[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:35

Wat fijn, al die nagenoeg pijn-vrije ruiters dankzij de Ghost!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:59

jep hier ook ! Barefoot : nope. Sensation : nope. Boomzadel met wrongen : nope. Heupen pikken het gewoon niet meer, ik verga na een kwartier van de pijn. Met Ghost heb ik soms ook nog pijn, maar kan ik tenminste terug rijden. En op goede dagen hou ik het wel een paar uur vol. :j

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:01

Ik stuur je wel even een mail, Buitenzinnig :-)

Hier trouwens ook een bekken-pijn klantje, artrose si-gewricht.. Helaas ook last bij boomloze zadels die breed zaten. Kreeg zelfs in de avond erge krampen nog er van. Bij Ghost ook gelukkig veel minder last. Alleen met de heavy duty inlages wel meer, omdat je dan breder zit... En laat mijn pony nou juist dikkere inlages nodig hebben :')

Dus eigenlijk zoek in hele dunne hele stevige inlages :+

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:03

Heb je misschien een foto van die dikke inlages buitenzinnig?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:04

Ze zien er hetzelfde uit als gewone inlagen van Ghost, maar dan 3 cm dik ongeveer.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:05

Oh ja dat is flink dik idd zeg! Dikker dan de HD denk ik? Hoeve cm zijn die op dikste punt pmarena?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:09

Ik heb de HD inlagen nooit in handen gehad, dus geen idee

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:19

Op de site van pmarena staat meer uitleg :-) Er staat dat ze 2cm zijn. Mij lijken ze dikker. Zal straks eens meten. Al zal het wel kloppen natuurlijk :-) Denk dat ze dikker lijken, omdat je ze niet kan indrukken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:41

MissCharlie schreef:
Thanks voor de reacties. Ik zou dan inderdaad naar de Ghost kijken. Ik heb laatst op die van een stalgenootje gereden en dat zat zoo smal, ik was stomverbaasd wat een verschil dat gaf. Maar niet lang genoeg getest om te voelen hoe dat met mijn heupen ging.

Een lotgenoot (bij mij kunnen ze in het ziekenhuis niks vinden) maar ik stapte altijd een aantal keer af in een wel 3 uur durende buitenrit. Ik had constant pijn en stapte vaak met tranen af, als ik er al af kwam. Mijn Cherokee zit heerlijk, alleen mijn heup/links been |( .

Toen is 'Teteltee' gekomen en de Ghost getest & later gekocht, en nu hoef ik er nooit meer af, heb ik de Eper paarden 4daagse gereden en geen (tot weinig) pijn meer!!! *\o/*

Bij mij is voor datzelfde probleem juist een Barefoot Arizona een oplossing :j

Gewoon een zadel zonder wrong onder je been, want die wrong zorgt er voor dat je knieën verder naar buiten gedraaid worden....en de hogerop gelegen delen dus ook :(:)

Bij de oude Ghost kreeg ik er na een uurtje rijden ook last van dat mijn heup in de kramp schoot...omdat de hoek van het wrongetje t.o.v. de hoek van mijn bovenbeen net niet goed uitkwam...en toch nog een beetje als een wigje mijn knie een pietsje naar buiten draaide.

Hoewel het qua gevoel heerlijk zat en ik daar niet echt iets van merkte, schoot tijdens een buitenrit toch steeds de kramp er in, dan kan je echt even niks meer zeg maar. Bij mij (ook) links meestal :(:)

Bij een Barefoot JustAdjust en de Arizona nergens last van *\o/*

Het nieuwe Arizona FUR zadel krijgt trouwens ook een soort versmaller tussen zadel en zitting, ben benieuwd hoe dat werkt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:45

pleiada schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de mesh inlages van fra?Of heeft iemand ze in handen gehad?

Ik heb er al jaren een paar op voorraad liggen hier, en zelf ook gebruikt :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:48

pmarena schreef:
pleiada schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de mesh inlages van fra?Of heeft iemand ze in handen gehad?

Vind jij ze ook fijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:59

jokari schreef:
jep hier ook ! Barefoot : nope. Sensation : nope. Boomzadel met wrongen : nope. Heupen pikken het gewoon niet meer, ik verga na een kwartier van de pijn. Met Ghost heb ik soms ook nog pijn, maar kan ik tenminste terug rijden. En op goede dagen hou ik het wel een paar uur vol. :j

Hè heb jij een Barefoot gehad dan...? :)

Sensation was het ook niet voor mij, ook weer te breed door de wrongen.... -O-

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:01

Pmarena, de Arizona heb ik een keer op gereden, maar dat vond ik zo raar zonder zweetbladen. Bovendien heb ik heel erg graag wat steun. De Barrydale geeft mij die genoeg met de kniewrongen,maar als die er niet zouden zijn zou ik op zijn minst dijwrongen willen hebben.
Nu heb ik alleen wel gemerkt dat die dijwrongen wel echt op de goede plek moeten zitten, met mijn lange stelten.

