voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_in_Balance

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:54

Leuk om te lezen, er is nog hoop :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:12

5 jaar terug ongeveer denk ik ,
ben een stukje kwijt uit het geheugen maar zal zo ongeveer 5jr terug geweest zijn

had een heel leuk € 2300 euro boomzadel op maat voor mijn toen 3jr en 11 maanden oude ponny

die die na 3 maanden niet meer paste en nooit meer zou passen -O-
in 1e instantie voor nood toen een cheyenne model er op gegooit
wat zat dat waardeloos met een vrolijk jong temperament vol ponnytje ..
toen maar de pfiff tex er op gegooid , had zeker toen nog wat behoefte aan een beetje extra grip :o

ondertussen ongeveer 250 zadels gepast , ding had geen makkelijke bouw en als ik al iets passends vond was dat weer
voor een maand hoogstens 3 en constant soms tussen door met dit zadel blijven rijden
ben niet de lichtste toen was men nog van mening dat een zwaarder iemand niet op een boomloos moet willen
en al helemaal niet om een paard in/door te rijden en met goede inlages der onder ging dat prima :D
regelmatig ostepaat ed erbij gehad maar die mocht altijd weer zonder iets te doen terug ,

3 jaar terug denk ik weer een passend boomzadel gekocht , met het idee dat die nu toch wel klaar zou zijn met groeien
helaas ... helaas.. wel 4 maanden heeft het dit keer geduurd .. toen die ook maar weer verkocht
en op jacht gegaan voor een boomloos met knop .. want dat vond ik toch wel handig , een knop :j
kan je je teugels om laten rusten , halstertouw aan vast maken etc etc

ben toen begonnen met de missoula nut , tot dat deze te zwaar werd voor me (hij weegt niet zwaar , ligt aan mijn lijf ;) )
en toen overgestapt op de arizona budget waar ik nog steeds erg happy mee ben
hij is van de winter erg afgevallen , rij ook niet zoveel meer , maar zadel ligt perfect
daar hoef ik me geen zorgen over te maken..pommel maat blijft het zelfde en de rest volgt automatisch het paard, ideaal voor ons dus

ben helemaal verliefd op de barrydale .. maar ja geen knop en zwaarder dan de budget

neh , ik blijf lekker bij mijn budget 8-)

@zoek wij hebben een maat 1 testzadel :D
mijn zadel is de test ingegaan
heb nog wel ergens een foto , zit ik wel heeeeeel erg kort
had slechte reuma dag en liefst zit ik dan met mijn knieen zo ongeveer tegen mijn buik :o

zal m ff opzoeken

edit foto's ?? gebruikte altijd mijn album
weet ik toch niet meer hoe ik de eigenschappen te pakken krijg :o

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:45

okee kijken of t zo werkt ..

een ladieda momentje met de miss.nut
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHMBHIA6.jpg

een jaartje later met geen zin :D met de miss.nut
http://www.mijnalbum.nl/Foto-REXPI6Y7.jpg

ene laatste tijdelijke (wel een hele 1.5 maand ! ) boomzadel ..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VWLUOZRA.jpg

als 4 jarige om het verschil aan te geven :o
hier nog vork 28,deken125/175 echt net was aan de grote kant , 143hoog
(nu dus vork 35 , deken 135/185 , 153 hoog ..hoezo een paard groeit tot zijn 7e/8e?)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DST6N7D4.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:40

Ik ben jaaaaaren terug(denk 5?misschien 6)begonnen met barefoot cheyenne...eerst getest en toen gekocht.
En sindsdien nog 2x cheyenne gehad,en nog 1x een arizona.
Toen trekker gekocht,wel heel ander zadel.
Meer zadelgevoel dan barefoot vind ik...
Maar daar kan ik mijn draai niet in vinden,helaas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:40

ik ben er een 8 tal jaar geleden mee in contact gekomen.
toendertijd begon ik bij een eigenaar om enkele paarden zadelmak te maken, die waren echter nog te jong, en dan maar begonnen met mijn huidige belg.
twee weken nadat ik begonnen ben met verzorgen, had de eigenaar een cheyenne besteld. een (nu) oud model, uiteraard zonder vps, met fenders, etc)
hij had het gezien op internet dat het meegroeide met het paard, en met het oog op jonge paarden en een duur op maat gemaakt zadel was de keus vlug gemaakt :)

en zodus, jaren gereden met die cheyenne
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8C6QGK7.jpg
Daarna toen de jonge paarden zadelmak moesten komen kwam er een tweede zadel bij, om eens met een van de zonen te kunnen gaan rijden.
dus toen heb ik het nieuwere model in gebruik genomen.
twee jaar geleden met veel plezier gebruikt op een trektocht (wel met schaap erover want zadel kreeg op de zweetbladen een soort van bobbels = niet fijn!
links aan de trailer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WG3CKVOD.jpg
helemaal rechts
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLAICD8G.jpg

