Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:18

Citaat:
...Vervolgens ging hij hem strak spannen zoals dus ook gedaan wordt om een diepe zit te creeren. Hij spande hem aan in positie diepe zit en ik zag die boom wil geen paard meer op zn rug hebben.

Kijk en dat is dus iets wat niet kan, en wat ook weerlegt wordt door hetgeen Passier schrijft en vertelt.
het bespannen van een zadelboom:
Afbeelding

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:17

Alane schreef:
Citaat:
...Vervolgens ging hij hem strak spannen zoals dus ook gedaan wordt om een diepe zit te creeren. Hij spande hem aan in positie diepe zit en ik zag die boom wil geen paard meer op zn rug hebben.

Kijk en dat is dus iets wat niet kan, en wat ook weerlegt wordt door hetgeen Passier schrijft en vertelt.
het bespannen van een zadelboom:
Afbeelding

En dat dat niet kan heb ik geloof ik ook vrij uitgebreid uitgelegd met als voorbeeld hoe het in de praktijd gebeurd, alleen dat is volgens mij wat niemand wil lezen? Koe

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:38

Soms is het handig om er een plaatje bij te zien waaruit blijkt dat theorie en praktijk niet altijd hetzelfde is.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:52

harnessmaker schreef:

Ik zal vanmiddag wat laten plaatsen aan foto's die het gelijk van V.Triest in twijffel trekken.Ik heb hier nl. een extra diepezit boom die speciaal gemaakt is omdat de reguliere te vlak waren voor deze gehandicapte mevrouw. Let wel de handicap is het missen van een schouder en heeft geen invloed op haar al dan niet goed zitten. Deze boom heeft zij nodig om steun te hebben. Met één hand stang en trens rijden is niet makkelijk en wordt vermakkelijkt door opgesloten te zitten.

Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.
Het is de bovenvorm die de zit van het zadel maakt.
Dwz. hoog van voren en hoog van achter= diepe zit.
Vlakker van boven en vlakker va achter = vlakke zit.

Harnessmaker, zou je die foto's alsnog willen plaatsen?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:32

Dus volgens mij is de conclusie van dit topic en vraagstuk gewoon: Een diepe zit is niet schadelijk voor je paard zolang deze maar op een vlakke boom gebouwd is. Alleen zal je zadel dan hoger op je paard liggen lijkt mij dus. Dan is het maar net de vraag wil je dit en past het bij het paard en de ruiter.. Een exra diepe zit lijkt me niet dat dat op een vlakke boom gebouwd kan worden dus dat zou dan in princiepe wel hinderlijk voor de rug zijn als je het zo bekijkt aangezien die weer op een boom met slag gebouwd wordt. Zolang het zadel geen puntdrukkingen geeft en de boom geen slag bevat en op de juiste manier gespannen is dan lijkt het mij dat een 'diepe zit' niet schadelijk is voor de rug van het paard.

(nogmaals ik ben geen zadelmaker geef ook alleen door wat ik hoor van de zadelmakers die ik gesproken heb en heb daar dus mijn conclusie op gebasseerd. Mocht ik het niet bij het juiste eind hebben dan hoor ik het wel ik ben ook maar een mens en kan ook niet alles weten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:09

@Jodievanmij: dat klinkt heel logischen dat voor iemand die misschien niet zo kundig is volgens anderen Cool

Overigens heeft iets hoger op je paard zitten nog een ander voordeel. Bij breedgebouwde paarden zit je minder 'breed' en lopen je benen in een makkelijker te volgen beweging naar beneden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:28

Jodievanmij schreef:
Dus volgens mij is de conclusie van dit topic en vraagstuk gewoon: Een diepe zit is niet schadelijk voor je paard zolang deze maar op een vlakke boom gebouwd is. Alleen zal je zadel dan hoger op je paard liggen lijkt mij dus. Dan is het maar net de vraag wil je dit en past het bij het paard en de ruiter.. Een exra diepe zit lijkt me niet dat dat op een vlakke boom gebouwd kan worden dus dat zou dan in princiepe wel hinderlijk voor de rug zijn als je het zo bekijkt aangezien die weer op een boom met slag gebouwd wordt. Zolang het zadel geen puntdrukkingen geeft en de boom geen slag bevat en op de juiste manier gespannen is dan lijkt het mij dat een 'diepe zit' niet schadelijk is voor de rug van het paard.

