[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:21

Met wat voor inchmaat komt een normale maat Ghost eigenlijk overeen? :)
En is een Quevis prettiger dan de Quilty als je iets stevigere bovenbenen hebt? Ivm de plaatsing van de wrongen? :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:52

Bonjoy schreef:
En is een Quevis prettiger dan de Quilty als je iets stevigere bovenbenen hebt? Ivm de plaatsing van de wrongen? :)

Ik schat 17,5- 18 inch? Ik zit met mijn lengte van 1.81 en ietswat stevige bovenbenen heerlijk in de Quevis.

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:07

Normale maat zeker groter dan 17,5". Denk 18-18,5"zelfs. Ik heb normaal 17,5" nodig ivm relatief lange benen (Ben maar 1.70m). EN had in een normale ghost nog een handbreedte ruimte achter mijn billen. Vond dat (en was nog niet eens op een echt paard) echt niet prettig zitten. Veel te veel ruimte (is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur). In de Ghost Piccolo Firene liggen mijn benen netjes tegen de wrongen (naar verhouding stevige bovenbenen ook), en pas ik netjes tussen pommel en cantle.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:16

Bonjoy schreef:

Ik heb maat 40 en stevige bovenbenen en pas nog goed in een picollo quevis :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:18

MarliesR schreef:
Ik lees al een tijdje mee om te kijken wat nu de ervaringen zijn met de huidige boomloze zadels. Mijn merrie is nu bijna drie (april) en gaat nog flink veranderen (Frederiksborger, dus barok en zwaren nog lang uit). Ik heb nu een Kent & Masters, maar vraag me ernstig af of die passend op haar te krijgen is (zadelmaker komt volgende week even kijken, anders kan die gelijk de verkoop in). En als hij wel passend te krijgen is, acht ik de kans erg groot dat hij continue weer aangepast moet worden. Om die reden dus nu aan het kijken naar boomloze zadels.

Met name de Ghost spreekt mij erg aan. Stalgenoot heeft toevallig net een Ghost Barocco (Picollo) gekocht die ik er even op mocht leggen. Zelf heb ik waarschijnlijk een gewone nodig aangezien ik nogal een peerfiguur heb en dus brede bovenbenen. Als ik dit zie vraag ik mij alleen wel erg af of een gewone wel op haar past qua lengte? Mijn interesse zou uitgaan naar een Ghost Roma (en dan wellicht zonder blokken zodat er iets meer ruimte voor mijn been is).

Echt inrijden ga ik overigens pas op zijn vroegst deze winter en waarschijnlijk volgend voorjaar doen, maar voor die tijd wil ik al wel oefenen met zadel, singel, klapperende beugels etc. En als ik wel serieus voor Ghost ga kijken wil ik er nog wel een passervice bij.

[ [url=m/tXHfgO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien kun je www.boomlooszadelpasservice.nl laten komen. Ik weet niet of je de gelegenheid hebt om op een paard van een stalgenootje te testen welk zadel fijn voor jou is? Misschien dat je de dijwrongen wel fijn lijkt de vinden

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:37

Bedankt voor de snelle antwoorden, daar kan ik zeker wat mee! :) En bij een Ghost ben je toch ook dekjes/pads met speciale inlagen nodig? En hebben jullie normale kussens, of extra dikke kussens?
En qua gewicht, zijn het lichte zadeltjes? (Volgens het winkelwagentje op de site van buitenzinnig is het pakketje 4kg, hihi)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:39

Bij een ghost is het ook verstandig idd om nog een speciale pad er onder te doen. Het is en blijft immers boomloos..

Ik heb de gewone kussens eronder.. heb laatst wel contact gehad met buitenzinnig om er eventueel dikkere onder te doen maar heb nu een andere pad waardoor ik denk dat het zo prima is.

