voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:15

Blijheid schreef:
pmarena schreef:
Ik zou voor een BF ten alle tijden voor een Stretch & Breath singel gaan :j

Het zal wel teveel gevraagd zijn :o maar komt er nog eens zoiets in banaan/halfronde vorm?
Ik heb de gewone FRA/Westip gebruikt met testen, maar merk dat bij mijn pony een halfronde singel toch stabieler is. Hij heeft een snel een beetje een puntbuik van het gras en dan is een rechte singel toch niet echt alles. Ik gebruik nu een norton halfronde singel met elastiek, deze
[ Afbeelding ]

Opzich heel tevreden over (zeker gezien de prijs van 23 euro) maar ik vind het materiaal wel wat zweterig en ik denk ook niet dat deze singel heel slijtvast is.

Daar zeur ik ook al jaren om, wie weet komen die ook nog eens maar vooralsnog dus niet. Ik hoop eigenlijk dat die nieuwe S&B de lederen singel als basis-singel gaat vervangen, en we dan wellicht een lederen banaan erbij krijgen ofzo....zo af en toe vraag ik er weer naar, naar de dingen die ik nog graag wil, en meestal zien ze het eerst niet zo zitten en na een paar jaar komen ze er toch ineens mee dus ik heb nog hoop voor de banaansingel :P

Maar het is niet zo dat hij er aan zit te komen ofzo. Ook geen bruine of western S&B, ik verwacht wel dat die ooit zullen komen maar ik denk dat BF eerst even de reacties op de S&B afwacht en ze maar veel vraag moeten krijgen naar de andere varianten zodat ze die ook willen gaan maken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:22

pasdedeux schreef:
TinePine schreef:
Ik had het in het begin ook, maar na een paar weken zat ik als een huis.
Misschien heb je hier iets aan? http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Geeft-een-Barefoot-wel-genoeg-steun/

Ik heb het gelezen en vind dit eigenlijk alleen maar een bevestiging dat het niet helemaal de balans heeft zoals het hoort voor veel mensen. Anders zouden ze er geen pagina op een site aan gaan wijden.

Welnee, nu haal je oorzaak en gevolg door elkaar hoor :)

Veel mensen die ooit eens een ritje op een Barefootje gemaakt hebben, zeggen dat ze vinden dat "Barefoot" niet genoeg steun geeft. In 99% van de gevallen gaat het dan om mensen die normaal gesproken op een Engels zadel met veel wrong rijden en die zelf niet zo'n goede onafhankelijke zit hebben, en dan ook nog eens op een Cheyenne model terechtgekomen zijn zodat ze helemaal overdonderd worden door het paard-gevoel en het gebrek aan kniewrong.

Daarom is die pagina gemaakt, omdat ik die vraag vaak kreeg van: "klopt het dat een Barefoot weinig steun geeft?".

Normaal gesproken rijden mensen die veel zonder zadel of op een westernzadel rijden, of die gewoon een goede onafhankelijke zit hebben, zo weg op de modellen zonder kniewrongen. Mensen die er steun op missen moeten meestal even wennen en hun zit vinden, en dan zitten ze ook prima stevig. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die op een bepaald model niet lekker stevig kunnen zitten, ook na een tijd wennen.

Wat dat betreft is het ook geen wonder-zadel natuurlijk, niet iedereen vindt elk zadel fijn en dat is bij een Barefoot niet anders :)

Heb je niet gewoon veels te korte pootjes waardoor het wel erg veel zadel is tussen ruiter en paard?

Ik ben zelf 1m60 met korte pootjes en heb geen enkele behoefte om met een Barefoot model met kniewrongen te gaan rijden, een Cheyenne is zelfs al wat lomp. Ik zit het lekkerst op een Atlanta of Arizona met die korte zijkantjes, en dan een dijwrong-seatsaver voor wat extra steun tijdens noodstops / springen / heuveltjes rijden :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:23

Ik vind die beugel bontjes verschrikkelijk lelijk[ sorry mijn mening :) ]
Maar als je ze weer fluffie wilt hebben werkt het dan niet om ze met zo'n hondeborsteltje, waar je ook de fellsattels en de onderkant van de barefoot mee schoon borstelt, te borstelen?

Duhelo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:04

bestaan de dijwrongseatsavers ook met bont aan de bovenkant, passend op de arizona?

