[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:24

Bedankt voor het meedenken!

Die verdikking bij mijn pink omhoog zeg maar, is de uitstekende wervel. Heeft hij altijd al gehad en is hij niet gevoelig op. Morgen komt wel een osteopaat en wil ik haar daar extra naar laten kijken. Paardlief heeft al een tijdje moeite met de galop. In maart is hij helemaal goed gevonden door de veearts en ik moest hem achter zijn broek aan gaan zitten met de zweep.. Sinds ruim een maand heb ik het roer omgegooid en ben ik hem gaan trainen in de "stretch" [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Eerst voornamelijk aan de longe, dus ik had nog niet veel met het zadel gereden. Gisteren een klein uurtje naar buiten geweest als test. En ik moet zeggen, hij liep beter dan ooit! Voor het eerst kon hij stretchen in de galop *\o/* Dus hij heeft tijdens het rijden zelf niet echt last ergens van gehad. Het bultje leek ook niet echt gevoelig en is na een half uurtje ongeveer nagenoeg weg getrokken. Dus er heeft wel iets gedrukt..

Ik denk zelf dat de ghost-pad net ff te dun is aan de ruggengraadkant en dat het de boven/voorkant van het stukje leer/dat hardere is geweest waar de singelophanging en beugelophanging aan vast is gemaakt. Kan dat? De leren beugelriemen zitten volgens mij net ff naar achteren en lager, maar ik kan het eens proberen hoor met de linnen beugels. Alleen moet ik even kijken wanneer ik weer mag rijden na de osteopaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:49

Dat is in elk geval goed nieuws Jenny :j
Maar dat bobbeltje? Als je het zadel er weer op legt, kan je dan checken wat er bovenop dat bobbeltje zit? En kan je dat voelen onderaan het zadel? De kussens moeten de harde dingen ondersteunen en ik vind het eigenlijk iets te dicht bij de wervelkolom liggen om veroorzaakt te zijn door de ringetjes van de beugelriem ophanging - maar daar kan ik me op verkijken...foto's kunnen zo'n raar beeld geven van de werkelijke afmetingen :/

Waarom zitten je leren beugelriemen lager en verder naar achteren dan de dunne linnen?? Heb je ze door het andere ringetje gedaan???
Als het een bobbel is die jij ook voelt, is er een kans dat je paard het ook voelt.
De riemen van Ghost zijn erg dun....
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 02-09-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:49

Ik neem aan dat je met die link in je post doelt op foto's of filmpje van je paard? Zou je daarvan de directe link (of de juiste blz.) willen geven? Ik ben namelijk wel benieuwd. :)

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:02

Vandaag weer heerlijk gereden in de binnenbak deze keer ...
Veulen er langs , maar die wordt wat baldadig . Dus ga eens proberen veulen even op stal te laten . En merrie wat te werken .
Heb met Kifra pad gereden ...
Ging niet schuiven ondanks schaap

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:04

Is de titel veranderd?

Was dit eerste de voor en nadelen van boomloos

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:07

Zinzi_jewel schreef:
Veulen er langs , maar die wordt wat baldadig . Dus ga eens proberen veulen even op stal te laten . En merrie wat te werken .

+:)+

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:52

JoycexEnya schreef:
Is de titel veranderd?

Was dit eerste de voor en nadelen van boomloos

Jep is veranderd om toegankelijker te maken voor alle vragen over boomloos :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:51

Kitty_ schreef:
Zinzi_jewel schreef:

+:)+

Ja ben er heel blij mee .
Lijkt t zadel ook wat minder klein op mijn grote paard .
Was pas 2eker dat ik met ghost reed .
Had vorige keer beugel riemen op achterste oog . Nu oogje naar voren . Maar zit dan behoorlijk tegen de wrong aan .
Volgende keer toch maar naar achter !

Kitty , is het een optie om de pads met een wat kleiner zwart vlak te maken ?
Ik bedoel niet zo ver naar achter door loopt

En wie weet wen fijn hoofdstel dat ik kan gebruiken met of als kaptoom en met bit ?
Want m'n Micklem gaat raar rond t hoofd liggen als ik sidepull optie gebruik . Gaan de bakstukken draaien en komen de gespen haaks tegen t hoofd aan .
Niet comfi en lelijk

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:19

Nessa schreef:
@ Mirijam: echt wel raar dat je de rits niet open krijgt. Met dezelfde pommelmaat en ander zadel dus geen last van? Vind het zo niet heel verkeerd ogen op je paard, maar ik heb leek ogen :+

