[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:52

Als het goed is, ga ik een Deuber van het voorjaar aanschaffen. Als mijn paard weer op de been is, gaan we eens passen. Een kennis van mij zweert er bij en verkoopt ze ook. Zij zegt, dat je nooit meer iets anders wil, als je eenmaal daar in hebt gezeten. Ik ben heel benieuwd. Maar over een paar maanden zal ik zien wat mijn paard er van vindt (hij is nogal specifiek in wat hij op zijn rug wil... := ). En dan gaat het inderdaad om de barokke versie.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:51

DubbelDun schreef:
Ik vind de boomloze modellen van Startrek allemaal wat breed ogen qua zitting. Of het ook echt breed zit is natuurlijk ook met het paard te maken waar het op ligt.
En het prijsverschil zal ergens op gebaseerd zijn :)
Bijv. een Hilason (BM-model) is 1/3-1/4 van wat een originele kost en dat verschil is te zien, maar voor dat geld zijn het nog geen slechte zadels. Wél merk je verschil in minder goed passen en ruiters die in een BM toch echt beter zitten.

Zeker waar. Mijn interesse voor de Deubers is ook mede door BM gewekt. Ik heb wel in BM's gezeten en dat vind ik echt fijne zadels. Je ziet heel duidelijk in de western zadels boomloos een opbouw van goedkoop naar duur, zoals dat in de boomzadels (zowel engels als western) ook is.
Onder de meer engelse type boomloze zadels is een hoop goedkoop (sommige slecht in opbouw, andere goed in opbouw maar goedkope materialen) en er is ook een middenmoot, maar echte top is er weinig.
Bij BM komt het allemaal samen: goed concept, goede uitvoering, goed materiaal. Kortom, een heel goed zadel wat echt niet onder doet voor een boomzadel.
En dat is toch een beetje het idee wat er heerst hier in West-Europa: Boomloze zadels zijn nooit zo goed als goede boomzadels. Iets wat totale kul is als je kijkt naar de BM.
Dus toen ik op zoektocht ging wat nu eigenlijk de echte top is onder de Engelse type boomloze zadels kwam ik eigenlijk alleen bij Deuber uit.

(Nu zou ik gewoon een BM kunnen kopen natuurlijk, dat heb ik ook zeker overwogen. Maar dat is in NL lastig om tweedehands te vinden voor mijn type paard en sluit ook niet zo aan bij wat ik er mee wil. Terwijl de Spaans zadels juist heel goed bij mijn type paard aansluiten en ook bij mij. )

Daphneeeej

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:13

@Hoefwijzer: Ook wel eens gekeken naar Flexible saddle en Heather moffett? Vind ik ook wel passen in het hogere sigment.
Ook wat merken waar ik geen ervaring mee heb maar ook goede (daarbij ook prijzige) merken zijn: BUA is een nieuw merk flexibel. Baloun zadels nog niet zo bekend in nederland maar ook (semi) boomloos. Of Prince saddlary is ook iets nieuws wat ik voorbij heb zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:19

Uk heb een deuber barock gehad dat zit hemels.
Lekker smal en toch stevig.
Helaas kreeg ik het niet lekker passend op mijn pony.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:37

Mijn ervaring met Deuber en Startrek is juist dat het hele goede kwaliteit is. Het zadel dat ik had zat destijds bij mijn paard maar was voor mij een maatje te klein. Dat is de enige reden dat ik het weg heb gedaan. En de reden dat ik toen geen Deuber heb genomen is omdat ze nieuw ver boven mijn budget lagen en tweedehands bijna niet te krijgen. Mensen die ik ken met een Deuber of startrek hebben hem al jaren en vaak voor meerdere paarden. Ze zijn gewoo n heel goed en 3 tot 4 keer duurder dan de goede andere boomloosjes. B.v. Barefoot of Ghost.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:50

Anoniem schreef:
Uk heb een deuber barock gehad dat zit hemels.
Lekker smal en toch stevig.
Helaas kreeg ik het niet lekker passend op mijn pony.

Wat ging er mis als ik vragen mag?

