voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:02

Moet ik mijn zadel natuurlijk ook even showen. Het dekje lag verkeerd btw, maar het zadel ligt verder goed (is gecontroleerd).

Afbeelding

Niet op mijn houding letten :+
Ik moet nog wennen aan dit zadel.

Ik zit ook te ver achterin, maar dat komt doordat ik mijn beugels te kort heb. Met langere beugels kan ik (nog) niet rijden, omdat mijn voeten dan constant uit de beugels gaan. Maar ik wil dit goed gaan oefenen als ik een bak tot mijn beschikking heb :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:16

karev schreef:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=888

dees

en is leer dan beter als neopreen, of maakt dat niet uit?

Jeetje , dat is wel een HELE oude Barefoot-singel hoor , zo worden ze al járen niet meer gemaakt :P

Dat is dus ook een anatomische , die zijn alleen wat smaller aan de zijkantjes :)

De banaansingels zijn veel ronder , echt als een banaan , er zit een C-vorm in zodat de gespen verder naar achteren liggen dan het middenstuk dat nog steeds achter de ellebogen terechtkomt door het pensje :) Maar dan trekt de singel i.i.g. niet meer aan de singelstoten het zadel naar voren , omdat de gespen van de singel recht(er) onder de singelstoten komen te liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:17

Laura_x_ schreef:
Moet ik mijn zadel natuurlijk ook even showen. Het dekje lag verkeerd btw, maar het zadel ligt verder goed (is gecontroleerd).

Afbeelding

Niet op mijn houding letten :+
Ik moet nog wennen aan dit zadel.

Ik zit ook te ver achterin, maar dat komt doordat ik mijn beugels te kort heb. Met langere beugels kan ik (nog) niet rijden, omdat mijn voeten dan constant uit de beugels gaan. Maar ik wil dit goed gaan oefenen als ik een bak tot mijn beschikking heb :)

Wat oogt het zadeltje klein zo op je paard , maar staat wel mooi altijd op die bruintjes :)

Je ziet inderdaad zelf al het probleem : beugels moeten langer zodat je wat meer in het midden van het zadel terechtkomt , dan zit je ook niet meer zo op de cantle en zit je automatisch beter in balans :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:41

Pmarena Van harte gefeliciteerd !!! *\o/*
Dat met die beugels verliezen heb ik ook hoor,, is echt heel erg wennen....
Heb vandaag de losse klitteband wrongen eronder gehad... mmmm :\ zit nog te twijfelen,, had het idee dat mijn onderbenen dan weer veel te ver naar achteren werden gedrwongen... het is allemaal nog zo stug natuurlijk een nieuw zadel..
Maar met mijn rijlaarzen ging het iig een stuk beter als met jodphurs en sokken :j

Anne-mieke ben heel benieuwd naar de foto's
En heel benieuwd of je het wat vindt.

Morgen krijg ik mijn pakketje van Marcel met mijn bruine Cherokee pad :D :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:25

Ten eerste pmarena gefeliciteerd, maak er maar nog maar een leuke avond van. *\o/*

Laura dat je je beugels verliest is niet zo raar, je zit echt te ver naar achter, maar dat wist je al.
Maar doordat je zo ver naar achter zit, leg je automatisch ook je benen te ver naar achter, wardoor je dus ook makkelijk je beugels verliest,en zorg dat je je hakken naar beneden drukt dan verlies je ook minder snel je beugels.

Tamara, staat karev goed zeg,echt kei stoer, is ze wel een paardje voor.Zat gister nog te denken zou ze dat zadel van MP nu eigenlijk gekocht hebben, moet trouwens zeggen dat dat stukje wat ze vernieuwd hebben nu minder storend is dan toen ik het zadel op MP zag, als je niet beter weet zou je denken dat het zo hoort, ga je vast nog heel veel plezier mee hebben.

joliene

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:12

@ Pmarena, gefeliciteerd. :D
@ Karev, staat je paardje goed joh. :) Ik vind alleen wel net als pmarena dat ze singel wel iets langer mag.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:17

ik heb de singel aan beide kanten op het 3e gaatje.
dat had marcel ook geadviseerd.
en ik kan er ook nog 2 gaatjes bij inknippen als ik wil.
maar is niet nodig denk ik.
Afbeelding

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:43

Nou eelkje is kreupel dus ik kan het zadel niet testen. Eerst maar even de hoefsmod langs. 26 euro door de plee :( maar hopenlijk valt het allemaal mee met der voetje. Hou jullienop de hoogte

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:44

|( arme eelkje ;(
hopelijk kan de hoefsmid zien wat er is.
veel sterkte met eelkje <3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:05

Ach, zielig, maar ja je paardje is natuurlijk wel belangrijker dan het zadel, hopelijk is het niks ernstigs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:14

Bedankt allemaal !

