Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:35

ruitershopon schreef:
ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......

dat vroeg ik me dus ook af..... Bloos

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:42

Een groot deel zal dat gewoontegetrouw zijn, waarom staan alle paarden daar op ijzers?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:42

bandages zijn wel mooi maar ik rij zelf ook liever met peesbesch.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:45

..1 van onze merrie die schopt zich zo erg van achter, dat het wel moet, en dan alsvolgt: Eerst peesbeschermers om, en daarover heen bandage, omdat anders alle peesbeschermers aan de wandel gaan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:47

IK rij ook met bandages heb er nog nooit problemen mee gehad. Daarbij rijd ik max een half uurtje, ieder zn eigen keus. Er zijn wel meerdere dingen die slecht zijn voor een paard en wat toch gedaan word.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:58

Voor de mooi (foto bijv.) wil ik het nog wel eens om doen. ik ga verder geen dingen gebruiken die niet nodig zijn. Ik heb wel veel gelezen dat het erg slecht is voor de benen

Maar ja, dat is ieder voor zich.

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:58

Zelf ben ik niet zo van de "extraatjes" in en om je paard
Maar zo voor af en toe of op de foto kan het volgens mij geen kwaad. Je moet ze er niet uren mee laten staan, lopen of werken.

Chocolade is ook erg slecht voor de mens..... daar blijft toch ook niemand van af

Vanmorgen trouwens nog foto's gemaakt MET bandages, even het park in en erna weer eraf, lijkt me geen ellende te geven

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:59

Ik gebruik alleen strijklappen omdat ze achter strijkt.
Bandages.. nee... Niet voor ons!

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:33

als je ze er geen uren mee laat staan enzo kan het echt geen kwaad, ik bedoel hoeveelverkopen ze die in de winkel, als het echt slecht zou zijn deden ze dat echt niet hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:50

oOoKellyoOo schreef:
IK rij ook met bandages heb er nog nooit problemen mee gehad. Daarbij rijd ik max een half uurtje, ieder zn eigen keus. Er zijn wel meerdere dingen die slecht zijn voor een paard en wat toch gedaan word.

aha, en omdat er mensen zijn die dingen doen die niet zo goed zijn voor het paard is het geoorloofd om dat zelf ook te doen? als je toch weet voor jezelf dat het beter-van-niet is, waarom zou je het dan nog doen? (even een goede reden (medisch) buiten beschouwing gelaten).

ik heb zelf voor twee van mijn knolletjes 3 in 1 beschermers, en voor ééntje peesjes. ik gebruik ze eigenlijk nooit, geen van allen. alleen als ik écht ga springen (dus niet voor een simpel huppeltje tussendoor) gebruik ik ze, omdat ik anders bang ben dat ze zich aanstampen als ze bijv. verkeerd landen of als de balk 'achter ze aan valt' zeg maar. overigens is mijn derde paardje een 2 jarige, zijn peesjes liggen mooi te zijn ergens in huis, tot hij ze aanmag. springen doet hij uiteraard nog niet.

het nut van bandages zie ik dus ook totaal niet, de onderzoeken die ernaar geweest zijn zeggen mij genoeg, bovendien, vóór die tijd bandageerde ik ook al niet, simpelweg omdat redenen als 'bescherming tegen aantikken' en 'steun' mijns inziens gewoon niet opgaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:11

oOoKellyoOo schreef:

'Ieder zn eigen keus' en 'er zijn wel meerdere dingen die slecht zijn voor een paard en toch gedaan word(en Knipoog )'.

Nou, lekkere insteek heb je dan... Gestoord
Ik vind dat je juist je uiterste best moet doen om het beste voor EN met je paard te doen. En wat de rest van de wereld doet en vindt, zal mij een zorg zijn. Ja
Nooit geen bandages dus bij mij.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:31

ja en nee
gebruik geen bandages of peesbeschermers als het niet hoeft: ja helemaal mee eens!
bandages verbieden: nee niet als iemand ze om wil doen is het eigen keuze

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:36

Ik heb het artikel niet gelezen en ik heb er ook niet veel inzicht in, maar ik heb eigenlijk nog nooit met bandages gereden.
Mijn nieuwe pony rijden ze daar wel met bandages omdat hij anders met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt, maar dat zijn volgens mij speciale werkbandages.
Ik vind het eigen keuze, dus om het nou te verbieden vind ik wel erg ver gaan.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:43

