Ik heb bestfitzadelservice aangeschreven en mag hun antwoord ongecensureerd hier plaatsen.
Bestfitzadelservice vd Hans Zuidweg schreef:Deze discussie is zo onzinnig, zo ver van de alle daagse praktijk, zo onrealistisch zo ver van de waarheid en is een discussie van leken en dag dromers.
Het zijn verzinsels van zadelverkopers, fysiotherapeuten, en andere hypologen die wat te zeggen willen hebben maar niet de kennis en ervaring hebben en toch wat willen zeggen , niets nieuws te melden hebben , en zich zo belangrijk willen voelen.
Hij is zo gecompliceerd dat ik wel een hele dag over dit onderwerp kan praten om alle facetten en zaken die betrekking hebben op dit onderwerp te belichten.
Er komen steeds meer mensen die zich op vakgebieden begeven waar ze helemaal geen kennis en ervaring in hebben.
Want dan komen zaken van starre bomen/elastische bomen, kussen modellen, kussen vullingen , manier van rijden ,zitten, opvullen, bouw paarden ed. ook als onderwerp op tafel.
Elke discussie is bij voorbaat zinloos als wij niet weten waar wij over praten, als er geen uniforme begrips omschrijvingen zijn. Want wat bedoeld de schrijver met een diepe zit, een knik/boog zadel enz enz.
Dit zijn eigelijk discussies voor vakmensen, voor zadelmakers en zadelontwerpers, niet voor leken.
Een auto bezitter gaat zich toch ook niet bemoeien met het ontwerp van de auto waarin hij rijdt.
Men laat dit toch aan deskundigen over.
Die mensen, die dromers die denken dat de zadelmakers wereld wijd altijd verkeerde zadels hebben gemaakt, sommige zadelmakers maken al meer dan 200 jaar zadels, dat deze mensen niet zouden weten wat ze doen?????.
Als de mensen welke nu veel tijd en energie steken in zulke discussies deze tijd en energie zouden besteden aan de verzorging van hun paard en verbeteren van het paardrijden zouden er niet zoveel rug problemen zijn.
Want daar zit het probleem, niet bij de zadels, niet bij de zadelmakers.
Tenzij je een verkeerd/niet passend zadel of onbekwame zadelmaker hebt.
Omdat iedereen in Nederland zich zadelmaker mag noemen en er geen opleiding is zijn er inderdaad wel zadel-pas problemen maar dit heeft meer te maken met de vakmanschap en ervaring van de zadelmaker dan met het zadel.
Een vakbekwame zadelmaker kan bij de juiste keus van het zadel en de goede maat elk zadel wat aan deze eisen voldoet pas maken en passend houden.
Ik zou het bijzonder op prijsstellen deze brief ongecensureerd aan het forum bekend te maken, want ze geeft duidelijk aan hoe wij over deze zaken denken.
Wij houden nl. van duidelijkheid.
Ons devies is dan ook; Paardrijden met beide benen op de grond.
Graag ga ik met iedereen in discussie over deze onderwerpen, hieraan zit wel een kosten plaatje , kennis en ervaring moet betaald worden, anders heeft het geen waarde.
Deze kennis is geheel gratis voor onze klanten en welke het vertrouwen in ons hebben en zadels bij ons kopen.
Vriendelijke groet,
Hans Zuidweg.
Senior adviseur en zadelmaker van de BESTFIT organisatie, met 30 jaar ervaring in binnen en buitenland.
Deze tekst is letterlijk overgenomen uit de mail die ik ontvangen hebben met toestemming van de auteur.