voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:44

Ik heb een arizona gehad,voor mijn d pony en had hier juist een nog kortere singel voor nodig dan mijn dressuurmaat.
Wel een heerlijk zadeltje,overigens.
Dus zou gewoon ff wachten tot het zadel er is en dan meten.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:50

Nog even twee foto's van mijn Haf met Barrydale maat 2!

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:46

Die 2e is leuk :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:48

Die barrydale staat erg mooi op je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:51

Om nog een verhaaltje toe te voegen over in aanraking komen met boomloos:
Ik was er al snel van overtuigd dat ik een zadel wilde dat aanpasbaar was. Ponymans was pas 4 toen ik hem kocht (nu 6) en veranderde flink. Daarnaast heb ik zelf geregeld gezondheidsproblemen en ik kan dus niet even altijd even fanatiek rijden, wat weer resulteert in verschillen in bespiering bij mijn pony.
In eerste instantie koos ik voor een boomzadel met aanpasbare boom. Opzich fijn mee gereden, maar ik had wel heel vaak de zadelmaker nodig om het aan te passen (niet alleen de boom, ook de kussens moesten vaak aangepast). Daarnaast werd het zadel ook in de bredere maten langzamerhand te smal voor mijn stoere pony.
Ik had hier op bokt al veel gelezen over boomloos maar vertrouwde het toch niet helemaal. Toch ook regelmatig mensen met paarden die (druk)plekken hadden. Nou heb je dat bij boomzadels natuurlijk ook....Wat me over de streep trok was dat ik van een vriendin voor een week een Barefoot cheyenne mocht proberen. Pony liep er fijn onder, rug zag er prima uit, maar zelf zat ik niet helemaal lekker. Het was erg wennen, en ik vond het zadel voor mijn gevoel een groot kussen dat de beweging absorbeerde ipv doorgaf.
Toen na een tijdje mijn boomzadel echt niet meer ging passen ben ik dus wel boomloos gaan testen maar zag ik barefoot niet zo zitten. Eerst een Trekker geprobeerd, toen Freeform, Ghost, Startrekk....Bijna alle boomloze zadels heb ik wel opgezeten, maar waren of voor mij of voor m'n pony niet fijn. Ik snapte nu wel de drukplekken die sommige mensen hadden wat beter, ook bij boomloos is goed passen belangrijk :j
Uiteindelijk ben ik toch weer bij Barefoot uitgekomen. Ik heb de Cherokee getest, en deze zat voor mij lekkerder dan de Cheyenne. Misschien omdat de Cheyenne dry-tex was en de Cherokee van leer? Het voelde in elk geval minder kussen-achtig, ik voelde de beweging nu wel goed. Pony liep er weer fijn onder, en toen was de knoop doorgehakt.
Ik heb inmiddels na een half jaar zoeken een Barefoot Cherokee in huis, ik rij er nu anderhalve maand mee, en dat rijd fijn! Zeker met de HD inlages is het zadel nog iets steviger geworden, en voel ik de bewegingen wat beter.
Om eerlijk te zijn zal ik ook de nadelen noemen; ik vind de zitting niet 100% fijn. Ik kan er goed in zitten, maar het allerliefst zou ik toch een plat zadel willen ipv het kuipje dat de barefoot geeft. De Startrekk Icelandic vond ik voor mezelf fijner, maar zulke dingen zijn echt persoonlijk.
Ik ben ook veel preciezer geworden met opzadelen. Je hebt de kussens van je zadel in de pad liggen, en niet aan het zadel vast. Dat heeft voordelen, maar het nadeel is dat je wel echt moet opletten dat het netjes recht boven elkaar ligt. Misschien ben ik daar ook wel te pietluttig in :o
Maar dit zadel is denk ik al met al 99% fijn voor m'n pony en 95% fijn voor mij, en dat is toch een goeie score :)

Niet de meest charmante foto :o maar zo was het wel het beste zichtbaar

Afbeelding

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:53

Ohh, hebben :P helaas moet ik nog minimaal een half jaar geduld hebben voordat ik een zadel kan testen!