@TinePine: Dankje, goed om te weten. De Startrek espaniola is trouwens heel vergelijkbaar met barefoot qua prijs. Deuber barock natuurlijk wel weer een stuk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:00

Ik kreeg m aan de voorkant niet goed passend.
Was te verstellen met een imbus sleutel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:11

Dat is dan de semi-boomloos, of niet? Je hebt ook een geheel boomloze versie, begreep ik van mijn kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:12

Er zaten geloof ik leren kussens onder... het is al weer even terug en heb hem helaas kort gehad.
De zit mis ik dat was echt wel hemels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:01

Deuber is een zadelmakerij die verschillende zadels maakt - van boom, via flexibel, tot boomloos. Boomloos zijn de Startrekk zadels (Deuber is overigens niet meer bij de zadels betrokken, alleen de "Partners" zijn er nog) :P
Boomloos is een relatief begrip, de meeste boomloze zadels zijn niet meer de slappe producten van vroeger "ze vallen niet flauw" als je ze bij de uiteinden optilt.
De Startrekk (barokke) zadels kunnen met een vaste, maar verwisselbare pommel geleverd worden, of verstelbaar met een imbus sleutel. De verstelbare pommel kan niet zo breed gemaakt worden als de grootste maat vaste pommel. Ook bij de Startrekk kan je kiezen uit diverse kussens qua dikte - allemaal met leer bekleed, op 1 na, die met schapenvacht geleverd wordt.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:13

Buitenzinnig schreef:
Jennyxx schreef:
Zijn die dikkere panels voor de Ghost waar die Australische mevrouw het overheeft ook hier te koop? En wat voor inlages zit daar in dan? :-)

Jawel. Deze worden op dit moment door een klant van mij getest.
De klant heeft ze met een laag kompripol en een laagje zwart schuim er bovenop (zit aan elkaar vast)
Zij had ook droge plekken en heeft met deze kussens in 2 dagen 60km gereden. Ze is er heel tevreden over. Volgend weekend gaat ze op 1 dag 60km rijden,met deze kussens

Is hier nog een update over gekomen? En zijn de panels ook te testen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:31

We zijn inmiddels nog 2 versies verder :o en ja, die zijn binnenkort te testen....ze worden al sinds een tijdje gewoon besteld voor de klanten... BuitenZinnig heeft ze (als het lukt) bij zich op Equiday

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:38

Wat fijn! Dan kan ik ze in ieder geval eens in het echt zien op Equiday :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:14

Oke ik stel toch even de vraag hier :o
Ik heb alst goed is een nieuw paard te rijden (Fries, korte rug, maar wel rond en bol) en daar ligt een voor mij te klein zadel op. Nu zit ik dus te kijken om eventueel een boomloos zadel te kopen en dan naar een barefoot. Maar ik vraag me af of een maat 2 wel op een paard past met een korte rug? Ik snap ook dat het van veel factoren afhankelijk is. Het liefste zou ik een tweedehandse willen maar die zijn geloof ik niet zoveel op de markt.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:39

Boomloos is niet zo'n heel groot probleem als het zadel iets te lang is omdat er geen harde boom in zit die wel alle gewicht over de volledige boomlengte verspreid. Althans heb ik me laten vertellen door Liliaane van boomlooszadelpasservice. Ik heb een Barefoot Barrydale maat 2 op m'n oudere fries liggen. Zelfde zadel gaat over een poosje ook op m'n jonge fries als die zadelmak gemaakt gaat worden, die is een stuk korter, hoef alleen de maat pommel in de gaten te houden dan. Wil de Barrydale er dan voorlopig ook op houden, wel zo fijn bij jonge paarden die nog zoveel veranderen.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:00

@Yonker
Ik zie juist meer tweedehandse maat 2 voorbijkomen dan maat 1 (die ik nodig heb)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:06

Ik zag een Barefoot Arizona maat 2 op de Bokt markt. Maar da's western en dan moet je dan wel willen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:26

Mijn Barrydale op m'n Otti
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:18

Mooi - leuk dat hout op de achtergrond

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:50

Ik vind de Barrydale er altijd zo fijn uitzien. Het enige wat ik me afvraag is of die lap leer bij de kuit niet in de weg zit. Ik heb zelf toch liever meer kuitcontact zodat ik niet de hele tijd met mijn hak omhoog hoef te trekken (nu ben ik vrij lang en is ponylief slechts 1.48 dus ik steek wat met mijn been onder zijn buik uit). Of valt dat in de praktijk erg mee?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:55

Vond ik in de praktijk heel erg mee vallen :j

Mooie combinatie zeg!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:20

Hier van het weekend voor het eerst een wedstrijd gereden met mijn ghost. Klasse 2 42 km..

En nog steeds heel blij met mijn ghost. Pony had nog een mooie rug na de rit en absoluut niet gevoelig.
Ik had geluk dat ik nog net mijn buroni test pad had en ook deze is echg met vlag en wimpel geslaagd.. hoef geen 2 pads meer te gebruiken omdat ze te nat worden de buriono droogt super snel

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:26

Super Relien!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:35

Vanmiddag mijn barefoot lazy mountain testen hopelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:39

Welke heb jij relien?