Over de bandages ben ik het met helemaal je eens Knipoog
Maar wat peesbeschermers betreft niet,ik vind ze erg nuttig !
Bij paarden die dit niet nodig hebben of niet kunnen verdragen of..begrijp ik dit wel.
Maar zoals mijn paard,zij heeft echt peesbeschermers nódig !
Aangezien ze zonder peesbeschermers snel een peesontsteking oploopt of snel kreupel wordt.
Als je peesbeschermers zo gebruikt,vind ik ze nuttig en niet 'verkeerd' Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:46

ZarcoTje schreef:
Over de bandages ben ik het met helemaal je eens Knipoog
Maar wat peesbeschermers betreft niet,ik vind ze erg nuttig !
Bij paarden die dit niet nodig hebben of niet kunnen verdragen of..begrijp ik dit wel.
Maar zoals mijn paard,zij heeft echt peesbeschermers nódig !
Aangezien ze zonder peesbeschermers snel een peesontsteking oploopt of snel kreupel wordt.
Als je peesbeschermers zo gebruikt,vind ik ze nuttig en niet 'verkeerd' Knipoog

dat klopt.
maar wat meer bedoelt word is denk ik voor de meeste paarden die zonder doel met peesbeschermers lopen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:03

Claudia__ schreef:
Ik heb het artikel niet gelezen en ik heb er ook niet veel inzicht in, maar ik heb eigenlijk nog nooit met bandages gereden.
Mijn nieuwe pony rijden ze daar wel met bandages omdat hij anders met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt, maar dat zijn volgens mij speciale werkbandages.

en als hij een keer flink doortikt is zo'n bandage echt niet voldoende. daarvoor is nou de peesbeschermer uitgevonden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:15

Ik ben het er zeker mee eens, bandages zijn behoorlijk warm, te warm voor de benen. Zelfs onder peesbeschermers kan de temperatuur behoorlijk oplopen op warme dagen. Ik gebruik peesjes, omdat mn paard nogal snel aantikt, doe ik er geen aan, dan heeft hij altijd wel een wondje ofzo.
Wel moet ik zeggen in sommige gevallen kan bandage wel makkelijk zijn. Ik heb ze onlangs gebruikt (slechts 1) aangezien mn paard gehecht was aan zn been. Peesje kwam net over de wond. dus die ging niet. Dan maar een bandages erover om te voorkomen dat er teveel vuil op de wond zou komen. Eerder zat er verband om, maar dat mocht er toen af, alleen zaten er nog wat haakjes in, dus daarmee een paar keer met bandage gereden. Ik schrok wel de laatste keer toen ik hem eraf haalde, zn been was behoorlijk vochtig/nat van het zweten. heel warm dus die bandages. verder liggen ze in de kast bij mij.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:37

Ik moet er niet aan denken om m'n paarden zonder beenbescherming buiten te gooien omdat ze vaak zo gek doen en toch rondom op de ijzers staan...

Een van mijn paarden kan slecht tegen peesbeschermers, voor hem gebruik ik nu die 3 in 1 beschermers.
Ik heb ook het artikel gelezen in Bit en ik kan heel goed begrijpen dat de temperatuur oploopt onder beenbescherming maar voor mij weegt dit niet op tegen de blessures die ze anders op kunnen lopen..
Ik houd er wel rekening mee dat ik ze er niet langer als een paar uurtjes mee buiten laat staan en dat ik ze na het rijden bv. meteen afdoe en event. de benen licht koel met koud water.

tsja, voor iedereen geldt dus, wat vindt je belangrijker en wat zijn jullie prioriteiten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:37

ninz schreef:
ruitershopon schreef:
ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......

dat vroeg ik me dus ook af..... Bloos

Ach, ja, het topic doorlezen heeft natuurlijk geen zin he...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:38

@ avensis, wellicht een andere discussie, maar mijn prioriteit ligt mij mijn dieren, en dat betekent dat ze de hele dag buiten staan, en gezien de luxe die de mijne hebben, zelfs 24/7. dat verlaagt het risico op blessures al aanzienlijk, hoewel mijn paarden ook dagelijks een 'gek kwartier' hebben en zichzelf nooit verwonden hierbij.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:55

vind het erg onzin dat ze meteen verbode moeten worden omdat een paar mensen ze nutteloos en schadelijk vinden. Ik vind stang en trens nutteloos en schadelijk, word toch ook niet verboden?

