Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:17

Mijn mening / ervaring is, dat je het niet moet combineren.

Je kiest OF een zadel met dikke zadelkussens, en dan een dun dekje dat de ruggengraatvrijheid zo min mogelijk in de weg zit,

OF een zadel waarbij je geen of maar zeer minimale kussentjes hebt ingebouwd, waar je dan vervolgens (om het kussen compleet te maken zeg maar) een pad met inlages onder legt. En deze laatste versie heeft mijn voorkeur omdat je dan compact kan blijven en het het meest efficiënt werkt imo. :j

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:24

Ik begrijp niet exact wat dit met de vraag van Manzano te maken heeft :o?
Of gaat het om een vraag eerder (welk dekje gebruik je)?

Ik vind het wel interessant om jouw mening te horen of een Edix (tudor) zadel dan een minimaal kussentje heeft of zit er toch behoorlijk wat kussen onder?

pmarena

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:56

Dat ik denk dat Manzano gelijk heeft en het inderdaad "teveel" wordt.

Als ik zie wat voor kussens daar onder zitten dan lijken die niet echt onder te doen voor de kussens onder boomzadels? Ik snap niet waarom je daar ook nog eens een dikke pad met inlages onder zou willen doen.

Imo ben je dan dubbelop bezig.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:58

Ah, dat vind ik interessant.
Dus ook al heeft het een lederen boom, je vindt het alsnog onzinnig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:16

Een dikke pad onder een zadel met kussens die op zichzelf zouden moeten kunnen functioneren vind ik onzinnig :j Wat voor boom er ook wel of niet in zit.

Een pad met inlages vind ik een super uitvinding, mits de inlages aan de onderkant uitsteken zeg maar.
Dan heb je de "zadelkussens" direct op de rug en profiteer je van de hele dikte van de inlages, als ruggengraatvrijheid +:)+ Daar hoeft dan niks meer tussen gefrommeld te worden, want het IS immers al een pad +:)+

Je kan er dan gewoon een zadel bovenop leggen dat maar dunne kussentjes heeft of helemaal geen kussentjes. Pad en zadel die onafhankelijk van elkaar met de rug van het paard mee kunnen buigen zijn in mijn ervaring veel flexibeler. Twee dunne lagen die zich langs elkaar heen kunnen bewegen zijn flexibeler dan 1 dikke laag.

Wanneer je een zadel hebt met kussens die dik genoeg zijn om de ruggengraat vrij van druk te houden.
Waarom zou je er dan een pad met inlages onder doen? Als de kussens van goede kwaliteit zijn dan kan je dat toch verder met een dun dekje af? Een dekje dat niet de ruggengraatvrijheid tussen de kussens op gaat zitten vullen...?

Net zoals ze bij een boomzadel zeggen dat het gewoon goed moet liggen zonder dikke pads er onder.
Zo moet het imo ook zijn bij boomloze / flexibele zadels met vergelijkbare kussens :)

Maar uiteraard kunnen en mogen de meningen daarover verschillen :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:03

Ja, ik kan me wel vinden in jouw betoog eigenlijk.

En de drukverdeling, zou dat een legitieme reden zijn om ze toch te gebruiken/ze niet weg te laten? Want volgens mij is dat de reden dat Edix de pads adviseert.
Overigens zei mijn zadelmaker dat de zadels getest zijn zonder pads, dus dat het idd ook zonder zou moeten kunnen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:56

Dat maakt het verhaal nog interessanter. Ik ga eens kijken of hier meer info over te vinden is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:55

Kijk ik weet natuurlijk niet wat de reden van EDIX precies is om te adviseren wat ze adviseren, dat kan je het beste aan hen vragen want ze hebben er vast over nagedacht :)

Maar ik zie het heel simpel: je wilt liefst zo weinig mogelijk materiaal tussen je billen en je paard.
Je wilt een laagje schokdempend materiaal.
Dat er dmv een vrije sleuf in het midden tevens voor zorgt dat je de ruiter wat omhoog lift, van de ruggengraat af.

