[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:16

Brede pommels:

een paard met een beetje een wat rondere schoft heeft al snel een L nodig :j

De zachte pommel vind ik persoonlijk echt een onding, maar er zijn best veel mensen die hem juist geweldig vinden, is dus echt een kwestie van proberen en het scheelt dat je natuurlijk altijd eens kan proberen of je een zachte vulling wat vindt, genoeg mensen die de boel idd. eerst vol stoppen met sokken, doekjes, kussenvulling, watten of wat dan ook :P

Ik zou zelf echt veel eerder voor een XXL pommel gaan als die maat nodig is, want die houdt gewoon veel beter een goede vorm in het zadel en geeft minder risico op strak trekken bovenop de schoft,m en schuiven van het geheel :)

Jokari: hij staat best geinig op zich :)

Moonfish: Gaat het nog steeds beter met de Trekker? Wel super dat je "het" zadel nu gevonden lijkt te hebben +:)+

Nee hoor, ik vind "een Barefoot" niet geweldig, de meeste modellen vind ik niks :P
De Arizona vind ik erg fijn maar de rest past gewoon niet bij me, veels te veel bulk aan de zijkanten :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:17

War is dat voor gedoe over pommel breedte bij dit type zadel eigenlijk??? Torsion heeft er maar 1 en dat geeft eigenlijk nooit problemen...evenals de zeer goedkope Libra, (flex pommel) Singelstoten zitten niet onder/aan de pommel, dus in principe ligt dat vrij.....(ik zal wel dom zijn :o )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:27

Tja, de eerste jaren paste de BF ook gewoon overal op :P

Totdat men begon met een smalle voor hoge schoften om de punt wat meer omhoog te laten staan. En tja dan ook maar een brede voor de juist weer wat bredere paarden.

Heel suf maar eigenlijk nooit problemen gezien, waren ook zat brede, zelfs serieuze trekpaarden die er behoorlijk intensief mee gereden werden en nooit wat gehad eigenlijk zover ik me herinner.... maar moet zeggen dat het na enkele jaren gaandeweg wel een enkele keer voor ging komen dat mensen melding maakten van een wit plekje naast de schoft waar dan blijkbaar toch bij een enkeling wat irritatie optrad.

Dus voor het idee en de fijnafstelling is het wel fijn dat er meerdere maten zijn, hoewel het over het algemeen prima lijkt te gaan gewoon met de M pommel :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:34

Ja tot nu toe gaat het nog steeds beter, en nog steeds geen pijn met rijden.
Echt heel fijn, enige is dat ik wel stijf ben maargoed dat los ik niet zomaar op met die knaagdieren van binnen. :z
Het wijdere vind ik absoluut niet hinderlijk, al was het even wennen.
In het begin had ik het idee dat ik er af zou donderen als ze een stap verkeerd zou zetten dat heb ik nu totaal niet meer. :D

Alleen dat dekjes issue, constant alles aan de schuif maar dat is opgelost. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:38

Er zijn altijd uitzonderingen - en rare paarden qua vormgeving - heel plat, of juist A-vormig, een schoft als een haaienvin maakt het ook wat lastig voor zo ongeveer alle zadels. Soms is het dan ook handig om even na te gaan of deze "afwijkingen" verholpen kunnen worden... paard laten afvallen, of het tegenovergestelde, zijn de spieren weg door een niet passend (boom)zadel? Is het dier ziek (geweest)? Oud? Enfin - soms kan je dan beter even wachten tot het paard weer een normalere vorm heeft en dan kan juist zo'n boomloos zadel handig zijn, omdat het je paard laat bewegen en groeien zonder te hinderen....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:48

Ik zou denken dat die pommel de reden is dat ik naast mijn paard hing met zadel en al ? :D Dit heb ik nog nooit meegemaakt, de ghost vorige week zat veel losser en Pluis heeft toe echt wel lelijk gedaan. Toch is het zadel blijven liggen, terwijl ze vandaag eigenlijk bijna niets verkeerd heeft gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:04

Dat heb je toch wel eens, ook bij hetzelfde zadel, dat het een dag ineens idioot schuiverig ligt :P

Even afwachten dus als je vaker ermee gaat rijden wellicht? :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:14