Oei hopelijk is het alleen maar een verstapping en gaat het over een paar dagen weer beter :(:)

Het derde gaatje dat zei ik ook altijd , maar nu met die nieuwe singelstoten valt dat vrij laag valt me op :o

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:24

heb ik geen last van hoor pmarena dat de singel te lang is .. check mn foto maar zit ie op het 3e gaatje :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:03

Bij mij zit de singel ook op het derde gaatje, maar gaat maar net.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:08

Ik denk dat ze beetje gevoelig loopt op haar voorhoeven. Ze brokkelen en zit een scheurje in. En ze groeien ook in een boogje heel raar. Maar de hoefsmid komt vanmiddag. Ik denk aan gevoeligheid dus zou ze er ijzers onder moeten. Maar haar hoefjes zijn belangrijker dan het zadel. Ik ga ze maandag kreupel is even mailen of ik het zadel voor een kleine bijdrage niet een week extra mag lenen. Hopenlijk kan dat.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:19

meestal kan dat wel als marcel er niet meteen iemand achteraan heeft gepland.
heel veel succes antje .... als het gevoeligheid is dan zou een voorijzer het miss kunnen oplossen ja.
groot gelijk dat haar hoefjes belangrijker zijn !!!
:j :(:) komt goed

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:36

Over dat beugels verliezen.. Ik let er constant op dat ik mijn beugels niet verlies, het gebeurt ook vooral aan één kant. Ik heb schoenen met goed profiel, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Maar als ik bijvoorbeeld buiten ga rijden, wil ik niet constant mijn beugels hoeven zoeken (het duurt dan even voor ik ze erin heb weer), daar heb ik het paard niet voor. (je moet haar constant in de gaten houden)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:30

Nou gister en eergister gereden met mijn rijlaarzen ( mountain horse ) maar dat reed niet prettig... Had het gevoel vast geplakt te zitten aan mijn zadel,... vindt de zweetbladen ook zo lang van de Cherokee.. ik ben zelf maar 1.67m dus niet al te groot.
Maar vandaag maar weer met mijn jodphurs en sokken rijden hoor.... daar heb ik veel meer bewegings vrijheid mee.. moet ook zo wennen aan de dressuur zit / houding.. altijd veelzijdigheid zadel gehad... maak denk ik wel weer de kniewrongen eronder,, want heb weinig steun in een flinke gallop van mijn hafje ..
;)

nog een vraag: hoe en waarmee en hoevaak wassen jullie je orginele barefoot pad ( met wollen onderkant )????

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:48

Je wast je pad wanneer hij glijd door alle viezigheid of niet meer goed zit, niet zo vaak dus.
Ik heb mijn pad nu al anderhalf jaar en ik heb m nog maar 1 keer gewassen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:50

Anne_mieke88 schreef:
Ik denk dat ze beetje gevoelig loopt op haar voorhoeven. Ze brokkelen en zit een scheurje in. En ze groeien ook in een boogje heel raar. Maar de hoefsmid komt vanmiddag. Ik denk aan gevoeligheid dus zou ze er ijzers onder moeten. Maar haar hoefjes zijn belangrijker dan het zadel. Ik ga ze maandag kreupel is even mailen of ik het zadel voor een kleine bijdrage niet een week extra mag lenen. Hopenlijk kan dat.

Weet niet precies, wat je met een boogje bedoelt, maar als het is wat ik denk en omdat er scheuren in de hoef zitten, denk ik dat de hoeven wel veel te lang zijn.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:54

Zelf vind ik 1 in anderhalf jaar wel heel weinig.
Heb mijn zadel nu een paar maanden, maar heb het dekje wel al een keer gewassen, mijn gewone dekjes onder het boomzadel waste ik 1 keer per 2 maanden en dat zal ik dus met mijn barefootdekje ook gaan doen.
Vind het toch wel belangrijk dat er een schoon dekje op ligt, zeker omdat ik nu nog maar 1 dekje heb.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:15

Vinden jullie mijn singel ook te kort? Ik heb daar eigenlijk nog nooit echt bij stil gestaan. :=
Afbeelding
Beertjespony :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:34

Op deze foto vallen de gespen net boven de ergste plooitjes denk ik :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:35

Zitten hier ook boomloos rijders tussen die met een boomloos westernzadel rijden? Ik ben zoekende naar een zadel dat op mijn beide knollies past (passend te maken is) en licht van gewicht wegens handycap. Mijn keuze is al op boomloos gevallen, knollies zijn volle broers maar de ene heeft pappies bouw (arab) en de ander mammies bouw (whels) Had de (ijdele :o ) hoopt dat ze de zelfde bouw zouden hebben (2 volle zussen zijn ook van arab bouw dus vandaar) Maar helaas. 2 zadels trekt portemetniks nu niet dus leek dit mij wel een mooie oplossing. Heb jaren met boom gereden en vond het eigenlijk een onding :( Zat me meer in de weg dan prettig, ben gewend om zonder zadel te rijden. Als ze beide goed door gereden zijn in de westernsport ga ik over een paar jaar ook dressuur wedstrijden starten met ze met .... uiteraard een boomloos zadel :Y)
Ik ben dan vooral geïnteresseerd in hoeveel anders een boomloos westernzadel zit in vergelijking met boom. De zit is ook anders dan een dressuurzadel of zit er bij boomloos weinig verschil in?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:41

Er zit behoorlijk verschil in hoor !

Het makkelijkst lijkt het mij om te beginnen met het uitproberen van een boomloos westernzadel als je iemand in de buurt kent die er 1 heeft ? Of een zadel testen via een verkoper :)

Je moet eigenlijk gewoon eerst eens 1 zadel goed uitproberen zodat je je daar een goede mening over kunt vormen. Wat je wel of juist niet fijn vindt aan dat zadel. Van daar uit kun je dan makkelijk verder gaan kijken welke merken / modellen een grote kans van slagen hebben :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:03

In de buurt is helaas niemand die een boomloos heeft. Dan zal ik contact opnemen met Beilen voor een test zadel. Is het dichtste bij.
Pmarena, dit weet waarschijnlijk wel, mag er met de Arizona buget ook wedstrijden gestart worden? Staat er niet bij nm. Op markplaats staan nu ook aardig wat bf westernzadels te koop. (of looke likes)