Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:54

yole schreef:
(het gaat hier snel, bij deze lijkt men bericht al meteen off-topic)

Nee hoor :D
Al denk ik niet dat je hier iets te koop mag aanbieden, daar is een ander deel van het forum voor.
Maar welkom! en alle ervaringen kan je hier wel kwijt hoor ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:15

Bandida schreef:
yole schreef:
(het gaat hier snel, bij deze lijkt men bericht al meteen off-topic)

Nee hoor :D
Al denk ik niet dat je hier iets te koop mag aanbieden, daar is een ander deel van het forum voor.
Maar welkom! en alle ervaringen kan je hier wel kwijt hoor ;)

Ah, ok! :o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 04:07

Binky_Zephyr

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 06:04

wauwww wat een zadels allemaal zeg :D
zelf heb ik er niet zoveel mee maar vind het toch wel intressant om even mee te lezen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:30

yole schreef:
Voor de liefhebbers van de Malibaud Randonnee, ik heb hier een wijd model te koop (zoals hier al meermaals werd aangehaald, past een wijde malibaud dus NIET op Haflingers en dergelijke). Ik heb het een tijdje gebruikt met een corrector pad op mijn (forse) anglo-arabier maar heb hier geen goed gevoel bij (of is dit voldoende?) Het is zowat het enige zadel waar ik me echt goed in voel... balen! Iemand ervaring met de nieuwe maat forty?

Beetje bruut om het al te koop aan te bieden als je er lekker in rijdt en niet weet of het past?!

Ik kan me niets vorstellen bij ´omdat het maar net de bovenkant van de schilden in de corrector raakt´.

Ik heb de sleuf in de CorrecTor ruimer gemaakt voor meer ventilatie en opdat ik deze verder in de kamer kan trekken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:54

Yole wellicht geen om eerst uit te vinden in hoeverre dit zadel je paard wel of niet past, en of dit nog aangepast kan worden? Ook is het misschien een idee om wat foto´s te plaatsen (al zeggen die wat betreft de pasvorm ook niet alles)?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:17

Ik ben toch benieuwd... nu heb ik dus vorige week op een bokje op een Malibaud gezeten, 't zadel waar ik eigenlijk m'n zinnen op gezet had. Ik zat er heerlijk in qua houding, voelde verder goed, maar ik voelde die bars zo... Ik vraag me af waar dat aan lag en of jullie daar geen last van hebben. De harde seat vind ik geen probleem, daar kan ik goed op zitten en ik weet dat dat op lange afstanden juist prettiger is, maar die randen deden me echt zeer, later in de auto op weg naar huis voelde ik die randen nog in m'n benen staan en ik zou me daarop geheid hartstikke stuk rijden.
Ligt dat nu aan mijn dikke bovenbenen, zat ik er toch niet goed op of waar ligt het aan? Ik had geen stijgbeugels aan het zadel dus liet m'n benen recht naar beneden afhangen, wat op die bok net kon.. lag het misschien daar aan?
Ik heb uiteindelijk maar voor het stocksaddle gekozen, te meer omdat de Malibaud - ondanks dat de visgraat er verbazingwekkend genoeg net zo goed in leek te liggen als in het stocksaddle - waarschijnlijk toch te smal zou zijn.
Ik vroeg me alleen af hoe het kwam dat ik zo'n last van die bars had.. 't was een beetje een desilusie... ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:28

Francis schreef:
Ik vraag me af waar dat aan lag en of jullie daar geen last van hebben. De harde seat vind ik geen probleem, daar kan ik goed op zitten en ik weet dat dat op lange afstanden juist prettiger is, maar die randen deden me echt zeer, later in de auto op weg naar huis voelde ik die randen nog in m'n benen staan en ik zou me daarop geheid hartstikke stuk rijden.

Dat met die randen herken ik niet, heb ik niet. Dat je kont enigszins moet verharden wel, maar eens gewend wil je niets anders meer ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:38

Francis schreef:
Ik vroeg me alleen af hoe het kwam dat ik zo'n last van die bars had.. 't was een beetje een desilusie... ;)

Geen idee zonder te kunnen ZIEN hoe je zit/rijdt.