Denk je ? :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:19

Het komt vaak voor in ieder geval, als je het zadel de ene dag wat verder naar voren legt dan de andere dag bijvoorbeeld :j

En een nieuw zadel kan natuurlijk sowieso vaak nog erg weinig contact maken doordat het zo vierkant / stijfjes is nog.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:20

Ik heb vandaag met mijn barefoot london een normaal dressuurdekje onder mijn pad gelegd en hij schoof niet, maar ik weet ook niet of dat helemaal de bedoeling is, mag dat eigenlijk wel?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:38

pmarena schreef:
Het komt vaak voor in ieder geval, als je het zadel de ene dag wat verder naar voren legt dan de andere dag bijvoorbeeld :j

En een nieuw zadel kan natuurlijk sowieso vaak nog erg weinig contact maken doordat het zo vierkant / stijfjes is nog.

dus dan zou ik er eigenlijk frequent moeten mee rijden, om een eerlijk oordeel te kunnen vellen...
Laten mijn heupen nou toch wel veel gelukkiger zijn met de ghost. :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:45

hoi pipeloi, iemand van jullie ervaring met het physio contour hoofdstel icm hackamore scharen?
ik wil dat voor Karel gaan proberen, maar om nou gelijk 150e uit te geven en er dan achter te komen dat het 'm niet is, vind ik nogal zonde.
hoor graag van jullie, en misschien is er iemand die weet of ze ergens in de uitprobeer zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 02:01

pmarena schreef:

jokari schreef:
dus dan zou ik er eigenlijk frequent moeten mee rijden, om een eerlijk oordeel te kunnen vellen...
Laten mijn heupen nou toch wel veel gelukkiger zijn met de ghost. :)

Daarom hanteren de meeste boomloze zadel winkels een week test-tijd ipv langs komen met een handvol zadels die je dan allemaal 10 minuten kunt rijden. Je paard is na zadel nr. 3 al beu van al dat wisselen en jouw achterwerk weet dikwijls na zadel 4 al helemaal niet meer of 1 of 2 nou beter zat. :P

Fijn van de blije heupen... :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:06

samanthaaxx schreef:
Ik heb vandaag met mijn barefoot london een normaal dressuurdekje onder mijn pad gelegd en hij schoof niet, maar ik weet ook niet of dat helemaal de bedoeling is, mag dat eigenlijk wel?

Hij moet tussen het zadel en de pad in dacht ik. Anders heb je niet genoeg ruggegraadvrijheid.

Weten jullie ook of er veel verschil zit tussen de FRA Dardo en de Barefoot RoP?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:11

Kwetal zelfs een week is soms aan de korte kant om te testen. Lang genoeg om te zien of het past en hoe het zit maar of je eraan kan wennen en of het echt goed blijft liggen daar heb ik soms langere tijd voor nodig. Toen ik met de zadel op pad ging om te testen bleef er ook vaak een achter om verder uit te proberen.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:55

Zo, dit topic gaat snel. De laatste tijd amper tijd gehad om te lezen maar we zitten alweer op bladzijde 27. Even alles bijlezen hoor. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:23

jomaro schreef:
Kwetal zelfs een week is soms aan de korte kant om te testen. Lang genoeg om te zien of het past en hoe het zit maar of je eraan kan wennen en of het echt goed blijft liggen daar heb ik soms langere tijd voor nodig. Toen ik met de zadel op pad ging om te testen bleef er ook vaak een achter om verder uit te proberen.

Meestal is het ook wel ietsje langer dan exact 7 dagen, maar aangezien (hierboven al besproken) je er geen 100 testzadels op na kunt houden en er vaak al weer andere mensen op wachten, moet je de testtijd wat inperken. In minder drukke tijden kan het soms wat langer.
Ik heb me wel vaak afgevraagd waarom de mensen -als ze een week hadden - dan slechts 2x gingen rijden, of maar hele kleine ritjes maakten. Doe dan ook wat je normaal ook doet, maak een lange buitenrit, neem een lesje. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je paard nog heel jong is (probeer dan een paard te lenen, zodat je in elk geval een idee hebt of je er zelf aan kunt wennen) of je bent ziek of zo, maar overleg dan even met de leverancier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:23

Zo is het ook, ik heb zelf al als ik iets nieuws test dat de eerste dag testen niets voorstelt: zadel erop gooien, zien wat er aangepast moet worden en zadel er weer af.