TNX, nee ga nu eens met babyolie aan de slag -O-

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:23

Zinzi_jewel schreef:
En wie weet wen fijn hoofdstel dat ik kan gebruiken met of als kaptoom en met bit ?
Want m'n Micklem gaat raar rond t hoofd liggen als ik sidepull optie gebruik . Gaan de bakstukken draaien en komen de gespen haaks tegen t hoofd aan .
Niet comfi en lelijk

Oh daar heb ik met mijn Micklem geen last van. Heb je heb wel strak genoeg? Niet te laag?
Wel last dat hij schuift met longeren aan kaptoom. Maar mijn paard vloog dan ook als een gnoe door de bak :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:26

pluche_pluus schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Niet comfi en lelijk

Oh daar heb ik met mijn Micklem geen last van. Heb je heb wel strak genoeg? Niet te laag?
Wel last dat hij schuift met longeren aan kaptoom. Maar mijn paard vloog dan ook als een gnoe door de bak :=

Mijn micklem ligt zo stabiel als het maar kan! Kaptoom, sidepull, met bit + bitclips etc. Echt ideaal juist aangezien ik hem ook op allerlij manieren gebruik (wissel veel af)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:43

Even een vraag: Heeft iemand hier ervaring met een bontje o.i.d. om een C-singel? Dus geen banaansingel maar nog een stapje meer gevormd. Een klant haar Arabier heeft écht een C-singel (Rossner Comfort) nodig bij haar JustAdjust maar hij krijg wondjes van het leer..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:23

Niet goedkoop, maar deze passen op de fairfax singels. Lijken mij qua vorm aardig gelijk aan de Rossner (maar daar zou je Divoza eens over kunnen bellen, die verkopen ook Fairfax singels dacht ik)

https://nuumed.com/categories/43-girth-sleeves

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:51

Ik heb zelf geen banaansingel, maar een asymmetrische. Maar mattes heeft ook diverse modellen singels met afneembare danwel vaste bontjes. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn mattes singel iig :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:58

Christ heeft dat ook inderdaad, maar zijn die goed genoeg gevormd voor de wensen van de klant?
Heb het idee dat de Rossner meer gevormd is dan wat Mattes/Christ heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:08

Mattes zijn super

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:57

Heb hier ook een Rossner C singel liggen. Ik zou een recht bontje (evt tweedehands) kopen, en het nat maken met water en/of olie. En dan met wat geweld er om wurmen.

Of datzelfde bontje binnenstebuiten draaien, in 5 stukken knippen, eerst 3 stukken er om, die aan elkaar vast zetten. Dan de twee andere stukken, ook vastzetten. Weer goed om draaien, de twee bontjes om de singel en dan de laatste verbinding vastzetten.

Wel een recht bontje voor een veelzijdigheidssingel kopen zodat je genoeg materiaal hebt.

Volgens mij moet het niet vreselijk moeilijk zijn om dit zelf te doen. Je zou er zelfs een klittenbandbevestiging in de lengte van de singel op kunnen zetten zodat het bontje de was wat makkelijker in kan.

Mijn redenatie; als je een Rossner singel koopt heb je geen zin/geld om een bontje er bij te kopen dat 3x zo duur is. Tenminste, geldt voor mij dan :)

Jullie hebben wel gelijk dat Mattes en Christ de topmerken zijn en dat zij geweldige producten van bont maken!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:46

ik heb mijn Rossner Comfort verkocht aan iemand wiens paard er geen last van had, en hetzelfde model singel van Kieffer gekocht. Probleem opgelost. := Paard van vriendin heeft erg lelijke wonden aan die Rossner Comfort over gehouden. Voelde mij behoorlijk schuldig toen. Gelukkig mooi genezen. Pluis heeft er nooit last van gehad. De Kieffer voelt toch beter aan, die randjes zijn zachter.

Ik kreeg van onze zadelmaker het aanbod om het Mattes Lamsvelzadel uit te proberen. Misschien moet ik dat maar eens aannemen als ik terug ben van vakantie. :D Eens zien wat het verschil is met mijn Christ Iberica. De Mattes lijkt tegenwoordig een soort van "schelp" tussen de lagen lamsvel hebben zitten. (maar jeutje, die prijs ! Bijna 1000 euro voor een schaapje, weet niet hoor := )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:55

