[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:14

probeer dan eens een Cheyenne of JustAdjust. Ik had hetzelfde bij een Cherokee, maar Cheyenne zat wél goed!

Of test de Ghosts, aangezien die ook wat ''minder lomp'' zitten :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:21

Zat ook al te denken een cheyenne te kopen en hier kniewrongen op laten maken. Justadjust is van drytex, beetje jammer. Ik rij ook regelmatig lange ritten van een aantal uur en ben bang dat ik een drytex zadel zo ''op'' gereden heb

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:25

Ik ben juist superblij met dat drytex! Geen onderhoud, maar minstends zo sterk als leer! Slijt ook niet echt lelijk (alleen krassen krijg je bij leer enigszins weggepoetst en op drytex minder).
Je kunt eens een zadel treffen van een mindere partij drytex (er is er hier ooit eens voorbijgekomen met een gesleten gat op het zweetblad) maar dat is met leer net zo.

Maar kniewrongen... zou ik je afraden, dan krijg je precies (ok, bijna) weer een cherokee!

Een losse wrongseatsaver (waren er ooit ook een paar gemaakt in leer) zou je ook op een (evt tweedehands) cheyenne kunnen leggen natuurlijk. Of je bestelt een JustAdjust in leer en betaalt 150 euro meerprijs. Kun je ook nog kleurtjes kiezen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:31

Zeker weten dat die drukking niet voor het rijden er al zat en een dazensteek is ofzo? Apart zeg.. -O- zitten je kussens niet te ver uit elkaar of te dicht op elkaar waardoor het zadel de zijkant van de ruggengraat raakt?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:34

ja lastig toch he, ik heb namelijk kniewrongen nodig, voor als ik langer in het zadel zit en met springen.
Heb bij mijn rechterknie een aantal jaar terug de meniscus gescheurd, door zonder kniewrongen te rijden heb ik niet genoeg steun voor mijn knieën, dan gaat het echt zeer doen na een uurtje, of na een paar x springen.

Met mijn vorige boomzadel, had ik de kniewrongen precies goed, en kon ik mijn knie tegen het zadel aan houden. Mijn knieën steken nu af, en kan dus nergens tegenaan steunen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:35

Hoi mensen!

Ik lees hier vaak mee zonder iets te zeggen maar nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening en tips! Ik heb een RWC dressage voor mijn E-pony waar ik erg blij mee ben. Even voor het beeld, zo rijden we rond (op de foto zit mijn instructrice op mijn paard):

https://lh3.googleusercontent.com/RGCRX5QwmMrOwZdUI3ULU_ogODIKGIXEqeIeuRcmdzs=w1428-h804-no

Zondag ben ik 2 uur op buitenrit geweest, vrij veel stap met wat draf en twee galopjes :) Ik heb foto's gemaakt van de zweetafdruk na deze rit en ik ben niet helemaal tevreden met het resultaat... Ik dacht dat ik niet heel veel op de beugels leunde maar de zweetafdruk lijkt iets anders weer te geven :(

https://lh3.googleusercontent.com/459JiTRVtHm5HCe-VrXDjRkeJE0D7juyOP_8HunNczc=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/bN7Usyksc8UqZ_80IJMP77X4-JUXDmU5Y-om751gaU8=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/ZbPPgZ5PIUSo3WZ6XfNoYYjHsLyjZn2J5ZrPi42HnnU=w486-h864-no

In de kussens van het zadel zitten versmalde HD inlages. Na inspectie bleken die rare vouwen en deuken te hebben. De kussens zijn niet helemaal gevuld dus het kan van de randen van de kussens zijn had ik bedacht (het omhulsel waar de inlages in zitten zeg maar). Maar wat is een goede oplossing, dit lijkt me niet helemaal lekker voor het paard.

https://lh3.googleusercontent.com/Dd_tEyeuoGf-L-BSwTeUOpxxg3YRgLPfsmu_yOk7264=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/nW57TtvbFLZvLvL0R-CXBtnl58Ymgd0-KeOr9TJ6ve8=w1428-h804-no

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën en tips!