Volgende dag met aanpassingen (pad, inlages, pommel, beugels, riemen, singel...weet-ik-wat :P ) zadel op paard en als het dan wel goed is, er op en even een klein rustig rondje om te beoordelen of het goed genoeg zit / ligt voor een echte rit. Zo niet dan ben je soms nog een paar dagen aan het zoeken naar de juiste combi van toebehoren...en dan ben je nog niet toe gekomen aan alles dat je ermee wilde doen, en meerdere keren een fatsoenlijk rondje rijden met de juiste afstelling :P

Wat dat betreft zou het inderdaad wel beter zijn als je eerst een zadelpas doet waarbij je kiest welk zadel je langer wilt testen en je dat tijdens dat pas-consult helemaal goed afstelt met alle materialen en tijd voor handen zodat je de rest van de week gewoon het zadel er op kan gooien en weg kan rijden en ècht kan testen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:27

Kwetal schreef:
War is dat voor gedoe over pommel breedte bij dit type zadel eigenlijk??? Torsion heeft er maar 1 en dat geeft eigenlijk nooit problemen...evenals de zeer goedkope Libra, (flex pommel) Singelstoten zitten niet onder/aan de pommel, dus in principe ligt dat vrij.....(ik zal wel dom zijn :o )

Mijn libra staat te koop omdat de flexpommel niet flexibel genoeg is ;)

M op mijn tank van 1,35 is ook te krap. We gebruiken nu een sokconstructie totdat de andere pommel er is.
Je leest het goed, niet flexibel genoeg en 1,35.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:40

Minikatje, dat klinkt als de mijne. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:13

En dan gaan we het maar niet hebben over de lengte die een zadel mag hebben :)
Cheyenne zonder vps is tot nu toe nog het beste gebleken. Lekker schaamteloos flapding, pony en ik zijn er zeer content mee.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:27

Ik vind alle schaamteloze flapconstructies de beste :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:13

minikatje schreef:
En dan gaan we het maar niet hebben over de lengte die een zadel mag hebben :)
Cheyenne zonder vps is tot nu toe nog het beste gebleken. Lekker schaamteloos flapding, pony en ik zijn er zeer content mee.

Lengte ?? Welke lengte ? Oh je bedoelt het tegenovergestelde ? :D :D

Ik wou dat mijn heupen niet zo moeilijk deden, dan kwam er wss niets anders op de pony dan mijn christ iberica. :D

Straks lesgeefster eens op ijs+ghost zetten sie, eens zien wat ze ervan vindt. :)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:46

Mijn probleem qua testen was, dat ik maar 1 dag in de week met betreffende pony rijdt, omdat mijn verzorgpony is, in overleg is dagje extra wel mogelijk, maar veel meer ook niet. En had toen het probleem dat de pony weinig meer gewend was, rondje met de kar en soms kort rondje zonder zadel, verder vooral wandelen. Hij had al aantal maanden stil gestaan, tussendoor aantal weken opgebouwd tot uurtje met (niet passend) boomzadel en daarna weer stil komen te staan. Toen maar de gok genomen en niet al te dure complete 2e hands gekocht onder mom, anders verkoop ik hem weer. Moet zeggen dat ik er nu nog steeds blij mee ben, mis wel wat steun aan mijn knieen. Maar ik kan inmiddels weer strandritjes van ruim 2 uur maken zonder dat pony last van zijn rug heeft of ik ergens last van heb.
Mocht ik ooit ander boomloos willen, zou ik wel verder willen kijken naar ander type, dan vind ik niet erg als iets meer kost, ik weet nu dat meneer zo weg loopt met boomloos zadel en zijn rug dat prima vindt.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:14

Mijn instructrice vind dat het zadel (torsion) niet zo goed meer past op Serena (naast dat hij voor mijn komt ook niet geweldig is). Eerst had ze heeft veel vet op haar schouders en rug. Dat vet is nu weg, waardoor de pommel wat drukt in de schouders. Kunnen we dat nog enigszins aanpassen (sokken/handdoek whatever)? Of is t niks meer? Dan ben ik de banketstaaf :|.