In Canada reed ik alle paarden met een Sensation en dat zat fantastisch, maar als ik dan een keer wat serieuzer reed of paard een rare beweging maakte, dan gingen mijn benen alle kanten op :P
Laatst bijgewerkt door MissCharlie op 04-09-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:02

Jennyxx schreef:
Op de site van pmarena staat meer uitleg :-) Er staat dat ze 2cm zijn. Mij lijken ze dikker. Zal straks eens meten. Al zal het wel kloppen natuurlijk :-) Denk dat ze dikker lijken, omdat je ze niet kan indrukken?

Ha ja mij leek al dat ze dunner waren dan 3cm. Dan zijn die dikke ghost wel echt dik zeg. Snap dat die niet voor iedereen fijn zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:03

pleiada schreef:
pmarena schreef:

Vind jij ze ook fijn?

Ja hoor ze zijn op zich wel fijn :)

Je moet alleen oppassen op de randjes, dat er geen draadjes vanuit het binnenste los komen te zitten want die kunnen dan dwars door je pad heen in je paard gaan prikken -O-

Ik vind de HD inlages echt met grote afstand de fijnste inlages die er zijn...voor Rena :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:04

MissCharlie schreef:
Pmarena, de Arizona heb ik een keer op gereden, maar dat vond ik zo raar zonder zweetbladen. Bovendien heb ik heel erg graag wat steun. De Barrydale geeft mij die genoeg met de kniewrongen,maar als die er niet zouden zijn zou ik op zijn minst dijwrongen willen hebben.
Nu heb ik alleen wel gemerkt dat die dijwrongen wel echt op de goede plek moeten zitten, met mijn lange stelten.

Oh! Dan is dat nieuwe fur zadel misschien iets?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:10

Ja hoor ze zijn op zich wel fijn :)

Je moet alleen oppassen op de randjes, dat er geen draadjes vanuit het binnenste los komen te zitten want die kunnen dan dwars door je pad heen in je paard gaan prikken -O-

Ik vind de HD inlages echt met grote afstand de fijnste inlages die er zijn...voor Rena :)[/quote]

O dat van die draadjes is wel een nadeel..Dank je in elk geval :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:12

Raamzicht schreef:
Oh! Dan is dat nieuwe fur zadel misschien iets?

Ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar visueel vind ik dat geen aantrekkelijk zadel 8-). Is ook echt boven mijn budget.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:22

MissCharlie schreef:

In Canada reed ik alle paarden met een Sensation en dat zat fantastisch, maar als ik dan een keer wat serieuzer reed of paard een rare beweging maakte, dan gingen mijn benen alle kanten op :P

Dat is dan weer het nadeel van elke vaste wrong.... :j

Ze moeten maar net op de juiste plek zitten voor je benen en houding (zowel dijwrong of kniewrong) en dan komt er bij de dijwrong nog eens bij dat die eigenlijk alleen maar zo fijn is als die tegen je been aan ligt over de hele lengte voor de steun, zonder dat er een hoekje van toch onder je been zit.

Ik moet zeggen dat ik bij een heel aantal Ghost-foto's toch wel zie dat de hoek van de wrong niet helemaal overeenkomt met de hoek van het dijbeen dat er tegenaan ligt :o Maar blijkbaar stoort dat de mensen dan toch niet? Voor mij zou het funest zijn qua kramp in mijn heup - been Y;(

Dan lijkt een JustAdjust misschien breder maar hij "werkt" niet breder omdat de klittenband-wrongen perfect gepositioneerd kunnen worden....en een beetje bijgesteld kunnen worden wanneer je een keer met kortere of langere beugels wilt rijden, of iemand anders je zadel gebruikt.

Ik vind dat toch wel erg fijn hoor en heb toch regelmatig klanten die o.a. daarom liever een JustAdjust kiezen :)

Voor mezelf vind ik de JustAdjust eigenlijk totaal niet meer interessant nu die FUR er aankomt :o

Die is nog VEEL fijner, door de kortere zijkanten van het zadel ( = smaller zitten) en de hele grote en zachte steunblokken die zich automatisch aanpassen aan je bovenbeen (nestelen er gewoon omheen *\o/* ) en echt extreem veel steun geven....zonder dwingend te zijn. Ze duwen je totaal niet in een houding maar ondersteunen wel de houding die je zelf aanneemt.

