Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:08

Afbeelding
Is de Nalanta anatomisch? Geloof het wel hè? Ik heb een zwarte in maat Cob in de aanbieding.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:13

Iemand ervaring met het Le mieux Arika drop hoofdstel?

Johnnydepony
Berichten: 1427
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:24

Ik heb vandaag een micklem competition gepast op mijn paard.

Helaas was de standaard full te klein in frontriem en kopstuk en bij de extra full was het schuine stuk van de neusriem te lang.

Dus helaas deze gaan retour.

Iemand ideeen voor een hoofdstel? Kopstuk en frontriem moet echt ruim zijn. Dus maatje extra full of iets wat echt groot valt.

Johnnydepony
Berichten: 1427
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:20

Misschien al mensen die ervaring hebben met de montar monarch of de collegiate comfitec in maat full of xfull?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:54

Heeft iemand de Chester Fairfield in maat full en weet hoe lang de omtrek is van de neusriem als deze op het grootste gaatje zit? En of er na het laatste gaatje nog veel ruimte over is om nieuwe gaatjes te maken?

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:07

Iemand al ervaring met de nieuwe Micklem? Is het leer daarvan beter?

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:29

Narcissa schreef:
Iemand al ervaring met de nieuwe Micklem? Is het leer daarvan beter?


Ik heb de allereerste Micklem, destijds uit de UK laten overkomen, toen die nog niet in NL verkocht werd, dat hoofdstel is inmiddels zeker 18 jaar oud en nog steeds netjes. Helaas past mijn nieuwe paard dat hoofdstel niet en heb ik de nieuwe versie besteld, die ligt nu op het postagentschap en ga ik vandaag of morgen ophalen. Ik had geen probleem met de kwaliteit van het leer en de pasvorm, maar ik zal mijn bevindingen door geven

nnicolex

Berichten: 1248
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:12

Narcissa schreef:
Iemand al ervaring met de nieuwe Micklem? Is het leer daarvan beter?


Ik heb deze gisteren binnengekregen. Vond hem nog wel wat stug maar verder wel mooi en werd sneller soepel. Niet zo zacht als andere hoofdstellen maar ik was ook niet ontevreden over het oude model/leer van mijn competition. Mijn multibridle had wel echt karton leer destijds.

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:17

nnicolex schreef:
Ik heb deze gisteren binnengekregen. Vond hem nog wel wat stug maar verder wel mooi en werd sneller soepel. Niet zo zacht als andere hoofdstellen maar ik was ook niet ontevreden over het oude model/leer van mijn competition. Mijn multibridle had wel echt karton leer destijds.


Ik heb al jaren de competition en had nu de multi van een vriendin te leen. Die is inderdaad een stuk stugger.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:21

Ik had de competition en vond het alsnog karton. Zo stug en stijf.

De Antares en Stubben zijn zoveel fijner, zachter en soepeler.

Je kan een hoofdstel super anatomisch maken, maar mijn paarden kozen toch echt voor de hoofdstellen die strikt genomen niet anatomisch zijn maar wel heel prettig zacht leer hebben.

Roossss16
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-23

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:28

Heeft iemand ervaring met het Presteq faysport hoofdstel? Zit te twijfelen tussen die en dan te gebruiken zonder bit, of het Schockemohle Equitus theta hoofdstel. Tips zijn welkom en als iemand nog toevallig 1 vd 2 in kleur bruin maat cob heeft liggen zou ik het ook graag horen :)

Waidida
Berichten: 778
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:33

Ik heb geen ervaring met een van deze twee maar gewoon puur afgaand op foto´s van mensen hier met hun faysport zou ik daar niet voor gaan. De pasvorm is niet geweldig en ik heb hem nog nooit echt goed zien liggen. Van de theta wel al hele goeie dingen gehoord en gezien

Roossss16
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:36

Waidida schreef:
Ik heb geen ervaring met een van deze twee maar gewoon puur afgaand op foto´s van mensen hier met hun faysport zou ik daar niet voor gaan. De pasvorm is niet geweldig en ik heb hem nog nooit echt goed zien liggen. Van de theta wel al hele goeie dingen gehoord en gezien


aah oké, thanks!