De foto's deden het niet als ik ze niet in een linkje zette >;)

Edit: ik zit mijn eigen bericht na te lezen en nog eens naar de foto's te kijken en ik bedenk me nu: zouden de droge plekken bij de zweetafdruk niet van de HD inlages kunnen komen? De onderste rand van de inlages komen denk ik ongeveer op dat punt uit (ik heb ze bovenin de kussens 'vastgezet' om meer ruggengraatvrijheid te creëren, omdat mijn paard zo breed is, zorgt een iets smaller kanaal voor meer schoftvrijheid en ruggengraatvrijheid).
Laatst bijgewerkt door Sarah_Elise op 01-09-15 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:37

En doordat ik rechts dan ga ontlasten ga ik meer gewicht op links zetten, en gaat mijn linkervoet slapen :P ga blijkbaar dan een beetje gek zitten waardoor ik mijn voet afknel zonder dat ik het eerst door heb

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:44

@ Mirijam: echt wel raar dat je de rits niet open krijgt. Met dezelfde pommelmaat en ander zadel dus geen last van? Vind het zo niet heel verkeerd ogen op je paard, maar ik heb leek ogen :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:49

Wat leuk dat er ook eens een rwc dressage langs komt! De reden is minder leuk natuurlijk. Vind het wel een rare droge plek, zoiets is niet vanwege puntdruk lijkt mij hoor, maar inderdaad vanwege de inlages of vrije ruimte in de kussens denk ik. Heb je de inlages wel met de goeie kant omhoog? De afgeronde kant moet omlaag.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:57

Geryon schreef:
Zeker weten dat die drukking niet voor het rijden er al zat en een dazensteek is ofzo? Apart zeg.. -O- zitten je kussens niet te ver uit elkaar of te dicht op elkaar waardoor het zadel de zijkant van de ruggengraat raakt?

Ja ik weet 100% zeker dat het bultje er voor het rijden niet zat. Ik controleer zijn rug namelijk momenteel extra goed. Er steekt 1 wervel uit en ik hou ik de gaten dat het daar niet dik wordt. De osteopaat komt donderdag en ik wil haar een goed beeld schetsen. Vandaar dat ik zijn rug heel goed controleer.

De kussens zijn niet dusdanig wijdt dat het zadel "doorzakt" in het midden. De haren op de ruggengraad waren verder ook niet platgedrukt. En omdat het de tweede keer was dat ik met de ghost-pad reed, heb ik tijdens het rijden nog de halstertouwtest gedaan (oke ik doe dat met mijn zweep :o ). Maar ik zal wel nog even extra controleren of er iets van het zadel tegen de zijkant van zijn ruggengraad drukt. Goede tip. Ik ben alleen wel benieuwd wat er dan zo kan drukken..

Wat wel zo was is dat ik zelf tijdens de buitenrit een beurs gevoel kreeg bij de beugelophanging. Voorheen had ik er geen last van, maar ik voelde nu duidelijk de bobbel van mijn beugelriem om het ringetje heen (gesp was wel naar beneden). De eerste keren reed ik met linnen dunne riemen en nu een paar keer met gewone leren (niet hele dikke). Maar of mijn paard dat ook voelde? En volgens mij zit dat ietsje lager?

Naar aanleiding van mijn nachtmerrie, had ik voor het rijden het zadel met pad op mijn arm gelegd. Wilde het eigenlijk een keer op mijn rug leggen en dan iemand in de beugels laten staan :Y) maar er was niemand op stal. Toen het op mijn arm lag, trok ik met mijn andere arm aan de beugel en het zadel voel je daar wel doorbuigen. Maar ja mijn arm lijkt niet op een paardenrug, dus ik weet niet of dat wat zegt :+
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 01-09-15 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:58

Sarah_Elise schreef:
Hoi mensen!

Ik lees hier vaak mee zonder iets te zeggen maar nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening en tips! Ik heb een RWC dressage voor mijn E-pony waar ik erg blij mee ben. Even voor het beeld, zo rijden we rond (op de foto zit mijn instructrice op mijn paard):

https://lh3.googleusercontent.com/RGCRX5QwmMrOwZdUI3ULU_ogODIKGIXEqeIeuRcmdzs=w1428-h804-no

Zondag ben ik 2 uur op buitenrit geweest, vrij veel stap met wat draf en twee galopjes :) Ik heb foto's gemaakt van de zweetafdruk na deze rit en ik ben niet helemaal tevreden met het resultaat... Ik dacht dat ik niet heel veel op de beugels leunde maar de zweetafdruk lijkt iets anders weer te geven :(

https://lh3.googleusercontent.com/459JiTRVtHm5HCe-VrXDjRkeJE0D7juyOP_8HunNczc=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/bN7Usyksc8UqZ_80IJMP77X4-JUXDmU5Y-om751gaU8=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/ZbPPgZ5PIUSo3WZ6XfNoYYjHsLyjZn2J5ZrPi42HnnU=w486-h864-no

