Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tennan schreef:Kwetal, zoals in mijn eerdere berichten stond is het inderdaad aan de achterkant breed. Vooraan/in het midden singel ik aan, dus daar trekt het op de zijkant van mijn pony.
Mijn schematisch tekenen is misschien niet da bomb, maar het gaat om het idee. Drie cm tussen de kussens is echt te weinig, ik wil ze niet dichter bij elkaar plakken.
Kwetal schreef:Welk model is dat, Duhelo? (de pad)
Kwetal schreef:tennan schreef:Kwetal, zoals in mijn eerdere berichten stond is het inderdaad aan de achterkant breed. Vooraan/in het midden singel ik aan, dus daar trekt het op de zijkant van mijn pony.
Mijn schematisch tekenen is misschien niet da bomb, maar het gaat om het idee. Drie cm tussen de kussens is echt te weinig, ik wil ze niet dichter bij elkaar plakken.
Ik heb een eindje terug gezocht, maar niet alles vanaf het begin gelezen, sorry![]()
Ik wil ook zeker niet dat je ze dichter bij elkaar plakt, maar ik wil aangeven dat die afstand bij jouw paard wellicht ruim genoeg is. Misschien is het zinvol om ze een beetje schuin te leggen, of krom te plakken, zodat je in het midden, waar je zit en dus de meeste druk is, ze ietsje verder uit elkaar hebt? Achteraan is het alleen de pommel die er op rust, dat komt ook wat omhoog.
En weer - singel niet te strak aan! Dat vermeerdert de druk in dat gebied - gebruik een elastische singel en ga niet door met straf trekken tot je een ons weegt.
Je zou ook nog kussens kunnen overwegen met wat minder "taille" dan is het daar wat meer beschermd. Het haalt wel iets van je smalle zit weg.
Ik heb zelf nergens foto's opgeslagen van PLIP testen. Ik vind het een pokkending, want het laat ook plekken zien die maar heel even duren (zoals ongemakkelijk opstappen, dat duurt dan 2 seconden, maar de deuk in het deeg gaat dan niet weg)Bovendien heeft de PLIP zelf al invloed op de ligging van het zadel. Heeft het te maken met de combinatie - dus een goede PLIP test bij Jantje is nog geen garantie voor een goede PLIP test bij Marietje. Ik heb even gezocht wat er in de loop van de tijd voorbij is gekomen:
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57CCB764
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57A108C9
Zwaardere ruiter op breed paard.
Er is nog iemand die een theorie heeft verzonnen over dat vierkantje - mogelijk is dat het leren plaatje onder je stijgbeugelringen, je dij ligt er op, er komt gewicht op en dan "dept" dat plaatje vocht op/duwt zweet weg.
Nogmaals - let op je paard, wordt het na afloop dik, dan is er iets niet goed. Als je paard prima loopt, dan is er niets aan de hand.
Kwetal schreef:Er is iemand hier op Bokt die gewone dekjes vermaakt tot dekjes met inlagen. Of wacht even op de gekleurde (Burioni) dekjes die speciaal voor de Ghost gemaakt worden.
Geryon schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me een beetje verkeken heb op de ghost. Het is voor mijn gevoel echt heel boomloos, terwijl de meeste goede boomloze zadels van tegenwoordig meer semi te noemen zijn (zoals barefoot ook). Omdat dat ook nodig is om op lange termijn de rug veilig te stellen.
Jullie hadden het een tijd terug ook niet over drukverdeling, maar over drukpuntvermindering. Terwijl bijvoorbeeld barefoot volgens mij wel wat meer doet dan drukpuntvermindering, als ik mensen mag geloven die tests hebben gedaan?
Hoor graag of mijn visie een beetje klopt of niet.
draaakje schreef:Gave kleur die pad, en staat mooi zo onder je zadel!
Ik heb vandaag weer heerlijke buiten gereden
Zie alleen op de foto's dat ik zo bar slecht zit. Heb er zelf totaal geen last van, en zit voor mijn gevoel ook fijn, maar mijn benen liggen zo ver naar voren.
Zou het slim zijn om de beugelophanging wat naar achter te plaatsen?
Duhelo schreef:er zitten idd een soort inlages / vulling in. behoorlijk stevig maar toch zacht.
ding lag hier wel erg scheef. heb na het longeren heropgezadeld.
Dit is in overleg met kitty besloten dat deze pad voldoende zou zijn. (nota: ik incl zadel wegen 65 kilo, paard is een trekpaard met goede bespiering en vet)
xyzutu2 schreef:Duhelo schreef:er zitten idd een soort inlages / vulling in. behoorlijk stevig maar toch zacht.
ding lag hier wel erg scheef. heb na het longeren heropgezadeld.
Dit is in overleg met kitty besloten dat deze pad voldoende zou zijn. (nota: ik incl zadel wegen 65 kilo, paard is een trekpaard met goede bespiering en vet)
Zitten er geen lusjes voor en achter aan de pad om hem aan de achterkant aan het zadel 'op te hangen'?
Dat scheelt weer geschuif.