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:17

pmarena schreef:
Wubbo schreef:
Nog even terug gekomen op de beugelriem bontjes. :D
Ik heb ze nu een aantal keren goed geprobeert, maar de lamsvacht gaat verkleven en gaat ook iets zakken tijdens het rijden. :o
Ik gebruik ze nu niet meer als beugeriem bontjes, maar als singelhoes bontje en dat werkt ook prima. :j

Verbaast me eigenlijk niet echt, je drukt er toch constant op, het schuurt constant langs je zadel....dat kan toch ook bijna niet fluffy blijven lijkt me :o Ik zie er sowieso niet zoveel in, zo'n bontje voor om je beugelriemen....maar er vragen best wat mensen naar dus er zal wel een behoefte aan bestaan blijkbaar.... :P

Past dat, als singelhoes??

Ik had gehoopt dat het wel iets langer "goed" zou blijven maar eigenlijk wel te verwachten inderdaad, je drukt er constant op en het schuurt langs je zadel.
Maar als ik de 2 lossen delen tegen elkaar aan plak middels het klitteband, heb ik een perfect passende singelhoes :D
Gezien de prijs wilde ik het gewoon toch even proberen.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:19

uudje schreef:
Ik vind die beugel bontjes verschrikkelijk lelijk[ sorry mijn mening :) ]
Maar als je ze weer fluffie wilt hebben werkt het dan niet om ze met zo'n hondeborsteltje, waar je ook de fellsattels en de onderkant van de barefoot mee schoon borstelt, te borstelen?

Ik vond ze ook niet mooi staan, maar het ging mij op het extra comfort. :)
Het zou kunnen dat ik ze met zo'n hondeborsteltje weer fluffy zou krijgen, het ik (nog) niet geprobeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:22

Even over trekker....
(vooral naar aanleiding van berichtje van Loescorner).
De mijne ligt op mijn pony prima alleen voor mij is het niet wat.
Ik kan mijn zit er echt niet in vinden...direct na het opstijgen ga ik al regelmatig verzitten om 'mijn zit'te vinden en dit wordt niet minder tijdens het rijden..
kan er gewoon niets mee.
Maar zadel an sich is prima vind ik.
Dus gaat ie weg.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:54

Ik las ergens een tijdje terug een topic over een vraag naar een boomloos westernzadel voor een kleine pony met korte rug.
Vrij ronde pony, weinig schoft

Ben benieuwd wat jullie daarvoor zouden aanraden

-
Ander vraagje, heeft iemand al een foto van de barrydale op een c pony?
Ben benieuwd hoe die ongeveer ligt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:26

Oja, aan elkaar geplakt natuurlijk, handig :)

Het lijkt mij ook dat het na zo'n korte tijd nog niet intens on-omkeerbaar plat gereden zal zijn en nog wel op te borstelen is zodat de haartjes weer omhoog komen :)

De dijwrong-seatsaver is er alleen in leder met suède zitting, deze past wel op alle modellen eigenlijk, zie de foto's en omschijving ook op de website: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... saver.html

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:59

Jeej, ik heb het zodanig rond dat ik zowel de trekker true talent, als de trekker pro endurance pony op 1 dag kan testen. Ik ben heel benieuwd hoe dat is ten op zichte van mijn cheyenne drytex!
Zo lastig dat die niet in de reguliere uitprobeer/passervices zitten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:32

Lees hier eigenlijk vooral mee, maar heb nu een paar dingen waarop ik wil reageren en wederom twee vragen :)

SuperLiesje schreef:
Ik wil het zadel alleen wel erg graag testen, want ik moet er wel lekker in zitten natuurlijk :) echter wordt dat natuurlijk wat lastig op mijn jonge, onbeleerde paard en heb ik helaas ook geen ander paard tot mijn beschikking waar ik het op kan proberen :) iemand een idee??

Mijn Tinkermerrie staat in Noordlaren en rij ik met een Barefoot Stella. Als je wilt mag je haar best eens rijden met een testzadel, mocht je een paard daarvoor zoeken. Ze is erg braaf te rijden, recreatief aangereden. We rijden zelf voornamelijk buiten, dus verwacht geen dressuurmatige hoogstandjes, maar drie basisgangen en eventueel een sprongetje kan je prima testen met haar :j Uiteraard wel onder mijn toezicht :)

Blijheid schreef:
pmarena schreef:
Ik zou voor een BF ten alle tijden voor een Stretch & Breath singel gaan :j

Het zal wel teveel gevraagd zijn :o maar komt er nog eens zoiets in banaan/halfronde vorm?
Ik heb de gewone FRA/Westip gebruikt met testen, maar merk dat bij mijn pony een halfronde singel toch stabieler is. Hij heeft een snel een beetje een puntbuik van het gras en dan is een rechte singel toch niet echt alles. Ik gebruik nu een norton halfronde singel met elastiek, deze
http://www.piafferuitersport.nl/img/pro ... singel.jpg

Opzich heel tevreden over (zeker gezien de prijs van 23 euro) maar ik vind het materiaal wel wat zweterig en ik denk ook niet dat deze singel heel slijtvast is.