In de kussens van het zadel zitten versmalde HD inlages. Na inspectie bleken die rare vouwen en deuken te hebben. De kussens zijn niet helemaal gevuld dus het kan van de randen van de kussens zijn had ik bedacht (het omhulsel waar de inlages in zitten zeg maar). Maar wat is een goede oplossing, dit lijkt me niet helemaal lekker voor het paard.

https://lh3.googleusercontent.com/Dd_tEyeuoGf-L-BSwTeUOpxxg3YRgLPfsmu_yOk7264=w1428-h804-no

https://lh3.googleusercontent.com/nW57TtvbFLZvLvL0R-CXBtnl58Ymgd0-KeOr9TJ6ve8=w1428-h804-no

Edit: ik zit mijn eigen bericht na te lezen en nog eens naar de foto's te kijken en ik bedenk me nu: zouden de droge plekken bij de zweetafdruk niet van de HD inlages kunnen komen? De onderste rand van de inlages komen denk ik ongeveer op dat punt uit (ik heb ze bovenin de kussens 'vastgezet' om meer ruggengraatvrijheid te creëren, omdat mijn paard zo breed is, zorgt een iets smaller kanaal voor meer schoftvrijheid en ruggengraatvrijheid).

Mooi zadel heb je! Staat ook erg mooi op je paardje.
Op wat voor zadeldrager heb je je zadel hangen? De afdruk in je inlagen en op boomzadels met kussens zie je nog weleens bij zadels die op dit soort zadeldragers hangen:
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:00

Erg fijn zadel hoor! Wie nog een dressuurzadel met wat meer steun en vooral een wat minder brede zit zoekt, dan is dit een aanrader! (Je levert alleen een beetje in op close contact gevoel en het zit ook wat minder zacht helaas).

Ja dat heb ik, zie foto's, de afgeronde kant op de paardenrug zeg maar. Er zit natuurlijk ook nog een dekje onder. Ik denk dat het miss beter is om gewone inlages erin te doen, desnoods dubbel. Ik heb de inlages wel echt nodig om voldoende schoft- en ruggegraatvrijheid te hebben namelijk. Gewone inlages vormen zich wat meer naar de rug denk ik. De lege ruimte in de kussens staat niet heel mooi, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat zichtbaar is op de rug, dat drukt niet omdat de kreukels op plekken zitten waar geen inlage zit en dus ook geen druk komt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:01

Sarah_Elise schreef:
Hoi mensen!

Nav mijn eigen probleem heb ik mijn heavy duty inlages vandaag ook eens goed bekeken. Ik wilde ze misschien ook kleiner maken, zodat ze in mijn ghost-pad piccolo zouden passen. Maar aan de bovenkant kon ik de randen van het kunststofplaatje heel duidelijk en scherp voelen. Ik durfde het niet aan om iets van de zachte inlage er omheen weg te knippen om die reden. Ik dacht een leuke oplossing, doe ik het kunststofplaatje gewoon bovenop de ghost-inlage :D maar dan krijg je dus helaas scherpe randen...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:03

Citaat:
Mooi zadel heb je! Staat ook erg mooi op je paardje.
Op wat voor zadeldrager heb je je zadel hangen? De afdruk in je inlagen en op boomzadels met kussens zie je nog weleens bij zadels die op dit soort zadeldragers hangen:
[ Afbeelding ]

Oh dat is een goede, op zo eentje ligt het zadel namelijk wel! Dat kan in ieder geval de deuken enzo in de inlages zelf veroorzaken. De droge plekken bij de zweetafdruk niet. Maar dat wordt dan in ieder geval een oplossing verzinnen voor het ophangen van het zadel, kussentjes op de zadelsteun :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:04

Op wat voor zadeldrager kun je het zadel het beste hangen dan?
Wij gaan in de schuur opslag voor mijn spullen maken.
Maar had juist die zadelsteun in mijn hoofd :+

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:05

Citaat:
Nav mijn eigen probleem heb ik mijn heavy duty inlages vandaag ook eens goed bekeken. Ik wilde ze misschien ook kleiner maken, zodat ze in mijn ghost-pad piccolo zouden passen. Maar aan de bovenkant kon ik de randen van het kunststofplaatje heel duidelijk en scherp voelen. Ik durfde het niet aan om iets van de zachte inlage er omheen weg te knippen om die reden. Ik dacht een leuke oplossing, doe ik het kunststofplaatje gewoon bovenop de ghost-inlage :D maar dan krijg je dus helaas scherpe randen...

