[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:47

Gewoon lillianne een berichtje sturen of je aan kan sluiten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:20

Afbeelding
de roma met burionipad.
ding staat nog stijf van nieuwigheid. nu testen, ik ben benieuwd!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:24

tennan schreef:
Kwetal, zoals in mijn eerdere berichten stond is het inderdaad aan de achterkant breed. Vooraan/in het midden singel ik aan, dus daar trekt het op de zijkant van mijn pony.
Mijn schematisch tekenen is misschien niet da bomb, maar het gaat om het idee. Drie cm tussen de kussens is echt te weinig, ik wil ze niet dichter bij elkaar plakken.

Ik heb een eindje terug gezocht, maar niet alles vanaf het begin gelezen, sorry Y;(
Ik wil ook zeker niet dat je ze dichter bij elkaar plakt, maar ik wil aangeven dat die afstand bij jouw paard wellicht ruim genoeg is. Misschien is het zinvol om ze een beetje schuin te leggen, of krom te plakken, zodat je in het midden, waar je zit en dus de meeste druk is, ze ietsje verder uit elkaar hebt? Achteraan is het alleen de pommel die er op rust, dat komt ook wat omhoog.
En weer - singel niet te strak aan! Dat vermeerdert de druk in dat gebied - gebruik een elastische singel en ga niet door met straf trekken tot je een ons weegt.

Je zou ook nog kussens kunnen overwegen met wat minder "taille" dan is het daar wat meer beschermd. Het haalt wel iets van je smalle zit weg.

Ik heb zelf nergens foto's opgeslagen van PLIP testen. Ik vind het een pokkending, want het laat ook plekken zien die maar heel even duren (zoals ongemakkelijk opstappen, dat duurt dan 2 seconden, maar de deuk in het deeg gaat dan niet weg) -O- Bovendien heeft de PLIP zelf al invloed op de ligging van het zadel. Heeft het te maken met de combinatie - dus een goede PLIP test bij Jantje is nog geen garantie voor een goede PLIP test bij Marietje. Ik heb even gezocht wat er in de loop van de tijd voorbij is gekomen:
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57CCB764
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57A108C9
Zwaardere ruiter op breed paard.

Er is nog iemand die een theorie heeft verzonnen over dat vierkantje - mogelijk is dat het leren plaatje onder je stijgbeugelringen, je dij ligt er op, er komt gewicht op en dan "dept" dat plaatje vocht op/duwt zweet weg.

Nogmaals - let op je paard, wordt het na afloop dik, dan is er iets niet goed. Als je paard prima loopt, dan is er niets aan de hand.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:24

Welk model is dat, Duhelo? (de pad)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:46

Kwetal schreef:
Welk model is dat, Duhelo? (de pad)

Deze:
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... sympa.html

ik dacht vanop de foto dat hij te kort zou zijn, maar ding is gigantisch :D

Rijden ging goed, wel opnieuw moeten zadelen want de boel lag scheef, en met die sympanova krijg je het dus niet meer recht getrokken :D
Het zat ietsjes breder dan met de viltpad, maar wel een héél stuk zachter.
Paard is de laatste tijd behoorlijk drammerig, dus heb ik eerst gelongeerd en daarna gewoon en kwartier met losse teugel vooruit gereden, pittig tempo draf en galop. Eenmaal ze ontspande heb ik ze heel fijn kunnen oppakken en had ik een leuk, los, meewerkend paard. Was ze nu de laatste dagen drammerig doordat de viltpad het net niet was, geen idee, maar het is wel fijn.

ik test deze pad morgen ook eens onder mijn specialized (daar zitten neopreen kussens onder, maar voor mijn oma'tje vind ik dat toch wel hard), moest die ook bevallen dan komt wss de zelfde versie maar dan met bont en het gellaagje misschien voor de oudste, en doe ik al mijn normale dekjes weg :)

edit:
zweet:

Afbeelding

ziet er imo behoorlijk gelijkmatig uit. Paard wordt wel snel nat onder de pad, maar de buitenkant van de pad was nog helemaal droog. Droge plekken zijn er niet, maar ik heb zeker een uur vrij intensief gereden en ze was overal nat, zweet liep ervanaf, dus zal nog eens herbekijken na een wat rustigere sessie of een buitenrit als ze niet zo hard zweet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:50

Kwetal schreef:
tennan schreef:
Kwetal, zoals in mijn eerdere berichten stond is het inderdaad aan de achterkant breed. Vooraan/in het midden singel ik aan, dus daar trekt het op de zijkant van mijn pony.
Mijn schematisch tekenen is misschien niet da bomb, maar het gaat om het idee. Drie cm tussen de kussens is echt te weinig, ik wil ze niet dichter bij elkaar plakken.

