Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irkvanrossum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:59

ik heb gewoon een touwhalster of een gewoon halster werkt prima :)

Kasmir

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:57

Heb beide maar gebruik de crossrope eigenlijk nooit omdat ik de release tegen vind vallen. Zou dus voor een goed passend touwhalster gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:01

Dank!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:47

Ik ben ook weer terug!
Deze keer met het verhaal dat we inmiddels bitloos rijden. Villa had toch al melanomen en merkte dat tijdens het rijden met bit.

Gelukkig kon ik van iemand een paar bitloze hoofdstellen lenen voor het proberen. We begonnen met de sidepull en heb ook niks anders geprobeerd. Villa is een gevoelige PRE, ook wel wat een autist. En ik vind dat je dingen langer moet proberen ipv dingen veel te wisselen.

En het gaat goed!
Villa heeft zijn dingetjes nog wel, maar dat is Villa ook gewoon (als hij zijn spring schoenen aan heeft draait hij in ene om, vanuit galop, op 1 achterbeen of een luchtsprongetje)
Zijn al op buitenrit geweest, hebben goed gedressuurt in de bak en ook al luchtsprongen gemaakt. En dat voor 5x rijden haha.

Kracht training
Afbeelding

Villa zijn galoppirouette (ahum,springschoenen vergeten uit te doen)
Afbeelding

Trots op de buitenrit
Afbeelding

Wat ik wel grappig vond. Ik was de 1e keer heel afwachtend. Nooit echt bitloos gereden en natuurlijk spannend allemaal. Villa kan niet goed tegen veranderingen en er zit altijd nog iets in je hoofd; Met bit heb ik meer controle.
Na de luchtsprongen en buitenrit is die knop om gegaan. Ik had hem al dan niet eerder terug na de luchtsprong bitloos dan met bit.
Ook de overgangen galop stap lukken nu fantastisch. We waren bezig met verzameling voor dit alles, en ik kan gewoon verder. Waarschijnlijk ook omdat ik veel op zithulpen doe en die zijn niet veranderd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:48

Wat fijn buitenzinnig!
Ziet er goed uit :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:48

Dank!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:51

Wat goed buitenzinnig!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:56

Wel 'balen' dat hij melanomen bij de mond ontwikkeld. De mijne heeft alleen extreem op de staart wortel.
Wel fijn dat het bitloos toch wel heel goed is gegaan. Ik ben nog eeuwig opzoek naar een bitloos hoofdstel voor de mijne, hij heeft oud trauma op zijn neus wat het wat lastiger maakt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:18

Bedankt allemaal!

Zeker vervelend dit soort dingen. Villa heeft ze ook onder zijn staart, op de singelgroeve, op zijn hals en in zijn kaaklijn.. En dus in zijn mond :(

Goya heeft ze ook onder zijn staart en in zijn koker...

Vervelend dat jou paard een trauma heeft op zijn neus. Dat maakt het zeker niet gemakkelijker!

Nu ik hier toch actiever ben en mij meer verdiep in bitloos. Zijn er dingen die jullie missen in bitloos land? Of producten waar moeilijk aan te komen is? (eigenlijk ook een beetje zakelijk, om dingen op te nemen in het assortiment)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:30

Nu fra de rebecca heeft uitgebracht mis ik niks meer (behalve een goedgevulde portemonnee maar daar kan je me vast niet mee helpen). In eerste instantie van ik de engelse combi sidepull van barefoot met voorgevod kopstuk heel interessant maar doe heeft geen kaakriem maar een keelriem. Een kaakriem vind ik veel fijner, wantdan ligt allesstabieler. De fra rebecca heeft een voorgevormde sidepull met kaakriem. Dus perfect.

Maar ik weet niet wat er allemaal is qua kunstlederen hoofdstellen? Dat zou wellicht nog interessant zijn. Hoe heet dat materiaal wat ghost ook voor beugelriemen heeft?

Edit: nog een idee hoofdstel die je matchend kunt hebben met je zadel dus bijv zelfde leer of verschillende kleuren oid? Mar ik weet niet of je zoiets kan realiseren
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 08-12-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:31

Dank!
Nee aan een een goed gevulde portemonnee kan ik je ook niet helpen, helaas...

Dat is biothane.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:34

Buitenzinnig schreef:
Bedankt allemaal!