En licht zijn ze idd zeker. Met 1 hand neem ik hem zo overal mee naar toe.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:50

MarliesR schreef:
Ik lees al een tijdje mee om te kijken wat nu de ervaringen zijn met de huidige boomloze zadels. Mijn merrie is nu bijna drie (april) en gaat nog flink veranderen (Frederiksborger, dus barok en zwaren nog lang uit). Ik heb nu een Kent & Masters, maar vraag me ernstig af of die passend op haar te krijgen is (zadelmaker komt volgende week even kijken, anders kan die gelijk de verkoop in). En als hij wel passend te krijgen is, acht ik de kans erg groot dat hij continue weer aangepast moet worden. Om die reden dus nu aan het kijken naar boomloze zadels.

Met name de Ghost spreekt mij erg aan. Stalgenoot heeft toevallig net een Ghost Barocco (Picollo) gekocht die ik er even op mocht leggen. Zelf heb ik waarschijnlijk een gewone nodig aangezien ik nogal een peerfiguur heb en dus brede bovenbenen. Als ik dit zie vraag ik mij alleen wel erg af of een gewone wel op haar past qua lengte? Mijn interesse zou uitgaan naar een Ghost Roma (en dan wellicht zonder blokken zodat er iets meer ruimte voor mijn been is).

Echt inrijden ga ik overigens pas op zijn vroegst deze winter en waarschijnlijk volgend voorjaar doen, maar voor die tijd wil ik al wel oefenen met zadel, singel, klapperende beugels etc. En als ik wel serieus voor Ghost ga kijken wil ik er nog wel een passervice bij.

[ [url=m/tXHfgO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik het zo zie heeft paardje ruimte zat voor een gewone maat hoor. Boomloos is ook iets vergevingsgezinder, je moet geen 20 cm achter de achterste rib komen, maar een paar cm (mits je zelf niet op de cantle gaat zitten uiteraard) is zeker geen probleem omdat er daar praktisch geen druk op komt .

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:24

Even binnenspringen hoor.. Mijn lange wachten éindelijk beloond. Mijn Silverado is toegekomen <3 Moet nog een singel aanschaffen, maar heb er toch eens opgezeten te paard. Lag muurvast dus past heel erg mooi! De kussens tegen bridging zijn echt ideaal voor mijn merrie. Super fijn. Heb er dus een gratis pad bij gekregen (twv +/- 100 euro) en extra inlagen + vilt inlagen.

Anyways, I'm in love <3 Zit echt lekker ook. :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:28

Mooie minimalistisch western zadels :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:28

Mooi zadel. :j

Hier vanmiddag heerlijk buitengereden met de hidalgo alleen nu bij beide knieën aan de binnenkant blauw.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:33

Jep, past perfect op mijn kort merrie-beest :D Zo op foto lijkt ie wel heel klein :+ Maar in het echt past hij gewoon netjes. De Freemax was voor haar echt aan de lange kant. Dit is een mooie tussenoplossing! En mijn kont past nog prima in het zadel ook.

Wil wel een andere pad. Vind dit zo lomp.. :o Maar is prima om mee te beginnen. De pad heeft ook handige inlagenvakken.
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:34

Bonjoy schreef:
Bedankt voor de snelle antwoorden, daar kan ik zeker wat mee! :) En bij een Ghost ben je toch ook dekjes/pads met speciale inlagen nodig? En hebben jullie normale kussens, of extra dikke kussens?
En qua gewicht, zijn het lichte zadeltjes? (Volgens het winkelwagentje op de site van buitenzinnig is het pakketje 4kg, hihi)

Ja wel speciale dekjes nodig, met inlagevakken/inlages. Wel veel keus in tegenwoordig hoor! Ennje kunt ook nog altijd een halfpad onder een normaal dekje leggen.

Wij hebben de gewone kussens eronder dat is prima. Weet niet in welke gevallen de dikkere inlages/kussens gebruikt worden.

Zadel (firenze normale maat) super licht kan m ook met 1 hand optillen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:57

@Jackytje: ik ben benieuwd hoe het zadel ligt als de pad er onder ligt en je hebt aangesingeld. Niet op alle foto's ligt ie helemaal goed nu :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:06

Maartje1990 schreef:
Wij hebben de gewone kussens eronder dat is prima. Weet niet in welke gevallen de dikkere inlages/kussens gebruikt worden.
.