(nogmaals ik ben geen zadelmaker geef ook alleen door wat ik hoor van de zadelmakers die ik gesproken heb en heb daar dus mijn conclusie op gebasseerd. Mocht ik het niet bij het juiste eind hebben dan hoor ik het wel ik ben ook maar een mens en kan ook niet alles weten)

Klinkt mij ook allemaal logisch zoals dubbeldun ook zegt, maar ik vraag me nog steeds af waar die slag nou precies zit.
Maar als het goed is krijgen we dat binnenkort te zien/horen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:03

Precious20 schreef:
harnessmaker schreef:

Ik zal vanmiddag wat laten plaatsen aan foto's die het gelijk van V.Triest in twijffel trekken.Ik heb hier nl. een extra diepezit boom die speciaal gemaakt is omdat de reguliere te vlak waren voor deze gehandicapte mevrouw. Let wel de handicap is het missen van een schouder en heeft geen invloed op haar al dan niet goed zitten. Deze boom heeft zij nodig om steun te hebben. Met één hand stang en trens rijden is niet makkelijk en wordt vermakkelijkt door opgesloten te zitten.

Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.
Het is de bovenvorm die de zit van het zadel maakt.
Dwz. hoog van voren en hoog van achter= diepe zit.
Vlakker van boven en vlakker va achter = vlakke zit.

Harnessmaker, zou je die foto's alsnog willen plaatsen?

Ik ben nogal druk momenteel. Zal proberen morgen of woensdag wat foto's te maken en te laten uploaden.
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 18-07-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:07

Jodievanmij schreef:

hmmzzz logisch denkend en wetend dat theorie en praktijk soms heel vaal ver uiteen liggen dit combinerend met wat ik weet, gezien heb en ook aan kennis opgedaan heb, wetende en niet bewerende dat ik alwetend ben of alle wijsheid in pacht heb, lees ik tegenstrijdigheden in hetgeen JvM hierboven schrijft.

Allereerst: als je als fabrikant/zadelmaker of geef het een naam een nieuw ontwikkeld zadel wilt verkopen wetende dat de vraag voor dit type een diepe zit is, hoe maak je dan de foto's?
Op een dusdanige manier dat de diepe zit benadrukt wordt.

Verder is een boom van een engels zadel gewoon de boom en kun je daar niets opbouwen, qua logica, een paar feiten: hoe ziet een zeer diepe zit eruit? achterkant lepel reikt tot aan de heup van de ruiter. vlakke zit tot ongeveer 3 cm daaronder (= een gokje van mij afgeleid van oa het zadel van Unamie met ruiter) gemiddeld keilkussen is 3 cm (hoog aangehouden), dat zou betekenen dat een kussen onder het zadel met een diepe zit 6 cm zou moeten zijn, immers kun je niet lager dan de rug van het paard +

en niet geheel onbelangrijk de voorkant van het zadel, zou je de boom daadwerkelijk krom kunnen trekken dan zou de lepel zich richting voorboom buigen en zou een ruiter nooit rechtop kunnen zitten of 3 inch maten groter zadel nodig hebben dan normaal en de kussens dusdanig hoog worden dat het zadel er niet meer uitziet als een zadel maar als kom met ondersteuning.

mijn conclusie, tot op heden: de bomen van voor 1995 zijn schijnbaar gemakkelijker te bewerken cq aan te passen (ik kan nog niet exact vinden wanneer welke zadelmaker overgegaan is op kunststof bomen) en is het niet de zit die problemen geeft maar de boom op zich als bewerkbaar iets in het gehele verhaal. De boom op zich is de boom zoals die altijd was qua pasvorm en worden er ernstige veranderingen aangebracht om een diepe zit te creeeren, maar met een minimale aanpassing een optisch diepere zit gecreerd.

