Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:17

Mizora schreef:
Wat je ook nog kan proberen flugeltje, is gewoon een dun tweede dekje eronder doen.

Ik heb hem nu aan de voorkant heel ver naar voren getrokken, zodat de bontrand achter onder het zadel valt (wat eingelijk niet mag ).
Dan ligt mijn zadel recht en voor nog 3 vingers van de schoft, dat vind ik nog acceptabel..
Dat dekje heb ik ook geprobeerd, maar dan trekt steeds dat dekje strak op zijn schoft, ook al trek in hem helemaal in de kamer... ook geen optie.

rowo

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:23

Dat geen bontje beter is, is ondertussen wel verteld. Ook gelpads zijn gewoon niet goed. Ook niet voor het zadel...

Mijn zadelmaker/passer kon gewoon zien aan het zadel (de kussens) dat ik eerder thuis een gelpad gebruikte. De kussens gaan er van verwringen (kan slecht een ander woord vinden). Het leer krulde zeg maar op. Hij raadde bontjes en gelpads echt heel erg af.. Oa ter voorkoming van schade aan het zadel, maar ook aan het paard. Niet dat ze er dood aan gaan ofzo, maar je zadel hoort gewoon te passen zonder die dingen.

@ flugeltje: maar als je weet dat je zadel niet past, hoezo laat je dan niet wat aan je zadel doen?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:35

rowo schreef:
Dat geen bontje beter is, is ondertussen wel verteld. Ook gelpads zijn gewoon niet goed. Ook niet voor het zadel...

Mijn zadelmaker/passer kon gewoon zien aan het zadel (de kussens) dat ik eerder thuis een gelpad gebruikte. De kussens gaan er van verwringen (kan slecht een ander woord vinden). Het leer krulde zeg maar op. Hij raadde bontjes en gelpads echt heel erg af.. Oa ter voorkoming van schade aan het zadel, maar ook aan het paard. Niet dat ze er dood aan gaan ofzo, maar je zadel hoort gewoon te passen zonder die dingen.

@ flugeltje: maar als je weet dat je zadel niet past, hoezo laat je dan niet wat aan je zadel doen?

Bij mijn zadel is 2 maanden geleden mijn boom gerepareerd, er waren nagels gebroken. Daarbij is hij gelijk opgevuld. Nu ligt hij voor te ruim en is mijn zadelmaker niet aanwezig, dus om die tijd te overbruggen, dacht ik even een bontje te doen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:48

Mijn zadel verwringt niet aan de kussens. Gelpad is niet om te passen maar voor meer demping als het ware. Zadel is gewoon onder controle van zadelmaker.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:08

Schade aan zadel en paardenrug door een gelpad???? Dit lijkt me echt onmogelijk.............

Verder lees ik dit topic al mee zolang het er is, en reageer ook af en toe, ik ben niet voor en ook niet tegen bontjes, shabrakken, gelpads of wat er ook onder een zadel gelegd wordt.

Ik vind dat hier veel reacties geplaatst worden die echt nergens over gaan.

Nogmaals hier worden de pony's soms wel en soms niet met bontje gereden, het zadel ligt hetzelfde, en de pony's reageren niet anders met of zonder bontje. De pony's worden regelmatig behandeld door een osteopaat (preventief) en mankeren niets aan hun rug. De zadels liggen prima op de ruggen met EN zonder bontje!!!

Als het bontje gebruikt wordt is het dus voor de sier en omdat het lekker zacht zit!! En het contact met de pony is er niet minder om.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:11

Fidele schreef:
Schade aan zadel en paardenrug door een gelpad???? Dit lijkt me echt onmogelijk.............

Verder lees ik dit topic al mee zolang het er is, en reageer ook af en toe, ik ben niet voor en ook niet tegen bontjes, shabrakken, gelpads of wat er ook onder een zadel gelegd wordt.

Ik vind dat hier veel reacties geplaatst worden die echt nergens over gaan.

Nogmaals hier worden de pony's soms wel en soms niet met bontje gereden, het zadel ligt hetzelfde, en de pony's reageren niet anders met of zonder bontje. De pony's worden regelmatig behandeld door een osteopaat (preventief) en mankeren niets aan hun rug. De zadels liggen prima op de ruggen met EN zonder bontje!!!

Als het bontje gebruikt wordt is het dus voor de sier en omdat het lekker zacht zit!! En het contact met de pony is er niet minder om.