En je wilt eventueel nog een drukverdelend laagje dat het gewicht van de ruiter / beugelophanging / eventueel singel (als je die als een band door het zadel laat lopen...) over een wat grotere oppervlakte verdeeld.

Meer dan dat hoeft het niet te zijn. Zeg dat je totaal X cm padding tussen ruiter en paard wilt. Dan kan je dat verdelen tussen pad+inlages en zadelkussens. Of je doet het volledig in de pad+inlages of je doet het volledig in de zadelkussens waar je vervolgens alleen een dun dekje onder legt om het zadel tegen zweet te beschermen.

Nadeel is dan alleen wel altijd dat dat dekje strak trekt over de ruggengraat òf in die ruggengraatvrijheid gaat zitten, ik vind dat persoonlijk altijd zonde en niet erg efficiënt... Om dat "op te lossen" kan je dan wel een pad met inlages er onder leggen zodat je een nieuw ruggengraat vrij kanaaltje maakt maarja.... dan ben je lekker in-efficiënt aan het stapelen :=

Ik vind het altijd maar raar als ik zadels zie met kussens die dik genoeg zijn om die ruggengraat vrij van druk te houden, en daar dan óók nog een pad met inlages onder te leggen, alsof het een boomloosje zonder kussens is. Waarvoor dienen die zadelkussens dan vraag ik me dan altijd af, alleen voor de sier ofzo... :?

Als ik een nieuw type / merk boomloos / flexibel zadel testte dan beviel dat eigenlijk altijd beter als ik de zadelkussens er af haalde / zo dun mogelijk maakte en dit dan verving door een goede pad met inlages.

Imo zit bij de modernere flexibele zadels de drukverdelende structuur in het zadel zelf.
Daarom heeft Barefoot het VPS en andere zadels hoor je over lederen bomen enzo.

De kussens zijn er dan in principe alleen voor de schokdemping en het vrij houden van de ruggengraat (en schoft). Net zoals bij boomzadels. Als de kussens al de dikte en materiaal kwaliteit hebben om dat goed te kunnen doen. Dan is extra dikte van een pad met inlages onzinnig en geeft alleen maar een onnodige ophoping van materiaal.

Tenzij je een paard hebt met een wat extremere rug natuurlijk, dat je extra hoogte nodig hebt om uitstekende ruggenwervels vrij te kunnen houden. Maar over het algemeen kan je je dan afvragen of je op zo'n diertje wel wilt rijden of die eerst even aan de hand wat spieren op wil laten bouwen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:14

Mijn vraag ging eigenlijk meer over de kamer voorin bij de schoft, niet zozeer over het gedeelte onder de kussens.

Maar los daarvan is het een interessant betoog. Ik heb begrepen dat normaal een vaste boom de druk gelijkmatig verdeeld van voor naar achter en de kussens zijn idd schokdemper en houden de ruggengraat vrij. Omdat je een flexibele boom hebt heb je die drukverdeling niet/minder en heb je kans op piekbelasting (met name daar waar de ruiter zit). Door het dekje met inlages/bont eronder verdeel je die druk weer beter over de hele lengte. Zo heb ik het begrepen....

Ik heb dus liever het dekje met de inlage ineen, want ik merk dus ook het stapeleffect bij een gewoon dekje met halfpad. Bij beiden zie ik gewoon eigenlijk echt weinig ruimte meer overblijven bij de schoft door al die vulling. En daar ben ik dus niet happy mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:40

Ja zo werkt het met een zadel zonder / met minimale kussentjes ook, dat je daarvoor een pad met inlages gebruikt :j
Maarja.... dat is dus omdat die pad met inlages in dat systeem de zadelkussens vervangt :=

Vandaar dat ik me wel eens afvraag of bij zadels met dikke zadelkussens die er dan voor de sier op zitten ofzo, als je dan alsnog een pad met inlages moet gebruiken.... hadden die zadelkussens ook wel een onsje minder gekund :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:07

