voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:00

Pmarena: ik denk wel dat de gedeeltes buiten de bars idd wel makkelijker te buigen zijn omdat de barefoot toch wel net een dikker pakket is. Toch wat lomper dan de ghost. Maar in de barefoot zit natuurlijk helemaal niks echt hards wat niet te buigdn is en bij de ghost toch wel iets. Maar het is wel bijna te verwaarlozen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:14

Ik zag trouwens nog een gaaf boomloos zadel op www.aleleder.com.ar bij gaucho zadels..Ben wel benieuwd of er in Nederland überhaupt mensen zijn met zon soort zadel..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:21

Bij de Criollo's in Nederland worden soortgelijke zadels wel af en toe gebruikt volgens mij hoor :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:26

Vind het in elk geval wel gave zadels om te zien..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:59

Ik had zo'n zadel maar paard was er bang voor }:0

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:09

O echt :wow: hahaha..Heb je hem toen weer verkocht?

Misschien zit er een vreemd lucht aan de schapenvacht?Dat schijnen paarden in het begin erg vreemd te vinden..Ik had eerder een schapenvel met singel als bbp en heb wel eens gelezen dat ze er ech aan moeten wennen..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:17

pmarena schreef:
O ik vind de Ghost juist flexibeler (dan een nieuwe BF met VPS).

Een Ghost is zo'n heerlijk simpel en dun / minimalistisch geheel :)

Das wel een goeie om te melden............Ik ken de nieuwe BF's niet en VPS dus ook niet :n
Dus wat pmarena zegt zou zo maar kunnen ja :j

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:30

Ik val hier even binnen met enkele vraagjes (hele topic doorlezen is een beetje veel, dus sorry als deze vraag al gesteld is ...)
Wat zijn de ervaringen met een boomloos zadel van randol tegenover barefoot hier ?
En wat betreft de ondliggende pad, volgens sommigen een must, volgens anderen overbodig wat is jullie mening ?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:43

de pad is een must, ook als je vps hebt, dus zeker niet overbodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:03

een goede pad is idd een must. echter zijn de meningen over een goede pad verdeeld. sommige zweren bij de originele barefootpads, andere gebruiken hafpads, pads van mattes, etc.

bij een boomloos zadel zonder kussens en zonder vps heb je zowiezo een pad nodig met ruggegraatvrijheid en goede stevige inlages (bij voorkeur die van barefoot)
zadels met kussens (ik dacht de startrekk bv) kun je, afhankelijk van je paard en de soort kussens, werken zonder inlages.
zadels met vps kun je er ook bv een hkm zadeldek gebruiken, met soort van schuiminlages, of een goede westernpad, etc.

ikzelf gebruik onder mijn london met vps een hkm zadeldek, maar wel met de schuiminlages en een paar dunne extra inlages (vorige zadels zonder vps had ik een paar dubbeldikke inlages van barefoot erin + een paar dunne inlages, paard met zadelnijd, ondanks dik koudbloed)

onder mijn arizona op mijn jong paard heb ik een barefootpad met de originele inlages voor onder vps zadels.
(echter, van deze pad is de schoft opengewerkt, zoals van alle recente bfpads, ik haat die opengewerkte schoft, mijn dukspad had dit ook, en het is gewoon bagger. krijg het ding niet recht onder mijn zadel, de twee helften glijden uit elkaar zodat de naad waar ze samenkomen toch nog strak trekt over de schoft, en ik moet tig keer heropzadelen om niet scheef te zitten ..., oplossingen?)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:33

Ik rijd met mijn Libra niet met een speciale pad met inlages, maar met een Mattes bontchabrak en met Polypads.
Mijn merrie heeft hier geen problemen mee, en ik bekijk/voel altijd haar rug ed. na het rijden, maar ze reageert nooit vervelend.
Ik rijd dan ± 45 minuten in de bak en even uitstappen buitenom en dat 4x in de week.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:52

@thirteen
randolls is de laatste jaren ook wat verbeterd
is vergelijkbaar met een ouder type barefoot (nog zonder de kussens dus echt model van jaren terug)

essentieel om daar een pad met solide inlages onder te gebruiken

ansich geen verkeerd zadeltje , is wel kuntsleder en je moet niet verwachten dat die net zo lang meegaat
als de barefoot , daar is de prijs ook naar

wat ik wel een nadeel vind is dat de gespen van de fenders bovenaan zitten
gevoelige ruiters zouden er last van kunnen hebben

@ duhelo andere GELOTEN pad bestellen :D
maar iig de open pads net als een gesloten goed omhoog halen thv de schoft