Nou, dat hangt toch echt van het bontje af...
Ik heb een vrij nieuw, dus dik bontje, daar wordt je zadel toch echt mega krap van en ik heb het gevoel of ik op een kasteel zit, zoveel komt je zadel omhoog.
Dus bij mij wordt het contact dus zeker wel minder.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:14

Dat wordt hier dan anders ervaren :D

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:37

ik heb twee zadels een dressuur en een veelzijdigheid spring,
beide nagekeken en aangepast voor mn paard door de zadelmaker.

toch rij ik met mn vzh spring steeds met zo een echt schapevellen dekje (steekt voor en achteraan uit) de onderkant is dus wol en bovenin is er geperforeerd gel in verwerkt (kant wol langs beneden, kant gel tegen je zadel) en ik vind niet dat ze speciaal door da wolleke meer zweten hoor in de zomer!!!

met de dressuur zadel rij ik dan met enkel een dekje en een gelleke zo een fijn die je op maat kan snijden (van cso)

gewoon alles om eventuele schokken op te vangen want je kan altijd eens slecht neerkomen na een sprong of als ze schrikken of wegspringen ofzo!
dusja voor de zekerheid, veiligheid en zachtheid voor de rug etc

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:48

Fidele schreef:

Wat versta je onder schade? Het zadel gaat er niet kapot van, je ziet het enkel en de functie blijft gewoon prima hoor. En ook dat kleine beetje vind ik zonde.

En daarnaast zijn dat jou meningen. Maar een gelpad maakt wel degelijk de kamer van je zadel smaller!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:00

Die gelpad die ik heb lijkt niet op die uit de linkvan huppa, al helemaal niet op een gewone gelpad, een stuk dunner. Echt alleen voor het schokdempende. Het is zo'n halve cm dik hooguit. Mijne trekt niet in de kamer maar ligt alleen onder mijjn zadel.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:24

Cheveyo schreef:
Die gelpad die ik heb lijkt niet op die uit de linkvan huppa, al helemaal niet op een gewone gelpad, een stuk dunner. Echt alleen voor het schokdempende. Het is zo'n halve cm dik hooguit. Mijne trekt niet in de kamer maar ligt alleen onder mijjn zadel.

Precies en dat is ook een gelpad volgens mij, die hoort niet in de kamer te trekken en maakt het zadel dus niet smaller, den bedoel jij misschien iets anders rowo?????

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:30

Een gelpad die niet in de kamer trekt drukt op de ruggengraat, is dus nog slechter. De ruggengraat moet hem dan de kamer in duwen. Waarvoor denk je dat de kamer er is?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:06

Waar geen aanraking met de gelpad zit kan het ook niet drukken, hoe kan je druk uitoefenen zonder iets aan te raken? Het 'rust' slechts op de rug meer niet, onder de stukken waar het zadel op de rug ligt daar ligt het dus ook 'gewoon' tussen. Weet toch zeker zelf wel hoe dat ding ligt :+
Een pad kan je het niet noemen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:40

Fidele schreef:
Cheveyo schreef:

Precies en dat is ook een gelpad volgens mij, die hoort niet in de kamer te trekken en maakt het zadel dus niet smaller, den bedoel jij misschien iets anders rowo?????

Nee ik bedoel echt een gelpad en hoe je hem ook hebt liggen hij maakt het zadel altijd smaller. Zelfde als een heel dik dekje gebruiken, dan gebeurt hetzelfde. En volgens mij zijn alle gelpads (iig die met geld) zo'n 0,5cm dik?

Dus niet zoiets (die zijn vaak ietsje dikker en ook van andere stof)
http://www.cvsruitersport.nl/images/gelpad_alpha.png

Maar de ouderwetse
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/prod ... elpad1.jpg

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:50

nope lijkt op geen van beiden.
Weet niet wat je bedoelt met geld maar die van mij is echt niet zoals jullie hier laten zien.

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:32

Een bontje heb ik ook. Dat is goed voor zijn rug en goed voor de bloedsomloop. Dan moet je wel speciale hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:02

wat is er zo goed aan dat speciale bontje van jou dat ie niet de ligging van je zadel beinvloed?
ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:32

Van de zadelmaker 'moet' ik een bontje kopen omdat een andere zadelmakerdingest ons een zadel heeft verkocht met te ruime boom. Ik weet niet precies waarom nog meer, maar hij vond dat ie daardoor beter ging liggen. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:57

dat kan,maar heb je niet liever een zadel wat wel gewoon normaal goed past zonder bontjes ed?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:08

Ik heb er nog 1 tekoop :Y)

ramona1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:12

lekker slecht als je het nodig hebt...

een zadel moet goed liggen

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:52

Ik heb me een zadel door mn fysio & de zadelmaker aan laten meten [dus ik neem aan dat het een goed zadel is]

& allebei zeiden ze als nog; doe er een bontje onder, dat kan alleen maar beter zijn.
Maar het ligt er wel aan op welke dekjes je het doet. Sommige dekjes drukken met een
bontje er bij nl vreselijk op de schoft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:03

ik vind het echt onvoorstelbaar dat een fysio en een zadelmaker zeggen: dat kan alleen maar beter zijn.

dat kan dan wel zo zijn,als je zadel van zichzelf misschien niet zo goed past en met een bontje wel.

dat vind ik erg raar van 2 mensen van wie je zou verwachten dat ze jou wel een correct zadel zouden aanraden voor je pony.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:05

Jaaa, ik neem aan dat ik dat advies moet opvolgen, en men eigen gevoel zegt ook gewoon dat
het paard vriendelijker is zolang je het g o e d onder je zadel weet te leggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:09

ja het zal ook wel paardvriendelijker zijn als je zadel beter past met een bontje eronder.