Daarna heb ik zelf tweedehands een london maat 1 zonder vps kunnen kopen voor een prijsje
heel lang daarmee gereden, maar die was net aan te krap eigenlijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CILO6WPG.jpg

Daarna de london maat 2 mét vps gekocht, een stuk beter.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UAGZKQJC.jpg

en tussendoor nog een imitatie startrekk western, maar die ligt niet lekker op de paarden, dus heb ik terug in de verkoop (markt: western boomloos, potk)
pad lag hier beeeetje te ver naar achter.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQXONQDQ.jpg
en nu voor mijn jonge paard de arizona maat 2 gekocht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWUDVBIV.jpg

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:15

Ik heb 4 jaar geleden een haflinger gekocht, en daar heel veel zadels op gehad en niks bleef liggen.
Toen via bokt.nl een boomloos zadel te koop zien staan wat echt zou blijven liggen op ronde pony's, het ging om de Sensation met skito pad. Dat zat echt geweldig lekker! En bleef als een huis liggen.
Toen ik mijn pony verkocht 3 jaar geleden heb ik het zadel erbij gegeven, tot grote spijt achteraf!!
Wilde dus voor mijn huidige pony absoluut weer boomloos, maar een sensation was toch wel erg aan de dure kant dus dan de barefoot london geprobeerd en dat bevalt erg goed!
Andere barefoots nog niet geprobeerd, wel nieuwsgierig dus misschien maar eens doen :-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:40

Wat een leuke verhalen over jullie begin met boomloos :j

Ik ben er mee in aanraking gekomen door mijn zusje, ongeveer anderhalf jaar geleden. Zij keek veel filmpjes op bokt en was totaal fan van iemand die veel zonder tuig reed. Maar nou had deze persoon ook een boomloos zadel... En zusjelief moest dat ook ;)

Ik heb heel veel info gezocht, toen bij Barefoot uitgekomen (betaalbaar en tweedehands goed te krijgen). Een tweedehands cheyenne drytex maat 0 gekocht, en die hebben we nu nog :) Geweldig ding, het was het eerste zadel dat niet naar voren schoof op de pony die heel licht overbouwd is. Haar rug en rugbespiering is ook enorm vooruit gegaan. En ook nu de pony wat ouder begint te worden blijft het zadel passen. Top.
Enige min is dat mijn zusje best een tijdje nodig had voor ze stevig zat. Heeft lang de kniewrong gemist, en had het idee dat de beugelophanging ver naar achteren zat.
Ook was het even zoeken qua pommels, de zachte heeft een mooie drukplek veroorzaakt voor we het goed en wel doorhadden.

Nu zit mijn zusje echter het liefst in haar eigen cheyenne, laatst op een boomzadel op een andere pony en ze vond het ronduit verschrikkelijk :')

Ik heb na de positieve ervaring van zus zelf een london gekocht, ook zonder testen. Helaas kwam ik niet lekker uit bij de wrongen. Was echt op zoek naar een flinke bovenbeenwrong zoals bij sommige boomzadels, maar mijn benen waren te kort. Zadel al snel weer verkocht. Wat ik nu misschien jammer vind, het zadel was nog nieuw en met inrijden was het wellicht verbeterd.
Heb nu een (inmiddels ingereden) cherokee. Ook daar kom ik bij de wrongen niet echt uit. Wil een poging doen of het met een wrongseatsaver er op wellicht ook kan. Dat dat raar uit ziet kan me niks schelen.

In het begin had ik het idee dat ik heel breed zat, maar nu ben ik het gewend. Last van m'n liezen is gewoon over gegaan. Dat ik dat even had vind ik niet zo erg.

Ben het meest te spreken over de flexibiliteit, zowel voor het paard als wat je zelf voelt. Wilde een tijd ook nog semi-boomloze zadels gaan testen, maar laat het nu even wat het is.

