[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:56

Hij kiept idd iets minder met de m. Ik ga even zoeken

edit dit was een reactie op sonja maar die is weg? Ze vroeg om een blote rug foto
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 20-03-14 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:58

Appelmoes_11, daar ben ik het niet mee eens, maar uiteraard mag jij wel die mening hebben. :) Een zadel met zelfde zitvlakmaten kunnen afwisselend wel/niet op paarden passen qua lengte. Bij mijn vorige paard heb ik een keer een zadelpasser laten komen die een heleboel verschillende 18 inch zadels had, en daar zat zo 10 cm verschil in de lengte in. Zat er ook een bij die op mijn vorige (wat langere) paard te lang was. Het boomzadel wat ik zijn laatste jaren voor hem had was een kort model wat qua lengte net op deze paste, maar helaas had hij er de bouw totaal niet voor. Ook op maat zijn er wel boomzadels die wel zouden passen, maar dat zijn geen leuke bedragen voor een zadel waar je jonkie misschien na 2 maand weer uitgroeit. :)

Ik heb het zadel vanavond opgemeten omdat ik zelf toch ook begon te twijfelen, en het is qua zitvlak even lang als het 18 inch boomzadel waar ik met de andere IJslander op rij. Mijn conclusie is dus eerder dat ik verkeerd óp mijn zadel zit, dan dat het zadel pertinent te klein is. Ik heb e.e.a. aangepast en zat (niet op paard, maar wel met voeten in de beugels van de grond) een stuk beter in het midden van het zadel zonder kniewrongen & de beugels een gaatje langer. Ga het wanneer ik weer ga rijden op paard uitproberen. :) (pmarena, nogmaals bedankt voor de tips :D)

Buitenzinnig, mooi zadel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:58

Bedankt weer voor de leuke reacties, fijn dat hij in de smaak valt!

Phillipa schreef:
Geen boomloos vraagje, maar wat voor kaptoom/hoofdstel(?) heb je? :D

Zadel vind ik ook erg gaaf. De schoudervrijheid lijkt me echt +:)+ +:)+ +:)+ voor je paard, super! Toch die lipica maar even in de gaten houden... De naam is al voorbestemd :+

De schoudervrijheid is inderdaad super! Haha, ja, een lipica op je lipi zou super zijn he. Ik hou jullie op de hoogte wanneer de modellen beschikbaar zijn!

Ik heb een micklem multi bridle. Erg fijn hoofdstel :)
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 20-03-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:59

Maak volgens mij niet zo gek veel met kiepen dan en zou dan eerder voor de L gaan. Liever te wijd dan dat het knelt. ;)

Maar vind het wel apart dat het zadel zo voorover kiept (rare fjord). :?

Sonja_vR

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:59

met M lijkt hij iets minder te kiepen , maar hij blijft achter een beetje omhoog staan :?
(je kunt op de zijkanten van de foto klikken om door te bladeren of terug uit te bladeren in de foto's)

ik vermoed dat je er prima mee kunt rijden, iets op staan aan de achterkant is niet zoals bij ene boomzadel dat het dan gaat klapperen ofzo , maar had je er nog een blote rug foto tussen staan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:02

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:12

Kan foto's van karev alleen vergroten of verkleinen. ;)

Is je fjord soms drachtig. :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:17

Eh nee ze is niet drachtig. En ze is idd wel te spekkig maar ze is al behoorlijk afgevallen. Maar ook mede door haar bouw lijkt ze snel zwaar. Ze is echt maatje tank. Echt ouderwets type

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:28

De enige verklaring die ik kan bedenken is echt dat de singelgroeve zover naar voren ligt, en dat het zadel zo voorover getrokken wordt met aansingelen :)

Ik zou zelf zoeken naar een extreem voorgevormde singel die de gespen dus wat verder naar achteren plaatst, dan compenseer je die erg ver naar voren liggende singel een beetje en zal het zadel minder voorover getrokken worden.

