[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:57

Ik overdrijf. Net foto goed bekeken.
Het zweetblad eindigd net onder mijn kuit( dus mijn kuiten liggen op het zweetblad)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 08:16

Kitty_ schreef:
Citaat:
Ik zie dat je in Ede woont. Je mag m'n Notting Hill wel een keertje proberen ;)

Citaat:
Oh dat zou echt super zijn! <3 nu kan ik helemaal niet wachten :') _O- maar ik heb geduld, anders als hij straks bevalt kan ik niet wachten met de aankoop := welke maat heb jij?

Haha, herkenbaar :P Ik heb een maat 1

Ik zal tzt een berichtje sturen (kan wel een paar maandjes duren: vriend overtuigen van mijn geweldige plan en alvast geld sparen :) )

Amaryllis

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:52

Moderatoropmerking:
Om dit topic wat makkelijker vindbaar te maken voor iedereen heb ik naar aanleiding van jullie suggestie de titel aangepast :) zo kunnen nog meer Bokkers gebruik maken van de berg informatie die hier te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:55

Amaryllis schreef:
Om dit topic wat makkelijker vindbaar te maken voor iedereen heb ik naar aanleiding van jullie suggestie de titel aangepast :) zo kunnen nog meer Bokkers gebruik maken van de berg informatie die hier te vinden is.

Super! *\o/*

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:56

Dat wordt wennen in mijn leeslijst. Dacht ook even: "whut? Welk topic is dit?" Hahahaha. Maar beter zo :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:13

Ha het is gebeurd, bedankt A! Is een stuk duidelijker (te vinden) zo voor mensen die een vraag hebben :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:14

Weet iemand de afmetingen vd notting hill maat 1?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:14

ik heb besloten mijn lexington mt 2 weer te verkopen...super zadel daar niet van maar ik ben hoteldebotel verliefd op de nieuwe ghost firenze :+ komt bij dat ik niet echt kan wennen aan de toch wel redelijk gesloten zit van de lexington, dus mocht iemand een zeer goed onderhouden en weinig gebruikte lexington zoeken......

Zijn er al fanatieke gebruikers van een ghost firenze eigenlijk hier??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:31

Aargh had ik nou maar veel geld :') lexington zou ik toch ook eens willen hebben.

Hier was het ook eventjes huh? :D Wel een betere titel!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:41

Titel is inderdaad nu ook duidelijk voor mensen die even met vraag voorbij willen komen, goed zo :D

Hier nog steeds errug blij met de JustAdjust, zeker nu die wat inzakt! Heerlijk heavy duty zadel is dat! Ongeacht weersomstandigheden of modder, en als je eens de neiging krijgt om met het zadel te gooien gaat het nog niet stuk :P (Er was laatst op stal een boomzadel van de staldeur gevallen - boom gebroken).
Pony is nog steeds zijn gekke zelf, dus zal wel goed zijn allemaal!

Oh, en die dunne gelpads zonder hoes met gaatjes; die heb ik ook een tijdje bij onze oude pony er nog onder gelegd. Werkt goed (natuurlijk pad, inlages, vps zadel er op). De pad schoof minder, en als er dan eens een randje een klein beetje scheef in de buurt van haar schoft kwam kreeg ze tenminste geen wondjes. Is echt wel een tip om te proberen als een paard extreem evoelig is of het zadel ook na testen van pads en singels blijft schuiven. Ook heb je deze pads met voor of achter ophoging er in (dat ze geleidelijk 1,5 cm dikker worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:20

Zweetbladen van cheyenne en Cherokee zijn even lang toch?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:29

Mandy_89 schreef:

Ruglengte 53 cm
Zweetblad lengte vanaf zitting gemeten 53 cm

Cherokee maat 1 ruglengte 49 cm
Zweetblad lengte vanaf zitting gemeten 53 cm ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:49

Mijn pony had vandaag een drukking na het rijden met de Ghost en Ghost-pad -O-

Afbeelding

Iemand een idee hoe dat kan komen? Pony deed net zijn hals omhoog, dus in het echt ligt het bultje een pietsie verder naar achteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:55

Balen zeg.... ik laat deze even aan BZ en Kwetal over, die weten beter hoe de Ghost in elkaar zit Y;(

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:22

Ik kom even binnenvallen in dit topic.

De afgelopen dagen heb ik mij een beetje in de boomloze zadels verdiept. Na heel veel gelezen te hebben zijn er een aantal dingen duidelijk en een aantal dingen blijven mij nog wat vaag. Daarom wilde ik graag vragen of jullie mij antwoord kunnen geven op een paar vraagjes.

Weet er iemand of boomloze zadels wel of niet toegestaan zijn op KNHS wedstrijden?
Wat zijn de meest geschikte zadels voor het rijden van dressuur?
De merrie waar ik een zadel voor zoek heeft boommaat 40 waardoor het met een klein budget (+/-250 euro voor 2e hands zadel) onmogelijk is een boomzadel te vinden, past een boomloos zadel wel op zo'n enorm brede maat?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen of iemand anders weet waar ik de vragen aan kan stellen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:54

lauraenabe schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic.

