[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gladijs

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:25

Duhelo, Buitenzinnig heeft voor de ghost ook een zit verkleiner, ik rij er mee en het bevalt heel goed! :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:48

I know. Eerst maar eens wat geld verzamelen voor ik verder shop. Had gelezen dat een handdoekje prima is om te testen, vandaar. Denk idd van die zitverkleiner aan te schaffen, (samen met die singelhoesjes aub :D)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:17

Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen haha maarr; bovenop de Roma pad zit een klittenband? rand, waar dient die voor?
Ik heb nog niet heel veel met m'n nieuwe zadel gereden maar de keren die ik reed had ik een heeeel blij paard onder me. Een beetje te blij :') Dus tot nu toe super!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:39

__Amber__ schreef:
Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen haha maarr; bovenop de Roma pad zit een klittenband? rand, waar dient die voor?
Ik heb nog niet heel veel met m'n nieuwe zadel gereden maar de keren die ik reed had ik een heeeel blij paard onder me. Een beetje te blij :') Dus tot nu toe super!

Daardoor kun je de inlages eruit halen (of er nieuwe indoen ;) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:40

Die klittenband rand geeft toegang tot de binnenkant van de pad, waar de inlagen zitten. Daar kan je dus eventueel iets bij doen, of alles er uit en wat nieuws er in...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:52

Hebben mensen hier ervaring met de Engel pads? Ik ben op zoek naar een nieuwe pad voor ander mijn Startrekk (Shorty) en dit lijkt een goede optie (ik heb echt iets met lamsvel/wol nodig ivm gevoelig huidje van paardje), maar ik zie nog niet veel ervaringen hiermee.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 00:05

turtlelito schreef:
Hebben mensen hier ervaring met de Engel pads? Ik ben op zoek naar een nieuwe pad voor ander mijn Startrekk (Shorty) en dit lijkt een goede optie (ik heb echt iets met lamsvel/wol nodig ivm gevoelig huidje van paardje), maar ik zie nog niet veel ervaringen hiermee.

Ik heb een engel roundpad gehad voor onder mijn Arizona. Ik vond het een prima pad, maar de inlagevakken zijn vrij smal in vergelijking tot bijvoorbeeld de Barefoot pad. Barefoot inlages passen er dan ook niet in en misschien zijn ghost inlages zelfs al te groot. Het zijn echt lange, smalle stroken, die inlages. Dat vond ik wel jammer, dat je er niet zo makkelijk andere inlages in kon doen. Maar de inlages die erbij zitten zijn ook wel goed :)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:01

Ahh ja natuurlijk .. Dankje Maartje en Kwetal!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:36

Ik zag een paar pagina's geleden iets over een opstaphulp? Is dat iets wat je makkelijk mee kunt nemen? Ik en mijn man moeten ook opstappen met een krukje (pony's zijn 1.67 en 1.76). Dus als we afgestapt zijn om ff een hapje of een glaasje te doen dan komen we er bijna niet meer op. :o

(Ikke met vriendin)

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:41

Die kan je zeker makkelijk mee nemen! Maar is denk ik meer om te gebruiken als je met bbp rijdt.. of je moet hem lang genoeg kunnen afstellen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:44

Hij kan ook langer/lager hangen. Persoonlijk vind ik ht dan wel lastiger opstappen, omdat het dan een beetje onder de buik bungelt. Te koop via BuitenZinnig

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:20

Ik stap altijd op vanaf een paaltje of hek (mijn paard is niet groot, maar spaart wel zijn rug). Er zijn ook speciale opstapbeugels, die klap je naar beneden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:00

Maar met die opstapbeugels komt er nog steeds veel gewicht op één kant en kan je zadel dus verschuiven. Dat heb je met de opstaphulp niet.

Ik stap met een krukje op maar heb dat onderweg niet bij me natuurlijk. En al is mijn pony maar 1,45... makkelijk er op kom ik niet :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:34

Wat een drukte hier, haha.

Gisteren meegereden met een semi-initiatie trec. Niet bijster goed georganiseerd, veel chaos. Veel stressy paardjes en jonge dikkenekjes, zeg maar. Wel goed kunnen werken op ons tweetjes en in totaal 30 km gedaan + dressuur.