De dikkere kussens bevelen we aan voor diverse combinaties:
A. Relatief zware ruiters
B. Paarden met een opliggende ruggengraat / arme bespiering (waarbij ik me afvraag of het niet beter is om eerst de rug van het paard te verbeteren met handwerk voordat je er op gaat zitten - maar sommige paarden zijn nu eenmaal zo gebouwd)
C. Ruiters die lange ritten maken waarbij ze veel in de beugels steunen (denk aan endurance - minder bedreven/uitgebalanceerde ruiters)

Voorlopige mening van de mensen die de nieuwste kussens gebruiken/getest hebben - is dat ze goed hun werk doen en heel stabiel op het paard liggen...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:21

DubbelDun schreef:
@Jackytje: ik ben benieuwd hoe het zadel ligt als de pad er onder ligt en je hebt aangesingeld. Niet op alle foto's ligt ie helemaal goed nu :)

Klopt, merkte ik ook achteraf. Heb hem er ook maar even in vol enthousiasme opgegooid :+ Heb geen westernsingel (meer), dus dat kan voorlopig nog niet. Hoop er eentje te scoren op Equitana.

Ik heb ook nog niet aan de kussens gesleuteld. Heb hier ook nog instructies voor gekregen in e-mail. Ga het allemaal eens op mijn gemak bekijken als ik er effectief mee ga rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:32

Meet het vooral goed na, want je zit er heel snel een cm naast is mijn ervaring.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:33

Wat bedoel je daar mee DD? :) Spreek je dan over de kussens? Ik dacht het eens te proberen op de manier zoals ik mijn Trekker aanpaste, met de dekensingel en plastic zak. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:10

De truc met een dekensingel en plastik zak ken ik niet :)
Ik legde een lijn onder het zadel wat precies het midden aan gaf en plaatste de kussens met een centimeter langs die lijn zodat je kunt zien dat je voor beide kussens dezelfde afmeting neemt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:24

Ik had hier in het topic al eens foto's er van geplaatst.. Is een tip die hier ooit ook eens langskwam. Je schoof de kussens dan onder de dekensingel tot ze op de juiste plek zaten. Dan plastic zak ertussen en zadel erop, goed positioneren, zak er van tussen en het plakt. :)

Maar ga jouw tip eens proberen. Lijkt me toch net iets preciezer. Ik denk sowieso dat ik ze vooraan wat smaller moet kleven zodat het zadel wat meer in balans zit. Het helt iets meer naar voren heb ik de indruk. Heb de foto's doorgestuurd naar Silverado ook, eens hun mening vragen. Ik ga voorlopig wel even wachten met prutsen tot ik een singel heb.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:31

Maartje1990, ja precies, dat is dan ook mijn overweging. Ik heb alleen op het moment niet echt de beschikking over een alternatief “testpaard” om ook daadwerkelijk zelf in de zadels te zitten. Dat is wat lastig.

Duhelo, dankje voor je input! Je hebt natuurlijk wel gelijk ook dat het iets minder precies komt. En mijn 18” engelse zadel lijkt qua lengte ook net aan te kunnen. Is misschien zelfs zowaar de Ghost USA nog een optie..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:14

Ik kan van een bokker een Ghost lenen om te passen en die kan ik weer uitproberen op een ander paard. Echt helemaal super natuurlijk :j ik ben erg benieuwd!

In navolging op de diktes van de kussens. Wat zou een overweging zijn om voor scheerwollen kussens te kiezen ipv het standaard zwarte? Is er nog iets 'schuifvaster' dan het andere?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:22

De scheerwollen kussens vond ik zelfs iets meer glijden..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:35

Zijn er eigenlijk mensen die met hun Ghost reguliere dressuurwedstrijden starten? In het KNHS reglement staat alleen:
"Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke
staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan."

Tja, wanneer lijkt het genoeg op een dressuurzadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:36

Dressuur staat tussen haakjes, dus daar hoeft het niet op te lijken ;)