voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:40

Randy is dat, haar pony heet Shyla, boktnaam dacht ik Shyla25 ofzo?

Haar website is www.customtreeless.tk :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:40

jep, het is Randy dat ik bedoel :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:14

Lars_Alida schreef:
Er gaat niets boven Groningen en een goede BM.
Kom eens proberen.

Haha ja die zijn geloof ik wel redelijk aan de prijs,of niet?Ik heb net een nieuw zadel,maar ben een beetje een zadelfreak en blijf altijd nieuwe dingen proberen..Hoe rijden ze eigenlijk?Heb je genoeg steun en zit het een beetje zacht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:46

welke westernhoofdstellen (incl teugels) passen mooi bij de arizona?
ik vind het nl heel moeilijk om in te schatten of iets hetzelfde kleur bruin is ...
Het mag trouwens gerust iets bling bling zijn, ik heb een simpel trainingshoofdstel liggen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:03

Is de Acorn van barefoot niet wat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:18

die is inderdaad nog mooi, maar zou eens moeten meten of die deftig op mijn trekpaard zou passen, waar ik voor vrees.
ik prefereer een heel simpel hoofdstel, geen neusriem, geen keelriem, een gewone frontriem of one-ear, maar mag wel bling bling of opvallend zijn. incl bijpassende teugels, en liefst bijpassend bij de arizona

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:42

Als hij net als de amber is qua grootte dan valt hij ruim, en zal jouw paard hem wel passen. Mijn fjord met erg breed hoofd past hem ook makkelijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:20

betref. singelstoten , randy van custom etc zou het zeker wel kunnen !
ze heeft het in de regel vrij druk ,dus je moet het niet binnen een dag terug willen...
maar haar werk is netjes en degelijk , tenminste wij hebben nooit klachten gehad :D

@duhelo , leer is nooit 100% de zelfde kleur , of moet exact zelfde soort en geolied of geverfd leder zijn
bij geolied leder (niet geverfd) net niet donkerbruin genoeg doet een keertje olieen wonderen
je kan ook een basic pimpen met concho's en schroeven bv
of iets met combi kleur dus en donkerbruin en licht bv
acorn is een idee maar de seneca zou ook kunnen

welke prijsklasse zoek je in en wat voor bit gebruik je ? ivm lengte vd bakstukken
hoe lang moet de frontriem zijn bv ? als je zonder keelriem zou gebruiken
kan je het frontje vast zetten met schroeven , zo win je weer een cm of 3
gebruik je bv een billy allan met shanks of een hackemore oid kan je waarschijnlijk wel af met een maat full/wb

in de regel past bruin als in donkerbruin of dark oiled er goed bij

de donkerbruin van de nut is weer donkerder , wel lekker zacht kopstuk
chesnut oiled ed weer niet
kijk maar naar het optis kleur verschil tussen je zadel en fenders bv

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:04

dank je nickyu (ik blijf je lastig vallen hé :D => wat zijn trouwens de langste westernsingels dat jij hebt? (gewoon een simpele goedkope, neopreen achtig iets)
dit hoofdstel zou voor mijn driejarige zijn (het heeft geen haast hoor, eerst kijken of zadel wel blijft liggen, al denk ik van zeker wel! ), rij met de billy allen D-trens. (kun jij die trouwens nog verkrijgen in een 16.5-17? de 18.5 is een beetje errug groot).
ben niet van plan om er vlug shanks in te hangen.
mijn hack heb ik opgelost met een extra kopstuk waarmee je een trenshoofdstel stang en trens kunt maken, frontriempje erop, et voila :)
dus donkerbruin of dark oiled => genoteerd :D

Edit: prijsklasse: niet te duur, rond de 5o euro max? (ik weet, voor dat geld vind je moeilijk echte kwaliteit, maar met te sterke trekpaarden die graag dingen mollen heb ik geleerd om voor halsters en hoofdstellen niet te veel meer uit te geven :D )

edit:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 3west-0044
deze vind ik wel leuk eigenlijk (alleen snap ik niet of de prijs incl reins is of niet?)
dat kleur komt dicht in de buurt?
lengte van de bakstukken kan ik wel een beetje aanpassen door er zoiets aan te hangen:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ip001-0001
maakt het aan beide kanten toch weer 4 cm langer, en het is handiger om bit te wisselen :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:30

Wat ik mij nou toch afvraag.... de standaard Barefoot pad, daar horen toch degelijke inlages in te zitten waar je in principe zo mee kunt rijden zonder extra of andere inlages erin te doen?

