[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:18

hoefijzer schreef:
Ik heb een beetje een probleem met de singelstoten van mijn Ghost. Iemand hier bekend mee?
Deze winter heb ik niet heel veel gereden maar nu de bospaden weer beter zijn probeer ik drie keer per week een uurtje door het bos te scheuren. En dat gaat allemaal heel top: paard ziet er weer goed uit, zadel blijft goed liggen, zweet afdruk is mooi.
Maar het begon mij in eens op te vallen dat de gaten van mijn singelstoten erg uitgelubberd zijn. Ik heb het zadel pas een jaar en gemiddeld twee keer per week mee gereden. Ik singel niet extreem strak aan ofzo. Maar bij de voorste singelstoot zijn de drie gaten die ik ongeveer gebruik zodanig uitgelubberd dat de gesp er nog maar net in blijft hangen. Dat geeft dus dit beeld wanneer je terug komt van een ritje. En ook met de singel los blijft het er zo half in hangen, dit is niet onder druk. Het uiteinde van de stoot duwt zichzelf helemaal uit de passant van de singel. Je ziet het gaatje er onder hoe deze is uitgerekt. Dit is aan beide kanten van het zadel zo.
Nu ga ik er altijd vanuit dat dit niet los kan raken, maar momenteel begin ik me toch een beetje zorgen te maken wat er zou gebeuren als dit los schiet tijdens een galopje.
Of maak ik me zorgen om niks en ziet het er bij iedereen zo uit?
[ Afbeelding ]

En dan heb ik ook nog dat de voorste beugelriem haak (waar mijn beugelriem niet in zit) extreem uitsteekt en een flinke hinderlijke bobbel (en gat aan de achterzijde) in mijn zweetblad aan het maken is. Daar zal ik binnenkort een keer een foto van maken. De singelophanging is zich ook een behoorlijk gat aan het graven aan de binnenzijde. Het zijn beide echt dingen die ik wel herken: bij meer dan 10 jaar oude boomzadels. Maar ik heb de ghost pas en jaar..

Prijs/Kwaliteitverhouding? Ik wil niet banketstaaf doen maar die zadels zijn zo goedkoop, dat moet je ergens terugzien.

Helene83

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:28

Stijl duintje op en af.. op en af.. mijn cheyenne bleef liggen als een huis met de burioni fleece <3
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:09

@Hoefijzer - even contact opnemen met je leverancier - je zet er makkelijk zelf nieuwe singelstoten aan.
Voor het graven in het zweetblad is tevens een (gratis) oplossing voorhanden...

Ik heb geen idee of er een dealer van Ghost op Equitana staat - ik heb ze er nog niet over gehoord - wel op Equiday

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:46

Helene is dat maat 1 of 2

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:12

Dat is een maat 1.. ben zelf 1.80m en heb maat 38.. voor de beeldvorming.. ;) oh.. en paard is 1.75m schofthoogte... :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:39

Die Burioni fleece is mooi! Zitten daar inlages in?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:04

Ja die zitten er wel in.. zijn alleen niet verwisselbaar. Werd mij ook aangeraden deze alleen te gebruiken wanneer het paard geen opliggende ruggengraat heeft.

Moet zeggen dat de zweetafdruk er in mijn ogen beter uitziet dan met een standaard pad.

Mijn burioni fleece zit nu alleen helemaal onder de witte haren aan de onder kant.. door de rui van Kiwi.. ze hebben nu beide het zelfde kleurtje zeg maar.
Maar hij is wel heeeeel fijn schoon te houden! Dat is voor mij wel een pre..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:57

Hoe hou je die schoon, dan?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:20

Ik laat hem drogen.. voor zover dat nodig is.. wordt echt bijna niet nat! En daarom denk ik ook makkelijk schoon te houden van zweet.
Als hij droog is ga ik er met een borstel over.. in mijn geval zo'n magic brush.. en klaar is kees. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:02

Eens per week de stofzuiger op hoogste stand er over haalt ook het diepere vuil er uit en gaat ie nog langer mee :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:37

Ja inderdaad.. alleen doe ik het maar eens in de maand.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:54

Zijn fijne pads ja!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:44

Hoefijzer,wat vervelend. Ik lees het wel,we komen er wel uit!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:02

Ik ga toch de barefoot lazy mountain proberen.. als hij bevalt zal ik mn london verkopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:37

Vandaag heb ik de geleende Ghost Quilty (volgens mij is het de quilty) piccolo gepast op mijn pony en ik ben absoluut niet ontevreden over ligging. Qua breedte en lengte het eerste zadel waar van ik meteen denk: ja!
Zonder ruiter nog niet veel over te zeggen, maar het geeft vast een idee. De singel ophanging weet ik nog niet helemaal of ik er fan van ben.. Misschien ook nog een beetje spelen met de richting. Zijn er eigenlijk afbeeldingen van het western singel systeem bij Ghost?

