel gevonden , maar nu ben ik over naar een veelzijdig zadel en zoek ik een fijne singel 130/135 cm
Zacht evt elastisch
Rekening houdend dat we enkel in de buitenlucht rijden kunnen.
Wie helpt me op weg
Heb nu wintec cair , die is juist te klein .
Een FRA maar ook te klein .
Ouderwets katoen vindt ik geen behalve wit
En als ik fijne singels vindt hebben ze 1 kant elastiek.
Ook niet echt goed dus

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:49

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:21

Siskeh
Uitverkocht
Wilde graag BF stretch and breath maar die wordt niet gemaakt in deze lengte

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:37

Koordsingel? Of leer? Of zijn dat geen materialen die je wil?
Ik heb nu een leren singel, vind hem zelf heel erg prettig in gebruik. Geen last meer van singelplekken meer en veeel minder singelnijd.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:26

Net even een half uur door dit topic lopen scrollen, wat interessant zeg!

Ik hoop dat iemand mij misschien verder kan helpen. Mijn pony is het laatste jaar best wat aangekomen, gelukkig valt ze nu weer wat meer af maar heb sinds ze aan is gekomen al singelproblemen. Zadelmaker is geweest dus het zadel ligt goed, maar omdat ze al wat op leeftijd is (ietwat doorgezakte rug) en haar singelgroeve naar voren ligt (bol buikje :D ) schuift het zadel naar voren en ik voel haar voorbenen steeds tegen de singel aan 'schokken' . Vind het zelf irritant maar voor mn paard lijkt het me ook niet heel prettig.

Ik denk dat ze een crescent model nodig heeft, maar wat denken jullie? Even foto ter verduidelijking

Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:42

YentlShots schreef:
Net even een half uur door dit topic lopen scrollen, wat interessant zeg!

Ik hoop dat iemand mij misschien verder kan helpen. Mijn pony is het laatste jaar best wat aangekomen, gelukkig valt ze nu weer wat meer af maar heb sinds ze aan is gekomen al singelproblemen. Zadelmaker is geweest dus het zadel ligt goed, maar omdat ze al wat op leeftijd is (ietwat doorgezakte rug) en haar singelgroeve naar voren ligt (bol buikje :D ) schuift het zadel naar voren en ik voel haar voorbenen steeds tegen de singel aan 'schokken' . Vind het zelf irritant maar voor mn paard lijkt het me ook niet heel prettig.

Ik denk dat ze een crescent model nodig heeft, maar wat denken jullie? Even foto ter verduidelijking

[ [url=m/7VnL3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou idd naar crescent gaan en minimaal 5cm langer, met het oog op afvallen is dat misschien ook voldoende. Wel zou ik toch nog eens kritisch naar je zadel (laten) kijken, hij ligt toch erg achterover en dat kan volgens mij niet goed zijn, zeker met zo'n rug zou ik er wat voorzichtiger mee zijn. Succes!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:49

Ik zou zelfs voor minimaal 10 cm langer gaan, inderdaad crescent.
Ik ben het eens met Floran, het zadel lijkt niet goed te liggen.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:11

Thanks voor de reacties! Ga ik eens goed naar kijken. Ik was bij de paarden die ik heb ingereden erg te spreken over Tekna singels, maar nog maar aanraders?
Zadelmaker is echt nog geen maand geleden geweest , die heeft goed gekeken en vond de pasvorm juist goed, en daarnaast is het zadel mooi helemaal opnieuw opgevuld. Dus daar heb ik vertrouwen in. Het gaat me echt puur om de singel :)

Edit: overigens moet de zadelmaker nog komen voor een nacontrole en kan dat natuurlijk altijd even navragen, dat kan geen kwaad!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:55