Ben nog steeds niet over mijn angst heen, dus wil daar eerst aan werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:52

Och wat zonde Safiera, de wrong van de London en Cherokee zijn qua positie vrijwel gelijk, dat had ik je zo wel kunnen zeggen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:02

Leuk al die foto's en zo over hoe lang jullie al boomloos rijden!Ik weet al niet eens meer hoe lang ik boomloos rij,maar dat is al denk ik 9 jaar..Na tig boomzadels te hebben geprobeerd op mijn Arabische merrie een freeform gekocht,toen een ansur uit Amerika laten komen(duur duur)..Verder een heather moffett,torsion bora,soft balance,copperbeech en een topreiter pad..Heb nu een trekker en een christ premium plus..Vind het zowiezo erg leuk af en toe wat nieuws te proberen :j Ga hoe dan ook nooit meer terug naar een boomzadel,wat een rot dingen zeg :n

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:03

O ja en ook nog een barefoot lexington!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:04

Ik denk dat ik met london en cherokee qua wrong ook niet zo goed uit zou komen...(korte pootjes).
trekker heeft wel fijne wrong,dat was wel ideaal voor me vond ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:06

Met korte pootjes kun je gewoon beter geen Barefoot met kniewrongen nemen vind ik, daar heb je dan immers toch niks aan.....beter lekker een Arizona of Atlanta en daarbij een dijwrong-seatsaver als je wat extra steun wilt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:09

ja,dat denk ik ook hoor.
arizona is wel een aanrader vind ik. zeker met bontje.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:08

Wij zijn hier nog altijd heel tevreden over onze 2 barefoot zadeltjes.

Wij zijn op boomloos beland doordat mijn man met onze oudste fjord in de winter enkel maar zonder zadel wou rijden (wegens boomzadel dat hem niet goed zat, zadel ligt wel prima op fjord). Ben ik beginnen kijken online naar welke de verkopers zijn die ook in België kwamen passen aan stal. (Die zijn er niet in België en ik wil enkel een zadelpas laten komen, op mezelf een zadel passen daar was ik op die moment niet voor.)
Uiteindelijk op de site van Nicky beland en zij is samen met Martin komen passen op stal. Aangezien onze wensen niet naar dressuur gingen, waren er vooral de western modellen mee, dus arizona (of atlanta) en de Missoula. Indien die niet goed waren hadden ze nog andere modellen mee.
Uiteindelijk zijn we voor de toen limited edition Arizona gegaan.

Afbeelding
puppy-fjord met spiksplinter nieuw zadel

Dat zadel gaat nooit meer weg, nooit meer. *D
Zit hem zalig en hij heeft sinds dat zadel nooit meer last van zijn rug.
Dit is het zadel nu, veel in gebruik en zit zalig, kun je lekker 2 kids in zetten.
Afbeelding

Vorig jaar heb ik dan nog een barefoot Londen kunnen scoren (op 2dehands beurs van winkel waar ze Barefoot niet kennen, dus ook ondergeprijsd)
Ik ben er mijn jonge fjord mee aan het inrijden. Gaat super, voel mijn beestje goed onder me en kan dus beter met haar reacties om gaan.
Afbeelding

Mijn volgende zadel zal een Barydale worden, maar enkel maar als de londen het geheel laat afweten.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:47

Ik ben zo blij !! Ik heb een Arizona Nut overgekocht van een medebokker hier.
Voor een hele prima prijs :D

Hopelijk heb ik er net zoveel plezier van als jullie allemaal met het boomloosje.

Vreselijk mooi zadel.... ik ben zoooooo blij, kan wel een dansje doen *\o/* *\o/*

Nu nog een singeltje erbij kopen en wachten tot mijn zadeltje arriveert.

Voor een normaal omtrek paard, welke singel maat moet ik dan nemen ? 55 cm ? of is dat echt voor ponies..... Mijn dressuur singel is ook 55 cm....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:53

pmarena schreef:
Och wat zonde Safiera, de wrong van de London en Cherokee zijn qua positie vrijwel gelijk, dat had ik je zo wel kunnen zeggen :)

Oh, das stom! Ik weet het nu inmiddels ook, ja -O- En dan was die London ook nog mooier :+

Nouja, mijn zusje komt wel gewoon bij de wrong, het is niet zo dat niemand er nu iets aan heeft.
Al komt er voor mij misschien ooit toch nog wel een ander zadel wat ook mij perfect past. Een cheyenne met dijwrong, een Trekker, of misschien een Ghost.