Zeker vervelend dit soort dingen. Villa heeft ze ook onder zijn staart, op de singelgroeve, op zijn hals en in zijn kaaklijn.. En dus in zijn mond :(

Vervelend dat jou paard een trauma heeft op zijn neus. Dat maakt het zeker niet gemakkelijker!

Nu ik hier toch actiever ben en mij meer verdiep in bitloos. Zijn er dingen die jullie missen in bitloos land? Of producten waar moeilijk aan te komen is? (eigenlijk ook een beetje zakelijk, om dingen op te nemen in het assortiment)

Wat zijn het eigenlijk dan?

Oef ja :+
Een subtiel (eventueel subtiel barok) sidepull hoofdstel met de sidepull ringetjes iets lager op de neusriem, niet zo vlak onder het bakstuk. Sowieso is er eigenlijk weinig baroks in bitloos land, helemaal als je ook graag de ringetjes iets lager wil én een subtiel hoofdstel wil, met niet te brede stroken leer. Oh.. en de neusriem onderlegd :+
Of meer western-achtig, maar dan ook met onderlegde neusriem en weer dat subtiele. Veel westernsidepulls hebben dun, snijdend leer of touw als neusriem of zijn heel 'standaard'.

Als je met bit rijdt kan je als het ware gewoon naar de barokshop en prachtige hoofdstellen kopen, alleen zonder bit wordt dat zo moeilijk. Dan moet je zoiets (laten) maken of ombouwen (maar dan zijn de maten vaak lastig).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:37

Ik mis meer bijzondere hackamores.

Dit is de meest voorkomende:
Afbeelding

En deze zie je opzich ook nog weleens:
Afbeelding

En ik heb zelf deze:
Afbeelding

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar echt iets bijzonders.. <3 Met mooie vormen. Laatst zag ik iemand die van dit bit een hackamore had gemaakt:
Afbeelding Dat is echt gaaf! Ik zou ze graag iets minder lomp willen zien.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:39

Captain schreef:
Ik mis meer bijzondere hackamores.

Dit is de meest voorkomende:
[ Afbeelding ]

En deze zie je opzich ook nog weleens:
[ Afbeelding ]

En ik heb zelf deze:
[ Afbeelding ]

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar echt iets bijzonders.. <3 Met mooie vormen. Laatst zag ik iemand die van dit bit een hackamore had gemaakt:
[ Afbeelding ] Dat is echt gaaf! Ik zou ze graag iets minder lomp willen zien.

Ooh, wat dat dat meisje met die witte pony op instagram? Die hackamore was zó gaaf! Dat had haar opa gedaan toch?
Ik had bijna ook zo'n bit gekocht, alleen ik rijd helemaal niet met hackamore en Marie is daar ook niet geschikt voor, dus heb het niet gedaan. Was een leuk project geweest weer :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:41

Geen idee.. Er was een winactie op FB waar je zulke bitten kon winnen. Degene die hem gewonnen had had er een hackamore van gemaakt. Nu wil ik dat ook maar ik zou niet weten waar je dat zou kunnen laten maken. :+

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:45

Wauw wat goed Buitenzinnig! Wat voor zadel/barebackpad rijd jij mee als ik vragen mag?

Ik ben nog op zoek naar een mooie bruine sidepull voor als ik een wedstrijdje ga rijden. Ik vind de Flandy heel erg mooi, maar bij de Divoza ziet hij er heel anders uit..

Tja als ik mijn hoofdstel zelf zou mogen 'ontwerpen' (en het kon betalen :') ) zou ik hem met wat barokke accenten willen, ik heb nu de LoveLance Lado met een Flor frontriem, zo eentje vind ik erg mooi en dan het liefst met steentjes erop. Dan met een mooie brede neusriem crème onderlegd. Zo iets zou ik m graag willen 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:13

Ik rijd nu heel soms met mijn micklem bitloos. Als sidepull.
Maar heb wel gelezen dat er ervaringen zijn dat se ringen scheuren hierbij...
Weet iemand dat?
Want anders verkoop ik hem en koop ik liever een wat beter hoofdstel als sidepull erbij.
( die evt ook als kaptoom kan..)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:16

Anoniem schreef:
Weet iemand dat?
Want anders verkoop ik hem en koop ik liever een wat beter hoofdstel als sidepull erbij.