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:41

Roossss16 schreef:
Heeft iemand ervaring met het Presteq faysport hoofdstel? Zit te twijfelen tussen die en dan te gebruiken zonder bit, of het Schockemohle Equitus theta hoofdstel. Tips zijn welkom en als iemand nog toevallig 1 vd 2 in kleur bruin maat cob heeft liggen zou ik het ook graag horen :)



Ik heb mijn fjord op de Presteq lopen, maatje extra full qua kopstuk en frontriem en full qua neusriem.
Mijn kruising trekpaard heb ik sinds de Horze aanbieding, dus 3 maandjes ofzoiets? Op de Theta lopen, maatje full. Fjord paste deze niet want zat te krap. Anders had ik voor hem deze ook genomen.

Vind de Theta een heel fijn en simpel hoofdstel. Prima kwaliteit leer.
Leer van de Presteq vind ik wel iets soepeler, hoofdstel van de fjord heb ik nu anderhalf jaar en is na het vormen fijn soepel geweest.

Had er alleen overheen gelezen dat je het hoofdstel bitloos wil gebruiken, weet niet hoe je dat wilt doen met de Presteq (daarom expres even foto's toegevoegd). Dus zou dan echt voor de Theta gaan. :j


Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8183
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:44

Ben je je ervan bewust dat bit hoofdstellen niet gemaakt zijn voor bitloos dus dat ze daar niet sterk genoeg voor zijn?

Roossss16
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:59

Daannvd92 schreef:
Roossss16 schreef:
Heeft iemand ervaring met het Presteq faysport hoofdstel? Zit te twijfelen tussen die en dan te gebruiken zonder bit, of het Schockemohle Equitus theta hoofdstel. Tips zijn welkom en als iemand nog toevallig 1 vd 2 in kleur bruin maat cob heeft liggen zou ik het ook graag horen :)



Ik heb mijn fjord op de Presteq lopen, maatje extra full qua kopstuk en frontriem en full qua neusriem.
Mijn kruising trekpaard heb ik sinds de Horze aanbieding, dus 3 maandjes ofzoiets? Op de Theta lopen, maatje full. Fjord paste deze niet want zat te krap. Anders had ik voor hem deze ook genomen.

Vind de Theta een heel fijn en simpel hoofdstel. Prima kwaliteit leer.
Leer van de Presteq vind ik wel iets soepeler, hoofdstel van de fjord heb ik nu anderhalf jaar en is na het vormen fijn soepel geweest.

Had er alleen overheen gelezen dat je het hoofdstel bitloos wil gebruiken, weet niet hoe je dat wilt doen met de Presteq (daarom expres even foto's toegevoegd). Dus zou dan echt voor de Theta gaan. :j


[ [url=m/cJJ54E.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ciHOxF.jpg]Afbeelding[/url] ]


aah oki, thanks voor de info! Ik had gehoord van iemand die het Presteq hoofdstel gebruikte zonder bit dus dacht dat 'ie daar sterk genoeg voor was, maar weet dan ook niet helemaal hoe dat zit haha :=

Roossss16
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:03

pluisje88 schreef:
Ben je je ervan bewust dat bit hoofdstellen niet gemaakt zijn voor bitloos dus dat ze daar niet sterk genoeg voor zijn?


Nu wel :D Ik hoorde van een meisje dat zij het Presteq hoofdstel gebruikte zonder bit, dus dacht daarom dat dat bij die ook kon. Het viel me al op dat er geen info over te vinden was, maar het feit dat dat dus eigenlijk niet kan verklaart dat ook weer :+

Roossss16
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-23

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:04

Nou bij deze is mijn keuze dan ook erg makkelijk gemaakt voor me :) Verkoopt er iemand toevallig een Schockemohle theta bruin in maat cob?

