[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:52

chimello schreef:
Maar dat is toch ook l*llig, niet? Ik wil heel graag een zadel kopen! En volgende week testzadel terugsturen...

Tja een beetje lüllig is het wel, maar het is geen probleem verder hoor :)
Daar zijn de testzadels voor: dat je vrijblijvend eens een ritje kan maken en info kan krijgen over de zadels :j

Thirza_99

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:50

Wauw! Toch nog een bod op mijn fenders en beugels van 70 incl verzenden. Valt me alles mee. Ze zal het geld zo overmaken geloof ik.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:52

Nou, top geregeld lijkt me zo! +:)+

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:54

Zijn er hier mensen die dressuurwedstrijden rijden met de Cheyenne of Cherokee?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:57

thirzanaomi schreef:
Wauw! Toch nog een bod op mijn fenders en beugels van 70 incl verzenden. Valt me alles mee. Ze zal het geld zo overmaken geloof ik.

*\o/*

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:11

Tis toch wat..mn cheyenne ligt al een paar dagen in de schuur en kheb dr nog niet eens op gezeten...ik moet me bedapperen maar eerst de juiste singel er bij..

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:14

Mijn fenders zijn af!! Helemaal blij! Mooie kleur geworden met het verven. Nu nog de knop erin fantaseren en dan zijn we een heel eind!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:15

Zien lisa!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:18

thirzanaomi schreef:
Zijn er hier mensen die dressuurwedstrijden rijden met de Cheyenne of Cherokee?

Vroeger met de Cheyenne en misschien dat ik wedstrijdrijden weer gaat oppikken als ik een baan heb en me een stuk beter voel.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:31

Akke_sSpring schreef:
Ja, ik heb mn Lex te koop gezet. Komende maandag stuur ik haar nog om er een nieuwe rits in te laten zetten en dan is het gewoon weer een heel net zadel.

Je vraagprijs is zeker netjes, maar kopers proberen het onderste uit de kan te halen. Ik heb op mijn nieuwe boomzadels ook altijd veel geld ingeleverd. Wat ik zo zie qua tweedehands Barefoots is dat de handel redelijk is en ik hoop mn Lex vlot kwijt te zijn. Het is een zadel met een wat diepere zit en ik hoop dat met name de dressuurruiter die het moeilijk vindt de overstap te maken, juist daardoor overtuigd wordt. We zullen het zien.

De pommels hebben een vlak oppervlak en als de maat goed past dan sluit het netjes aan. Daar komt dan een inlage en onderlegger onder dus in principe kan dat geen puntbelasting geven. Er zijn verschillende maten dus je kunt het doorgaans goed passend maken.

Hidalog testen....leuk!! Veel plezier!!

Hopelijk verkoop jij je zadel wel snel :) Ik denk dat het inderdaad een voordeel is dat er van dat type niet vaak iets te koop staat. Van de isabell werth staat er altijd wel iets te koop.

@Thirzanaomi: dat zou 1 van de redenen zijn om niet zo'n zadel te kopen; voor buitenritten vind ik het mooie zadels maar voor wedstrijden, als je zelf helemaal in een wedstrijdoutfit zit en je paard strakke knotten heeft, vind ik het echt niet mooi.
Fijn dat je een goed bod hebt gekregen!

@kirsha: inderdaad, niet erg realistisch. Ik voelde me ook een beetje banketstaaf toen ik mijn barefoot london terug stuurde, maar hij beviel echt niet zo goed. Dat is juist het idee van zo'n testzadel, dat je er niet meteen aan vast zit.

Mijn paard heb ik vandaag voor het eerst sinds de fysio weer in de longeercirkel beweging gegeven. Ze begon meteen enthousiast te bokken, zo hoog heeft ze nog nooit gebokt :) Ik kreeg meteen scheve ogen (want zo'n bokkend paard, dat is natuurlijk levensgevaarlijk! ) maar ik was zelf helemaal blij want dat betekent dat ze nu toch echt losser in haar rug is. Bokken deed ze voor de fysio amper, en dan zeker niet zo hoog *\o/* Ik hoop alleen wel echt dat ik met een eventueel semi boomloos zadel haar rug niet meteen weer vast rijd -O-

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:20

Buitenzinnig schreef:
Phillipa schreef:
De pommel in Hidalgo zadels zijn flexibel toch? Hoe zijn deze opgebouwd?

Er zit geen pommel in een Hidalgo. Althans, niet zoals in bijvoorbeeld een Barefoot. In de Milwaukee zit wel een vaste pommel.
De andere zadels van Hidalgo zijn opgebouwd uit leer. De voorkant is verstevigd met extra lagen leer. Dat is flexibel, maar toch stevig genoeg om niet in te klappen.