Ik heb nu de heavy duty inlages, en wilde dus de standaard inlages uit de pad halen en deze erin doen.
Ik schrok toen ik de standaard inlages eruit haalde...dat ik daarmee gereden heb! Je kunt mij niet wijsmaken dat dat enige druk verdeeld? Het is gewoon 1 slappe lap die je zo uit elkaar trekt?!

Nouja, ben blij dat ik er nu al achter kom in plaats van na maanden doorrijden. Nu de heavy duty eronder en het zat in ieder geval erg fijn, helemaal niet breed! Natuurlijk wel iets harder maar toch echt wel heel veel fijner als dubbele inlages erin!
Heb er verder niet echt mee kunnen rijden omdat pony niet lekker liep (denk je goed te doen voor de zekerheid door de osteopaat te laten behandelen, loopt ze daarna ineens heel slecht... overgevoelige muts :+ )

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:10

Ik snap dat je schrikt. In mijn Libra Pad zaten ook gewoon 2 stukjes piepschuim. Toen dacht ik echt; is dat nou dat wondermiddel dat de ruggengraat vrij moet houden?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:24

Ja nouja ik begon eigenlijk aan mezelf te twijfelen of het sowieso wel de bedoeling was dat je die erin zou laten of dat je zo'n pad koopt en er dan inlages bij moet kopen? Maar ik dacht toch echt de de inlages die standaard in de pad zitten gewoon te gebruiken waren?
Ik heb nu 3 verschillende inlages in mijn handen gehad en wat er in de pad zit noem ik geen inlages eerlijk gezegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:18

Ik schrok me ook rot toen ik die zachte flut-inlages de eerste keer zag zitten in de een paar jaar geleden nèt voor het eerst binnengekomen Barefoot (i.p.v. Grandeur) pads, ik dacht echt: hoe komen ze HIER nu weer bij, dat kan ik echt niet aan klanten gaan leveren hoor, dat gaat problemen geven :oo

Dus meteen de bazin van Barefoot gecontacteerd en gevraagd of dit zo wel klopte en of ze niet bang was dat dit problemen zou geven.

Maar het verhaal er achter is dus dat ze flink aan het testen zijn geweest met digitale zadeldrukmetingen vanwege het VPS dat ontwikkeld werd, en ze toen ook meteen getest hebben welke materialen onder het zadel het beste werken. Deze zachte inlages bleken (onder VPS zadels!!) het beste resultaat te geven, tot ieders verbazing. Meerdere keren getest omdat het zo raar leek maar ze moesten toch echt tot de conclusie komen dat dit materiaal het mooiste resultaat gaf.

Dus vandaar dat die in de nieuwe pads gegaan zijn zodra de zadels met VPS geleverd gingen worden.
En inderdaad: ik krijg er nooit klachten over en die hadden zachtjes aan toch wel moeten komen als het niet zou werken, maar ze doen hun werk prima blijkbaar. Wel zijn stevigere of dikkere inlages natuurlijk beter wanneer paarden bvb. een wat minder goed bespierde rug hebben ofzo, dan heb je wat meer dikte nodig om het zadel goed boven de schoft en ruggengraat uit te liften zodat die vrij blijven van druk.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:27

Jeetje ik verbaas me daar echt over....ik kan het gewoon niet geloven zelfs! Van de andere inlages kan ik best voelen dat ze drukvervelend zijn maar dit?
Ik heb een zadel zonder VPS en een pony zonder rugbespiering en met een gevoelige rug dus voor mij gaan deze de prullenbak in :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:32

Ik was ook echt verbijsterd en dacht sjiiiiiiiit hier ga ik gedonder mee krijgen :=

Maar het is vooral als je het samenknijpt tussen duim en wijsvinger dat het "niets" is.