Een zadel is een interface. Het zadel is zoals het is.
Een beetje dikker/dunner been, een wat minder/meer gekanteld bekken, langere/korter stijgbeugelriem heeft allemaal in verband met elkaar effect op hoe je been op het zadel ligt.
Dan heb ik het nog niet eens over de bewegingstechniek.
Het is niet voor niets dat we op dit topic paginaslang aangegeven hebben dat het niet realistisch is om te verwachten dat je vanuit een ander zadel/stijl ploep op een Malibaud randonnee lekker rijdt.
Dat zou hoogst uitzonderlijk zjn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:40

Bandida schreef:
Dat met die randen herken ik niet, heb ik niet. Dat je kont enigszins moet verharden wel, maar eens gewend wil je niets anders meer ;)

...en jij hebt gericht geinvesteerd in dat ´wennen´.
Je doet jezelf beslist tekort hiermee Bandida. Jij hebt geinvesteerd in het leren rijden daarmee.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:45

Nee, dat snap ik HC, dat verwachtte ik ook niet (hoewel ik dénk dat mijn persoonlijk ideale rijstijl wel heel dicht in de buurt komt van hoe je op een Malibaud 'moet' rijden. Maar daar kan ik faliekant naast zitten natuurlijk). Maar 't viel me gewoon zwaar tegen dat ik met alleen benen af laten hangen al zo'n pijnlijke rand voelde en vroeg me af of dat dus aan mij ligt of dat anderen dat - als ze hun benen gewoon losjes af laten hangen - ook voelen.

Kont harden snap ik, dat voelde ik idd ook wel, maar ik heb in't verleden een hardseat westernzadel gehad en da's ook niet meer dan een laagje leer over de houten boom. Daar had ik geen problemen mee en zat ik perfect op. Ook de trektocht in de ardennen die ik gemaakt heb heb ik op een hardseat westernzadel gedaan en ik was de enige die d'r kont niet stuk had... Dat was het probleem ook niet, 't was echt de onderste rand van de bars die in m'n benen drukte. Nu heb ik er maar 1 geprobeerd terwijl ze er meerdere hadden liggen, maar ik begon me eigenlijk al af te vragen of het misschien geen echte was en er iets niet gemaakt was zoals het hoorde. Niet naar gekeken, ik had 't stocksaddle al gekocht dus het Malibaud-zitten was echt even voor de lol om te voelen...

Toch sparen voor die vakantie in Spanje dus, zodat ik 't es in't echt uit kan proberen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:11

Francis schreef:
Maar 't viel me gewoon zwaar tegen dat ik met alleen benen af laten hangen al zo'n pijnlijke rand voelde en vroeg me af of dat dus aan mij ligt of dat anderen dat - als ze hun benen gewoon losjes af laten hangen - ook voelen.

Dat ook kan heel goed een conflict tussen de breedte van de twist en jouw anatomie zijn.
Het betreffende zadel IS onverbiddelijk wat dat betreft. Als het niet past, dan past het niet. Zowel mbt de sit als stijl als anatomie betreft. Aan dat laatste kan je niets veranderen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:14

Nee ok, dat bedoelde ik dus eigenlijk... dat het aan mijn bouw/zit ligt dat het voor mij zo voelt... Dat was balen.. Maar goed, voorlopig doen we het even op een stocksaddle en als Ben eenmaal goed onder zadel is kan ik ook veel beter kijken wat ons beiden echt lekker past, ook qua rijden. Moet zeggen dat ik op de site van die Franse zadelmaker wel een paar erg leuke zadels heb gezien dus wie weet ga ik me daar dan aan wagen... Eerst maar es zien dat we't stocksaddle er op krijgen en ik er in. Dan zijn we zo weer een jaartje verder vermoed ik.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:36

Huertecilla schreef:
yole schreef:
Voor de liefhebbers van de Malibaud Randonnee, ik heb hier een wijd model te koop (zoals hier al meermaals werd aangehaald, past een wijde malibaud dus NIET op Haflingers en dergelijke). Ik heb het een tijdje gebruikt met een corrector pad op mijn (forse) anglo-arabier maar heb hier geen goed gevoel bij (of is dit voldoende?) Het is zowat het enige zadel waar ik me echt goed in voel... balen! Iemand ervaring met de nieuwe maat forty?

Beetje bruut om het al te koop aan te bieden als je er lekker in rijdt en niet weet of het past?!

Ik kan me niets vorstellen bij ´omdat het maar net de bovenkant van de schilden in de corrector raakt´.