@pleiada zijn leuke zadels idd , vind ze wel wat meer lekker voor ruiter dan paard zadels
zijn niet zo flexibel , en heeft behoorlijk wat tijd nodig voor het echt aan je paard is aangepast
en/of wat soepeler is , zijn wel wat bokkers die zoiets hebben , vraag eens bij topic liefhebers van niet engelse zadels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:59

Helaas is mijn budget momenteel een beetje heel erg op, dus het zal voorlopig maar zo moeten (is toch ook weer 120 euro voor een pad ...)
ik haal het nu ook goed naar boven, maar kreng gaat altijd scheef gaan zitten :D
de hkm haak ik mijn vinger onder de rugbies, en trek het zo omhoog, maar met de open schoft lukt dat niet he :D
Misschien passeer ik eens langs de schoenmaker, misschien kan hij er een stukje bies over stikken waardoor het gesloten komt. eenmaal omhoog blijft het wel zitten, maar het is om het er recht onder te krijgen he.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:02

120 voor een pad? niet voor een duks of hkm (evt aangepast naar wens nog niet)

is vast wel handige naaister in de buurt die een biesje over de opening kan naaien voor je
denk dat heen en weer zenden naar ons + naaister kosten gelijk ligt aan een halve pad ongeveer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:08

idd, voor grotere stukken zit ik vanuit belgie aan 30 euro verzending., dus die wordt het niet. :D
een duks heb ik nog liggen, maar die inlagevakken zijn vrij groot, en als ik er een enkele inlage indoen, dan zakken ze min of meer naar beneden, en passen ze niet netjes onder de vps (met de hkm geen probleem zolang de protectorpad erin blijft, een enkele inlage erin = hetzelfde probleem), en blijkbaar is mijn oudste ubergevoelig, maar na een paar weken rijden met de dukspad onder vps zadel met een inlage, had ze mooie witte lijnen net op de rand waar de inlage op haar rug komt.
(en de randen zijn al afgerond)
lijnen waren na aanpassing in paar weken weer verdwenen, maar moet toch zijn dat het ergens irriteerde :D

maargoed, ik doe het nog eventjes zo, en als het geldpotje weer wat voller is, kijk ik dan mss voor een nieuwe pad :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:37

:= zijn wij toch wel netjes dan, in onze verzekerd verzendkosten naar Belgie voor het enorme bedrag van wel €7,-

en dan hebben we nog regelmatig Belgische klanten die beledigd zijn dat we een minimum order hanteren
(en zo hoog is die toch niet , ja als je alleen dat ene borsteltje wilt ...)
en niet goedkoper in een envelopje willen verzenden
(leukste is nog als ze als ze een fijn mazig hooinet per envelop willen hebben en niet willen
geloven als we al per envelop zouden verzenden
het echt niet door de brieven bus past
of we moeten een envelop op maat maken van 105 cm lang en dan past het denk ik nog niet)

maar okee .. de oudste is dus niet alleen er gevoelig
(de mijne is ook zo erg
die kreeg in de boomzadeltijd zelfs witte lijntjes van een !schoon! fijn gestept dekje , in de vorm van die ruitjes dus :o
je kent ze wel die dunnere soepele dekjes )

maar heeft ook smallere bouw dan de meeste van onze trekpaard klant paarden
de inlage vlakken zouden wat hoger moeten ruggengraat vrijheid iets smaller
je houd bij de duks wel de zachte inlages aan paard zijde?

mocht je nu ooit weer een duks oid willen , meld dit euvel dan , dan passen we het dekje van te voren aan

je paard is wel recht ? een dekje trekt niet zomaar scheef..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:00

pleiada schreef:
Ik zag trouwens nog een gaaf boomloos zadel op http://www.aleleder.com.ar bij gaucho zadels..Ben wel benieuwd of er in Nederland überhaupt mensen zijn met zon soort zadel..

ik heb hier mee gereden en ik ken een aantal nederlanders die het ook gebruiken.
paard en ruiter moeten er wel even aan wennen maar dan is het een fijn zadel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:03

Oké en op welke manier moeten paard en ruiter wennen aan dit zadel?Of moet het gewoon ingereden worden?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:14

ik had net een ander type dan op jouw link maar het komt aardig overeen.
ik geloof dat ze het model wat jij laat zien een victoria noemen.

als ze nieuw zijn rekt het leer aardig op waardoor je de eerste paar keer regelmatig alles opnieuw moet verstellen.
verder moeten de ''kussens'' nog naar je paard gaan vormen waardoor je in het begin het goevoel hebt op een kameel te zitten.
zadel geeft weinig steun en moet je dus zelf kunnen zitten.