Pmarena, jij hebt wrongseatsavers liggen, toch? Zou je voor mij misschien een foto willen maken van zo'n nieuw model seatsaver op een cherokee? Ik denk er heel serieus over er een te willen kopen, als het enigszins past :)

@ Keandra: wow, dat tweekleurige zadel is mooi! En die drie kindjes <3

Ik wil trouwens geen westernmodel. Het is wel zo dat ik vooral recreatief bakwerk wil doen en het bos in zal gaan, maar een eventueel dressuur- of springwedstrijdje is niet uitgesloten. En dat ziet wel raar uit op een westernzadel.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:33

@ Safiera:
wij hebben nog altijd een boomzadeltje liggen, voor als Leslie ooit eens wilt springen
dressuur gaat dan weer op de londen, dus wij zijn voorzien van zadels (al wil ik mss wel nog een boomzadel voor mijn witje, zo voor erbij)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:24

Keandra schreef:
@ Safiera:
wij hebben nog altijd een boomzadeltje liggen, voor als Leslie ooit eens wilt springen
dressuur gaat dan weer op de londen, dus wij zijn voorzien van zadels (al wil ik mss wel nog een boomzadel voor mijn witje, zo voor erbij)

Waarom zou je nog een boomzadel er bij willen? :) Never change a winning team denk ik altijd maar. Als het nog beter kan of moet kunnen, ja, dan zoek ik verder. Maar voor mij geen boomzadels meer. Hoe fijn ik ook ooit gezeten heb in een dressuurzadel (Rossner)... Dat was ooit op de manege. Enige fatsoenlijke zadel dat ze hadden, en ik was nogal verkocht. Maar als ik de ellende met een stijve boom afweeg tegen het minder opgesloten/fijn zitten... Doe mij maar boomloos!

Voor een keertje springen vind ik het nog anders. Al zouden onze pony's het waarschijnlijk niet accepeteren... Zeker de poown van mijn zusje niet. We hebben eens een boomzadeltje geprobeerd, ook voor springen. Nou, pony liep me toch stijf :oo En wilde niet eens galopperen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:57

waar je al niet van kan dromen ...

jaaaren voor Boika

was er een heeeeele brede grote massieve amerikaanse appaloosa te koop stond op manege
ding stond al bijna een jaar stil
voor de verandering (doe ik normaal nooit :o ) wilde ik eerst paar keer proef rijden
1e keer zou ze wel te verbaasd kunnen zijn , wilde zien of ze zich 2e en 3e keer ook weer zo liet pakken
uit een weide met vriendjes en braaf liet berijden

ze hadden geen passend tuig meer liggen , dat moest ik zelf maar meenemen
nouwwwww 1e keer der alleen maar gezien van een afstandje , kon me niet voorstellen daar
iets passends voor te vinden , leek wel een bierton echt rond rond
en heb de 2e keer dus maar een cashel soft saddle meegenomen .. dat is een soort bbpad met beugels ,
dikke spons idee met beugels - dat bleef liggen, en tja dat paste :D
ik naar de buitenbak daar er op geklauterd ..bak rand stond binnen 5 minuten vol
bleek dus dat ze al zolang stilstond omdat ze iedereen der af gooide in de galop...
ding was doodbraaf :j geen bok , 2e x weer dus gezegd kom der maar brengen
naderhand bedenkend dat het toenmalig gebruikte zadel best wel eens het probleem
geweest zou kunnen zijn..

nou hij wou wel rijden had trailer dus wilde wel rijden maar mocht der zelf laden
sta je op een vreemd erf met een vreemd paard en iedereen was "weg" in de kantine
keken raar op dat ik na 10 minuten ? boven kwam en vroeg om een bakkie
"moet je niet laden?" u ze staat al "Oo" bleek dat dat de laatste keren ook wat problemen had opgeleverd

heel wat kilometertjes opgemaakt , ze heeft nooit maar dan ook nooit een verkeerde stap gezet , gebokt etc
toen der weer iets aan vorm in zat een passend western zadel gevonden
mijn lijf werd langzamerhand slechter en ze bleek echt te groot voor mij
heb der verkocht aan iemand met rugproblemen in de buurt , zadel meeverkocht
hij had er geen problemen mee , zijn vrouw reed er wel eens mee in de bak - dressuren -
daar bleek ze wel af en toe te bokken .. toen niet zoveel over nagedacht
maar vermoed weer een net niet passend zadel