Ik heb een eindje terug gezocht, maar niet alles vanaf het begin gelezen, sorry Y;(
Ik wil ook zeker niet dat je ze dichter bij elkaar plakt, maar ik wil aangeven dat die afstand bij jouw paard wellicht ruim genoeg is. Misschien is het zinvol om ze een beetje schuin te leggen, of krom te plakken, zodat je in het midden, waar je zit en dus de meeste druk is, ze ietsje verder uit elkaar hebt? Achteraan is het alleen de pommel die er op rust, dat komt ook wat omhoog.
En weer - singel niet te strak aan! Dat vermeerdert de druk in dat gebied - gebruik een elastische singel en ga niet door met straf trekken tot je een ons weegt.

Je zou ook nog kussens kunnen overwegen met wat minder "taille" dan is het daar wat meer beschermd. Het haalt wel iets van je smalle zit weg.

Ik heb zelf nergens foto's opgeslagen van PLIP testen. Ik vind het een pokkending, want het laat ook plekken zien die maar heel even duren (zoals ongemakkelijk opstappen, dat duurt dan 2 seconden, maar de deuk in het deeg gaat dan niet weg) -O- Bovendien heeft de PLIP zelf al invloed op de ligging van het zadel. Heeft het te maken met de combinatie - dus een goede PLIP test bij Jantje is nog geen garantie voor een goede PLIP test bij Marietje. Ik heb even gezocht wat er in de loop van de tijd voorbij is gekomen:
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57CCB764
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57A108C9
Zwaardere ruiter op breed paard.

Er is nog iemand die een theorie heeft verzonnen over dat vierkantje - mogelijk is dat het leren plaatje onder je stijgbeugelringen, je dij ligt er op, er komt gewicht op en dan "dept" dat plaatje vocht op/duwt zweet weg.

Nogmaals - let op je paard, wordt het na afloop dik, dan is er iets niet goed. Als je paard prima loopt, dan is er niets aan de hand.

Dat had ik ook al eens geopperd van dat plaatje die onder de stijgbeugelophanging zit, dat lijkt me wel plausibel dat dat net dat vierkantje is.
De vraag is gewoon: komt er op die plaats meer druk? (waarschijnlijk wel) en zoja, is die druk dan ook TEveel / is die druk erg.
Het grootste probleem is vooral dat we dat pas weten als het paard er last van krijgt. Anderszijds, zolang paard inderdaad goed loopt en er geen verdikkingen zijn na het rijden, en zeker als paard nu en dan nog eens gecheckt wordt door een osteo, is er hoogstwaarschijnlijk geen probleem. (of al zeker niet meer dan als we rijden met een boomzadel dat wel redelijk past, maar ergens nét iets meer druk geeft op het moment dat het paard gaat lopen/werken)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:05

Kwetal schreef:
Er is iemand hier op Bokt die gewone dekjes vermaakt tot dekjes met inlagen. Of wacht even op de gekleurde (Burioni) dekjes die speciaal voor de Ghost gemaakt worden.

O interessant, wat krijgen die voor onderkant? Ik ben op zoek naar een pad die netjes onder mijn ghost piccolo past, maar wil eigenlijk geen wol en geen sympanova.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:29

Geryon schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me een beetje verkeken heb op de ghost. Het is voor mijn gevoel echt heel boomloos, terwijl de meeste goede boomloze zadels van tegenwoordig meer semi te noemen zijn (zoals barefoot ook). Omdat dat ook nodig is om op lange termijn de rug veilig te stellen.
Jullie hadden het een tijd terug ook niet over drukverdeling, maar over drukpuntvermindering. Terwijl bijvoorbeeld barefoot volgens mij wel wat meer doet dan drukpuntvermindering, als ik mensen mag geloven die tests hebben gedaan?

Hoor graag of mijn visie een beetje klopt of niet.

De ghost is wel flexibel,maar de basis is best stevig en zeker niet te vergelijken met oudere types van bijvoorbeeld barefoot of torsion..Met die zadels voelde je veel meer wat eronder je gebeurde..Zo ook met een bob marshall die ik gehad heb en dan te bedenken dat er mensen in Amerika zijn die er een gewone pad zonder ruggengraat vrijheid onder hebben en ook nog best wat km maken :\ ..Met de ghost voel ik persoonlijk echt niet zoveel onder me,voelt veel steviger voor mij..Maar wat is nou het probleem eigenlijk,wil het niet met de ghost op je paardje?Kan natuurlijk net als wat anderen zeggen dat hij niet geschikt is voor jullie..Ghost is ook geen nieuw merk he,bestaat al heel wat jaartjes en heeft zich denk ik ook al wel bewezen..