Ik heb hier eerder eens gevraagd hoe of wat omdat mijn zadel schoof. Had er toen de originele BF singel bij (dressuurmodel) en een HAF Pad onder, M pommel. Werd genoemd dat een originele pad en/of L pommel waarschijnlijk zou helpen. Helaas niet, zadel bleef naar voren schuiven. Inmiddels heb ik exact dezelfde singel al hierboven, en inderdaad mijn zadel schuift nagenoeg niet meer. Echter ligt de singel dus wel echt nog voor in de oksel, door de banaanvorm. Daarbij liggen de gespen niet meer mooi op het neopreen, de singel trekt zichzelf schever dan dat het neopreen gevormd is. Mijn merrie had in de "oksel" tgv het schuiven voorheen al een wondje, en die krijgt nu niet echt de rust die ik zou willen. Vraag is dus of deze banaansingel wel de oplossing is, voor het schuiven wel, maar voor het comfort van mijn paard?

Het duurde even voor ik de singel binnen had. Omdat ik toch graag wou rijden doorgereden met mijn BF singel, ik kreeg de tip van iemand de singelstoten eens te kruizen bij het vastmaken van de singel. Niet geschoten is altijd mis toch? En waarrempel, het hielp nog ook! Om eerlijk te zijn had ik het idee dat dit een nog beter resultaat gaf dan het gebruik van de banaansingel, plus dat de "oksel" dus wel mooi vrij blijft liggen. Op den duur gok ik zo dat de singelstoten hier wel sneller kapot van zullen gaan, dus mijn vraag is of de singelstoten van een BF zadel gemakkelijk door een (gewone) zadelmaker te vervangen zijn en of deze manier van singel nog andere effecten (positief dan wel negatief) heeft waar ik nog niet aan gedacht heb?

Daarnaast de pommel. Heb hier eens wat foto's geplaatst en er werd aangeraden de M pommel te vervangen door een L. Op zich niet vreemd met mijn rondgeribte Tinker van 1.51m. Nu is het zo dat de L pommel wel een stuk dichter op de schoft ligt qua hoogte. Helemaal omdat het zadel dus voorheen wat naar voren schoof vond ik dat wat beangstigend en ben ik blijven rijden met de M pommel. Nu het zadel wat stabieler blijft liggen heb ik een paar keer gereden met de L pommel, eigenlijk merk ik geen verschil. De eerste keren waren er bij beide pommels witte, droge plekjes te zien in de zweetafdruk, maar in beide gevallen is dat nu niet meer zo. Mijn vraag is dus welke pommel ik beter kan gebruiken, ik heb het idee dat ook bij de M de schoft genoeg ruimte heeft, maar wat is genoeg? Eigenlijk zou het mooiste een pommel met de breedte van L zijn en de hoogte van M, maar die bestaat niet gok ik zo?

Ter illustratie, de M is grijs, L is roze :+
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 0660_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1169_n.jpg

Tot slot vraag ik me af of ik de enige ben die op langere ritten (ca. 3 - 4 uur) last krijgen van drukplekken van de beugelophang. En dan bedoel ik dus bij mezelf, paardlief lijkt nergens last van te hebben. Kan ik daar wat aan doen? Of het moment zelf stap ik af, loop er een kwartiertje naast en verplaats daarna de beugelophang iets zodat hij net even anders onder mn been zit, maar ideaal is het niet. Ik heb een drytex zadel met bijbehorende beugelriemen, maar had er met de lederen ook last van, dus daar lijkt het niet aan te liggen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:15

Ik kan eigenlijk alleen op je pommel-vraag echt reageren (heb van de rest weinig verstand nog). Ik zou de L nemen, zie op de foto namelijk nog voldoende schoftruimte.

Bovendien, als ik voor mijn haf kruising new forest al een L gebruik, lijkt me dat jouw tink die ook wel mag hebben :) De M lijkt iets te prikken. Daarnaast komen er ook nog zadel, dek en inlages tussen, dan lijkt de M helemaal krap, niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:33

@HijadelaLuna : rij je met de gespen aan de bovenkant?
ik had ook last van de beugelriemen, en heb dit opgelost met de oude T-beugelriemen (niet die uit biothane, maar die hele dunne dat ze nu niet meer maken)
die dingen zijn ideaal! moest ik ze nog ergens kunnen vinden koop ik direct een nieuw paar. pmarena weet wel welke het zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:28

@HijadelaLuna: Het probleem met de singel wat jij omschrijft heb ik helemaal niet. De singel blijft op de juiste plek liggen en de gespen blijven ook (ruim) op het neopreen. Zou het kunnen dat je te strak aansingelt en de problemen daardoor ontstaan? En vraag 2, heb je de singel wel goedom? Ik heb namelijk zelf een keertje zitten slapen en de singel verkeerdom gebruikt :o toen had ik de problemen die jij omschrijft wel. Ik gebruik de singel met de bolling naar achteren.