Blijheid: wat voor hoofdstel heeft jou paardje om op de foto? Heb je ook een foto van dichterbij? En wat voor ras is je paardje? Hij is mooi!
Laatst bijgewerkt door SuperLiesje op 09-08-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:55

Mooi plaatje toch, gaaf paardje heb jij zeg :j

Ik dacht op de foto dat het een Stella was, hihi.

Zou een maatje groter dan niet fijner zijn geweest trouwens, als je de cantle wat te veel voelt (want zo klinkt het) :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:56

Ik heb overigens de Cherokee en dijwrong-seatsaver hier klaar liggen, maar de accu van de digi is leeg *zucht* dus morgen zal ik hem wel maken en plaatsen, goed? :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:57

pmarena schreef:
Die 2e is leuk :j

Die mag je hebben hoor, heb er nog wel meer in hetzelfde straatje :p

pleiada schreef:
Die barrydale staat erg mooi op je paardje!

Dank je :) Het was even wennen aan het zicht, omdat de Barrydale zo groot is, helemaal in maat 2. Maar hij ligt uitstekend en ik rij er hemels op":)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:02

@Pmarena: Een maat 2 zou voor mijn pony te lang worden, scheelt toch 7 (geloof ik?) cm. Op de foto lijkt er nog wel ruimte te zijn, maar als je gaat voelen langs de rib af dan is dit qua lengte wel maximaal.

Het lijkt ook extra door de foto denk ik, zoals ik al zei niet de meest charmante, ik zit te ver achterin en de broekzakken van mijn rijbroek staan open en naar voren waardoor het lijkt alsof ik tegen de pommel aanzit terwijl daar nog ruimte genoeg is. Ik heb een broekmaat 36/38, denk dat ik in een maat 2 toch wat zou verzuipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:09

Even nog een ander vraagje, zijn er meer mensen bij wie de barefoot zadels wat wittig uitslaan bij regen of zweet van de ruiterbips :o
Ik reed laatst heel even in de regen (toen snel naar de binnenbak gevlucht) en toen kon je precies overal de (opgedroogde) druppeltjes zien op de delen waar ik niet zat. En met dat warme weer toen ik veel zweette kon je precies mijn kont op de zitting zien staan :)) Wel mooi om te controleren of je recht zit overigens :))
Mijn zadel is natuurlijk nog nieuw, maar al wel 3x gepoetst (1e keer alleen met barefoot ledercreme, 2e en 3x eerst met shampoo en toen met creme). Je poetst het er zo af overigens hoor, maar het ziet er gewoon zo stom uit :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:11

zo, na heel wat heen en weer gemail met barefoot weet ik dat er in ieder geval voorlopig echt niks in de pijplijn zit kwa zadel met mijn wensen, dus dat word tegen die tijd toch torsion, of een barrydale tweedehands scoren en aan laten passen naar mijn wensen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:14

Blijheid schreef:
Even nog een ander vraagje, zijn er meer mensen bij wie de barefoot zadels wat wittig uitslaan bij regen of zweet van de ruiterbips :o
Ik reed laatst heel even in de regen (toen snel naar de binnenbak gevlucht) en toen kon je precies overal de (opgedroogde) druppeltjes zien op de delen waar ik niet zat. En met dat warme weer toen ik veel zweette kon je precies mijn kont op de zitting zien staan :)) Wel mooi om te controleren of je recht zit overigens :))
Mijn zadel is natuurlijk nog nieuw, maar al wel 3x gepoetst (1e keer alleen met barefoot ledercreme, 2e en 3x eerst met shampoo en toen met creme). Je poetst het er zo af overigens hoor, maar het ziet er gewoon zo stom uit :+

al mijn zadels slaan wit uit na regen of zweet.
vind dat ze ook (vooral de london) vlug gebruikssporen geven, de pommel is al helemaal wittig, evenals de wrijfplekken onder men beugels (op mijn vorige london was het leer daar heel dun geworden)
de nieuwe tweedehands arizona is maar een halfjaartje licht gebruikt geweest, en heeft ook overal plekjes en krasjes erop.
begrijpelijk, maar jammer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:19

SuperLiesje schreef:
Blijheid: wat voor hoofdstel heeft jou paardje om op de foto? Heb je ook een foto van dichterbij? En wat voor ras is je paardje? Hij is mooi!