Normaal gesproken als je zelf gaat zitten dan gaat de achterkant van het zadel wel weer liggen, moet verder geen probleem geven ofzo met een Barefoot, het ziet er alleen heel lüllig uit en de naar voren trekkende krachten door de ver naar voren gelegen singelgroeve zijn toch minder comfortabel, dus zo'n singel zou sowieso geen kwaad kunnen. Ook niet voor een eventueel ander zadel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:30

Lous: dat klinkt eigenlijk alsof je teveel op de cantle zit...? Is het zadel niet te klein voor je...?
Ik heb nog even teruggezocht maar kan geen foto's vinden, heb je wel eens iets geplaatst? :)

Een Barefoot is normaal gesproken juist ideaal om je bekken goed in te kunnen kantelen, door de vlakke zit :j

Dat is voor mij zelf ook iets dat heel belangrijk is, ik heb van mezelf al een holle rug en moet echt geen zadel hebben dat in een kuipje loopt zeg maar :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:31

Dus de rossner comfort singel dan he. Singelgroeve ligt iss wel ver naar voren,klopt.

fjorden ook altijd...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:32

Bestaan er ook western banaansingels ? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:32

Fjorden... lekker voor op de BBQ :P

In "de western" blijven ze jammer genoeg een beetje achter daarmee Gaelle.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:36

Haha..nou dat heb ik nog nooit geprobeerd maar soms word je wel zo wanhopig dat het geen slecht idee is haha...genoeg vlees iig

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:37

GaelleS: volgens mij niet, maar met een singelconverter valt dat dan weer op te lossen :)*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:40

Karev, ik zou idd het singel advies van Pmarena proberen , ik heb het idee dat de singelgroeve idd aardig ver naar voor zit
en klopt het dat ze een heel klein tikje overbouwd is?
(heb wel het idee dat ze net iets schuin op de foto staat)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:41

Ja ze is overbouwd hoor,klopt. Niet veel maar wel iets..helpt ook al niet mee...

Zo blijf je aan de gang he haha..singeltje hier,pommeltje daar..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:44

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:52

fjebbels zijn leuk...als ik nog eens ijslander af raak, dan wil ik weer een fjord (niet dat ik er ooit 1 gehad heb, heb jaren lang fjorden ingereden voor een ander)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:58

Bedankt, aan converter had ik nog niet gedacht idd :) En zoo prijzig zeg :P tweedehands ga ik dat al zeker niet vinden denkik :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:03

GaelleS denk dat ze 2de hands zeldzaam zijn. ;)

Zou het niet weten of ik ooit nog voor een fjord dat zie ik wel weer in de toekomst aangezien ik hoop dat huidig monster nog een hele tijd meegaat. :+

Luxer modelletje fjord heeft dan toch zo zijn voordelen, maar ja hij is eigenlijk ook een halve duitser. Mocht het ooit toch ooit weer een fjord worden dan ga ik zeer waarschijnlijk over de grens richting Duitsland kijken. ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6LJ7ALSD.jpg

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:05

hier in nl ook flink wat sportmodelletjes te vinden hoor :)
ik vond op een gegeven moment de gehele fok een beetje te sportief worden := ze moeten wel een beetje body blijven hebben hoor :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:10

Dat kunnen ze wel in Duitsland hoor en dan niet zo zeer van die ielig beestje, maar dat is die van mij dan ook weer niet.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:14

Mews schreef:
Ik heb vandaag weer gereden op mijn puppy-paard met de Heather Moffett, dus nu ook eens een behoorlijke rijfoto ervan:

[ Afbeelding ]
(meer hier: [RIJ-ITP] Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak)

Als ik naar deze foto kijk zie ik dat je zadel en jouw gewicht achter de 18e rib uitkomen. Dit is heel schadeilijk voor de paardenrug. Daar kan de rug namelijk geen gewicht dragen omdat de rug daar niet ondersteund worden door het borstbeen (via de ribben). Het lijkt alsof je nog verder naar voren kunt, maar dan mag het zadel niet tegen de schouder aanliggen. Hoe komt je uit als je zonder zadel rijdt?

edit: ik zie in je andere topic dat je er al serieus mee bezig bent. Goedzo!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:59

Ik heb volgens mij nog een c vormige Rossner met westernsingelstoten liggen :)*