WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:02

Steinstein, ik had even gemist dat je je wow zadel nog niet had ! ik dacht dat je tegelijk met iemand anders hier op Bokt besteld had ??
Je hebt geloof ik een shallow zit he ?
Mooi zadel hoor ! moet je veel wennen ? en je paard ?

Groetjes,

Maris

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:23

PetraVANL schreef:
Nou, ik ben bang dat WOW voor mijn paard niet geshcikt is. Mijn strada is inmiddels echt te klein bij haar schoft geworden(knelt dus ernstig) Na een extreme reactie tijdens het passen(rug wegdrukken, bokken en spontaan kreupel lopen) en daardoor het vermoeden van rugproblemen ben ik de volgende dag op mijn strada zadel gaan zitten;
http://www.youtube.com/user/PetraVanL#p ... JaQ6ApaHxY
2:48min
Paard heeft behoorlijk rugtrauma dus gekke reacties zijn nooit uitgesloten. Echter kon ik hier normaal opstappen en heeft manlief zelfs een rondje aan de hand gestapt(nooit verwacht dat dat zou lukken na de dag ervoor met wow passen)

Vandaag heb ik een tweedehands wow-tje op haar gelegd (goede boommaat zelfde kussens maar dan met stiklijn(enige verschil)) helaas kon ik dat niet mooi op film krijgen maar opstappen heb ik maar niet overwogen... :
http://www.youtube.com/user/PetraVanL#p ... N9O23hjcfs

Nu een lastige vraag, een wow zit er niet in zoals jullie zien, voor mij met mijn bekken problemen is dit zadel echter helemaal het einde, de smalle zit in het midden van de lepel zeg maar zorgt ervoor dat ik savonds na een kwartiertje rijden nog kan lopen.. Ook in de vlakke zit is dit erg goed merkbaar.. Weet iemand toevallig een zadel welke dit ook heeft? bij voorkeur;
verstelbaar
GEEN flair/cair/andere lucht
prijs onbelangrijk!

Maar wat ik dan niet snap als je een paard hebt met een rug trauma waarom stap je dan niet op met een krukje..???

DendroFleur

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:57

Petra, ik vind je paard ook zonder zadel slecht bewegen. Misschien dat je haar eerst weer goed moet krijgen en dan eerst longeren met de Wow. Mijn jonge beest maakte zich met de Wow ook ronder. Weet niet of dat positief of negatief is. Longeer hem nu met de Wow, rij hem nog met de oude Stubben omdat dat voor mij veiliger is. Maar ik hoop wel dat de Wow er straks op kan als ik een beetje stuur op hem heb.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:10

Maris schreef:
Steinstein, ik had even gemist dat je je wow zadel nog niet had ! ik dacht dat je tegelijk met iemand anders hier op Bokt besteld had ??
Je hebt geloof ik een shallow zit he ?
Mooi zadel hoor ! moet je veel wennen ? en je paard ?

Groetjes,

Maris

Is was iets fout gegaan met de kleur vandaar, dat ik langer heb moeten wachten.
Het is inderdaad wennen. Paard loopt ruimer.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:43

@laura1986 Het zou kunnen maar er zit al een C boom in dus dan moet strada als eerst een grotere boom maken :P

@knollentuin Schleese vind ik mooie zadels hebben maar die ken ik helemaal niet van dichtbij.. Ik weet niet of ze zo op lucht reageert maar ik ga er voor het gemak maar wel van uit..

@maris kun je de vulling van de wow club wel aanpassen of weet je dat niet? neem aan dat daar dan foam in zit?

@elco Mijn paard heeft met passen zon feestje gehouden, toen ben ik zonder krukje opgestapt, normaal doe ik dat niet. Om goede vergelijking te krijgen heb ik nu op mijn strada dus ook geen opstapje gebruikt.