Ik zal morgen eens een foto maken en plaatsen van mijn sommer novelle op een hek op de pony en wederom die van de site van Sommer.

NickyLaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:46

sronnie schreef:
Ullwinn schreef:
Ik heb een KN uit 1996, is dit er dan 1 met een diepe zit of niet? (en is het een oude type KN of niet?)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BZJGGN77
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UTHKVZ78
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TZ4IMG7K

Hij is dus nog niet zo lang geleden helemaal opnieuw opgevuld door Harnessmaker Ja

Dat ligt er dus aan of er een knik in de boom zit..

Maar bestaan er dan ook dressuurzadels met een enigzins diepe zit (dus niet mega diep dat je opgesloten zit, maar ook niet helemaal vlak) zonder een knik in de boom??
Kan iemand misschien wat merken/modellen opnoemen?

Want ik heb nu al deze bladzijdes doorgespit (zit nu op blz 16 of 17 ofzo) maar zou graag weten welke zadels dan WEL goed zijn voor de paardenrug en tevens een medium diepe zit hebben.
Ik kan namelijk vanaf de buitenkant niet zien of er zo'n foute boom in zit...

Ik las geloof ik in het begin dat Euroriding wel goed was? Ondanks redelijk diepe zit...

Stübben, Ainsley, nieuwe modellen Wintec, nieuwe modellen KN hebben dus wel zo'n foute knik in de boom lees ik tot nu toe.
Hoe zit het met Daaleman? Kieffer? Merano? Joy & Harmonie?
(zomaar wat namen die me nu te binnen schieten...)
Ik ben namelijk op zoek naar een nieuw zadel voor mijn pony.... maar heb nu de schrik te pakken.
Wil zijn rug niet verkloten...

Ik ga weer verder lezen in dit topic...

NickyLaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:56

[quote="sronnie"]
Ik heb mail terug van Hulsebos:

Een diepe zit is absoluut niet schadelijk voor de rug van uw paard, mits het zadel goed passend op het paard ligt!
Een diepe zit is alleen niet geschikt voor ieder paard, daar de boom wel anders is dan de boom van een zadel met een vlakke zit. Maar ondanks dat heeft dat meer te maken met de balans op het paard en niet zozeer met het feit dat het paard er last van zou kunnen krijgen. Een zadel met een diepe zit zal op een paard met weinig schoft en/of rond geribd is minder stabiel liggen.
Daarnaast ligt een boom niet direct op de rug van het paard met zit daar nog een (zacht) onderkussen onder, welke goed aan moet sluiten aan de rug van het paard.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag! U bent van harte welkom een keer naar de zadelmakerij te komen zodat we u het een en ander betreffende een zadel en de zadelligging kunnen uitleggen!

Kijk dit is nou eens een duidelijke uitleg! Dus voor mijn pony (breder gebouwd en weinig schoft) is een zadel met een diepe zit niet geschikt omdat deze minder stabiel ligt op zijn rug.
(een docente van me, osteopaat van paarden en zeer gefocussed op rug/been problemen en zadels... zweert trouwens bij Hulsebos! Helaas ligt Hulsebos niet binnen mijn budget....)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:34

De maestoso heeft wel een redelijk diepe zit, maar geen gedwongen of gesloten zit.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:00

Citaat:
Ik heb mail terug van Hulsebos:

Een diepe zit is alleen niet geschikt voor ieder paard, daar de boom wel anders is dan de boom van een zadel met een vlakke zit.

dat begrijp ik dus niet helemaal
een (extra) diepe zit heeft zo 'n enorme slag ,dat zelfs een paard met een holle rug de slag niet op kan vangen
of ze moet zo'n rug hebben als, sommige paarden van het paardenrusthuis in soest Clown