Ik heb de sleuf in de CorrecTor ruimer gemaakt voor meer ventilatie en opdat ik deze verder in de kamer kan trekken.

Toch wel, je voorstelling was precies goed! De corrector verder in de kamer trekken is misschien een mogelijke oplossing.

Het zadel is vrijwel zeker te smal, de vraag is of de corrector voldoende gewichtsverdeling kan bieden wanneer de boom op een klein deel van de corrector rust. Mja, moeilijk uit te leggen vind ik... Misschien heb je iets aan dit plaatje? Natuurlijk zit de corrector in de sock, ik wil alleen maar aangeven waar de boom de corrector raakt.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:54

yole schreef:
Toch wel, je voorstelling was precies goed! De corrector verder in de kamer trekken is misschien een mogelijke oplossing.

Ok. Dat was het enige wat ik me erbij kon bedenken.
Bedankt voor het plaatje. Dat was inderdaad wat ik dacht.
De bovenlijn van de CorrecTor is wat recht voor de kamer van de Malibauds waardoor het niet hoog genoeg kan liggen. Ook voor de ecuyer.

Ik heb het toch al fors wijder vanwege de ventilatie = koeling;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7M6QGUSC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YV6MN3NL.jpg
De zadelpanelen liggen volledig op de panelen van de CorrecTor.

De CorrecTor maakt uiteraard niet dat het zadel beter past. De CorrecTor maakt het draagvlak groter = de gemiddelde druk lager. Vlakt verder vooral dynamische drukpieken af.
Pas het zadel zonder wat ook en kijk of het breed genoeg is. ´Brede´boom is relatief inderdaad ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:26

Huertecilla schreef:
yole schreef:

Ok. Dat was het enige wat ik me erbij kon bedenken.
Bedankt voor het plaatje. Dat was inderdaad wat ik dacht.
De bovenlijn van de CorrecTor is wat recht voor de kamer van de Malibauds waardoor het niet hoog genoeg kan liggen. Ook voor de ecuyer.

Ik heb het toch al fors wijder vanwege de ventilatie = koeling;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7M6QGUSC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YV6MN3NL.jpg
De zadelpanelen liggen volledig op de panelen van de CorrecTor.

De CorrecTor maakt uiteraard niet dat het zadel beter past. De CorrecTor maakt het draagvlak groter = de gemiddelde druk lager. Vlakt verder vooral dynamische drukpieken af.
Pas het zadel zonder wat ook en kijk of het breed genoeg is. ´Brede´boom is relatief inderdaad ;)

Idd!, dat is het 2de probleem... het schommelt nogal, het is ofwel de voorkant ofwel de achterkant van het zadel dat de rug van het paard raakt. (en dus waarschijnlijk alleen het midden wanneer ik erop zit...) Ik dacht dit op te lossen met shims vooraan, maar omdat ik dus twijfelde aan de breedte van het zadel heb ik dit alsnog niet geprobeerd... Als de dooi inzet gooi ik het zadel er nog eens op zonder meer zodat ik er nog eens een ahum... kritische blik op kan werpen. Verrekkes koud momenteel.

PS: Ik had de link nog niet meteen gelegd... but it's the man himself! _/-\o_ Het is dankzij jouw website dat ik een 4-tal jaar geleden mijn inzicht en rijstijl wat heb bijgesteld en de malibaud en corrector heb leren kennen. Great job!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:23

yole schreef:
Als de dooi inzet gooi ik het zadel er nog eens op zonder meer zodat ik er nog eens een ahum... kritische blik op kan werpen. Verrekkes koud momenteel.

Als je er echt niet uit komt wil ik je wel eens komen helpen hoor (ben bijna iedere dag in Limburg).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:25

yole schreef:
PS: Ik had de link nog niet meteen gelegd... but it's the man himself! _/-\o_ Het is dankzij jouw website dat ik een 4-tal jaar geleden mijn inzicht en rijstijl wat heb bijgesteld en de malibaud en corrector heb leren kennen. Great job!

:o Bedankt.

Fijn dat je dit terugkoppelt; DAT is waar Bandida me door heeft kunnen overtuigen te schrijven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:34

Huertecilla schreef:
yole schreef:

:o Bedankt.

Fijn dat je dit terugkoppelt; DAT is waar Bandida me door heeft kunnen overtuigen te schrijven.