Ik merk dus juist bij het Edix dekje, zonder wol en met inlages dat die gaat proppen in de kamer. Ze hebben er een soort snede in gemaakt aan de voorkant en die flappen gaan dan over elkaar liggen, waardoor het nog voller wordt daar.
Daarom rijd ik juist liever met het dekje met merino wol (zonder inlages, maar wel met het dikke merino wol), omdat ik die niet 4x per rit goed hoef te trekken.
Maar liefst rijd ik helemaal niet met de Edix dekjes, omdat ik ze lelijk vind :+

In dubio of ik toch weer overstap op mijn gewone dekjes met winderen pad (welke imo tot nu toe echt onovertroffen is qua schokdemping).

edit: Ik denk wel dat Edix koos voor deze dikke kussens om het een Engels zadel uitstraling te geven. Iets wat de meeste mensen toch graag willen, denk ik.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:33

Ik vind m'n tudor niet perse dikke kussens hebben eigenlijk.... als ik het vergelijk met m'n oude dressuurzadel. Zou willen dat ze wat dikker waren eigenlijk want m'n zadel ligt achterover :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:51

Ow ook zo'n ingesneden schoft..... ik ben daar zelf echt totaal geen fan van, vind dat zo nutteloos.... Barefoot heeft dat ook al jaren en ik baalde als een stekker toen de dekjes dit kregen, had wel klachten verwacht maar dat bleef eigenlijk uit.

Maar ik vind het geen toegevoegde waarde hebben, in tegendeel. Ze doen elkaar gewoon allemaal na denk ik, en kussens voor de sier passen wel een beetje bij de tijdgeest denk ik. Zelf vind ik functionaliteit belangrijker dan uiterlijk maar het kan soms best lastig zijn als iets "anders" is, dat snap ik ook wel :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:54

Die insnede heeft de halfpad ook inderdaad. Het merinodekje niet gelukkig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:56

Ik vind dat typisch zo iets dat in theorie in eerste instantie leuk lijkt, maar als je wat verder denkt / in de praktijk meer potentiële problemen dan oplossingen kan geven volgens mij :=

Maar het scheelt als je het goed hoog op kan trekken in iets van een pommelruimte / schoftruimte, dan heb je er eigenlijk geen last van :)

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:26

Weet iemand of je die zwarte bies die dwars over de merino dekjes loopt, er ook af kunt halen ?
Ik heb een witte besteld maar die zwarte bies is echt niet fraai

Abby1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:36

Hallo,
Is er iemand met een Edix Tudor of Tariq zadel - 17 of 17.5 inch - in de buurt van Utrecht, die ik eens zou mogen passen op mijn Tinker met korte rug en weinig schoft?
En wat is het precieze verschil tussen beide zadels? Alvast bedankt!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:36

Ik ben nog steeds erg blij met mijn edix tudor. Wil er graag een springzadel bij dus nu ook opzoek naar een alydar. Iemand toevallig een tweedehands 17 of 17.5 inch te koop? Nieuw zit er nu even niet in.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:39

Hier enorm blij met mijn Zyba en Emir <3
Afbeelding

Afbeelding

Ik had eerst een Tariq waar ik al heel blij mee was, toen de Zyba eens geprobeerd en die was nóg fijner :D De Emir heb ik sinds gister maar zit ook heel lekker. Echt top zadels

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:45

Prachtig zadel die 2e! Is dat de Emir?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:01

Dat is de Emir inderdaad! Een customized versie :)

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:56

Vraag: met wat voor rijbroek/legging rijden jullie op je Edix?
Ik heb net een bruine Tudor aangeschaft en de verkoper gaf aan dat silicone het zadel beschadigd. Maar ik vind het een lastige zoektocht naar iets zonder silicone. Bijna overal zit wel iets van grip op. Wat is jullie ervaring?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:06

Ik rij gewoon met siliconen en ik merk er niet zoveel van :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:26

Je hebt siliconen en je hebt siliconen <<)
Ik rij er ook mee maar heb geen super plakkende rijbroek.
Zou dat vooral in de gaten houden dat ze niet mega plakkerig zijn

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:53

Ik rij liefst zonder siliconen, maar is inderdaad lastiger te vinden. Dus alleen siliconen kniegrip is mijn compromis.