Nu dus de hele dag de mattes pad getest! Enkel lamsvel dus, geen inlages.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:57

@Skyefate: Ik zou willen dat ik er naast stond om te voelen.... zo raar?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:03

Exact hetzelfde idee :') ik zal morgen eens zien of ik iets vreemds kan voelen. Ik ga denk ik wel haar eens laten checken door de DA als hij hier is aangezien haar inentingen in orde gebracht moeten worden, moest er toevallig iets speciaals zijn. Even wel off-topic, maar moest er iemand een goeie DA weten in vlaams-brabant rond Leuven, een pb is welkom.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:19

https://youtu.be/I19xrxkgrNo

Een duidelijk filmpje met uitleg over droge plekken bij een boomzadel. Daar waar het zadel statisch is en dus geen beweging zijn droge plekken normaal.
Doordenkend zou dat bij een boomlooszadel onder de beugelophanging zijn, dat is sowieso al de plek waar het minste beweging in de rug zit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:31

Skyefate - iets geks - trek je zitting er eens af (al klap je hem maar naar voren) en ga er dan eens op zitten, ga in de beugels staan etc. en probeer dan te voelen en te zien wat er gebeurt onder dat flapje dat bij de beugelringen zit - en het getailleerde deel van de kussens - Ik ben in mijn eentje, dus kan niet iemand anders laten voelen en kijken, maar jij hebt misschien wel iemand? Of iemand die je in het zadel zet en dan zelf eens voelt? (je hoeft er niet eens voor te rijden, in stilstand kan het ook)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:33

Dankjewel Tiwi - (die stond er een paar pagina's terug ook al) :o

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:38

Goed idee! Ik heb niet meteen iemand om erop te komen zitten, spijtig genoeg. Er zijn heel wat mensen te bang om op haar te zitten, al weet ik begot niet waarom. Misschien statuur? De enige die het wél durft heeft gisteren een ongeluk gehad met het vijlen van de hoeven van haar paard en heeft de spieren rond haar knie ernstig verokken, misschien zelfs gescheurd. Die moet ik met geweld van de paarden afhouden nu, me dunkt :P Ik zal eens moeten gaan socializen... _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:47

tiwi1969 schreef:
https://youtu.be/I19xrxkgrNo

Een duidelijk filmpje met uitleg over droge plekken bij een boomzadel. Daar waar het zadel statisch is en dus geen beweging zijn droge plekken normaal.
Doordenkend zou dat bij een boomlooszadel onder de beugelophanging zijn, dat is sowieso al de plek waar het minste beweging in de rug zit.

En ze zeggen ook dat kleine droge plekken niet goed zijn.

Apart skyefate! Het lijkt mij een afdruk van iets (dat plaatje) waar veel druk op komt. Als het een kwestie zou zijn van geen beweging, zou het niet zo mooi vierkant zijn.

Zou heel benieuwd zijn naar drukmetingen in jouw situatie!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:10

Skyefate schreef:
Goed idee! Ik heb niet meteen iemand om erop te komen zitten, spijtig genoeg. Er zijn heel wat mensen te bang om op haar te zitten, al weet ik begot niet waarom. Misschien statuur? De enige die het wél durft heeft gisteren een ongeluk gehad met het vijlen van de hoeven van haar paard en heeft de spieren rond haar knie ernstig verokken, misschien zelfs gescheurd. Die moet ik met geweld van de paarden afhouden nu, me dunkt :P Ik zal eens moeten gaan socializen... _O-

Ach jeetje - dat is vervelend.
Misschien wil die iemand dan voelen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:19

Ik zou op zulke droge plekken toch niet gerust zijn... Ze lijken inderdaad precies onder de beugelophanging te zitten.

Lexington vandaag voor het laatst getest, en afgekeurd. Mijn benen liggen er netter op, maar vind hem zo hard zitten :o en ook de zweetbladen zijn nogal 'hard' aan de rand. Plus dat Flynn hem duidelijk niet fijn vindt. Boos met aansingelen (is hij nooit) en hij is er vandoor gegaan in de bak. Doet hij NOOIT. Hij was met de buitenritten gisteren en donderdag ook anders. Dus. Next :D En krijg ook nog zitles ( :P ) met de Barrydale. Geef dat zadel niet zomaar op, want ik vind hem zo tof! <3

Pmarena, is de Notting Hill al als testzadel te krijgen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:24

Moest ik weten hoe eraan te komen zou ik het meteen doen, Geryon! Ik hoop op verbetering dmv verandering kussens, maar de pad zelf doet het duidelijk niet. En moest het overgaan met de Ghost pad eronder te leggen zou ik niet gerust zijn, want dan zou het onderliggende probleem niet zijn opgelost, enkel het symptoom van het probleem.

De vriendin die haar spieren rond haar knie verokken heeft kan een beetje amper stappen, enkel met krukken, dus dat wordt een no-go :') Kan niet eens naar haar eigen paard toe momenteel, vergaat volledig van de pijn. :=

Gisteren nog een paar foto's doorgestuurd gekregen, heb je ook meer een idee hoe ze is qua conformatie en zicht als ik er op zit.

Afbeelding
Afbeelding

Niet meteen het beste voorbeeld aangezien ik op de laatste net mijn been achteruit legde, maar het is het idee :') Mijn kont past er precies echt maar net in. _O-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:31

Wat een knapperd!!! Daar wil ik wel even op komen zitten hoor! <3