Sorry, hier las ik overheen :)
Het hoofdstel is een Micklem competition bridle. Een foto van dichtbij

Afbeelding

Afbeelding

Ponymans is een echt vuilnisbakkie. Vader en moeder staan beiden niet vermeld in het paspoort, ik heb dus echt geen idee.
Leuk is ie he <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:20

Duhelo schreef:
Blijheid schreef:

al mijn zadels slaan wit uit na regen of zweet.
vind dat ze ook (vooral de london) vlug gebruikssporen geven, de pommel is al helemaal wittig, evenals de wrijfplekken onder men beugels (op mijn vorige london was het leer daar heel dun geworden)
de nieuwe tweedehands arizona is maar een halfjaartje licht gebruikt geweest, en heeft ook overal plekjes en krasjes erop.
begrijpelijk, maar jammer :D

Oke :)
Ben misschien te lang verwend geweest met een kunststof zadel, daar zie je echt niks op :+

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:36

Wendy <3 <3
Mooi hoofdstel heb jij ook, past ie kwa kleur goed bij de barrydale?

Blijheid, jou hoofdstel vind ik ook heel gaaf, had ik nog niet eerder gezien :) heeft het ook nog een bijzondere werking of ziet het er voor de mooi zo apart uit?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:40

Liesje, het is het Daily hoofdstel van Horze. Ik vind het goed passen :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:47

Ja ik heb ook overal witte uitgeslagen plekken van de regen... Vind het echt zonde op mijn splinternieuwe zadels ( Barrydale/Cherokee) en zie ik regen aankomen vlugt ik snel naar stal terwijl ik met mijn "gewone" leren zadel lekker door rij want van een paar spetters smelt je niet maar nu denk ik wel twee keer na want dan kan ik erna meteen mijn zadel poetsen... met een droge lap krijg ik het er niet vanaf...het is dat het zo lekket zit want anders :o

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:10

Pff, dat micklem hoofdstel is wel prijzig zeg!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:32

Leuk dit topic :-) Ik heb naar aanleiding van de vraag over wanneer sommige voor het eerst op een boomloos zadel stapte eens een en ander nagekeken. Ik rij sinds 2005 met een barefoot cheyenne. Mijn eerste ritje met de barefoot was overigens minder positief, ik lag er bij de eerste rit naast omdat mijn pony opzij sprong. Ondanks dat toch een Barefoot aangeschaft. Ik ben inmiddels aan onze 3e Barefoot begonnen, de cheyenne drytex. Ik heb in de tussentijd meerdere boomloze zadels getest maar blijf toch steeds weer terug komen bij mijn heerlijk zittende cheyenne :-) overigens is mijn pony nu 26 en heeft een wat hogere schoft maar ook dat gaat tot nu toe goed.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:07

geen last van witte plekken, en slijtage krijg je nu eenmaal snel omdat het nubuck leer is, maar vind dat niet storend.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:53

@wendy chewie
GAAAAAF ! :D staat echt goed
mag ik ook een foto pikken van je voor onze site :o
als je je echte naam mailt zet ik die er bij als je dat wilt

LEDER schimmelt niet en slaat niet uit VET of OLIE wel en er kan vuil in het regen water zitten
kijk maar eens naar de auto's als er wat sahara oid zand in de regen zat :')

In de regel houden we dit aan
Bij nieuw zadel 1 x goed behandellen , met name aan de achtezijde fenders achterzijde bladen ed met bijen wax bv
(eerst ff beetje buigen er zit altijd een beschermend goedje op wat de porieeen afsluit
door beetje te bewegen gaan die open staan en kan het leder ook iets opnemen.. heeft t dus zin wat je doet)