@dendrofleur Ik ben benieuwd wat je hier slecht aan vindt, 't is niet gek dat ik een paard met zulke bulten in de nek geen stelling ga vragen... Dat mijn paard zich aan de longe ronder maakt met de wow baart mij juist w'el zorgen, dit doet ze onder een normaal zadel ook niet dus onder een ander zadel verlang ik dat ook niet een paard heeft een natuurlijk houding die wij bewerken om het paard te rijden zodat hij ons kan dragen(zonder dat hij overal pijn krijgt) Die houding kan niet "plotseling" zo verbeteren/verslechteren dus dat betekend dat mijn paard het zadel niet leuk vindt, hij onttrekt zijn lichaam ergens aan, pijn, druk, wrijving?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:45

Je paard loopt zonder zadel aan de longe zonder zijn achterhand. Hij maakt hele kleine pasjes. Ben wel benieuwd of dit verbeterd als je hem meer voorwaarts laat lopen.
Laatst bijgewerkt door DendroFleur op 16-04-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:49

Na de dag ervoor dacht ik dat mijn paard nooit meer zou gaan lopen, ik heb haar gewoon een rondje laten lopen, het is bij dit paard echt niet moeilijk om haar van achteren naar voren te laten stuwen, daar is ze voor gemaakt ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:51

Oke, dat zou ik inderdaad ook verwachte. Ze lijkt erop dat ze juist heel goed het bekken kan kantelen en de achterhand erbij kan zetten. Dan geeft het een beetje een vertekend beeld.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:54

Nou ja, dat ze het kan is opzich wel raar, ze kantelt niet in het SI maar bij L2/L3 daarom ben ik dus ook heel voorzichtig met haar rug, dit hoort natuurlijk niet en ik ben van begin af aan dus ook heel voorichtig met overbelasting..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:04

Kaspar schreef:
Wat heb ik een prut Wow!
Eerst lag het zadel continue op mijn paard zijn nek, nu dat probleem opgelost is hebben we weer de volgende ellende: mijn paard heeft een flinke drukplek langs de ruggegraat van dit zadel. Dus de fitter maar weer een mail gestuurd om een afspraak te maken. Ik word hier toch zo moedeloos van. Zadel in januari 2011 geleverd gekregen en enkel nog maar ellende en kosten aan gehad.

Zit de drukplek onder het kussen? Of zit het eerder op de ruggegraat zel, daar waar het zadel géén contact maakt met de rug?
Heeft je paard al ooit eens een blokkade in zijn rug gehad?
Veel vragen, I know... ;)
Mijn paard krijgt dus ook een soort van drukplekken (zeg maar eerder zwellingen) op zijn ruggegraat. Ik kan je de technische uitleg van DA en fysio niet meer geheel geven, maar het kwam er dus op neer dat dat plekken zijn die al eerder gekwetst/geblokkeerd zijn geweest en dat dat weefsel door het bewegen van de lucht nu gaat stuwen. Dat geeft dus die 'drukplekken'. Ze zijn trouwens een uurtje na het rijden alweer verdwenen en mijn paard heeft er geen last van.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:48

PetraVANL schreef:
@laura1986 Het zou kunnen maar er zit al een C boom in dus dan moet strada als eerst een grotere boom maken :P

:wow: En voor mijn powny (die de meeste zadelmerken echt niet past omdat hij zo breed is) was die boom juist te breed. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat er een paard te breed is voor die boom.

Maar wat zeggen ze bij Strada?

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:24

Heb strada nog niet gesproken, maar ze hebben geen bredere maten. . Mijn paard is erg rond en ook bij de schoft zelf erg breed..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:32

Ik heb inderdaad ook ooit eens "drukplekken" bij een paard gehad die weer verdwenen. Blijken inderdaad een soort blaren te zijn door teveel wrijving. Het was ook niet echt gevoelig.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:34

PetraVANL schreef:
Heb strada nog niet gesproken, maar ze hebben geen bredere maten. . Mijn paard is erg rond en ook bij de schoft zelf erg breed..

Wat voor Wow heb je op je paard gehad, kussens/zitting etc? Aangezien je zegt dat je nu een tweedehands wow met stiklijn hebt geprobeerd. Daarvoor heb je dus kussens zonder stiklijn gehad? Dat vind ik nogal apart op een breed paard met brede schoft.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:47

Precious20 schreef:
Zit de drukplek onder het kussen? Of zit het eerder op de ruggegraat zel, daar waar het zadel géén contact maakt met de rug?
Heeft je paard al ooit eens een blokkade in zijn rug gehad?
Veel vragen, I know... ;)
Mijn paard krijgt dus ook een soort van drukplekken (zeg maar eerder zwellingen) op zijn ruggegraat. Ik kan je de technische uitleg van DA en fysio niet meer geheel geven, maar het kwam er dus op neer dat dat plekken zijn die al eerder gekwetst/geblokkeerd zijn geweest en dat dat weefsel door het bewegen van de lucht nu gaat stuwen. Dat geeft dus die 'drukplekken'. Ze zijn trouwens een uurtje na het rijden alweer verdwenen en mijn paard heeft er geen last van.