JameyDL

Berichten: 228
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:12

Vraagje heeft iemand een ps of sweden bruin hoofdstel te koop staan c:

pluisje88

Berichten: 8183
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:34

Roossss16 schreef:
pluisje88 schreef:
Ben je je ervan bewust dat bit hoofdstellen niet gemaakt zijn voor bitloos dus dat ze daar niet sterk genoeg voor zijn?


Nu wel :D Ik hoorde van een meisje dat zij het Presteq hoofdstel gebruikte zonder bit, dus dacht daarom dat dat bij die ook kon. Het viel me al op dat er geen info over te vinden was, maar het feit dat dat dus eigenlijk niet kan verklaart dat ook weer :+


Ik zou het er niet op gokken. Mocht je een noodstop moeten maken of wat dan ook en je paard trekt een keer door is de kans groot dat je hoofdstel krak zegt. In dat geval hoop ik maar dat je in de bak rijdt ;). Mensen doen wel meer ondoordachte dingen. Of het handig is dat is een tweede ;)

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:35

Ik heb meerdere M en Z crossen gereden met de teugels aan de neusrie van de Micklem competion, toen was dat de enige optie om bitloos te rijden. Hoofdstyel is nog steeds in goede staat.

Nietwe Micklem ziet er ook mooi uit en ik ben er blij mee. Hij is wel zachter dan de ouded versie van de competition.

Hieperdi
Berichten: 2654
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:04

Ik werd er vandaag weer even aan herrinert hoe fijn mijn paard op de micklem loopt. Vandaag weer eens na lange tijd zijn (hoge neusriem) gecombineerde hoofdstel gebruikt met rijden. Nou drama, sterk stijf en stug. Me micklem in gedaan en t was gelijk weer goed. Wil ook nog een keer voor hoofdstel met lage neusriem kijken, iemand die een fijne weet voor een leuke prijs?

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:32

Grappig, want een hoge neusriem is anatomisch een stuk correcter dan half-hoog (micklem) of een lage neusriem. Lage neusriem ligt op het zwevend neusbot en is écht écht niet vriendelijk imo. Je paard zal het idd niet in het hoofd halen de mond open te doen, maar dat maakt het niet vriendelijker. Het is voor jou makkelijker.

Je paard kan idd makkelijker verzet bieden als hij de mond open wil doen, maar het hele idee van een anatomisch hoofdstel is comfort voor je paard :)

Hieperdi
Berichten: 2654
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:53

Avalanche schreef:
Grappig, want een hoge neusriem is anatomisch een stuk correcter dan half-hoog (micklem) of een lage neusriem. Lage neusriem ligt op het zwevend neusbot en is écht écht niet vriendelijk imo. Je paard zal het idd niet in het hoofd halen de mond open te doen, maar dat maakt het niet vriendelijker. Het is voor jou makkelijker.

Je paard kan idd makkelijker verzet bieden als hij de mond open wil doen, maar het hele idee van een anatomisch hoofdstel is comfort voor je paard :)

Nouja wat een rare reactie. daar ben ik het absoluut niet mee eens. Mijn micklem zit helemaal niet op zwevend neusbot. Hij zit ietsjes lager dan een hoge neusriem maar echt niet op het neusbot! Net zoals ik met een lage neusriem zou rijden, ik ben niet van gisteren

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:10

Idd een gekke redenatie een hoge neusriem is eigenlijk ook helemaal niet anatomisch omdat deze precies over een grote zenuw loopt en ook over de kiezen van het paard. De kiezen van de bovenkaak steken verder uit dan de onderkiezen waardoor er een richel ontstaat waar de neusriem tegen aan ‘drukt’ Terwijl een hoofdstelvorm zoals een micklem deze punten juist vrij houdt.