Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:51

M_ontana

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:58

Omdat mijn paard mijn anatomische hoofdstel gesloopt heeft ( -O- ) ben ik opzoek naar iets anders. Ik zoek iets met sowieso een anatomisch kopstuk, en een neusriem die het bit goed stil laat liggen. Verder wil ik liever niet meer dan €80 uitgeven. Heeft iemand een idee?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:36

Drico schreef:
Hööks heeft ook weer een nieuw hoofdstel :)

https://www.hookseurope.com/horse/horse ... collection

Die vind ik echt heel mooi! Ik heb een springzadel gekocht in donkerbruin en daar moet wanneer de portemonnee en ik weer vriendjes worden een hoofdstel bij. Ik ga deze zeker in mijn achterhoofd houden. :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:38

CalipsoLover schreef:
Drico schreef:
Ik zou dan eerder kijken naar de Busse Feeling of Modena

Wat is het verschil juist?

De micklem is niet zo geschikt voor een pelham ivm de bevestiging van het bit. De werking van dit bit is daardoor minder.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:02

henshem schreef:
CalipsoLover schreef:
Wat is het verschil juist?

De micklem is niet zo geschikt voor een pelham ivm de bevestiging van het bit. De werking van dit bit is daardoor minder.

Ik heb mijn paard in combi met de micklem ook regelmatig met een stangbit gereden. Merkte niks nadeligs tenopzichte van een normaal hoofdstel kwa bitfunctie. Naar mijn idee kan het prima met een micklem juist.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:58

Ik heb mijn paard in combi met de micklem ook regelmatig met een stangbit gereden. Merkte niks nadeligs tenopzichte van een normaal hoofdstel kwa bitfunctie. Naar mijn idee kan het prima met een micklem juist.[/quote]

Een pelham heeft in tegenstelling tot een stang een hefboomwerking. Die hefboomwerking werkt het beste indien de pelham aan de bakstukken van een ‘normaal’ hoofdstel is bevestigd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:02

Zelf rijd ik inderdaad niet met een stang, enkel met een gewoon enkelgebroken babypelham, momenteel gewoon de teugel in de bovenste ring en enkel in de onderste als ik echt de hefboom nodig heb, maar momenteel rijd ik dus niet echt met de hefboom.

Maar dan kijk ik misschien beter naar een anatomisch hoofdstel met losse bakstukken?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:01

henshem schreef:
Een pelham heeft in tegenstelling tot een stang een hefboomwerking. Die hefboomwerking werkt het beste indien de pelham aan de bakstukken van een ‘normaal’ hoofdstel is bevestigd.

Ik denk dat je in de war bent en denkt dat ik een ongebroken trens bedoel? Maar ik bedoel ook gewoon echt een stang (dressuurstang/kandare/portugees stangbit) heeft ook hefboom werking netzoals een pelham, is 1 pot nat. Ken meerdere die ermee met een micklem rijden en dat gaat prima.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:11

Ik geef iemand een tip, uit eigen ervaring. En als iemand anders andere ervaringen heeft, ook goed.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:25

Henshem zegt ook niet dat het niet kan, maar dat de werking anders is. Maar als dat werkt op je paard, dan is het goed. Maar als je nu een nieuw hoofdstel zou moeten kopen, en je rijdt met een hefboomwerking (pelham, stang enz), dan kan je misschien beter niet voor een micklem kiezen ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:01

Ik zou juist denken dat als de bakstukken vast hangen zoals bij de micklem het bit ook stiller ligt, en dat enkel positief is, of is dat maar een illusie?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:17

Ik deelde ook alleen maar mijn ervaring dat ik er prima ervaringen mee heb met een stangbit in combinatie de micklem. Super stabiel en zelfde effect als aan mijn andere hoofdstellen :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:09

Ja ik spreek met 0% ervaring met anatomische hoofdstellen, dus ik zou het niet weten haha...

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:08

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:26

Vandaag de Equibling Boston. Fijn leer, supersnelle levering en een eigen ontwerp frontriem. Met rijden was mijn paard wel wat aan het klooien met zijn tong. Dat gaan we even aankijken.
Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:11

M_ontana schreef:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 15361.html
Heeft iemand ervaring met dit hoofdstel?
Edit: en dan met name de leerkwaliteit, hoe hij valt (paard zit tussen cob en full in) en hoe je paard erop loopt :)

Ik denk dat verschillende mensen in dit topic hem al hebben. Leerkwaliteit vind ik best oke (persoonlijk vind ik het voor die prijs goed meevallen!). Mijn paard heeft nu een full, zit ook vaak tussen cob & full in. Cob besteld en die was gewoon veel te klein. Nu de full past veel beter. Het moeilijkste vind ik hem juist afstellen. Ik heb hem nu hangen op wat ik denk dat oke is, maar ik vind nergens een duidelijke uitleg tot waar wat moet komen. Mijn paard loopt er goed op, maar hij liep op zijn normale kopstuk ook goed. Dus niet meteen de beste referentie :+

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:30

Ik heb ook een hoofdstel van Horsegear (wel ander type) en vind het mooi en zacht leer. Mijn paard is 1m75 dus een full past hem goed :) Paard loopt er goed op, gisteren toevallig op een ouderwets hoofdstel gereden en merk weinig verschil eigenlijk..

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:07

Hebben jullie de deluxe of de normale? Ik vind namelijk van de normale het kopstuk er zo raar uitzien, vandaar dat ik nu meer neig naar de deluxe

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:11

Iemand ervaring met het hoofdstel van montar? Het is vrij prijzig maar ziet er wel mooi uit?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:16

M_ontana schreef:
Hebben jullie de deluxe of de normale? Ik vind namelijk van de normale het kopstuk er zo raar uitzien, vandaar dat ik nu meer neig naar de deluxe

Deluxe, maar de kopstukken zijn identiek hetzelfde, behalve de frontriem en de bovenkant van het kopstuk

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:45

Sabine81 schreef:
Vandaag de Equibling Boston. Fijn leer, supersnelle levering en een eigen ontwerp frontriem. Met rijden was mijn paard wel wat aan het klooien met zijn tong. Dat gaan we even aankijken.
[ [url=m/GkMOVT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je de neusriem wat lager moet doen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:07

Dancer schreef:
Sabine81 schreef:
[ [url=m/GkMOVT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je de neusriem wat lager moet doen.

Dat denk ik ook.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:39

M_ontana schreef:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 15361.html
Heeft iemand ervaring met dit hoofdstel?
Edit: en dan met name de leerkwaliteit, hoe hij valt (paard zit tussen cob en full in) en hoe je paard erop loopt :)

Ik heb hem gepast (de Deluxe) maar uiteindelijk niet genomen omdat de frontriem te krap was. Uiteindelijk de Fairfield Chester gekocht en die zit super. Naar mijn mening mooier leer en zachter onder het kopstuk en de neusriem.

Horsegear Aquila Deluxe
Afbeelding

Fairfield Chester
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:13

Weten jullie welke hoofdstellen (behalve de Micklem) allemaal in XL verkrijgbaar zijn?

De Micklem is overal DUUR momenteel!
Mijn paard heeft een ruin/wolfstand precies waar het bit zit. Ik moet dus binnen korte termijn een XL hoofdstel erbij hebben waar ook bitloos op gereden kan worden.

Of een anatomisch hackamore hoofdstel misschien?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:31

25% korting bij Divoza? :)

Dochorse heeft het weekeind van 23 maart magazijnopruiming, vorige keer was dat 40% korting op alles.