De micklem Multi is prima als side pul te gebruiken. Bij de oude versie was het niet extra verstevigd en scheurde het nog wel eens los.
Anders evt de Shape it Caveson van Barefoot ofzo?
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 08-12-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:16

Anoniem schreef:
Weet iemand dat?

Daar heb ik inderdaad ook van gehoord, en ik heb ook wel eens een (echte) Micklem gevoeld, met dat leer zou ik hem niet als sidepull durven gebruiken. Maar dat kan natuurlijk ook een misser zijn geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:18

Nou heel stevig voelt ie idd niet!

Iemand dan een tip voor sidepull en kaptoom ineen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:20

Anoniem schreef:
Nou heel stevig voelt ie idd niet!

Iemand dan een tip voor sidepull en kaptoom ineen?

Zie mijn vorige post, barefoot heeft een mooie. Volgensmij heeft per mi cavallo ook wel iets en in de nieuwe lijn van FRA Waren ook een paar kaptoom hoofdstellen.. Weet alleen even niet precies of die ook echt side pull ringen heeft.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:34

Die cavesson van Barefoot is wel mooi, maar voor het rijden vind ik hem niet zo prettig omdat er wel een harde kern inzit waardoor hij toch net iets anders inwerkt dan een soepele neusriem.

Voor het rijden gebruik ik de sidepull van lovelance, de Flor dacht ik? Maar ik heb de rode randjes Cognac geverfd, omdat je rode afbladderde en ik Cognac mooier vond :)

Afbeelding
(En ik heb er heel niet-barokke stangteugels aan gehangen want die rijden zo lekker :+)

Hij bevalt heel prima, al zitten ringen hiervan niet zo laag als ik graag zou willen, maar als mijn merrie eenmaal snapt wat de bedoeling is, dan is het ook wel klaar. Verder vind ik hem nog vrij bescheiden op het gigantische hoofd van Runa en zou ik best eentje willen met wat meer tierelantijnen, met mooie gespen en details in het leer, dat soort dingen :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 08-12-16 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:39

Buitenzinnig schreef:
Bedankt allemaal!

Ik was opzoek naar een zwart sidepull hoofdstel in een western stijl. Lastig! Je hebt zwart engels (=saai) of zwart barok (=overdreven veel poespas). Middemootje heb ik nog niet gevonden, met b.v. gevlochten details bijvoorbeeld, of western gespjes. Ga daarom nu maar een custom frontriem aan mijn huidige zwarte sidepull hoofdstel laten maken :). Western frontriemen zijn trouwens ook niet te vinden :') Je weet wel, met zo'n knoop in een V vorm bijvoorbeeld.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:50

Runa schreef:
Die cavesson van Barefoot is wel mooi, maar voor het rijden vind ik hem niet zo prettig omdat er wel een harde kern inzit waardoor hij toch net iets anders inwerkt dan een soepele neusriem.

Voor het rijden gebruik ik de sidepull van lovelance, de Flor dacht ik? Maar ik heb de rode randjes Cognac geverfd, omdat je rode afbladderde en ik Cognac mooier vond :)

[ [url=m/QdsxkU.jpg]Afbeelding[/url] ]
(En ik heb er heel niet-barokke stangteugels aan gehangen want die rijden zo lekker :+)

Hij bevalt heel prima, al zitten ringen hiervan niet zo laag als ik graag zou willen, maar als mijn merrie eenmaal snapt wat de bedoeling is, dan is het ook wel klaar. Verder vind ik hem nog vrij bescheiden op het gigantische hoofd van Runa en zou ik best eentje willen met wat meer tierelantijnen, met mooie gespen en details in het leer, dat soort dingen :)

Wauw! Erg mooi! Die van mij is inderdaad ook 'kapot' aan het gaan. De zijkantjes zijn niet zo mooi meer. Wat voor verf heb jij gebruikt als ik vragen mag?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:17

Dankjewel :D

Ik heb Angellus leerverf gebruikt :)
Eerst met aceton de rode verf eraf gehaald (wat schandalig makkelijk ging) en daarna twee, soms drie lagen verf erover en afgewerkt met een laagje satin finisher, ook van Angellus (er zijn ook finishers die meer glanzen).

De teugels heb ik ook geverfd en ondanks dat ik niet zo woest omga met die teugels, ben ik toch erg tevreden over hoe goed het blijft zitten :)

Angellus heeft ook tal van andere kleuren trouwens :)