De afgelopen dagen heb ik mij een beetje in de boomloze zadels verdiept. Na heel veel gelezen te hebben zijn er een aantal dingen duidelijk en een aantal dingen blijven mij nog wat vaag. Daarom wilde ik graag vragen of jullie mij antwoord kunnen geven op een paar vraagjes.

Weet er iemand of boomloze zadels wel of niet toegestaan zijn op KNHS wedstrijden?
Wat zijn de meest geschikte zadels voor het rijden van dressuur?
De merrie waar ik een zadel voor zoek heeft boommaat 40 waardoor het met een klein budget (+/-250 euro voor 2e hands zadel) onmogelijk is een boomzadel te vinden, past een boomloos zadel wel op zo'n enorm brede maat?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen of iemand anders weet waar ik de vragen aan kan stellen.

Boomloze zadels zijn toegestaan op KNHS wedstrijden, mits ze geen korte zweetbladen hebben, en geen fork oid. Trekker weet ik niet zeker of die zijn toegestaan, misschien dat Teteltee dat weet? Zij heeft ook een passervice van boomloze zadels :)

Voor dressuur zou ik denken aan ghost firenze, ghost roma of barefoot london/lexington. Deze zijn 2e hands voor dat bedrag wel nog lastig te vinden vrees ik. Maar boomloos past zeker op zijn brede maat ook ja.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:13

Kitty_ schreef:
Mandy_89 schreef:

Ruglengte 53 cm
Zweetblad lengte vanaf zitting gemeten 53 cm

Cherokee maat 1 ruglengte 49 cm
Zweetblad lengte vanaf zitting gemeten 53 cm ;)

Bedankt! Zweetblad is dus even lang. Nu zal ik met dit zadel wel wat smaller zitten dan met de cherokee ivm de extra vps lagen vd notting hill. Zou ik de notting hill toch eens uit moeten gaan proberen

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:17

Alleen nog zo'n zadel vinden die ik kan proberen en/of evt kopen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:18

BZ en Kwetal zitten vandaag op een beurs, vermoed dat die pas morgen zullen kunnen reageren. Ik ben zondag geweest. :D

Er zit niks hards in de Ghost, dus ik weet serieus niet wat zo'n reactie zou kunnen veroorzaken. :(:) Er zat niet iets dubbel geplooid ofzo ? Of een takje onder de pad ? Pff nee, dat zal wel niet, dat had je wel gezien. Een steek van een of ander rottig insect op die plek ?

Ik wacht op hulp van BZ of Kwetal, zij hebben qua zadels meer ervaring dan mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:28

Trekker doen ze moeilijk over de beugel aan de voorkant en word dus gezien als westernzadel. En anders even vraag bij KNHS zelf stellen met foto erbij van betreffende zadel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:55

jokari schreef:
BZ en Kwetal zitten vandaag op een beurs, vermoed dat die pas morgen zullen kunnen reageren. Ik ben zondag geweest. :D

Er zit niks hards in de Ghost, dus ik weet serieus niet wat zo'n reactie zou kunnen veroorzaken. :(:) Er zat niet iets dubbel geplooid ofzo ? Of een takje onder de pad ? Pff nee, dat zal wel niet, dat had je wel gezien. Een steek van een of ander rottig insect op die plek ?

Ik wacht op hulp van BZ of Kwetal, zij hebben qua zadels meer ervaring dan mij.

Bedankt voor het meedenken. Helaas zat er geen dekje dubbel, insect of takje. Ook kan het niet aan het lichtrijden liggen, omdat ik juist altijd amper uit het zadel kom (tot ergernis van mijn oude instructrice ;-) ). Het zit ter hoogte of net ff voor de beugelophanging. Maar ik vind het zo gek dat het bij de ruggengraad zelf zit. De beugelophanging zit volgen mij ietsje lager. Of zou het vocht omhoog gedrukt worden? Misschien moet ik weer met heavy duty inlages rijden, maar dan zit ik net zo breed als een barefoot. Na ja ik wacht Buitenzinnig en Kwetal inderdaad maar even af :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:06

Mandy_89 schreef:
Alleen nog zo'n zadel vinden die ik kan proberen en/of evt kopen

Er zijn verschillende dealers door het land waar je een testzadel (van Barefoot dan) kan uitproberen voor een week voor een klein bedrag. Ga ik nu zelf ook doen. :D

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:10

Zit misschien ook aan een startrekk zadel te denken. Mensen hier met ervaringen met het ijslander model, dressuur model of de vzh?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

Startrekk zadels hebben door hun stugheid een moeilijke pasvorm. Ze zitten wel heerlijk, maar zijn ook tweedehands nog duur ;-)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:50

Ook nog een optie dus om zelf uit te gaan proberen. Lastig hoor, een goed passend zadel voor paard én ruiter. De cherokee een drukmeting mee gedaan, dat was perfect. Maar nu kan ik hier zelf niet fijn op zitten. Zit erg breed en het zadel is gewoon te groot/lang voor mijn benen. Zittingmaat 1 qua lengte is wel goed.