Op zich is het VPS in de zadels er al voor om puntdruk uit te vlakken waardoor je geen "duim-wijsvinger-druk" op de inlages zou moeten krijgen, en als je de inlage bvb. tussen je vlakke handen samendrukt dan voelt het al heel anders aan en dat gaf mij dan de hoop dat het misschien inderdaad wel zou kunnen werken zo....dus dan maar vertrouwen op de druktesten e.d. en inderdaad: het presteert gewoon prima.

Ik begreep dat onder de VPS-zadels deze inlages i.c.m. rendiervel eronder het beste presteerden qua resultaten. Maar omdat rendiervel wel heel erg duur is en schaap ook gewoon heel prima scoorde, zijn ze dan voor schaap gegaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:59

Als ik een barefoot nevada maat 2 pak. En ik heb zelf broekmaat 36. Is dit dan echt veels te groot voor mij ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:12

De Nevada is er maar in 1 maat dus er bestaan geen maat 1 of maat 2 in :)

Met een maatje 36 zul je er wel ruim in zitten, maar er rijden er zat tevreden mee rond hoor :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:48

oh in de advertentie hier op bokt stond maat 2. en op de site van bare foot stond ook dat ze met maat 2 verkocht werden. Ik vind het niet zo erg voor wat ruimte over te hebben (ook al wil ik er niet in groeien :+ )

Vinden jullie een BF nevada, helemaal compleet met een originele singel van BF, beugelriemen en beugels en een pad voor 500 euro een nette prijs :) ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:51

Op welke site van Barefoot staat dat :P

Ja hoor, keurige prijs! Maar voor die prijs vind je ze ook wel mèt VPS :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:01

pmarena schreef:
Welnee, nu haal je oorzaak en gevolg door elkaar hoor :)

Veel mensen die ooit eens een ritje op een Barefootje gemaakt hebben, zeggen dat ze vinden dat "Barefoot" niet genoeg steun geeft. In 99% van de gevallen gaat het dan om mensen die normaal gesproken op een Engels zadel met veel wrong rijden en die zelf niet zo'n goede onafhankelijke zit hebben, en dan ook nog eens op een Cheyenne model terechtgekomen zijn zodat ze helemaal overdonderd worden door het paard-gevoel en het gebrek aan kniewrong.

Daarom is die pagina gemaakt, omdat ik die vraag vaak kreeg van: "klopt het dat een Barefoot weinig steun geeft?".

Normaal gesproken rijden mensen die veel zonder zadel of op een westernzadel rijden, of die gewoon een goede onafhankelijke zit hebben, zo weg op de modellen zonder kniewrongen. Mensen die er steun op missen moeten meestal even wennen en hun zit vinden, en dan zitten ze ook prima stevig. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die op een bepaald model niet lekker stevig kunnen zitten, ook na een tijd wennen.

Wat dat betreft is het ook geen wonder-zadel natuurlijk, niet iedereen vindt elk zadel fijn en dat is bij een Barefoot niet anders :)

Heb je niet gewoon veels te korte pootjes waardoor het wel erg veel zadel is tussen ruiter en paard?

