voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:49

een boomloos zadel , is een zadel zonder boom
en dan zijn er heel veel typen en merken :D

of het beter is voor de paardenrug? ik vind van wel MITS je een passende combi hebt
maar daar zijn de meningen dus over verdeelt
of het lekkerder zit ? das nogal persoonlijk
vind echt niet alle boomloze zadels lekker zitten en niet alle boomzadels niet lekker en visa versa

het ene zadel is het andere niet en de ene paard en of ruiter prefereert dit en de ander dat

denk dat je in dit topic leest al heel wat wijzer word

op onze site kan je een stukje vinden
bij zadels/boomloos met stukje "waarom boomloos"

zo ook nog meer uitleg bij barefoot.nl en legio van andere site's

succes :D :Y)

Bokkertje21

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:53

@duhelo oke bedankt. ik vraag me na dit antwoord wel af waarom ik bijna nooit mensen met een boomloos zadel zie, lijkt me alleen maar fijner :j

En dan heb ik nog een vraagje, sorry was het net vergeten. Wat is het verschil tussen lichtrijden op een normaal boomloos zadel en het verschil met doorzitten op een normaal of boomloos zadel?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:02

@ duhelo , zadel lijkt iets te ver nar voren te liggen

vd week is overigens een zelfde als test zadel ook naar trekpaarden gegaan
was wel leuk , ze dachten een xxl pommel nodig te hebben
op mijn aanraden toch mar nagemeten
de een had een standaard maat en de ander een smal nodig :D
zo zie je maar weer dat de vorkmaat echt niet

oja bitten , we zijn hier de opslag aan het reorganiseren
als alles beetje rond is ga ik de bitten eens nakijken
staan veel dingen niet op de site , de Bitten maat 18 en 19 zijn wel het hardste gegaan :D

weet niet of een 17,5 past ? die hebben we iig liggen
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... s/bi170004

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:04

ik vind geen verschil; behalve dat je op barefoot veel zachter zit :D

boomloos is nog niet zo héél bekend volgens mij (wel op bokt, maar de meeste mensen die bokt niet kennen kennen ook meestal geen boomloos)
én daarnaast is paardrijden blijkbaar een kuddesport (bepaalde soorten materiaal om "erbij te horen"), en durft niet iedereen de stap te maken naar iets onbekends

@ nickyu: het is idd nog wat zoeken naar de juiste plaats :D
17.5 had ik idd gezien, maar heb eigenlijk een 16.5 nodig, of ik dan met een te grote 17.5 of 18.5 rij maakt niet zoveel meer uit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:14

chrisje98 schreef:
@duhelo oke bedankt. ik vraag me na dit antwoord wel af waarom ik bijna nooit mensen met een boomloos zadel zie, lijkt me alleen maar fijner :j

En dan heb ik nog een vraagje, sorry was het net vergeten. Wat is het verschil tussen lichtrijden op een normaal boomloos zadel en het verschil met doorzitten op een normaal of boomloos zadel?

8-) zie je wel veel mensen met een bbpad of een australian zadel of een race zadel of een flexibele boom zadel ?
zijn toevallig weinig mensen in jouw buurt die een boomloos hebben
waarom niet ? geen idee , zolang ze tevreden zijn met hun huidige boomzadel zal men niet opzoek gaan naar iets anders
zo is de een helemaal happy met een citybike de ander met een racefiets of oma fiets
die zie je hier nihil , oma fietsen in vergelijk met een dorp in het westen waar ik ooit gewoont heb

don't change a winning team , als mensen tevreden zijn met wat ze hebben zullen ze niet zomaar op zoek gaan naar geheel iets anders

betreffende lichtrijden

er behoort geen verschil te zijn
op beide typen is het niet de bedoeling dat je in de beugels staat
zorgen dat je goede druk verdeling hebt , inlages of juist gevulde kussens is voor beide typen even belangrijk

en met je zit rijd
maar hoe je behoort licht te rijden etc kan je beter aan je instructrice vragen

@ evt ringen oid een optie ? dacht dat 16,5 uitverkocht was , weet niet of we die (op kort termijn) weer krijgen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:45

ik wacht dan gewoon nog eventjes af, ze is pas drie en heeft maar eens per week het bitje in, met kinriempje valt het nog wel mee.
(bitringen heb ik een hartsgrondige hekel aan :+ )
Lesgever zei dat het bitje iets te groot is, maar met dat het ongebroken is het geen probleem is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:06

Kan iemand me een traploos verstelbare, zwarte pommel leveren voor de espaniola startrekk die tot kamerwijdte 5 gaat?
Ik heb dringend eentje nodig.
Ik zag dat prijzen erg variëren. Ik wil maximum 159 euro geven:

Vorderzwiesel verstell-
bar für Pro/De Luxe
Afbeelding
159,00 € incl.MwSt.
zzgl. 4,50 € Versand

Lieferbar: sofort
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-08-12 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:09

OOOOWWWWWHHHH die groeit nog :D

komt nog wel een cm bij in bitmaatje :j (en hoofdstel/halster/deken en en en )

@sanne , wat doe je met je paard? dressuur wedstrijden , western , recreatief
hoe zit je het liefste ? wat voor paard/pony heb je ?
heb je wel eens op een boomloos gezeten en zoja welke?

zelf heb ik nu een barefoot arizona ,
maar de freemax , freeform western en barydale en missoula van barefoot vind ik ook heerlijk zitten
een cheyenne type vind ik niet zo :o mijn ponny heeft soms hetere buien of boem is ho momenten
en dan heb ik der niet genoeg steun aan , terwijl veel mensen juist na een rit op deze verliefd worden op het concept
maar daar in tegen zit ik ook heeeerlijk in bepaalde western boomzadels of austrailians (maar zeker niet alle merken)
ene dressuur zadel zit fantastisch de ander kom ik gesloopt vanaf ..

er zijn meerdere merken die je via verschillende verkopers kan testen/proberen
sommige shops komen langs en hebben meerdere merken

gewoon denken het is boomloos is top kan niet , net als bij boomzadels zitten er behoorlijk wat verschillen in

zitten hier heel veel mensen met ervaringen met verschillende merken en typen
en zelfs al ligt type XX perfect op legio type XX paarden kan dat bij jullie ook net weer niet zijn
maar die kunnen je heel wat info verschaffen over hun ervaringen , is wel handig als mensen iets meer weten
over jouw situatie , kunnen ze gerichter antwoorden , je vragen zijn nu zo algemeen breed

Je kan iig niet zeggen heb op type x gezeten en vond het waardeloos dus boomloos is waardeloos
en andersom heb op type y gezeten en vond het top dus boomloos is altijd top

ansich het idee achter een boomloos vind ik iedeaal voor moeilijkere rug paarden
paarden van inrijden tot 8 en oudere inzakkende paarden
boomzadels mits passend leuk idee tussen 9 en 16?e jr , als je paard iig wat constanter in bouw is
en er een vast train patroon is zodat paard spiertechnisch beetje gelijk blijft en geen last heeft
van zomer groei :D sommige veranderen enorm met de zeisoenen :o

met boomzadels heb je het euvel dat de basis vorm van de boom moet passen bij je paard
maar met dekjes kan je een hoop doen om kleine veranderingen op te vangen

voordeel van boomloos : er zit geen boom dus de basis vorm gaat meer om de algemene bouw en
ook tijdens verschillende hoofdhoudingen etc blijft het automatisch volgen
het ene type / merk meer dan de ander

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:15

Vraag even aan BZ of zij er nog 1 hebben liggen misschien? Of heb je dat al gedaan :P

Heb je overigens wel eens die drukverdelende "panelen" van Christ of Mattes gezien?
Dat heb ik nog wel liggen volgens mij als je daar wat aan hebt voor 1 of ander project?

Dat zijn kunststof plaatjes voor extra drukverdeling:
http://www.pferdeladen-online.de/Mattes ... ystem.html

Chrisje: welkom :)

Voor veel veelgestelde vragen & antwoorden, betreffende Barefoot maar vaak ook van toepassing op andere merken: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:50

Neen, nog niet gezien die panelen. Thx om me tips te geven ;-). ga het even bekijken ;-)
BZ heeft geen liggen, Deuber zou op vakantie zijn ook (ze mogen er ook wel eens tussenuit :D , maar liefst niet als ik iets nodig heb :+ ). Ik heb er dringend eentje nodig, gisteren was het niet ideaal toen we gingen rijden met de jonge paarden, de iberica is eerder voor de rustige, oudere merrie.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-08-12 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:50

Nickyu: ik snap je vergelijking met een spons, maar ik vind een spons dan nog steviger dan de inlages die erin zaten. Nouja, ik had gewoon niet verwacht dat er zoiets uit zou komen, maar ze zullen het blijkbaar getest hebben :)
Dubbele inlages werkte helaas bij mijn pony niet, zadel ging enorm schuiven, opzij en naar voren. Daarnaast was ik mijn stevige zit volledig kwijt!
Maar met de HD inlages gaat het prima, probleem dus opgelost :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:25

Heeft er hier iemand ervaring met de Missoula Nut?? Zou graag weten of het echt lekker zit en ligt op het paard, het is toch minder soepel dan de andere modellen lijkt mij?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:27

Ik zit te denken om ipv de ghostpad mijn proffesionals choice westernpad onder de ghost te gooien.
Deze pad heeft ook ruggegraadvrijheid.
Ziet iemand daar problemen in?