Aha.

Ik zat namelijk beetje te brainstormen hoe een boomloos zadel een scheefheid (in bespiering) opvangt bv in de schouders, omdat de pommel toch echt één vorm heeft (bij barefoot, andere merken heb ik weinig verstand van maar volgens mij zijn er meerdere boomloze merken met een 'vast' voorstuk) Ik heb dan het gevoel dat een zadel (welke dan ook) toch ergens een beetje scheef moet trekken.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:20

Mijn barefoot fenders van zwart naar bruin met een zelfgemaakt fenderriempje:
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Door de lichtval lijkt het iets vlekkerig maar ze zijn echt helemaal egaal
Ook nog de veertjes van barefoot geverfd
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:37

Philippa; het vormt wel mee met scheefheid maar ht drukt niet en begrenst niet (zolang het correct past natuurlijk) dus heb je de ruimte en flexibiliteit om de scheefheid makkelijker recht te breien dan onder een rigide zadel wat rcht met een hele structuur op dr rug steunt
De pommel/het "kopijzer" draagt niks behalve het zadel , bij een boomzadel draagt de voorkant gewoon mee wat betreft ruitergewicht

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:15

Lisa_vera mooi gedaan hoor. :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:43

Heeft er iemand toevallig een Hilason zadel en recente foto's? Ik heb bokt topics doorgezocht maar dat zijn oude waarvan info niet meer up to date is en foto's niet meer werken. Ik kwam dit merk toevallig tegen, en die zijn er wat mooier uit dan de arizona, en BM vind ik echt te duur en ook niet mooi. Ik wil m'n arizona idee nog niet weggooien maar ik vind die Hilason zadels toch wel mooi, sommige dan! Dus heeft iemand wat meer info, of eigen ervaringen? :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:51

Dubbeldun kan je een hoop vertellen erover als ik het goed onthouden. Hilason is de goedkopere copy van de BM, maar geloof ook dat de pasvorm vaak wat lastiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:10

Buitenzinnig schreef:
Loess3108 schreef:
Ik heb even een vraagje: voor mijn friese dame heb ik op zoek naar een nieuw
zadel. Omdat ik zelf eerder een goede ervaring heb gehad met een Hidalgo zadel ging mijn gedachte onmiddellijk hier naar uit. Nu heb ik de Hidalgo Allicante II op het oog. Maar ik kan geen echt goede reviews vinden van mensen die dit zadel hebben geprobeerd. Want zijn de voordelen en wat zijn nadelen aan dit specifieke zadel?

Mag ik vragen met welke Hidalgo je gereden hebt? Ik heb de Alicante nooit in handen gehad. Het is een veelzijdigheidszadel. De zitting is nagenoeg hetzelfde als de Venice/Mallorca ll. Alleen de zweetbladen zijn wat verder naar voren geplaatst ten opzichte van de Venice ll

Ik heb het idee dat de zitting van de Alicante ietsje platter is dan van de Venice/Mallorca, en daardoor ook iets ruimer, en de zweetbladen zijn inderdaad VZH in plaats van dressuur.

Zelf heb ik proefgereden met de Venice (pony vond m fijn, maar ik vond m zelf wat krap), Alicante (ik zat er fijner in, maar pony reageerde heel boos), Caracas (en die was voor ons allebei heel fijn en heb ik gekocht), en de anders spaanse waar ik even de naam van kwijt ben (die was ook OK, maar de caracas was fijner)
Dit was in één sessie, dus alle zadels achter elkaar, en toch reageerde mijn pony op de Alicante echt vervelend terwijl hij met de andere modellen blij en ontspannen rondliep. Misschien ook omdat de Alicante een special was (die zijn iets stijver) en de andere modellen uit de serie II kwamen. Ik zou je in elk geval aanraden om te testen als je de kans hebt, want dat de ene Hidalgo fijn is hoeft dus niet te betekenen dat de ander dat ook is :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:21