Ik vind dat zadel ook wel flink naar achter vallen. Het zwaartepunt zit te ver naar achter in plaats van in het midden.
Ik had ook het probleem dat het zadel naar voren schoof en daardoor kantelde, ondanks dat het zadel goed paste. Zadel ging teveel op de schouders liggen waardoor die de voorkant van het zadel omhoog drukte en dus kantelde. Dan kan de pasvorm wel goed zijn, maar als de bouw van je paard (buik, ribben, rug) het zadel naar voren duwt, gebeurt dit alsnog.
Dus inderdaad andere singel: ik denk een crescent vorm en 5 tot 10 cm langer. Bij mij zat een anatomische singel beter, dus dat kan ook nog wel eens werken.
Wat je ook kan proberen is een anti-slip matje. Dit heeft bij mij echt het verschil gemaakt (naast de singel). Ik heb deze bijvoorbeeld https://www.agradi.nl/br-gel-pad-light- ... -zwart.htm

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:05

Ik zag het zadel ook, máár dit is in stand, en eigenlijk zou je het in beweging moeten bekijken, als hij in beweging namelijk wel zijn rug omhoog brengt kan het al weer heel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:39

Wat een interessant topic en vooral ook het plaatje met de verschillende vormen.

Voor mijn pony ben ik op zoek naar een crescent model singel, leer en niet te breed.
We hebben ooit eens een prolite geprobeerd bij de zadelmaker en die singel was zo breed dat hij z’n pas niet kon afmaken.

Ik kwam deze singel tegen. Is dit nu een crescent model of precies de verkeerde kant op? :+

https://www.busse-reitsport.de/nl/produ ... 54&WGR=BEF

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 11:22

Tarico schreef:
Wat een interessant topic en vooral ook het plaatje met de verschillende vormen.

Voor mijn pony ben ik op zoek naar een crescent model singel, leer en niet te breed.
We hebben ooit eens een prolite geprobeerd bij de zadelmaker en die singel was zo breed dat hij z’n pas niet kon afmaken.

Ik kwam deze singel tegen. Is dit nu een crescent model of precies de verkeerde kant op? :+

Ja dit is een crescent/banaan!
Die bolt weg van de voorbenen zegmaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:24

Ik heb nu het probleem van een ruwvoer buik.. Ze eet met de kou nu opeens twee keer zoveel hooi, singel moet nu aan beide kanten 4 gaatjes losser 8)7. Ik wacht gewoon tot het rotweer over is ipv een tweede singel te kopen hahaah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:26

ZoeyDercks schreef:
Tarico schreef:

Ja dit is een crescent/banaan!
Die bolt weg van de voorbenen zegmaar.

Dankjewel!

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:54

Weet iemand misschien een goed alternatief voor de prolite narrow? Ik ben tweedehands aan het kijken geweest maar dat blijkt lastig te zijn. Wil liever niet gelijk nieuw kopen voordat het de zoveelste dure singel is die niet geschikt blijkt voor haar..
Heb uiteraard al wat rondgekeken, maar hoor liever meer ervaringen ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:10

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... vwQAvD_BwE
Ik weet niet hoe "narrow" deze singel is, maar lijkt er veel op.
Welke zoek je precies? ik vind tweedehands nog best veel, en ondanks vrij "duur" is het natuurlijk dan ook wel zo dat je ze tweedehands weer zo kan verkopen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:17

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:35

siskeh schreef:
https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... vwQAvD_BwE
Ik weet niet hoe "narrow" deze singel is, maar lijkt er veel op.
Welke zoek je precies? ik vind tweedehands nog best veel, en ondanks vrij "duur" is het natuurlijk dan ook wel zo dat je ze tweedehands weer zo kan verkopen

Ik heb deze en ik vind het een super fijne singel! Eigenlijk nog wel een stuk fijner dan de prolite zelfs. Ik zou bij de prolite ook een narrow nodig hebben en deze van Horka past ze prima, dus ik denk dat het vergelijkbaar is.
Hij is ook heel lang niet te koop geweest (maanden) dus ik weet niet hoe snel hij er weer uit is. Echt een aanrader in ieder geval!