met deze geschiedenis dus bij boika vrij vlot aan iets zoals de cashel gedacht
maar dan dus "iets anders"dan de cashel daar hij behoorlijk wat schoft had en
zodoende dus vrij snel op de door ons bekende pfiff tex (handig "eigen"zaak )
met toen zelf (door naaister) gefabriceerde
inlage pakket eronder zag het normaal standaard gebruikte "gelletje" niet zo zitten
net zoals veel mensen nu wat moeite hebben met de vps inlages
welke onder de vps zadels , daar waar ze voor bedoeld zijn , in normale situaties
echt goed genoeg werken

maar de cashel was dus echt de 1e ervaring

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:23

Wat een rust hier....... Kan iemand me adviseren over de singel welke ik voor mijn Arizona Nut aan moet schaffen. En ik zat even te neuzen maar kan nergens van die Budget Pads vinden waar wel eens over gesproken wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:30

Safiera:

Ga ik doen, weet niet of ik daar vanmiddag nog aan toe kom maar doe mijn best :)

Carmy: best even Arizona afwachten. Een dressuurzadel heeft de singelstoten natuurlijk veel lager hangen dan een westernzadel dus dat is niet echt te vergelijken :P

Rena (1m45) daarvoor zou ik een 75 cm Barefoot-singel bij haar maat 1 Arizona gebruiken.

Ik heb echter een veel fijnere: een Kavalkade neomatic. Fijnste westernsingel ooit maar wordt al jaren niet meer gemaakt zover ik weet. Soms zie je nog wel eens wat langskomen op de Duitse Ebay, in Nederland hoor je er eigenlijk nooit wat van.

Budget Pads en Hi-Tech pads zijn jaren geleden voor het laatst verkocht, worden niet meer gemaakt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:01

Wat leuk om alle verhalen te lezen hoe jullie aan boomloos zijn begonnen.

Mijn verhaal;
Ik heb een fjordje en een aantal jaren geleden zijn we begonnen met inrijden.
Verschillende zadels heb ik op haar gehad,maar omdat ze nogal veel veranderde paste echt niks meer goed.
Op dat moment ga je meer weer eens achter internet zitten en weer zoeken.
Hoe ik precies bij boomloos kwam weet ik niet meer,
maar ik las/hoorde erover en dacht dat dit mss wel eens de oplossing kon zijn voor mijn pony.
En zodoende kwam er een cheyenne maat 1.
Was wel even wennen,maar ik had een goede zit dus viel uiteindelijk reuze mee.
Ik heb trouwens destijds geen testzadels aangevraagd, wist toen niet dat zoiets mogelijk was.
We hebben er ondertussen verschillende gehad (Drytex,London) en na de zwangerschap maar weer verder zoeken,
aangezien ik niet meer zo lekker in een maat 1 zat (heb nogal wat kilo's meegekregen van de zwangerschap :\ )
We wilden wel weer een BF,dus hebben we toen meerdere zadels getest en zijn uiteindelijk weer bij een cheyenne uitgekomen (stella) :')
Bevalt ons nog steeds super!!
Mijn pony veranderd nog steeds elke keer van vorm, en door boomloos geen last meer van niet passende zadels :D
Afbeelding

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:05

Okay dank je wel Pmarena, dan wacht ik het zadel even af. Wel jammer, want dan kan ik hem niet meteen proberen :(. Maar ik begrijp dus dat er een vele langere singel benodigd is. Ik heb nog nooit zelf een western zadel gehad dus ik heb echt geen flauw idee. Wel vroeger op mijn verzorgpony mee gereden. Man das lang geleden.

Die pads, aha vandaar dat ik ze dus niet kan vinden. Jammer want er is niet veel soeps qua verschillende kleurtjes ofzo bij de Barefoot Arizona Pads. Misschien een HAF pad eronder ik zag dat je dan met normale dekjes kunt rijden.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:27

@ Carmy:
kijk eens op de site van nickyskeet.nl
wij hebben ons Arizona zadel bij heb gekocht en hebben er nog nooit de Grandeur pad onder gehad.
Denk dat zij wel leuke pads hebben met meer kleur in dan andere sites.
(enkele posts naar boven staat een foto van onze arizona met pad, wij hebben dan nog zo'n blauwe pad ook)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:07

@ Keandra
Bedankt voor de tip, ik ga ff koekeloeren.
Het zadel is opgestuurd en ik krijg het morgen binnen :):)
Ben zo benieuwd :D