Ja maar ik zie dus ook vrijwel alleen een eenzijdige mening overal waar ik op die topics kijk. Ik had graag toch ook wel wat meer verschillende meningen gehad. Ik vind ze nl niet op een namaak lijken. Die BM modellen zijn net niet wat ik zoek qua vorm (en prijs...), ik vind die barrle racing types met hoge fork net fijn ik heb nu ook een barrle zadel en dat is het fijnste zadel dat ik ooit gehad heb, en ik zie dat Hilason dus die modellen heeft en daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Ik ben niet van plan intensief te rijden met de merrie waar dit zadel voor zou zijn dus dan vind ik de prijsverhouding veel aantrekkelijker. Liefst heb ik altijd een tweedehands omdat die ingereden zijn maar die zal ik sowieso niet gaan vinden. Maar ik ben wel benieuwd hoe zo'n zadel er na een paar jaar uitziet. Dat van niet passende riemen enzo vind ik geen dealbreaker, ik zet daar wel andere op, en beugels ga ik sowieso vervangen. Dus ik heb het idee dat dit een zadel is waar ik me in kan vinden, maar als het na een jaar al kapot is dan natuurljk niet, maar daar vind ik dus weinig over. Alleen constant "het is een namaak" maar dat hoeft niet te betekenen dat het zadel daardoor niet bruikbaar is ;) Ik hoef nl geen vergelijking met BM te horen maar puur de ervaring over bruikbaarheid, schuift het veel? Welke pad kan er onder? Nare ervaringen?
Maar er zullen zeker niet zoveel bokkers zijn met zo'n zadel, maar wilde het toch eens proberen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:33

Niemand kan er natuurlijk wat van zeggen of het op jouw paardje zal gaan schuiven of problemen kan geven.

De kwaliteit is gewoon wat minder goed, de pasvorm wellicht iets minder makkelijk, vaak is de zitting ook wat minder mooi gevormd (cantle) valt me op...maar het blijft net als met elk zadel een kwestie van de gok wagen en het proberen hoe het voor jou en jouw paardje bevalt. Echt rommel zijn de duurdere versies tegenwoordig ook niet volgens mij :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:38

Ik heb ooit een Hilason gehad en die was OK. Ik ben een beetje een zadelfreak dus ik heb hem toen vrij snel verkocht aan een stalgenoot omdat ik een ander zadel kocht. De stalgenoot heeft er jarenlang met plezier mee gereden, misschien nog wel, dat weet ik niet omdat we van stal verhuisd zijn en ik geen contact meer met haar heb. Ik vond het leer wat stugger, wat meer "kartonnig", maar de pasvorm en de kwaliteit vond ik OK.

Op Ebay staan veel verschillende Hilason modellen te koop, zowel wat meer de barrelrace modellen als de trailmodellen en in alle maten en kleuren. Omdat het boomloos is en de prijs relatief goed te doen, kan je de gok wel nemen om er 1 via Ebay te kopen. Dat heb ik toen wel gedaan, geen probleem.
Ik had er toen een Hilason pad bijgekocht maar dat was geen aanrader, die heb ik 1x gebruikt. Die lag niet prettig, en dat vond mijn stalgenoot aan wie ik de set (zadel + pad) heb verkocht, ook. De voornaamste reden is dat het geen ruggegraatvrijheid gaf en ook het spul waarvan de pad gemaakt is voelde niet prettig aan.

Onder mijn huidige boomloze zadel heb ik een Toklat coolback pad, maar ik heb ook een reinsman pad, 5 star vilt pad en een HAF pad die ik allemaal regelmatig onder mijn boomloze zadels gebruik. Deze kunnen ook allemaal onder een Hilason.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:50

Ik ben ooit bezig geweest om een Hilason te kopen 2de hands, maar vanwege lastiger pasvorm afgehaakt en niet kunnen passen. Toen had hij nog die extreem brede rug (zeg maar gewoon te dik). En heb toen de nodige info via Dubbeldun ingewonnen aantal jaren geleden. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:53

Hee, volgens mijn staat mijn oude oud-roze Ghost te koop op Marktplaats :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:17

pmarena schreef:
Hee, volgens mijn staat mijn oude oud-roze Ghost te koop op Marktplaats :)

Grappig... en dan te bedenken dat ze (vermoedelijk tegen meerprijs) vanaf nu in heel erg veel kleuren te koop zijn (ik heb hier een stalenboekje van 100 kleuren suede :# )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:26

Nou wees er maar blij mee.... :P

Is in theorie heel leuk, maar in de praktijk geeft dat natuurlijk een oneindig gezeik van klanten die niet kunnen kiezen of na ontvangst van hun zadel heel beteuterd zijn dat ze net de verkeerde koningsblauw-soort hebben uitgekozen :+

Van mij mag de keuze voor alles gewoon teruggebracht worden naar 3 kleuren voor zadels en 3 kleuren voor dekjes, dan kan je als paardenhouder tenminste weer eens zonder veel twijfel gewoon een keuze maken zonder zorgen achteraf of je niet toch beter... :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:45

Hm, mijn tinker is geen forse merrie maar schoft is wat hoger. Dus dat zou al een probleem worden dan qua pasvorm? Ik durf niet zo snel iets te bestellen en dat het dan niet past.