Pony was erg fris dus het zadel is meteen goed getest op ligging in beweging :+ het heeft flink wat bokkesprongen, 180 graden draaien, kronkels in de lucht en plat door de bocht doorstaan, het zadel is geen mm verschoven. :) daarna heb ik nog even flink druk gegeven in de beugel en ook toen bleef het goed liggen. Zonder extra nasingelen dus. Dat belooft al veel goeds :j
Pony reageerde vooral erg op de ophanging van de beugels die wat verder naar achteren zit dan zijn eigen boomzadeltje en het feit dat dit metalen beugels zijn (ik heb zelf kunststof beugeltjes) dus het gevoel bij zijn buik gaf hij wat reactie en spanning op. Uiteindelijk liep hij mooi ontspannen en ik heb het idee dat het zadel hem voldoende ruimte in de beweging gunt.

Mijn instructrice / zijn trainer gaat het komende week ook even testen. Ik ben benieuwd :)

Edit:
Geen foto's genomen van dichtbij. Zal ik van de week eens doen. Ik twijfel of hij niet verder naar voor zou moeten liggen, al vond ik hem zo het beste ogen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:23

Het ligter mooi stabiel op Leo!
Ik ga dadelijk foto's nemen van mijn usa ivm de ophanging.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:30

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:43

Oh super!! Dankjewel!

Dus als ik het goed zie is de offbillet op een zelfde soort V bevestiging vastgemaakt, en gaat de Tiestrap aan de D ring? Is die D-ring stevig? Lijkt vrij dun, maar ik ben dan ook de zware westernzadels gewend. :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:54

Leo schreef:
Oh super!! Dankjewel!

Dus als ik het goed zie is de offbillet op een zelfde soort V bevestiging vastgemaakt, en gaat de Tiestrap aan de D ring? Is die D-ring stevig? Lijkt vrij dun, maar ik ben dan ook de zware westernzadels gewend. :')

ja, klopt, de zware westernzadels hebben idd dikker materiaal, weegt ook veel meer.
Eerlijk gezegd is dit zadel nog nooit aangeroerd maar het ziet er allemaal wel stevig uit.
De eerste tiestrap was minder stevig dan deze, hier zit aan de onderkant een nylon band tegenaan gestikt zodat de gaten minder gaan uitrekken. De eerste versie was enkel leer, met deze is het een stevig geheel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:58

Doelt Leo niet meer op de flinterdunne biothane V? Ik vind die er ook altijd te breekbaar uitzien :o
Ik ken het materiaal en weet dat het super sterk is, maar ik zou me er zelf toch ook niet helemaal lekker bij voelen als ik heel eerlijk ben.

Vind het wel een enorm gaaf zadel verder :j

Leuke foto's komen er weer voorbij +:)+

Filmpjes zijn qua ligging van een zadel altijd heel lastig te beoordelen vind ik :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:06

pmarena schreef:
Doelt Leo niet meer op de flinterdunne biothane V? Ik vind die er ook altijd te breekbaar uitzien :o
Ik ken het materiaal en weet dat het super sterk is, maar ik zou me er zelf toch ook niet helemaal lekker bij voelen als ik heel eerlijk ben.

Precies mijn eerste gedachte.
Overigens wel een mooi systeem om de BM eens met dubbele singelophanging te laten uitrusten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:13

ow de biothane is echt oersterk, als ze dat bedoelt :o
Daar rij ik al een hele tijd mee op een nogal te zware Belg die heel springerig kan zijn onderweg :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:21

Nee ik doelde echt op de D-ring waar de Tiestrap doorheen gaat met aansingelen. :j
De V-ophanging was ik ook wat twijfelachtig over maar biothane is idd wel onwijs sterk dus dat is ook een stukje vertrouwen in het materiaal denk ik.. En het is wel iets wat je regelmatig controleert aan je zadel denk ik. :j Dus maak ik me niet zo'n zorgen over.

Die nylon strip achter het leer viel me inderdaad op, fijne oplossing zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:24

Ik gok dat die grote D 5 a 6 mm dik is en dat lijkt me ruim voldoende, die van mijn BM zijn zeker niet dikker.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:28

DubbelDun schreef:
Ik gok dat die grote D 5 a 6 mm dik is en dat lijkt me ruim voldoende, die van mijn BM zijn zeker niet dikker.

ik zal hem eens meten