Miss kun je dan versmalde HD inlages krijgen bij Barefoot? Maar ik weet niet of die ook in de lengte kleiner zijn, dat denk ik eigenlijk niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:06

Ik heb een zadelsteun thuis waarvan ik ook merkte dat de buizen in de kussens gingen staan. Legde daar gewoon een oud mensen kussen op met daarop mijn zadel, werkte perfect!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:06

Sarah_Elise schreef:
Citaat:

Miss kun je dan versmalde HD inlages krijgen bij Barefoot? Maar ik weet niet of die ook in de lengte kleiner zijn, dat denk ik eigenlijk niet.

Ik bedoelde dat dat bij jou misschien de droge plekken veroorzaakt kan hebben ivm de streep-vorm :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

Sarah_Elise schreef:
Erg fijn zadel hoor! Wie nog een dressuurzadel met wat meer steun en vooral een wat minder brede zit zoekt, dan is dit een aanrader! (Je levert alleen een beetje in op close contact gevoel en het zit ook wat minder zacht helaas).

Ja dat heb ik, zie foto's, de afgeronde kant op de paardenrug zeg maar. Er zit natuurlijk ook nog een dekje onder. Ik denk dat het miss beter is om gewone inlages erin te doen, desnoods dubbel. Ik heb de inlages wel echt nodig om voldoende schoft- en ruggegraatvrijheid te hebben namelijk. Gewone inlages vormen zich wat meer naar de rug denk ik. De lege ruimte in de kussens staat niet heel mooi, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat zichtbaar is op de rug, dat drukt niet omdat de kreukels op plekken zitten waar geen inlage zit en dus ook geen druk komt.

Ah, ik keek de foto's op m'n mobiel en dacht dat dat de kussens zelf waren met twee kleuren :+ heb je een pad met inlages? zou je bij de volgende lange rit kunnen gebruiken en dan kijken of de plekken er ook zijn? kan je in ieder geval uitsluiten dat het is van het zadel zelf is of drukdruk oid. Al denk ik dat laatste echt niet.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:34

Nessa schreef:
Op wat voor zadeldrager kun je het zadel het beste hangen dan?
Wij gaan in de schuur opslag voor mijn spullen maken.
Maar had juist die zadelsteun in mijn hoofd :+

Hier ben ik ook wel benieuwd naar..
Mijn zadel ligt momenteel bovenop een ladder omdat het ijzeren frame, waar blijkbaar iets te veel houten planken op lagen en waar mijn 'zadelbuis' aan hing naar beneden is komen zetten... :\

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:34

Jennyxx schreef:
Mijn pony had vandaag een drukking na het rijden met de Ghost en Ghost-pad -O-
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-3ZWOL3EU.jpg

Iemand een idee hoe dat kan komen? Pony deed net zijn hals omhoog, dus in het echt ligt het bultje een pietsie verder naar achteren.

Ik zit te denken wat daar nu precies zit, maar heb ook even geen briljante inval. Bovenin de basis zit eigenlijk niet zo veel wat kan drukken? metaal zit onderin, het zit ook niet onder het ringetje van de beugels of singel... Hopelijk heeft BZ een goed idee? Sorry - ben beetje gaar... beurzen :r
Deed het pijn? Voel de pad eens af, of daar wat zit?

Ben pas laat weer terug, moet mijn honden nog ophalen -O-

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:35

@ Jennyxx
Ah op die manier! Ik zal ze nog eens goed voelen maar ik heb geen gekke dingen gemerkt met erin en eruit halen enzo. Ik vind het wel vrij 'stijve' inlages, wat soepeler lijkt me wel prettig voor het paard maar ik kan me voorstellen dat de druk verdelende werking dan weer wat minder is.

Citaat:
Ah, ik keek de foto's op m'n mobiel en dacht dat dat de kussens zelf waren met twee kleuren :+ heb je een pad met inlages? zou je bij de volgende lange rit kunnen gebruiken en dan kijken of de plekken er ook zijn? kan je in ieder geval uitsluiten dat het is van het zadel zelf is of drukdruk oid. Al denk ik dat laatste echt niet.