had je plannen voor jezelf?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:22

Ja ik overweeg om er een te kopen,het model staat me wel aan en ik ben voor een van mijn paarden nog op zoek naar een zadel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:24

apart zadel!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:26

hou je er rekening mee dat het er niet zo uit komt te zien?
wat er op de foto staat is een onderdeel van het geheel,de basis.
daar bovenop komt schaap te liggen. ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:26

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:27

mariska32 schreef:
hou je er rekening mee dat het er niet zo uit komt te zien?
wat er op de foto staat is een onderdeel van het geheel,de basis.
daar bovenop komt schaap te liggen. ;)

Ja dat snap ik!Dank je!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:02

nickyu schreef:
:= zijn wij toch wel netjes dan, in onze verzekerd verzendkosten naar Belgie voor het enorme bedrag van wel €7,-
jep, heel netjes zelfs :D, waarom denk dat ik zo vaak bij je bestel :D (meeste keus, minst lange levertijd (wacht nu al weer twee weken op prikpaaltjes van agradi, zucht. maar daar heb ik er 20 voor 27 euro(incl verzenden), en hier in belgie in de winkel heb ik er 10 voor 36 euro))

en dan hebben we nog regelmatig Belgische klanten die beledigd zijn dat we een minimum order hanteren
(en zo hoog is die toch niet , ja als je alleen dat ene borsteltje wilt ...)
en niet goedkoper in een envelopje willen verzenden
(leukste is nog als ze als ze een fijn mazig hooinet per envelop willen hebben en niet willen
geloven als we al per envelop zouden verzenden
het echt niet door de brieven bus past
of we moeten een envelop op maat maken van 105 cm lang en dan past het denk ik nog niet)
je kunt altijd proberen he :D (maar wel erg dat mensen daarop doordrammen, je hebt zowiezo al een super service, en alles staat op de site te lezen)

maar okee .. de oudste is dus niet alleen er gevoelig
(de mijne is ook zo erg
die kreeg in de boomzadeltijd zelfs witte lijntjes van een !schoon! fijn gestept dekje , in de vorm van die ruitjes dus :o
je kent ze wel die dunnere soepele dekjes )
jup, wel leuk als je een themafeestje wil, kun je als rechthoekje gaan :D

maar heeft ook smallere bouw dan de meeste van onze trekpaard klant paarden
de inlage vlakken zouden wat hoger moeten ruggengraat vrijheid iets smaller
je houd bij de duks wel de zachte inlages aan paard zijde?

mocht je nu ooit weer een duks oid willen , meld dit euvel dan , dan passen we het dekje van te voren aan

je paard is wel recht ? een dekje trekt niet zomaar scheef..

jep, de zachte pads zijn altijd aan paards zijde.
Mina heeft idd geen ideale bouw, ze is breed, ze is rond, maar door veulens te krijgen is haar rug ietwat gezakt, en ze heeft schoft. én ze is een ongelooflijke miep, die zou dom doen als er een haartje gedraaid ligt.
Maargoed, de london ligt goed met de hkm, en dat is haar zadel (alhoewel vandaag wederom erachter gekomen dat voor ritten langer dan 3 uur die london niet ideaal is, een ietwat te gedwongen zit en daardoor pijn in heupen en knieen)
de arizona is in principe bedoeld voor mijn jonkie, die (nog) geen zon tr*tje is als mijn oudste,en eventueel als lange buitenritzadel voor mina.
Het dekje glijdt niet echt scheef, maar ligt scheef onder het zadel (paard is even groot kwa schoft als mij, dus het is niet evident om het er netjes recht onder te krijgen, eenmaal het ligt ligt het wel (en dan schuif ik soms gewoon met zadel én pad rond, maar goed, dat is omdat ik niet aansingel of zelf scheef zit :D ), maar het is simpeler als die schoft niet opengewerkt is)
paard gaat wss nog niet helemaal recht zijn, heeft net drie jaar genikst, en wordt nu wat opgepakt met longewerk (zonder bijzet, heb ik een hekel aan) en lichtjes onder het zadel en grondwerk.
we zitten nog in het stadium gas, stuur en rem monteren, zodus :D
ik heb al een lekker bergje stikwerk liggen voor mijn schoenmaker. hij kan mss in de dukspad die ik heb ook een zoompje stikken zodat de inlages wat hoger komen te liggen, dan heb ik toch een reservepad liggen.
ik onthoud het voor eventuele volgende pads, dat ik het eventjes vermeld :)