[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:20

Gisteren even in het Ghost zadel gezeten. Model Roma Piccolo. Na veel verhalen hier op bokt over rodeo paardjes en paardjes die ineens heel ruim gaan stappen was het een uitdaging om op mijn paardje te gaan zitten die alweer een aantal weken geen ruiter op zijn rug heeft gehad.

Nog even op zoek naar een singel die langer is. En de doos nog even goed nakijken of het blikje red bull erin zit :D Ligt niet aan het zadel maar aan de gezondheid van mijn paardje |( Heb er dan helaas maar 5 minuten in gezeten. Maar gaf mij wel de indruk dat ik met 1,68 en broekmaat 38 er goed inpast. En belangrijk op maron ligt het zo te zien ook goed.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:27

Super DC en Raya +:)+

Ja de nootbruine is echt errug mooi :j

Ik heb er 2 keer een aantal laten maken. Bij bestelling van minimaal 5 stuks van exact hetzelfde zadel leveren ze deze in principe tegen (ongeveer) dezelfde prijs als een standaard model, als het slechts om een andere kleur gaat en het zadel voor de rest helemaal "standaard" is :)

Maar tegenwoordig zijn ze eigenlijk super soepel in het leveren van speciale bestellingen.
Voor een meerprijs van 150 euro maken ze dan 1 zadel speciaal naar wens.

Dat is dan zeg maar een MyBarefoot voor alle andere modellen.

Dan kan je bestellen wat je wilt, bvb. een nootbruine London of Arizona. Een zwart-bruine Barrydale. Een Cheyenne met knop. Een maat 0 Arizona Rose zadel. Een Lexington met normaal VPS.

En ga zo maar door. Met of zonder klittenband-cantle en met pommel of fork maat naar keuze.

Is ook handig voor mensen die bijvoorbeeld al zeker weten dat ze een zadel met schaap-zitting willen en een maat XXL pommel. En die een voorkeur voor een speciale kleur(encombinatie) hebben.

Die betalen dan 150 euro meer voor hun zadel, maar houden dan wel weer zo ongeveer datzelfde bedrag in hun zak omdat ze dan geen losse schaap-zitting en pommel meer erbij hoeven te kopen :)

Staat erg netjes Jomaro +:)+

Zinzi_jewel

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:11

Ga vandaag weer eens op m'n nieuw ghost zitten .
Nu met een Kifra pad .
Ben benieuwd .
Helaas wel warm al vandaag , dus veel ongedierte in t bos .
Gaan we maar even binnen in de rijhal wat hobbelen . Als hij tenminste even vrij is .
Want mijn paarden baby loopt gezellig mee met moeders .
En de sport paarden van werk zullen zo'n baby niet waarderen ben ik bang

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:20

Dat ziet er mooi uit, Jomaro :j

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:37

Aha! Dankjewel pmarena & andere dames. :D Het gaat inderdaad bij mij om de London, maar dan ga ik nog even nadenken of ik een bruine of toch zwarte wil. :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:41

Is er toevallig iemand die een barefoot cedar bruin maat full te koop heeft?
Die van mijn moeder heeft het na 4 jaren plezier begeven.

Er zitten hier zoveel mensen met barefoot spullen misschien wil er heel toevallig net iemand dit hoofdstel verkopen :p

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:42

SarahIlse schreef:
Aha! Dankjewel pmarena & andere dames. :D Het gaat inderdaad bij mij om de London, maar dan ga ik nog even nadenken of ik een bruine of toch zwarte wil. :)

Gaat hem om die Fries in je profiel? Dan had ik voor bruin gekozen. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:46

Algemene instructies over het aanpassen van een Ghost - overleg altijd met je verkooppunt, wanneer er vragen zijn, of wanneer je twijfelt. Met dank aan BuitenZinnig en de andere internationale dealers, die foto's en tips hebben gestuurd. _/-\o_

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:18

Maartje1990 schreef:
Buitenzinnig schreef:
Geld mag ook mijn kant op rollen haha :P

Tsja, ik had niks te zeggen over deze Quilty!

Als het allemaal goed gaat komt er wel een hele mooie Barokko, in mooie kleuren. Ben heel benieuwd :D

Mn vriendin en ik willen tzt (wanneer we t geld ervoor hebben) allebei een ghost dus dan rollen we t wel jouw kant op :D

Altijd goed! Leuk!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:19

Kwetal schreef:
Tcm62 schreef:
is de barocco ook als testzadel te proberen?

Vast wel - maar mogelijk pas na HE - dat moet je even aan BZ vragen

Yup!
Na horse event inderdaad!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:27

Oh, ok...gaaf...is er al een wachtlijst? :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:31

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:38

Goed filmpje Don +:)+

Tcm: ik zie geen filmpje....? Waar gaat het over...?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:39

pmarena schreef:
Goed filmpje Don +:)+

Tcm: ik zie geen filmpje....? Waar gaat het over...?

https://www.youtube.com/watch?v=cIoPgng ... e=youtu.be

Zelf vind ik het filmpje een beetje een slechte representatie van het boomloze zadel geven.. de tweede laag is 'een inlage van een boomloos zadel', maar, is dat dan het dekje of het zadel zelf? Het zadel bestaat namelijk echt niet uit één laag leer met een kussen eronder..