Idem hier...helaas past de Malibaud niet op m'n paardjes, maar toch, u geeft me veel inspiratie!! De CorrecTor heb ik ook gekocht en is inderdaad niet 'zomaar' een onderlegger. Doet goed z'n werk.

Dit was nog een zadel die ik gekocht heb, persoonlijk qua stijl m'n favoriet (TH cuir, la selle ERA Médiévale)):
AfbeeldingAfbeelding
http://i48.tinypic.com/xbzl9t.jpg
http://i48.tinypic.com/287qiio.jpg
Filmpje (paardje leerde stijgeren, is nog maar begin):
http://video.tinypic.com/player.php?v=4r9aafp

Echter ik stel me vragen bij de kussens aan de onderkant, dikke memory-foam vulling, of deze na lang gebruik nog voldoende dempen. De zitting was ook heel zacht gepolsterd, ik heb liever een harde zitting, zodat je paard beter voelt onder je.

Mijn Malibaud:
http://i48.tinypic.com/skz6zo.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-12-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:03

Cambiar schreef:
Echter ik stel me vragen bij de kussens aan de onderkant, dikke memory-foam vulling, of deze na lang gebruik nog voldoende dempen.
Mijn Malibaud:
http://i48.tinypic.com/skz6zo.jpg

Dempen lijkt me niet zo'n probleem, met de corrector er onder. Maar mogelijk heeft die memory-foam zich naar de rug van een ander paard gezet, dat lijkt me minder, dat zou op jouw paard tot drukpunten kunnen leiden.
Een goede zadelmaker kan daar echter wel wat aan doen (opnieuw vulling in zetten).
Mijn Malibaud is donkerbruin/zwart, altijd 'vreemd' om een natuurkleur te zien :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:56

lakshmi schreef:
Ik lees en leer nog altijd mee :) met 13 honden blijft er weinig tijd over om bij te reageren :=
Als ik volgende keer bezoek krijg vanuit NL komt er een zuid-Amerikaans zadel mee. Heb er hier helaas geen foto's van.. Hopelijk binnenkort. En moet al weer op zoek naar een zadel, want meneer gaat steeds vaker mee uit rijden. Hier helaas nog steeds geen authentieke zadelmaker kunnen vinden, wie weet is Bedouin al wat meer te weten gekomen..?
Verder droom ik ook mee over een boerderij, wij zijn op zoek in het noorden, niet te ver van Tunis vandaan waar manlief vandaan komt. Net zo mooi als zuid Frankrijk en een stuk goedkoper :D

De authentieke zadelmaker heb ik nog niet bezocht. Ik zal er werk van gaan maken maar alles gaat hier in een ietwat ander tempo. Slowlife dus, inderdaad. Voor houtsprokkelen en idyllisch koken kunt men hier ook eens op bezoek komen.
Een zuidamerikaans zadel,.. goed initiatief van je!
Ik ben benieuwd! Wanneer kan het komen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:08

Cambiar schreef:
Idem hier...helaas past de Malibaud niet op m'n paardjes, maar toch, u geeft me veel inspiratie!!

:o :o
Graag gedaan deel 2.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:45

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Idem hier...helaas past de Malibaud niet op m'n paardjes, maar toch, u geeft me veel inspiratie!!

Graag gedaan deel 2.

ik doe even mee :D
ik heb jouw site leren kennen nog vóór ik op bokt zat, en er enorm veel uit geleerd.
ik heb daardoor ook een malibaud getest, maar die was veel te breed voor mijn bekken.
jammer, want op mijn paardje lag hij perfect.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:53

fojoe schreef:
Huertecilla schreef:

Graag gedaan deel 2.

ik doe even mee :D
ik heb jouw site leren kennen nog vóór ik op bokt zat, en er enorm veel uit geleerd.
ik heb daardoor ook een malibaud getest, maar die was veel te breed voor mijn bekken.
jammer, want op mijn paardje lag hij perfect.

Ik doe ook even mee ;) Hoewel de malibaud veels te smal is voor mijn pony, en ik uiteindelijk op een andere (mogelijk tijdelijke) oplossing uit ben gekomen, heb ik wel heel erg veel aan de hele website (en aan je bijdrage in de diverse bokt topics) gehad. En nog steeds. Hc, Bedankt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:41

Jeetje....
Bandida had/heeft erg gelijk _/-\o_