De plek zit echt aan de rand van het kussen tegen de ruggegraad aan. Helaas is het echt een drukking, de plek is nu nog steeds dik. Qua gevoeligheid reageerd hij niet als ik erop druk, maar ik heb dan ook een bikkel van een paard die nauwelijks pijn laat zien.
Mijn paard word regelmatig door de osteo na gekeken, dus ik mag er van uit gaan dat er geen kwetsuren in de rug zitten die dit zouden kunnen veroorzaken. Maar je weet natuurlijk nooit. Ik zal haar (osteo) maandag eens bellen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:48

Is er overigens iemand die nog een wow pompje heeft liggen en deze niet gebruikt?
Ik zou het graag overnemen.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:59

PetraVANL schreef:
Nou, ik ben bang dat WOW voor mijn paard niet geshcikt is. Mijn strada is inmiddels echt te klein bij haar schoft geworden(knelt dus ernstig) Na een extreme reactie tijdens het passen(rug wegdrukken, bokken en spontaan kreupel lopen) en daardoor het vermoeden van rugproblemen ben ik de volgende dag op mijn strada zadel gaan zitten;
http://www.youtube.com/user/PetraVanL#p ... JaQ6ApaHxY
2:48min
Paard heeft behoorlijk rugtrauma dus gekke reacties zijn nooit uitgesloten. Echter kon ik hier normaal opstappen en heeft manlief zelfs een rondje aan de hand gestapt(nooit verwacht dat dat zou lukken na de dag ervoor met wow passen)

Vandaag heb ik een tweedehands wow-tje op haar gelegd (goede boommaat zelfde kussens maar dan met stiklijn(enige verschil)) helaas kon ik dat niet mooi op film krijgen maar opstappen heb ik maar niet overwogen... :
http://www.youtube.com/user/PetraVanL#p ... N9O23hjcfs

Nu een lastige vraag, een wow zit er niet in zoals jullie zien, voor mij met mijn bekken problemen is dit zadel echter helemaal het einde, de smalle zit in het midden van de lepel zeg maar zorgt ervoor dat ik savonds na een kwartiertje rijden nog kan lopen.. Ook in de vlakke zit is dit erg goed merkbaar.. Weet iemand toevallig een zadel welke dit ook heeft? bij voorkeur;
verstelbaar
GEEN flair/cair/andere lucht
prijs onbelangrijk!

Je zou eens naar een Luc Childeric zadel kunnen kijken , hebben ook een smalle zit en memory foam.

Voor geinteresseerden ; ik heb mijn WOW zadel te koop staan [EA-TK-AP] Te Koop WOW Zadel

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:31

Ga gelijk kijken! Waarom doe jij afstand van jouw wow als ik vragen mag?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:32

Ja ik zat ook aan Childeric te denken met memoryfoam. Is wel een prijzig zadel.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:12

Kun je die alleen bij drunens krijgen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:55

Nee ze hebben nog wel wat andere verkooppunten. Ik weet er nog een in Houten. En van Rijs verkoopt ze ook

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:32

Drunens ruiterhuis en van rijs staan erg slecht aangeschreven, dus daar schiet je dan ook niets mee op..

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:09

Onlangs stond in de Bit een artikel over drukverdeling van zadelkussens. Daar kwam memoryfoam niet goed uit de bus, omdat het te traag is om zich aan de beweging van de ruiter aan te passen. Wol vulling kwam wel goed uit de bus, evenals lucht.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:51

Hoi Dames,

Ik heb al best een tijdje een enorm probleem met mijn houding.
Nu hoor ik dus van steeds meer mensen dat dit door mn zadel komt (het duwt mij als het ware schuin naar voren).

Ik zal er even twee foto's bij doen voor de beeldvorming:
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn gevoel zit ik helemaal niet zo krom, maar als ik het zo terug zie op de foto's is het behoorlijk confronterend en snap ik waarom ik altijd lage punten haal voor mn houding.

Zijn er hier mensen met hetzelfde probleem icm de Wow? En hoe is het bij jullie opgelost?
Ik wil namelijk graag van dit probleem af :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:53

ik zit juist tever naar achteren ( meer in stoelzit dus ) :o
Maar ik moet wel zeggen dat als de wowfitter dan weer is geweest ik stukken beter zit. Vorige keer kwam mijn stoelzit doordat de headplate te nauw was en het zadel aan de voorkant dus hoger kwam te liggen.