Citaat:
Daarnaast ligt een boom niet direct op de rug van het paard met zit daar nog een (zacht) onderkussen onder, welke goed aan moet sluiten aan de rug van het paard.

dit is toch een beetje het "we lossen het op met vullen"
en idd is het grotendeels op te vangen, maar niet helemaal

Citaat:
Kijk dit is nou eens een duidelijke uitleg! Dus voor mijn pony (breder gebouwd en weinig schoft) is een zadel met een diepe zit niet geschikt omdat deze minder stabiel ligt op zijn rug.
(een docente van me, osteopaat van paarden en zeer gefocussed op rug/been problemen en zadels... zweert trouwens bij Hulsebos! Helaas ligt Hulsebos niet binnen mijn budget....)

dus het kan zijn dat hulsebos nog vlakke bomen heeft in zijn assortiment
willen ze geen foto sturen van een vlakke boom op een paardenrug??
ik ben benieuwd of de bomen ook werkelijk vlak zijn of bijna

verder is degene die bij ons de paarden komt masseren helemáál niet te spreken over hulsebos
ze heeft zelf zo'n zadel, en omdat ze haar paard regelmatig onder handen neemt kan ze haar paard goed houden...maar tevreden over de pasvorm is ze niet
ik ben eigenlijk benieuwd welke boom er in haar zadel zit...misschien wel niet de juiste
het maakt het ook complexer want wie heeft het nu bij het rechte eind?
iedereen zegt weer iets anders Verward

die strakke bespanning van de boom is ook zoiets
de 1 zegt het kan wel... de ander zegt het kan niet
en de reactie's zijn beide aannemelijk
dus wil ik ook graag uitzoeken, hoe dat precies zit
ben benieuwd naar de foto's van harnessmaker en nog benieuwder wat hij er van vind
als hij eens naar Meppel afreist
misschien komen er dan weer nieuwe feiten of worden de oudere beter verwoord
who knows

@nickylaar
je kan er van uit gaan dat álle nieuwe zadels zo'n knik hebben
ook euroriding
hoe het zit met Höpfner weet ik niet,
een oud zadel met een diepe zit, die misschien wel op een vlakke boom gebouwd is.. of toch niet
toch ook eens vragen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:13

germie schreef:
De maestoso heeft wel een redelijk diepe zit, maar geen gedwongen of gesloten zit.

maar wel een slag in de boom Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:32

Citaat:
dat begrijp ik dus niet helemaal
een (extra) diepe zit heeft zo 'n enorme slag ,dat zelfs een paard met een holle rug de slag niet op kan vangen
of ze moet zo'n rug hebben als, sommige paarden van het paardenrusthuis in soest

Dat is iets waar jij van overtuigd bent, bewijs is er nog steeds niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:52

sronnie schreef:

maar dat komt er zeker weten aan Ja

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:34

unamie schreef:
sronnie schreef:

maar dat komt er zeker weten aan Ja

Ok! Maar zou je je mss willen haasten (niet grof bedoeld!), ik zit al ong. 2 maanden zonder zadel en ik zou heel graag een ander zadel willen. Ik zou heel graag de bewijzen willen zien dat zo'n boom slecht is... Want veel oude zadels in goede staat zijn er onderhand al niet meer!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:44

Precious20 schreef:
Ok! Maar zou je je mss willen haasten (niet grof bedoeld!), ik zit al ong. 2 maanden zonder zadel en ik zou heel graag een ander zadel willen. Ik zou heel graag de bewijzen willen zien dat zo'n boom slecht is... Want veel oude zadels in goede staat zijn er onderhand al niet meer!

je kan ook zelf even naar Meppel gaan
dan kun je ook met eigen ogen zien wat er bedoeld word
en dan kun je voor jezelf beslissen of het nu wel of niet "slecht" is
ik ga er pas begin augustus naartoe, het is voor mij ook 5 uur rijden heen en terug Sigaar