Anyway, ik gebruik het allemaal peeskappen of bandages, en ik doe hem vaak springschoenen om in een zware bak, want anders trapt hij de bal van zn hoef kapot.
Pezen worden wel warm onder bandages, maar echt niet warmer dan onder peeskappen hoor!
Peeskappen worden veel warmer om dat die helemaal afgesloten zijn, bandages niet, het is een lappie stof, En een lappie stof brengt echt niet zoveel schade aan als die wildwest verhalen hier. Oke als je dier zig aantikt is het NIET GENOEG maar dat betekend niet gelijk dat ze zwaar not done zijn omdat jezelf niet zo intilligent kan nadewnken dat een lappi stof niet beschermt tegen aantikkken Clown

Kortom, ik ga niet stoppen met bandageren omdat mensen vinden dat het verboden moet worde Clown daarnitegen moeten zwepen ook verboden worde en sporen ook Clown even kijke hoeveel modder reacties we sdaarop gaan krijge Tong uitsteken

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:17

merrieveulen schreef:
Claudia__ schreef:

en als hij een keer flink doortikt is zo'n bandage echt niet voldoende. daarvoor is nou de peesbeschermer uitgevonden.

dus jij zegt dat ik dan beter een peesbeschermer kan kopen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:31

charlotvanre schreef:
ja het is miss gewaagd. Maar oke ik kan het wel begrijpen dat paarden hun benen miss anders gaan zetten als ze volledig in de krul getrokken worden. Dat wil ik gerust toegeven.
Maar dan nog ik blijf erbij een paard die geen problemen heeft, heeft het in principe niet nodig. Want wat ik dan niet begrijp, waarom ondersteunen jullie dan niet het kniegewricht ook? Kan toch ook wat mee gebeuren?

Niet het hele topic gelezen maar:

Het is wel degelijk zo dat het paard zijn gewicht anders moet gaan verdelen zodra jij erop gaat zitten. Probeer maar een bij een nog niet ingereden paard. Die zijn helemaal uit balans. Logisch ook want een paard draagt van nature meer gewicht op de voorhand..en dan gaan wij erop zitten. Zo'n jong paard heeft ook nog helemaal geen spierkracht. Plaats van de ruiter is ook meer aan de voorkant dan helemaal in het midden. Aan ons de taak om dat gewicht weer beter te verdelen. Het paard dus meer op het achterbeen krijgen. Daar hoef je een paard niet voor in de krul te trekken en dat doen de meeste van ons dan ook niet.

En zwabbere dat zo'n slappe dweil onder je doet. En uit elkaar lopen... In het begin dan he. Bovendien totaal stuurloos in het begin. Grote kans dat ze zichzelf aantikken met alle risico's vandien.

Een ouderpaard heeft daar uiteraard geen last meer van maar, als die uit ze plaat gaat dan is het toch wel fijn dat hij zichzelf niet vangt en met een peesblessure staat.

Met bandages rij ik niet (tenzij de DA dat aan zou geven) Reden: ik zie het nut er niet van en het is mij te veel werk. (Bandageren is een maar die krengen weer oprollen, wassen, drogen pfff) Ik rij wel altijd met een peeskap voor en als ze achter strijken een strijklap achter.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:14

ik rijd niet met bandages..
vind dat het veelt e warm wordt onder de benen.
beschermers gebruik ik wel, omdat mijn paarden anders nogal eens de benen open hebben liggen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:54

Ik gebruik wel bandages wanneer ik lange stukken stap over harde/droge ondergrond, omdat ik van mening ben dat het hem ondersteunt.
Ik vind niet dat het verboden moet worden, maar het kan in sommige gevallen wel erg schadelijk zijn. Maar dat is hetzelfde met sporen/caps die niet gedragen worden/S&T/slof etc.etc.