Heb je die schelp gezien Joke??? Dat is gewoon een halve geperforeerde regenpijp - ik vind het een bizarre constructie. Het zal best iets oplossen qua problemen bij sommige ruiters/paarden, maar ik vrees dat het er meer problemen aan toevoegt. Ik vind het ook heel erg eigenaardig dat je nergens die regenpijp ziet in advertentie's - het wordt wel genoemd als "innovatief en briljant" en nog meer van die (Duitse) superlatieven, maar ik vind het een lekkende regenpijp :x (in diverse afmetingen, daar hebben ze dan nog wel aan gedacht)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:19

ha, ik was 'm net aan het configureren op de site van Mattes, en daar wordt die "regenpijp" wel duidelijk getoond hoor. Ziet er idd maar een raar ding uit - dat moet dan ook nog de juiste maat hebben voor je paard (bleuh met Christ moet je je daar al geen zorgen om maken) én de stijgbeugelriemen lopen onder dat ding door. Ik had het net interessant gevonden als ze erboven zouden gelopen hebben.

https://www.lammfell.net/de/mattes-lammfellsattel

de site is trouwens niet up to date met hun foto's, dit is de oude regenpijp. :D

Maar met de schelp bedoel ik eerder de "inlages", ik heb de tijd niet gehad om te stoppen bij Mattes helaas, maar die inlages leken een stuk steviger dan wat wij gewoonlijk hier in het topic onder inlages verstaan. Ik kan mis zijn, heb het enkel in het passeren gezien op een moment dat iemand anders uitleg kreeg over het zadel.
Dus het zou wel leuk zijn om dat ding van mijn zadelmaker eens uit mekaar te halen. :D

en de afmetingen van S tot XL vind ik nergens. Het ziet er sowieso een geweldig lompt geval uit. _O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:21

Mijn Micklem ligt stabiel rond de neus . Maar de bakstukken gaan haaks staan als ik teugels als Side pul bevestig

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:59

Die regenpijp is eigenlijk een soort pvc boom idee dan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:09

Afbeelding

Mensen, dat oranje is dus kunststof - PVC of zoiets, nu is het zwart en inderdaad loopt daar de beugelriem onderdoor. -O-
De regenpijp heeft nu sleufjes, als een vergiet en bestaat in wijdtes :roll:

Afbeelding

Ik vind al die kunststof puzzel delen in de inlagen ook onzin - altijd al gevonden, dat hebben ze al heel lang. Het zijn de HD inlagen van Barefoot, maar dan in dikke lagen en niet in iets zachts verpakt.

Afbeelding

Het mag duidelijk zijn dat ik dit het geld niet waard vind....koop dan een zadel met een bontje, of dat nieuwe pluisgeval van Barefoot (Bianca d'r bedenksel) dat is dan veel beter :j

(of een Ghost agnello :o )

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:14

Gaat die rand van die regenpijp niet in de rug drukken??

Kwetal schreef:
Dat is in elk geval goed nieuws Jenny :j
Maar dat bobbeltje? Als je het zadel er weer op legt, kan je dan checken wat er bovenop dat bobbeltje zit? En kan je dat voelen onderaan het zadel? De kussens moeten de harde dingen ondersteunen en ik vind het eigenlijk iets te dicht bij de wervelkolom liggen om veroorzaakt te zijn door de ringetjes van de beugelriem ophanging - maar daar kan ik me op verkijken...foto's kunnen zo'n raar beeld geven van de werkelijke afmetingen :/

Waarom zitten je leren beugelriemen lager en verder naar achteren dan de dunne linnen?? Heb je ze door het andere ringetje gedaan???
Als het een bobbel is die jij ook voelt, is er een kans dat je paard het ook voelt.
De riemen van Ghost zijn erg dun....

Nee ik had de leren en de linnen beugelriemen in de voorste ring :) Ik bedoelde dat de drukking een beetje hoger en ietsje meer naar voren zit. Heb vandaag het zadel er nog eens opgelegd en goed gekeken. Maar ik kan niks vinden. Ik denk toch dat het wat hardere waar alles aan vast zit, misschien onder druk wat buigt en dan kan drukken als de pad daar niet goed onder zit ofzo? Máár ik ga inderdaad eerst een keer met de linnenbeugelriemen rijden :j En anders ga ik toch met de hd inlages rijden, misschien dat ik ze toch durf te knippen zodat ze in mijn ghost-pad passen. Osteopaat is geweest, dus paardje moet even een weekje op rug. Daarna ga ik gewoon even experimenteren, komt vast goed :D

Weet iemand of er nog andere goede inlages bestaan naast de heavy duty? Met goede bedoel ik die de druk extra helpen verdelen? Misschien passen die nl wel in mijn ghost pad :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:21

Je zou vilten inlages kunnen proberen? Die heb ik in een FRA pad met wol onderzijde onder mijn ghost. Vilt is erg stevig ook.
Fra zelf heeft ook erg stevige inlages 3mesh. Ik vind die te hoog maar zijn wel stevig idd.