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:52

unamie schreef:
Precious20 schreef:

je kan ook zelf even naar Meppel gaan
dan kun je ook met eigen ogen zien wat er bedoeld word
en dan kun je voor jezelf beslissen of het nu wel of niet "slecht" is
ik ga er pas begin augustus naartoe, het is voor mij ook 5 uur rijden heen en terug Sigaar

Voor mij is het 7u rijden heen en terug... Verward En zelfs al had ik een auto, dan nog mag ik niet in NL rondrijden met mijn voorlopig rijbewijs. Anders was ik er al lang zelf heen geweest!

Mag ik nog even vragen waar jij jouw KN's hebt gekocht/ kunnen vinden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:08

Precious20 schreef:
Voor mij is het 7u rijden heen en terug... Verward En zelfs al had ik een auto, dan nog mag ik niet in NL rondrijden met mijn voorlopig rijbewijs. Anders was ik er al lang zelf heen geweest!

oeps lastig probleem Nagelbijten / Gniffelen

Precious20 schreef:
Mag ik nog even vragen waar jij jouw KN's hebt gekocht/ kunnen vinden?

gewoon via internet. marktplaats en kapaza
de 1 in dokkum en das voor ons ook een eind rijden Sigaar
1 in rotterdam
ben wel een paar keer ergens voor niets geweest bv naar elzendorp (ook lekker in de buurt bij ons, maar niet heus Clown )
en in almere, beide zadels waren in een te slechte staat hoewel ze op foto's er mooi uitzagen
ik laat ze ook nog eerst aan van triest zien voordat ik ze koop
ze waren afgekeurd, dus weer terug bregen die hap Sigaar
nee, cadeau heb ik ze niet gekregen behalve de prijs dan, want 700 euro per stuk voor een nagenoeg nieuw KN zadel is een koopje Cool
Laatst bijgewerkt door unamie op 19-07-06 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:41

Als morgen de temperaturen enigzins te harden zijn, dan zal ik eens foto's maken van de sommer novelle op een pony vanuit verschillende hoeken met en zonder ruiter.

Op de foto van de site van Sommer lijkt hij mega diep, maar op de pony lijkt alleen de achterkant hoger.
Afgelopen maandag heeft Britt, mijn dochter, weer les gehad en deze keer met de sommer en de instructeur vond de pony meer ontspannen dan met het springzadel, wat dan weer een reden was om wederom de zadelmaker erbij te roepen Haha! Want ik dacht dat wanneer de Sommer zou knellen juist haar instructeur dat op moest vallen dat de pony anders gaat lopen/gedragen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:58

naar VT wordt op z'n vroegst volgende week. Maar de baby is er ook nog niet dus plannen is nu heeeeel lastig.
Ik wil een beetje in de buurt blijven!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:49

Ik heb bestfitzadelservice aangeschreven en mag hun antwoord ongecensureerd hier plaatsen.

Bestfitzadelservice vd Hans Zuidweg schreef:
Deze discussie is zo onzinnig, zo ver van de alle daagse praktijk, zo onrealistisch zo ver van de waarheid en is een discussie van leken en dag dromers.

Het zijn verzinsels van zadelverkopers, fysiotherapeuten, en andere hypologen die wat te zeggen willen hebben maar niet de kennis en ervaring hebben en toch wat willen zeggen , niets nieuws te melden hebben , en zich zo belangrijk willen voelen.

Hij is zo gecompliceerd dat ik wel een hele dag over dit onderwerp kan praten om alle facetten en zaken die betrekking hebben op dit onderwerp te belichten.

Er komen steeds meer mensen die zich op vakgebieden begeven waar ze helemaal geen kennis en ervaring in hebben.

Want dan komen zaken van starre bomen/elastische bomen, kussen modellen, kussen vullingen , manier van rijden ,zitten, opvullen, bouw paarden ed. ook als onderwerp op tafel.