De ghostpad staat me een beetje tegen vanwege het gebrek aan ruggegraadvrijheid en ik vind hem ook niet zo fantastisch liggen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:08

Volgens mij moet je het gewoon proberen,ik ben ook met een westernpad met ruggengraat vrijheid gaan rijden onder mijn christ felsattel en het rijdt echt heerlijk..De ruggengraat blijft vrij en het ligt super stabiel, met mijn andere boomloze pad schoof het veel meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:11

Het is naar mijn mening al snel beter dan de Ghost-pad, dus ik zeg: gewoon proberen :j

Zoek: de Missoula Nut en Virginia Rose zijn hele mooie zadels, ik persoonlijk ben er helaas te klein voor, ik kom niet goed bij de beugels met mijn korte pootjes :P

En de cantle is wat lager dan van de andere Barefoots, zodat de western-looks wat beter benaderd worden.
Mij kan de cantle niet hoog genoeg zijn dus persoonlijk vind ik dat ook jammer.

Het tuigleder van de Nut en Rose zadels is inderdaad wat stugger dan van de andere Barefoots, ook al is het echt mooi soepel leder, het inrijden duurt gewoon wat langer. Zie ook:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel-ligt-erg-hoog/

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:13

Okay, ik ga het proberen met mijn proff's choice airride pad............bijkomend voordeel is ook: hij is paars :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:21

Is dat een voordeel O:)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:25

Enorm :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:26

Paars <3

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:32

Zie je ;)

Het voel is wel veel beter bij die pad.....dus we gaan het meemaken, ja toch?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:33

dank je wel pmarena voor je antwoord, ik ben zelf maar net 1.65 m met korte pootjes dus ben benieuwd of ik hem kan testen. Op de Barrydale kom ik er ook maar net onderuit....
Dit zadel wordt eidenlijk van mijn man maar die rijd zo weinig dat ik er ook gebruik van wil maken. Dat wordt dus echt testen voordat ik er een aanschaf!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:55

nickyu schreef:
OOOOWWWWWHHHH die groeit nog :D

komt nog wel een cm bij in bitmaatje :j (en hoofdstel/halster/deken en en en )

jup, helaas :D
deken maatje 205 is nu al vrij strak (net gepast, maar eigenlijk net 5 cm te kort)
Moeders heeft een 215, maar die is eigenlijk een 10 cm te lang (maar anders te krap aan de borst)
en zij past nu al een 215 netjes.
moeders heeft ook 17.5 voor bit, de kleine nu al 16.5, halsters zit ze al in een grotere maat dan moeders.
westernsingel op de foto met de arizona is 110 cm
korter kan niet, dan zitten de gespen op de ellebogen, en je hebt het relaas gezien met die banaansingel :D
Maargoed, de arizona ligt als een huis (na goed aansingelen weliswaar, maargoed, een rond paard, weinig schoft, en een schaap onderkant :D )
en ik zit er op die kleine ook goed in eigenlijk (op die grote minder, ze loopt met dit zadel constant onder me weg, en dan bots ik alle kanten in, in de london kan ik ze veel beter bij elkaar houden)

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:43

@nickyu @pmarena , bedankt. Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden hoe het nou is als je erop zit :)

En dan ben ik nog benieuwd naar 1 ding (jaja hierna hou ik op :o )
Wanneer hebben jullie voor het eerst op een boomloos zadel gezeten? Want ik neem aan dat je geen boomloos zadel gaat kopen als je er helemaal geen ervering mee hebt? En op maneges heb ik het nog nooit gezien.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:22

Hier kan ik wel een antwoord op geven Christje.

Ik had totaal geen ervaring met boomloos, ben er toevallig hier achter gekomen.
mijn boomzadel was allang een ramp en ik wist niet zo goed wat ik dan moest kopen.
Heb naar een tijdje twijfelen[ door mensen die er niks van wisten] een boomloos gekocht[ zonder proberen] het is een cheyenne geworden. Ik moest even mijn houding zoeken, maar dat was al snel goed.

Wel had ik een maat 2 en die was voor mij en mijn fjord toch wat te groot, heb hem toen met een kleine bij betaling terug kunnen ruilen voor een maat 1 [ normaal gesproken worden deze zadels niet geruilt als je er al een twee weken mee gereden hebt], heb daar geen minuut spijt van gehad, vind het een heerlijk zadel en ook mijn fjordje is veel beter gaan lopen.

