Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:44

Persoonlijk denk ik dat het bij Jo ligt aan het feit dat ze niets vast kan pakken en niets heeft om op door te drammen. Probeer ik haar met bit halt te zetten; dan zet ze haar kop erop en DRAM en TREK en NIET STOPPEN (tot ze tegen de muur loopt) Maaarrrr moet ik erbij zeggen, als we aan het uitstappen zijn met lange teugel, lekker ontspannen dus, dan stopt ze wel meteen. Het zal met bitloos een combi zijn. Het is toch een beetje lol met je knol, lekker ontspannen uitproberen, en heel rustig aan want ik wist niet hoe ze erop zou reageren. Tel die ontspannenheid op bij het niets hebben op door te trekken et voila: ze staat binnen 2 passen stil.

Het is gewoon erg apart en heeft nog absoluut nader onderzoek nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:47

maudy_89 schreef:
ik ben niet tegen bitloos, maar ik word wel sjaggie van 1 persoon telkens.
al is het bit zo slecht, hadden we allang flinke stakingen gehad van onze paarden.

Moet jij eens kijken hoeveel paarden er problemen hebben Knipoog

Lusitana schreef:
Het gaat natuurlijk niet om omhangen van iets, je ontkomt er niet aan om het ook te gebruiken en dus hebben we het over DE WERKING er van. Veel bitloze hoofdstellen werken sterker in dan bitten, dus daar moet je feitelijk nog voorzichtiger mee omgaan. Het is niet zo dat geen bit gebruiken vanzelf vriendelijk is als je gaat rijden.
Omgekeerd is het ook zo dat een bit niet vanzelf onvriendelijk is als je het gaat gebruiken.
alles ligt aan hoe de dingen gbruikt worden, maar dat heb ik geloof ik tig pagina's terug ook al gezegd.

Het verschil is dat je een bit in laat werken op zenuwen in de mond en een bitloos hoofdstel werkt in op een bot.
Probeer het maar eens bij jezelf!

KingMarco schreef:
Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Een rit van 3 uur is gemaakt, als jij benieuwd bent naar een rit van 6 uur > daar kan ik voor zorgen als je dat wil Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:48

@Lauss; jij rijdt ook met het RShoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:50

crb'tje tot nu toe Knipoog
Ik ben nog opzoek naar een optoming maar heb geen ervaring met bitloos op crb na, dus dat schiet niet op ROFL

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:51

CrossRopeBridle? zoals die van cook met de riemen onder de kaak door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:52

Cross rope bridle ja! Touwhalster, maar dan met kruislingse werking Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:53

aha... thanx! ik hou het voorlopig bij het RShoofdstel. Maar als ik echt hiermee doorga ga ik wel de 'officiele' neusriem aanschaffen. die laat beter los.

en nu weer back ontopic Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:54

Het heeft geen zin om iets bij mezelf te proberen, ik ben geen paard.
Het bit werkt in op de lagen (bot) en de tong (spier) dat er zenuwen zitten wil niet zeggen dat ze meteen overgevoelig zijn voor pijn!!!
Als we het toch over uitproberen en vergelijken hebben:
In je handen zitten de meeste zenuwen verzameld. Druk daar eens met een pen plat op. Dat voel je goed, maar doet het zeer?
Lippen exact hetzelfde. Zeer gevoelig, extreem gevoelig, maar doet druk erop per definitie pijn?

Bot is ook gevoelig. Eigenlijk doet iets op je scheen drukken meer pijn, of niet?
Er zijn ook bitloze optomingne die werken op druk op meerdere plekken. De mate van klemmen van bv een mechanische hackamore kan voor behoorlijk ongemak zorgen in verkeerde handen.

De paarden die problemen hebben en dat laten zien, hebben die omdat de ruiter niet met een bit om weet te gaan. Ging die net zo onnozel om met bitloos, krijgt hij ook protesten van zijn/haar paard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-03-08 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:56

Maar iedereen die een probleem heeft met het paard > waarom rijd die dan met bit?
Moet je daarmee leren omgaan ten koste van je paard?