Ik ben zelf 1m60 met korte pootjes en heb geen enkele behoefte om met een Barefoot model met kniewrongen te gaan rijden, een Cheyenne is zelfs al wat lomp. Ik zit het lekkerst op een Atlanta of Arizona met die korte zijkantjes, en dan een dijwrong-seatsaver voor wat extra steun tijdens noodstops / springen / heuveltjes rijden :)

ik sluit me hier volledig bij aan.
heb altijd op ijslanderzadels gereden (die platte dingen zonder steun) en kon gelijk met een boomloos wegrijden.
nu rij ik alweer een tijdje heerlijk op mijn cashelzadeltje (dankbaarheid ten top dat mij die destijds gegund werd)

vorige week voor het eerst weer op een boomzadel gereden, het leek net alsof er een stuk uit mijn zenuwen gehapt was ofzo.
het voelde zo verdoofd aan. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:25

Ja, heb je de Cashel nog steeds? Leuk joh dat die zo goed bevalt +:)+

Ik vind sinds ik m'n eerste boomloosje een beetje gewend was, een boomzadel echt het gevoel geven alsof je ineens op een dromedaris zit ofzo :P

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:10

@anne-bento onder vps zadels voldoen de zachte inlages prima
verdelen meer dan je denkt in die combinatie ..

heb je een spons thuis? moet je eens proberen tussen duim en wijsvinger .. stelt dan niks voor
en nu proberen samen te drukken tussen 2 vlakke handen ..

onder niet vps zadels adviseren wij om er minimaal (dat wat nodig is) stevigere inlage BIJ te doen
en dan aan zadel kant de zachte lekker aan paardzijde houden
is alleen maar lekkerder voor het paard als die er in blijven

@ duhello - De langste (Standaard) western singels zijn 36" dat is uit mijn hoofd 91cm

western kopstukken worden in de regel zonder reins (teugels) aangeboden
reden lang verhaal ga je nu niet vervelen , maar in het kort de "echte"western ruiters hebben 1 set "werk/training"reins
die van kopstuk naar kopstuk worden omgeklipt en als ze show /wedstrijd kopstuk hebben daar evt bijpassende teugels bij

met reins , dat is de standaard goedkopere setjes , zijn de reins voor de "echte"western ruiter vaak te kort
of echt maatje vb (korte nek)

beetje reins kosten vaak meer als een kopstuk
de goedkopere zijn dunner leder en de duurdere dikker en steviger
heb zelf de touw versie van busse , lang genoeg , zacht en houvast ook in de regen met mijn handen :D

bij zowel de kopstukken van wildhorn als hkm kunnen we bijpassende reins leveren
bij een enkele hebben we die keuze gegeven dat mensen het gelijk kunnen meebestellen
zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden in de kleur en leer typen maar dus echt bijpassend zijn
en krijgen van een euro korting geloof ik

dat kopstuk kost zonder reins 29,95 , de reins 44,95 (in beide lengtes) en samen besteld 74,95

zolang je je paard er niet aanvast zet zijn ze echt wel paard proef ;)

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:34

hoihoi, sorry dat ik zo binen kom vallen in dit topic heb de laatste paar paginas even doorgelezen en ben er nu aardig achter wat een boomloos zadel is (ik had er voor ik bokt kende nog nooit van gehoord :o ) maar wat is nu eigenlijk het echte voordeel? Gewoon dat het lekkerder zit of is het beter voor (de rug van) je paard? Ben wel heel benieuwd, jammer genoeg ken ik niemand met een boomloos zadel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:38

het zit véél comfortabeler
en het is volledig flexibel
het nadeel hiervan is dat je een iets mindere drukverdeling hebt dan een boomzadel
het voordeel is dat je zadel altijd de rug van je paard meevolgt (itt een hard boomzadel, die dus altijd wel ergens drukpunten heeft)
je voelt je paard ook veel beter onder je ,dus het is makkelijker om te reageren en aan te voelen wat je paard zal doen.

ik heb vandaag de arizona binnengekregen.
op mijn oudste paard zit het ding bagger (maar had de beugelophanging nog erg naar voren staan)
na dat aan te passen en het op mijn jong paard te leggen (waarvoor het bedoeld is), zit het zaalig!
in de pad zitten idd ook van die dunne schuimdingetjes, bijna hetzelfde materiaal als in de HKM pad
is dit echt voldoende? ook als je veel lichtrijdt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:42

Afbeelding
op mijn jonkie :)