Voor mijn nu nog jaarling wil ik uiteindelijk een christ fellsattel er bij kopen, maar dat duurt nog even.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:47

Ik in 2002 geloof ik.

Eind 2001 Rena gekocht, eerst haar meegekochte op maat gemaakte Daaleman zadel weggedaan want dat zat niet lekker, en wat Wintecjes geprobeerd (ben ik altijd gek op geweest, die oude Wintec sport met Webber beugelriemen zat echt goddelijk vond ik vroeger :P ) maar gaandeweg meer western georiënteerd geraakt en het plan opgevat om een heel mooi westernzadel voor ons helemaal op maat en naar wens te laten maken en deze in plaats van mijn Wintec 500 dressuur te gaan gebruiken.

Flink op internet gaan zoeken naar informatie om tot een beslissing te komen hoe / wat / waar dat moest gebeuren, en me er bewust van geworden dat ook maatwerk natuurlijk na een poosje wel eens niet meer kan passen, het is immers geen hobbelpaard maar een dier dat beweegt en in lichaamsbouw kan veranderen.

Toen dat besef er eenmaal zat had ik geen goed gevoel meer bij een boomzadel en heb ik in Duitsland een Torsion besteld, omdat ik in Nederland niks kon vinden dus Duitsland was het dichtste bij.

Op advies van de verkoper een andere maat besteld dan die ik eigenlijk wilde, want dat zou beter zijn.

Goed, leuk zadeltje, lag mooi op het paardje, dus mee gaan rijden en èrg geschrokken van het gevoel: ik zat echt voor geen meter :oo

In stap zat het heerlijk, in draf voelde ik me een enorme beginner: absoluut geen steun en lichtrijden ging serieus heel lastig. Toch een dag of 2-3 geprobeerd maar echt enorm afgeknapt, ik was er klaar voor om hem in de Kliko te trappen bij wijze van spreken :o

Dus m'n eigen fijne vertrouwde Wintecje er maar weer op, die beviel immers gewoon goed :j

Oeps....dat voelt ook helemaal niet fijn meer aan, een enorm dromedaris-gevoel: waar is m'n paardje gebleven :?

Dat was dus ook verpest...daar zat ik niet lekker meer op. Dan toch maar verder gegaan met de Torsion en ondertussen bedenken wat ik dan wilde. Maar na een week of 2 rondhobbelen met de Torsion merkte ik plotseling op dat ik wèl lekker begin te zitten, goed stevig en alles, en beviel hij eigenlijk wel goed ineens! +:)+

Alleen vond ik de seatsaver niet fijn, die had geen achterflapje en eindigde een stukje voor de cantle waardoor je echt dat aflopende randje onder je kont voelde, dat werd zo irritant dat ik hem op een gegeven moment nog een uur van huis eraf gehaald heb en hem onder mijn arm mee terug naar huis genomen heb....en dat rijdt NIET fijn maar geeft wel aan dat erop blijven zitten nog minder fijn was, wat een snertding was dat zeg _-:(

Nog een nieuwe Torsion besteld, andere maat, zat lekkerder. Maar weer zo'n stomme te korte zitting >;)

Toen daarop een poos zonder zitting rondgereden en dat beviel eigenlijk wel prima, zat gewoon heel lekker toen +:)+

Maar ik vond het wel onzinnig om zonder die zitting rond te rijden dus ging weer eens goed op internet zoeken of er wellicht ook een model was waarbij dat beter geregeld was. En toen kwam ik net nieuw op de markt gebrachte Barefoot tegen in begin 2003, eerste dat me opviel was dat die zitting wel netjes aansloot op de cantle....en zelfs een flapje had dat op de cantle lag, dus daarmee zou mijn probleem opgelost moeten zijn +:)+

Gelijk het 1 en ander nagevraagd bij de verkoper, besteld en inderdaad: die zat veel lekkerder.

De verkoper was de bazin van Barefoot, die was net met de zadels begonnen, eerst voor haar (paardenfysio) klanten en nu dus ook op Ebay. Zij vond dat ik hele goede vragen stelde en vroeg of ik eventueel de zadels in Nederland wilde verkopen, en omdat ik er zelf zo tevreden over was wilde ik wel helpen om andere mensen info te geven over de Barefoots, wanneer je iets fijn vindt wil je een ander daar toch ook graag blij mee maken en ik postte toch al regelmatig op Bokt en er kwamen al vragen over m'n nieuwe zadeltje dus tja.

Heb sindsdien nog allerlei nieuwere boomloosjes geprobeerd maar ik kom toch steeds weer terug bij Barefoot omdat het toch gewoon steeds weer het meest veelzijdige / makkelijkste zadeltje blijkt te zijn :)