Ik ben over gegaan naar bitloos omdat IK mijn paard niet fijn aan het lopen krijg met bit (anderen wel).
Ze zouden eigenlijk eens zo'n autopsie moeten gebruiken bij de paarden van anky en mensen van dat niveau.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:57

Iedereen die een probleem heeft met een paard moet het rijkunstig oplossen. Dit kan met en zonder bit. Dat is een keuze, maar het is niet zo dat het een beter is dan het ander.

Overigens is het 't beste als mensen eerst een onafhankelijke zit leren krijgen voordat ze teugels in hun handen krijgen. Dan voorkom je al een hoop leed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:00

& op hun zit leren rijden en leren hun handjes stil te houden Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:07

De handen stilhouden is een direct gevolg van ene onafhankelijke zit hebebn en ook het vermogen om die zit dan te gebruiken voor iest anders dan je in evenwicht te houden.
Het doel van het creëren van ene onafhankelijke zit is dat een ruiter niet afhankelijk is van handen en benen om zich in evenwicht te houden, en dus normaal hulpen kan geven.

Als jij je paard niet fijn aan het lopen krijgt met bit, dan is dat een probleem van jou niet van het bit, tenzij het paard een afwijking in de mond heeft waardoor een bit per definitie niet prettig is. Ik neem aan dat als ze autopsie hebben gedaan op "dressuurpaarden", dat het met name om paarden van hoger niveau zijn, en daar zijn helaas ook zat ruiters die een bit behoorlijk misbruiken en de paarden lopen dan ook niet zo "fijn" hoor, als lijkt het heel wat.
Met name tijdens de trainingen zijn er nog behoorlijke misstanden (in alle takken van paardensport).
Dan heb je het over hulpteugels aan stangbitten/teugels bv waardoor er geweldige krachten op de mond komen te staan. Dat is niet te vergelijken met normaal gebruik van een bit en ja, daar krijgt een paard behoorlijke beurse plekken van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:08

Lauss schreef:
[
Het verschil is dat je een bit in laat werken op zenuwen in de mond en een bitloos hoofdstel werkt in op een bot.
Probeer het maar eens bij jezelf!

Onzin... zie mijn foto een pagina of 10 terug...
Juist op de neus en bij het aangezicht van het paard lopen er grotere zenuwbanen dan in de mond.
Dat het tandvlees bij mensen zo gevoelig is zegt niets over paarden Knipoog Mensen hebben veel meer zenuwen in de mond en kiezen dan elk ander dier.
Ik zeg niet dat de paardenmond ongevoelig is, dat niet maar het aangezicht is volgens vele zelfs veel gevoeliger... logisch als je kijkt naar de oppervlakte zenuwen daar (ja zenuwen lopen ook over het bot! Pling )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:11

maar goed, ben je het dan met me eens dat het bit 9 vd 10 keer in slechte handen is?
Ik kan niémand aanwijzen waarvan ik zou zeggen dat het paard het bit als prettig ervaard. en ik heb wat mensen zien rijden..

Ik kan je afbeelding niet vinden Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:13

Ja ok... maar dan is het bitloze hoofdstel ook in verkeerde handen! Als je niet met bit kan rijden, kan je dat ook niet met bitloos... les nemen is imo dan de enige optie Lachen
Als geen enkel paard het bit accepteerd hoe kunnen er da zo veel paarden in harmonie de dressuurring door gaan? Afgetekend tegen de trekkers en raggers?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:15

Topic zo ongeveer helemaal meegelezen, maar wat ik niet helemaal snap is dat mensen als ze bitloos of hoofdstelloos rijden schijnbaar opeens op hun zit moet rijden Clown .
Rijd nu sinds kort bitloos en toen Roos hoogdrachtig was ook wat zonder zadel en hoofdstel rondgehobbeld, maar je kan nog net zo hard aan de teugels trekken als je dat wil en met een touwtje om de hals kan je ook prima hoofd opzij trekken als paard naar links en ik naar rechts.
Niet dat ik constant aan de teugels trek oid, maar ik rijd ook niet puur op m'n zit. Probeer ik wel zoveel mogelijk maar lukt niet altijd.