Edit: bovendien is er niet bij gezegd wat het materiaal was van 'de inlage' en werd er ook gezegd dat er 'dezelfde druk gebruikt werd', terwijl er niet uitgelegd is hoe ze dat nou meten..
Het is er natuurlijk voor om de semi-boomloze zadels er zo goed mogelijk uit te laten komen, laat dat duidelijk zijn. Die verkopen ze namelijk.
Laatst bijgewerkt door Mariett op 30-08-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:43

Ja schrok er een beetje van...ben dus benieuwd wat de kenners er van vinden...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:45

Het laden van het filmpje duurt even, je krijgt heel even een zwart scherm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:59

Ach jeetje, had hem al gevonden inderdaad.

Tja als je paard een rug als een tafel heeft, dan kan je er een plank op leggen voor een perfecte drukverdeling :j

Net zoals de vergelijking met een laag ijs waar iemand doorheen gezakt is. Daar leg je eerst een plank op om je gewicht te verdelen, geen yoga-matje :P

Het probleem zit hem er alleen in dat een paard een rug heeft die uit heel verschillende rondingen bestaat, en een boomzadel bestaat ook uit verschillende rondingen. Elk paard en elke zadelboom zijn weer anders.

Je kan dan misschien beter een filmpje maken met een zachte perzik, en daar verschillende maten lepels op drukken...en kijken hoe de randjes van een iets te krappe lepel in die perzik duwen O:)

Trouwens over perziken en ander kwetsbaar fruit gesproken: hoe worden die beschermd tegen beurse plekken? Door zachte schuimrubbertjes er omheen te draaien...die ze moeten beschermen tegen de harde kistjes waar ze in zitten :P

Maargoed, het is natuurlijk van bovenaf gezien wel waar dat door een plank heen geen puntdruk komt...mits die druk precies midden op de plank plaatsvindt, en de plank perfect aansluit op de tafel er onder.

Om die puntdruk extra te voorkomen heeft Barefoot het VPS geïntroduceerd: stijf genoeg om puntdruk over een grotere oppervlakte te verdelen, en toch soepel genoeg om de verschillende rondingen van de paardenrug te kunnen volgen :j

Daarom: te soepel geeft een grotere kans op puntdruk. Te stijf ook. Het is de kunst om de mate van flexibiliteit te vinden die perfect werkt.

Of een perfect passende boom...maar dat lijkt mij een utopie. Zéker op een bewegend paard.

Overigens het begin van het filmpje beloofde al niet veel goeds met de bewoording "boomloos zadels"... zucht....

Een Barefoot valt trouwens sinds het VPS onder semi-boomloos, Barefoot wil ook niet meer boomloos genoemd worden :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:02

Ik vind het ook wel een beetje: wij van wc-eend raden wc-eend aan...

Zij verkoopt voornamelijk flexibele zadels...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:04

Nouja het staat een ieder vrij om in een filmpje uit te leggen waarom je product "het beste" is.

Alleen je kan zaken ook tè versimpeld weergeven :P

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:06

Jammer dan toch zo, maar ben wel weer wat gerustgesteld :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:14

Het is gewoon heel goed nadenken wat je precies wilt qua flexibele zadels.

Ik vind de meeste nog veels te stug.... grofweg kun je zeggen dat hoe stugger (vormvaster) een zadel is, hoe beter de drukverdeling IN THEORIE is, ofwel: op een (constant!) perfect op de boom & kussens aansluitende rug.

In de praktijk is het vaak zo dat hoe stugger een zadel is, hoe moeilijker de pasvorm.... en een niet optimaal passend zadel zal nooit een optimale drukverdeling geven.

Ik wilde jaren geleden altijd graag dat Barefoot dikkere (en verplaatsbare) kussens kreeg, en dat ze wat meer standaard uitziende zadels gingen maken.

Maar tegenwoordig ben ik al jaren blij dat ze daar niet voor gekozen hebben :j

De pasvorm had dan veel lastiger geworden waardoor ze voor veel minder paarden geschikt zouden zijn geweest.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:31

Tcm62 schreef:
Oh, ok...gaaf...is er al een wachtlijst? :D

Nog niet ;)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:43

Wha ik kwam net een leuke foto tegen! Er is een endurance ruiter die met een Kifra-pad rijd. Tijdens haar wedstrijd is er een leuke foto geschoten welke werd getoont bij het RTL weer:

Afbeelding

:D :D :D Ben er best wel een beetje trots op :o

Ohh en wellicht kan ik alvast wat mensen blij maken: Ik heb een begin gemaakt aan de vierkante pads, met de bedoeling dat deze ook passend zijn onder de Barrrydale maat 2. Voor nu nog in lichtblauw, royal blue en rood.... maar als er genoeg vraag naar is ook in andere kleuren... Enig minpuntje... het kan nog wel even duren voordat ze in de verkoop gaan :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:52

Yeahhh. Ben blij wil graag een extra pad voor m'n Barrydale maat 2! Kan niet wachten!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:25

Mayflower_ schreef:
SarahIlse schreef:

Gaat hem om die Fries in je profiel? Dan had ik voor bruin gekozen. :P

Gaat inderdaad om de Fries in mijn profiel, ja! :D Mmm .. Ik ben erg aan het twijfelen. Zwart staat haar erg mooi, maar bruin is ook wel heel mooi .. Ik koop gewoon beide, hihi. :Y)