2e keer na een maand of 3 en dan 1 x per jaar met een vetje ofzo

bovenzijde te beschermen met een 2in1 lotion die dus reinigd en verzorgt
meeste shops hebben iets in een spuit flaccon of met dus een wax
vetten / oppoetsen kan je na een tijd indien nodig
zie je snel genoeg als leder echt wat extra kan gebruiken (droog - zichtbare slijtage plekken)

elke week oppoetsen met olie of vet word het leder echt niet beter van
tussen door is indien nodig schoonmaken met een vochtig doekje en zadelzeep meer dan voldoende
Indien het schimmelt hebben we een heeeeerlijk middel wat echt goed werkt
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ts/verzal2

Barefoot heeft een eigen lijn verzorgings producten - zeker voor het nubuck een aanrader !
afgestemd op hun producten wij hebben het niet standaard liggen maar veel andere verdelers wel
en pnamerma natuurlijk :P

mocht je ooit een 2e hands overgevet zadel kopen is er een hele sterke ontvettende veilige zeep
(die gebruiken wij voor bovenop de keukenkastjes en frituur :o :') werkt zoveel beter dan al die bekende voor in huismiddels )

@blijheid
Maat 2 moet je pony (leuk ding trouwens) zo te zien wel kunnen hebben
sommige mensen zitten nu eenmaal fijner ruim dan (iets) geslotener
Dat je fijn zit hinder je je paard minder mee dan volgens het boekje en net niet ontspannen ..

Heb je een ouder type? dan kan de cantle eruit , kan je dan vullen met vette watten , dat spul wat in
waterfilters zit er in doen, dan zal je er al minder "last"van hebben
er af halen (evt kleinere terug laten plaatsen gevuld met weer dat filter spul(dat bederft niet blijft erg lang in vorm , houd
geen water oid vast) ) is ook een optie
denk dat randy dat wel kan , zou je eens kunnen vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:41

@Superliesje: Ik heb voor dit hoofdstel gekozen omdat door de knik in de neusriem de bakstukken wat verder van de ogen afliggen. Mijn pony heeft een kort en redelijk breed hoofd, bij een gewoon hoofdstel kwamen de bakstukken naar mijn idee te dicht bij zijn ogen. Plus dat ik met dit hoodstel ook als sidepull kan rijden.
Op youtube staan ook filmpjes over waarom het zo ontworpen is, het schijnt bepaalde drukpunten in het hoofd vrij te laten waar een normaal hoofdstel wel overheen loopt.
@Nickyu: Ik had eerst per ongeluk een verkeerd testzadel opgestuurd gekregen (cheyenne maat 2 ipv cherokee 1), even er op gelegd voor het idee en die lag voorbij zijn liezen. Past dus écht niet.
Ik denk dat het stuk over de zitting wat ik geschreven heb verkeerd wordt opgevat (niet alleen door jou, maar door meerdere mensen).
Mijn houding is verbeterd, ik zit er fijn en ontspannen in. Anders had ik het ook echt niet gekocht.
Het zadel is zoals ik al zei voor mij voor 95% goed, dat klinkt misschien als 5% is 'slecht' maar geen enkel zadel zal 100% goed zitten, of je moet het echt voor de ruiter op maat laten maken. 95% is wat mij betreft een goeie score, andere testzadels haalden dat niet. Bijvoorbeeld de startrekk icelandic vond ik qua platte zitting fantastisch, maar die had de beugelriemen naar mijn gevoel wat te ver naar voren zitten en te dikke wrongen, dat zou misschien op 90% goed komen.
Ik bedoel al met al dus helemaal niet dat ik er niet lekker in zit, ik denk alleen dat er altijd verbeterpunten zullen blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:48

Dat wit uitslaan is irritant inderdaad, ik heb het hier ook wel eens als een zadel al een poosje in de voorraad ligt en wat stoffig is, als ik dan meteen crème gebruik krijg ik allemaal witte vegen, ziet er niet uit :oo

En dat regenwater wit opdroogt erop inderdaad.

Maar gelukkig is dat met even sprayen met de Barefoot spray en even afvegen gewoon weer weg, 2 minuutjes werk dus dat gaat nog wel vind ik :)

Voorheen was dat wat meer werk toen die middeltjes van Barefoot er nog niet waren, ik hèb testzadels teruggekregen, pfffft.

Blijheid, ik vind je paardje echt waan-zinnig gaaf, wat een fotomodelletje, wauw!!