Verder had ik altijd het idee dat naturals vriendelijk met hun paard waren en juist meer vanuit het paard dachten, maar als ik het topic zo lees is dat juist niet zo, want zelfs na verschillende verhalen over paarden die op bit beter reageren dan op een bitloos hoofdstel, doet een bit nog steeds pijn en is bitloos beter, of heb ik dat verkeerd begrepen Blond .

Vind bitloos verder helemaal geweldig hoor, Roos kan opeens dr hoofd langer dan 3 passen achter elkaar stilhouden en dat rijdt toch een stuk fijner Haha! maar vind het nogal overdreven om te zeggen dat bit zielig is en bit niet en dat druk op het bit pijnsignalen geeft en druk op de neus gewoon druk op de neus is Blond . Gewoon kijken waar paard het fijnst op reageert en bij rare problemen eerst je paard goed na laten kijken en niet denken het op te lossen door bitloos te rijden (bij Roos kan niemand wat vinden wat er mis is, da's dan weer beetje apart verhaal en dan is bitloos toch wel een fijne oplossing Haha! ) .

En bitloos buitenrijden doe ik ook maar niet aan, ondanks dat Roos er zo goed op reageert. Moeten namelijk eerst een veel te drukke weg over om in het park te komen, daarna doet Roos het park het liefst helemaal in galop (en dan krijg ik dr jammer genoeg niet op m'n zit terug, maja ik kan dan ook niet zo goed rijden Haha! ).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:16

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:17

Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.
Op zich heel gek, dat een of ander type eens heeft uitgevonden om een bit in een paard zijn mond te hangen om te besturen/communiceren. Er mag best eens goed naar gekeken worden, als ze vandaag besloten om een neusring erin te doen en daar mee te sturen, zou toch ook niet iedereen daar in mee gaan? Gewoonte maakt dat je iets normaal kunt vinden wat eigenlijk helemaal niet zo normaal is. mmmmm .... nadenkertje ....
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 17-03-08 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:17

& toch gaat het bitloos 10x beter!
Ik heb een pony met een smal smoeltje, dat maakt t al wat lastiger.
Ik zeg niet dat geen enkel paard het bit accepteerd, ik zeg dat er heel veel verzet geboden word tijdens het rijden!
En zoveel paarden die er in harmonie de dressurring doorgaan Haha! Dan kom ik denk ik in omgeving den haag wat concoursen bezoeken, want die zie ik niet veel! Hier op bokt bij haw ook niet trouwens.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:19

Lauss schreef:
Maar iedereen die een probleem heeft met het paard > waarom rijd die dan met bit?
Moet je daarmee leren omgaan ten koste van je paard?

Nee, je moet er mee communiceren, jij geeft lichte hulpen en het paard geeft via het bit info aan de ruiter of het goed rechtgericht is en een juiste aanleuning aan twee teugels (simpel uitgelegd Knipoog ). Het is geen werktuig om 'koste wat kost' gehoorzaamheid af te dwingen.

Lauss schreef:
Ik ben over gegaan naar bitloos omdat IK mijn paard niet fijn aan het lopen krijg met bit (anderen wel).
Ze zouden eigenlijk eens zo'n autopsie moeten gebruiken bij de paarden van anky en mensen van dat niveau.

Mensen van dat niveau zijn in staat te communiceren en juist om te gaan met een bit hoor Knipoog . Dan zijn er nog wel anderen...
Als je je paard niet met bit kan rijden en anderen wel, dan denk ik dat je zitles moet nemen i.p.v. bitloos te gaan rijden. Eerst trok je aan zijn mond en nu aan zijn hoofd... In de mond zitten veel zenuwen, maar in de huid die over bot loopt ook hoor! Met een bitloze optoming kan je een paard net zo goed kapot rijden.