Nee die heb ik niet.. anders was dat wel een optie geweest ja, kussens eraf en gewoon met een pad rijden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind om gewone dekjes te kunnen kopen :D Wat dat betreft wil ik graag een oplossing waarbij de kussens gewoon gebruikt kunnen blijven.

Bedankt voor al jullie tips! +:)+ Ik ga 2 dingen proberen: een kussen oid over de zadelsteun en gewone inlages (ik denk dubbel). Eens kijken wat voor effect dat heeft :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:13

Bij Ruitersportwinkel Pas de Deux hebben ze zelfs speciale plastic dingen die je over zo'n 'gewone' zadeldrager kan doen ter bescherming van je zadel. Heb er evt. nog 1 in de aanbieding. Op mijn vorige stal mochten er geen eigen houders in. Huidige stal wel, dus heb nu gewoon buisdragers en het extra onderdeel is dus overbodig.

Van die drukkingen bij ghost, weet dat nog iemand dat robleem had, zij heeft hem uiteindelijk toch verkocht. Blijkbaar sommige paarden toch een te gevoelige huid ofzo, geen idee...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:20

Of dus zo'n zadelsteun uit 1 buis die in het ''kussenkanaal'' ligt :)
En daar kun je evt ook nog zo'n stuk isolatie voor waterleidingen om doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:37

Jennyxx schreef:
Ja ik weet 100% zeker dat het bultje er voor het rijden niet zat. Ik controleer zijn rug namelijk momenteel extra goed. Er steekt 1 wervel uit en ik hou ik de gaten dat het daar niet dik wordt. De osteopaat komt donderdag en ik wil haar een goed beeld schetsen. Vandaar dat ik zijn rug heel goed controleer.

De kussens zijn niet dusdanig wijdt dat het zadel "doorzakt" in het midden. De haren op de ruggengraad waren verder ook niet platgedrukt. En omdat het de tweede keer was dat ik met de ghost-pad reed, heb ik tijdens het rijden nog de halstertouwtest gedaan (oke ik doe dat met mijn zweep :o ). Maar ik zal wel nog even extra controleren of er iets van het zadel tegen de zijkant van zijn ruggengraad drukt. Goede tip. Ik ben alleen wel benieuwd wat er dan zo kan drukken..

Wat wel zo was is dat ik zelf tijdens de buitenrit een beurs gevoel kreeg bij de beugelophanging. Voorheen had ik er geen last van, maar ik voelde nu duidelijk de bobbel van mijn beugelriem om het ringetje heen (gesp was wel naar beneden). De eerste keren reed ik met linnen dunne riemen en nu een paar keer met gewone leren (niet hele dikke). Maar of mijn paard dat ook voelde? En volgens mij zit dat ietsje lager?

Naar aanleiding van mijn nachtmerrie, had ik voor het rijden het zadel met pad op mijn arm gelegd. Wilde het eigenlijk een keer op mijn rug leggen en dan iemand in de beugels laten staan :Y) maar er was niemand op stal. Toen het op mijn arm lag, trok ik met mijn andere arm aan de beugel en het zadel voel je daar wel doorbuigen. Maar ja mijn arm lijkt niet op een paardenrug, dus ik weet niet of dat wat zegt :+

Zo, ik dacht, ga morgen fris en fruitig hier mee bezig :) Gister lange dag op Spoga gehad.

Ik vind het erg lastig te zien, op de foto. Is het een verdikking? Ik zie namelijk eenzelfde iets als je je pink omhoog volgt, beetje naar links (bij iets zwarte haren)Zit het aan beide kanten? Als het een verdikking is, trekt het snel weg? Is ze er gevoelig op?

Je geeft aan dat je andere beugelriemen gebruikt. Kun je hetzelfde eens (ghost pad, de andere, linnen beugelriemen) eens gebruiken? Ben benieuwd of het dan ook zo is. Heb je een hele lange rit gemaakt? Veel in de beugels gestaan?

Je arm is inderdaad niet de paarden rug en je arm heeft veel minder draagvlak dan een paarden rug. De kussens worden door je paard volledig ondersteund, en je arm niet. Ook zat er geen ruitergewicht op je arm (sterke vrouw dan ;) )dus dan is wat een lastige vergelijking