Ik blijf dat een heel apart en super veilig gevoel vinden +:)+

Waar ik voorheen met de Barefoots en Ghosts altijd even 2x nadacht voordat ik Rena in een galopje zette, al helemaal om wat steile heuveltjes te klimmen wat we allebei op zich super leuk vinden :j ) omdat je natuurlijk dondersgoed uit moet kijken dat dat neurotische elastiekje niet ineens 5 meter welke kant dan ook op springt :P

Heb ik bij dat schaap met die hoge & zachte steunblokken echt het gevoel dat me niks kan gebeuren *\o/* Heerlijk hoor.

Als het goed is gaan ze ook een kinderversie maken op het Bellis Arizona zadeltje, leuk voor die kleine uk als die een stuk groter is :) Zal wel erg duur zijn voor een kinderzadeltje, maar wel superleuk voor degenen die dat wel een investering waard vinden...super comfortabel en met super veel steun (zonder gedwongenheid) rijden voor zo'n uk :)

Basket-saddle krijgt ook steeds meer vorm, heb er nu een gordel-systeempje op gemaakt dat met een druk op 1 knop losschiet zodat je uk er in een seconde vanaf kan tillen. Vind ik wel een fijn idee :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:44

pmarena schreef:
Het nieuwe Arizona FUR zadel krijgt trouwens ook een soort versmaller tussen zadel en zitting, ben benieuwd hoe dat werkt :)

Ik word steeds benieuwder naar dat zadel *\o/*

Ik rij met een boomzadel dressuur, en heb daarnaast een barefoot arizona, en soms is het toch wel fijn om wat smaller te zitten op mijn dressuurzadel.

Met mijn Arizona heb ik dat mijn knieën het paard/zadel niet raken als het ware. Hebben meer mensen dit? Ik kan me voorstellen dat je dit met een ghost ook kan hebben?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:01

@Temeraire Ik had dat inderdaad ook met de Arizona. Gaf voor in het bos geen probleem, maar in de bak, op mijn nog niet zo stabiele 5 jarige wel. IK raakte dan zelf uit balans en kon hem niet voldoende ondersteunen in de wendingen. Ook de reden dat ik het zadel verkocht heb. Barefoot Lexington had ik dat probleem niet bij, maar die lag niet fijn op mijn paardje. Nu rijd ik ook met een boomzadel dressuur (fairfax). En wil heel graag de Notting Hill erbij, sinds ik die getest heb. Zit wel iets breed, maar vond het een fijn zadel. Alleen helaas laat mijn budget dat momenteel niet toe...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:02

Ik denk dat je met een zadel zonder verdikkingen onder je knie, dat al snel hebt dat je knie het zadel niet raakt :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:55

Temeraire schreef:
pmarena schreef:

Ik word steeds benieuwder naar dat zadel *\o/*

Ik rij met een boomzadel dressuur, en heb daarnaast een barefoot arizona, en soms is het toch wel fijn om wat smaller te zitten op mijn dressuurzadel.

Met mijn Arizona heb ik dat mijn knieën het paard/zadel niet raken als het ware. Hebben meer mensen dit? Ik kan me voorstellen dat je dit met een ghost ook kan hebben?

Ligt ook een beetje aan het model van je paard denk ik. Mijn pony is vrij breed, maar niet zo groot (IJslander). Als ik op de ghost zit met de ghost pad met dunne inlages, ligt mijn been wel aangesloten. Maar als ik bv met de hd-inlages rijdt, die iets breder zijn, dan raken mijn knieën net niet het zadel. Bij de lexington raakte mijn knieën nét niet het zadel :-)

Pmarena, kan Barefoot niet een hipseatsaver ontwikkelen? :D En krijg je toevallig eerdaags al de kunstofbeugels met korfjes voor volwassenen binnen? En wat vind jij van de moosgummi inlages? :o Ik zoek een extra beschermende inlage, maar zo dun mogelijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:03

Ja dat vraag ik al jaren of ze dat niet gewoon willen leveren, maar er gebeurt maar weinig wat dat betreft. Krijg er eigenlijk ook helemaal niet zo vaak vraag naar :)

De beugels met korfjes kan ik gewoon bestellen, maar omdat er bij iemand 1 geknapt is op het boorgaatje waar de korf vast gepopnageld zit heb ik ze uit het assortiment gehaald totdat ze geleverd worden met de korf er omheen ipv. doorheen bevestigd.

De Moosgummi ofwel stevige inlages zijn prima inlages :j

Veerkrachtig en dun. Eigenlijk kun je grofweg weggen dat de HD inlages bestaan uit een 2 Moosgummi inlages met een kunststof plaatje er tussen :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:15

Misschien zou in dit geval het aanbod de vraag wel creëren. Veel mensen weten niet van de mogelijkheid van zoiets dat de zitting smaller kan maken maar denken aan dan maar ander zadel of korter rijden of of..