Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maudy_89 schreef:ik ben niet tegen bitloos, maar ik word wel sjaggie van 1 persoon telkens.
al is het bit zo slecht, hadden we allang flinke stakingen gehad van onze paarden.
Lusitana schreef:Het gaat natuurlijk niet om omhangen van iets, je ontkomt er niet aan om het ook te gebruiken en dus hebben we het over DE WERKING er van. Veel bitloze hoofdstellen werken sterker in dan bitten, dus daar moet je feitelijk nog voorzichtiger mee omgaan. Het is niet zo dat geen bit gebruiken vanzelf vriendelijk is als je gaat rijden.
Omgekeerd is het ook zo dat een bit niet vanzelf onvriendelijk is als je het gaat gebruiken.
alles ligt aan hoe de dingen gbruikt worden, maar dat heb ik geloof ik tig pagina's terug ook al gezegd.
KingMarco schreef:Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.
Lauss schreef:[
Het verschil is dat je een bit in laat werken op zenuwen in de mond en een bitloos hoofdstel werkt in op een bot.
Probeer het maar eens bij jezelf!
Lauss schreef:Ik kan je afbeelding niet vinden
Lauss schreef:Maar iedereen die een probleem heeft met het paard > waarom rijd die dan met bit?
Moet je daarmee leren omgaan ten koste van je paard?
Lauss schreef:Ik ben over gegaan naar bitloos omdat IK mijn paard niet fijn aan het lopen krijg met bit (anderen wel).
Ze zouden eigenlijk eens zo'n autopsie moeten gebruiken bij de paarden van anky en mensen van dat niveau.
Lauss schreef:& toch gaat het bitloos 10x beter!
Ik heb een pony met een smal smoeltje, dat maakt t al wat lastiger.
Ik zeg niet dat geen enkel paard het bit accepteerd, ik zeg dat er heel veel verzet geboden word tijdens het rijden!
En zoveel paarden die er in harmonie de dressurring doorgaanDan kom ik denk ik in omgeving den haag wat concoursen bezoeken, want die zie ik niet veel! Hier op bokt bij haw ook niet trouwens.
Lauss schreef:Mijn paard rijd niet alleen fijner, hij zit ook fijner in zijn vel en is enthousiast om te gaan rijden
In het bos was het helemaal een wereld van verschil, oortjes er de héle weg op en vol enthousiasme doorlopen.
Ik ga even de afbeelding bekijken!
Vlinder32 schreef:Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.