Elke discussie is bij voorbaat zinloos als wij niet weten waar wij over praten, als er geen uniforme begrips omschrijvingen zijn. Want wat bedoeld de schrijver met een diepe zit, een knik/boog zadel enz enz.

Dit zijn eigelijk discussies voor vakmensen, voor zadelmakers en zadelontwerpers, niet voor leken.

Een auto bezitter gaat zich toch ook niet bemoeien met het ontwerp van de auto waarin hij rijdt.

Men laat dit toch aan deskundigen over.

Die mensen, die dromers die denken dat de zadelmakers wereld wijd altijd verkeerde zadels hebben gemaakt, sommige zadelmakers maken al meer dan 200 jaar zadels, dat deze mensen niet zouden weten wat ze doen?????.

Als de mensen welke nu veel tijd en energie steken in zulke discussies deze tijd en energie zouden besteden aan de verzorging van hun paard en verbeteren van het paardrijden zouden er niet zoveel rug problemen zijn.

Want daar zit het probleem, niet bij de zadels, niet bij de zadelmakers.

Tenzij je een verkeerd/niet passend zadel of onbekwame zadelmaker hebt.

Omdat iedereen in Nederland zich zadelmaker mag noemen en er geen opleiding is zijn er inderdaad wel zadel-pas problemen maar dit heeft meer te maken met de vakmanschap en ervaring van de zadelmaker dan met het zadel.

Een vakbekwame zadelmaker kan bij de juiste keus van het zadel en de goede maat elk zadel wat aan deze eisen voldoet pas maken en passend houden.

Ik zou het bijzonder op prijsstellen deze brief ongecensureerd aan het forum bekend te maken, want ze geeft duidelijk aan hoe wij over deze zaken denken.

Wij houden nl. van duidelijkheid.

Ons devies is dan ook; Paardrijden met beide benen op de grond.

Graag ga ik met iedereen in discussie over deze onderwerpen, hieraan zit wel een kosten plaatje , kennis en ervaring moet betaald worden, anders heeft het geen waarde.

Deze kennis is geheel gratis voor onze klanten en welke het vertrouwen in ons hebben en zadels bij ons kopen.

Vriendelijke groet,

Hans Zuidweg.

Senior adviseur en zadelmaker van de BESTFIT organisatie, met 30 jaar ervaring in binnen en buitenland.

Deze tekst is letterlijk overgenomen uit de mail die ik ontvangen hebben met toestemming van de auteur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:51

Jaja.. en wat heb je daaraan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:33

Ondanks dat ik zijn 'schoenmaker hou je bij je leest' -verhaal wel kan begrijpen, vind ik het wel erg kort door de bocht om iedereen maar met een dooddoener als 'zorg liever beter voor je paard" maar monddood te willen maken.

Een goede zadelmaker kan nog zo veel ervaring hebben in het maken van zadels, maar als hij geen kaas gegeten heeft van de bouw/bewegingsapparaat van een paard c.q. een gedegen kennis van het technisch rijden hebben zal zijn vakmanschap toch tekort schieten.
Door te luisteren naar de mening van goed technisch rijdende ruiters dan wel mensen met de juiste kennis van bouw/bewegingsapparaat van een paard kan hij een gemis van zijn kant goedmaken en toch tot een goed doordacht product komen.
Nu zal vast niet iedereen op Bokt aan bovenstaand criterium voldoen Knipoog , maar ik denk dat er meer kennis hier aanwezig is als hij ons credit geeft.

Citaat:
Graag ga ik met iedereen in discussie over deze onderwerpen, hieraan zit wel een kosten plaatje , kennis en ervaring moet betaald worden, anders heeft het geen waarde.

Mijn eerder geschreven stukjes mbt Westernzadels zijn geheel gratis in de hoop mensen wat wijzer te maken en paarden gelukkiger te laten rondlopen.
Begrippen als 'waarde' zijn niet altijd in geld uit te drukken.