Qua beugelriemen, je zou beugelriemen kunnen gebruiken met de gespen beneden, of T beugelriemen. Zelf heb ik hier geen last van, maar ik heb wel een leren zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:59

Ik zou ook voor de L pommel gaan, hij heeft zat ruimte boven de schoft zo te zien.

Als hij de bovenkant van de schoft niet raakt, heeft hij genoeg ruimte, je hoeft geen 3 vingers ruimte aan te houden zoals bij een boomzadel :)

Singelstoten gekruist vastmaken zal inderdaad vast wel minder goed zijn voor het materiaal door de rare spanning die er op komt te staan. In hoeverre je dit ook echt gaat merken (in de categorie "moeten vervangen") durf ik ook niet te zeggen, geen ervaring mee :)

Als je de singelstoten met je hand omhoog volgt, het zadel in, dan voel je het uiteinde zitten.
Ze zitten eigenlijk altijd aan de zijkanten van het zadel vastgemaakt, zodat bij het aansingelen het gehele zadel stevig op de rug getrokken wordt en niet slechts 1 band die rondom loopt als een dekensingeltje zeg maar. Ik denk daarom dat het vervangen niet zo gek lastig moet zijn, maar dat zal een zadelmaker voor zich moeten bepalen of die er goed bij kan :)

Plekken van de beugelophanging, bedoel je van de plaats waar de beugelriemen rond de ogen gaan? Dat is het dikste deel dus lijkt me het meest logisch om last van te krijgen. Ik hoor hier eigenlijk nooit iemand over, wel jaren geleden 2 keer iemand gehad die daar last van had, waarvan 1 endurance-ruiter die klasse 4 wedstrijden reed en last kreeg van de ophangring zelf. Kan me er dan wel iets bij voorstellen als je zo lang in het zadel zit tijdens wedstrijden en trainingen van verschillende paarden, dat je elk randje en dingetje dan gaat voelen :=

Zij heeft toen op 1 of andere manier de ringen iets hoger gezet en had er daarna geen last meer van. Zij heeft echt jaren Barefoot gereden op haar paarden met verschillende versies van de Cheyenne :)

Een makkelijkere oplossing is wellicht om eens een bontje over je zadel te proberen, misschien geeft dat nèt dat beetje extra padding waardoor je er geen last meer van hebt. Misschien heb je nog iets liggen dat je eens op je zadel kunt proberen? :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:10

Gister een rit van 2,5 uur gemaakt met de Ghost............erg fijn!!
Geen kontpijn.....en een blijpaard :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:11

Mooi zo +:)+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:12

Heeft iemand hier wel eens een tuend boomloos gehad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:15

Niet gehad, wel gezien: mooi spul :j

Voorloper van de Torsion dacht ik.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:18

Ja ze lijken mij wel mooi :j Er staat er nu een op ebay,maar ik ben benieuwd of het lekker rijdt en of het model niet erg verouderd is..

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:57

Rider01 schreef:
Ander vraagje, heeft iemand al een foto van de barrydale op een c pony?
Ben benieuwd hoe die ongeveer ligt

Ik kan je niet aan een foto helpen van een barrydale op een c pony. Zelf het ik een pony van 1.47 en ik vind bij haar de barrydale al wel vrij fors ogen.
Maar ik denk dat wanneer je de barrydale op een c pony legt dat de pony er onder verdwijnt...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:58

Goed te merken dat de tuend zadels haast niet meer te verkrijgen zijn,hij is nu al verkocht en stond er nog maar net op ebay ;( ?.Balen want ik had hem misschien wel willen hebben..

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:05

Er gaat niets boven Groningen en een goede BM.
Kom eens proberen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:13

Maaike_Indy schreef:
Ik kan je niet aan een foto helpen van een barrydale op een c pony. Zelf het ik een pony van 1.47 en ik vind bij haar de barrydale al wel vrij fors ogen.
Maar ik denk dat wanneer je de barrydale op een c pony legt dat de pony er onder verdwijnt...

Dat zou jammer zijn..
In ieder geval bedankt :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:30

kwa singelstoten herstellen, deed Shyla hier op bokt dit niet? (volgens mij is ze van naam veranderd, maar kweet niet of shyla de dnieuwe of oude naam was)