Ik vind het wat een vaag 'geitewollen sokken artikel' trouwens... test dan een standaart basis uitrusting (b.v. standaart dubbel gebroken watertrens versus bitloze optomingen. Dan kan je vergelijken. Gaan ze een optoming met stang en trens testen zonder trens... Tsjah... Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:20

Mijn paard rijd niet alleen fijner, hij zit ook fijner in zijn vel en is enthousiast om te gaan rijden Lachen
In het bos was het helemaal een wereld van verschil, oortjes er de héle weg op en vol enthousiasme doorlopen.
Ik ga even de afbeelding bekijken!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:20

Lauss schreef:
& toch gaat het bitloos 10x beter!
Ik heb een pony met een smal smoeltje, dat maakt t al wat lastiger.
Ik zeg niet dat geen enkel paard het bit accepteerd, ik zeg dat er heel veel verzet geboden word tijdens het rijden!
En zoveel paarden die er in harmonie de dressurring doorgaan Haha! Dan kom ik denk ik in omgeving den haag wat concoursen bezoeken, want die zie ik niet veel! Hier op bokt bij haw ook niet trouwens.

Ja ook hier komen vreselijke combi's de ring in Nagelbijten / Gniffelen
Maar deze zou ik ook nooit met een bitloos hoofdstel willen zien rijden... al dat gerag en getrek is funest voor de neus... net als de mond Knipoog
Bitloos maakt dat niet meteen goed. Het bit maakt het ook zeker niet erger! Het ligt niet aan het bit Knipoog Maar aan de ruiter die erop zit Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:22

Lauss schreef:
Mijn paard rijd niet alleen fijner, hij zit ook fijner in zijn vel en is enthousiast om te gaan rijden Lachen
In het bos was het helemaal een wereld van verschil, oortjes er de héle weg op en vol enthousiasme doorlopen.
Ik ga even de afbeelding bekijken!

Ja voor jullie is bitloos de juiste keuze Lachen Kan... heerlijk als jullie zo lekker ontspannen kunnen rijden.
Maar dat betekend niet dat een bit slecht is en bitloos pertinent niet Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:23

Vlinder32 schreef:
Dat paarden bitloos ineens veel beter reageren, komt natuurlijk mede, omdat de neus gewoon gevoelig is. Daar lopen ook veel zenuwen. de lagen zijn gewend aan het bit (ongevoeliger geworden), maar neus niet aan bitloos hoofdstel. Een paardenneus is best gevoelig, en ook een paardenneus kun je verpesten/ongevoelig maken met te veel druk dmv een bitloos hoofdstel.

Mwa dat gaat ook niet altijd op, Roos vindt het juist niet erg om druk op dr neus te hebben, met bit had ik altijd waslijnteugels en trok ze zodra ik probeerde gewoon licht contact op de teugels te hebben gelijk de teugels uit m'n handen Clown en bitloos heb ik wel contact op twee teugels, lijkt me dat als ze gevoeliger op de neus is ze juist minder druk op de neus zou hebben dan op het bit Lachen .

Denk dat het gewoon per paard verschilt, andere verzorgpaard heb ik ook een keer bitloos gereden, die liep eigenlijk gewoon hetzelfde als met bit.

Gewoon kijken waar het paard het prettigst vindt en er dan rekening mee houden dat wat voor het ene paard het fijnst is niet voor alle paarden van de hele wereld de beste optie is en er respect voor hebben dat andere mensen wellicht een andere keuze maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:24

Ik zie idd een hoop zenuwen maar ik zie niet waar er bot zit & wat de druk op de neus doet, dat is wel jammer.

Yvonnelind: Ik ben niet zo onder de indruk van de trainingswijze van gp ruiters (verhalen gehoord van stalmedewerkers), dan blijkt het kunnen communiceren niet echt.