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:37

Je moet toch geen PLIP test laten doen? Is toch niet de enige drukmeting? Daar moeten toch gegevens van zijn van Ghost zelf met drukmetingen. Op de site van Barefoot staan daar foto's van :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:38

Ik ben ook wel benieuwd naar een objectieve waarheid achter de vierkantjes. Ik wil als mijn Valencia weg is wel weer een boomloos maar juist door die afdrukken heb ik de neiging niet weer voor een ghost te gaan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:09

De VS Ghost dealer heeft een simpele drukpad met sensoren - ik heb daar geen mooie thermografische plaatjes van. :\ wel ergens in mijn mail een uitkomst met alle verschillende inlagen, ritjes etc. In Amerikaanse waardes, dus ik snap er niets van, maar volgens haar overschrijdt het nergens de norm.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:30

Duhelo schreef:
[ [url=m/xZt0kl.jpg]Afbeelding[/url] ]
de roma met burionipad.
ding staat nog stijf van nieuwigheid. nu testen, ik ben benieuwd!

Hij staat je paardje gaaf! +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:34

ja hé, de eerste rit was zeker super, en het is een supermooi kleur :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:29

Mooie pad Duhelo! Heeft die ruggegraatvrijheid? Zitten er nou een soort inlages in? Dat ze niet verwisselbaar zijn begrijp ik wel van de site. En dus sympanova onderkant?

Ik rijd nu met mijn Quilty met de Agradi pad met HD inlages, maar ben op zoek naar wat anders. Wil graag een leuk kleurtje. Maar weet niet precies wat ik qua inlages wil/nodig heb en weet ook nog niet wat voor onderkant ik wil. Voor onze andere pony ben ik erg te spreken over de HAF pad, daar loopt hij heel de zomer mee omdat dat ding zo fijn ligt en snel droogt. Én ik kan er alle inlagen in stoppen die ik wil. Al heeft deze pony vaak alleen simpele zachte nodig onder zijn Bf met VPS.

Wat zou het beste zijn onder een Ghost? Ik zou eigenlijk graag verschillende pads en inlages testen haha. Zou wat mij betreft best een testpakket van mogen zijn.
Zo vond ik de Kifra pad niet zo fijn onder m'n Ghost want die trok vrij snel strak op de schoft en het lamsvachtje vraagt veel onderhoud bij een zwetend en verharend paard. Onze andere pony (die waar ik net al over schreef) ligt de Kifra wel goed onder zijn Bf. Maar in de zomer met veel zweten vind ik dat toch net iets minder als de HAF die je gewoon onder de kraan kunt houden bij wijze van spreken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:33

Gave kleur die pad, en staat mooi zo onder je zadel!

Ik heb vandaag weer heerlijke buiten gereden :D
Zie alleen op de foto's dat ik zo bar slecht zit. Heb er zelf totaal geen last van, en zit voor mijn gevoel ook fijn, maar mijn benen liggen zo ver naar voren.
Zou het slim zijn om de beugelophanging wat naar achter te plaatsen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog een mooi plaatje van een gele struik (brem) die we tegenkwamen :D
Afbeelding

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:34

Je beugels lijken me ook wat kort? En wat een prachtige brem!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:34

Mooie pad inderdaad!Leuk om te lezen wat je bevindingen zijn!

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:36

wat is eigenlijk het verschil tussen een normaal zadel en boomloos zadel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:38

er zitten idd een soort inlages / vulling in. behoorlijk stevig maar toch zacht.
Afbeelding
ding lag hier wel erg scheef. heb na het longeren heropgezadeld.
Dit is in overleg met kitty besloten dat deze pad voldoende zou zijn. (nota: ik incl zadel wegen 65 kilo, paard is een trekpaard met goede bespiering en vet :D )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:42

Heb je je zitting er wel recht op gedaan?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:42

En even de zitting van achte rlos halen en er weer opnieuw recht op plakken (staat wat netter haha) zit er links niet helemaal mooi op (sorry pietluttig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:47

draaakje schreef:
Gave kleur die pad, en staat mooi zo onder je zadel!

Ik heb vandaag weer heerlijke buiten gereden :D
Zie alleen op de foto's dat ik zo bar slecht zit. Heb er zelf totaal geen last van, en zit voor mijn gevoel ook fijn, maar mijn benen liggen zo ver naar voren.
Zou het slim zijn om de beugelophanging wat naar achter te plaatsen?

Wat staat die pad leuk onder het zadel, pas precies qua maat. :)
Qua zit zie ik bij jou hetzelfde als bij de andere Lazy Mountain/Happy Valley foto's die hier voorbij kwamen: een stoelzit met de knieen naar voren en de kont (plus cantle) naar achteren geschoven.
Als je alleen doorzit en er verder geen last van hebt dan zou je zo kunnen blijven rijden (de meeste ruitervolken rijden namelijk in een stoelzit :+ ), maar als je gaat lichtrijden dan lijkt me dat je jezelf nogal naar voren/omhoog moet hijsen om in de beugels te kunnen 'staan' en dan zou ik toch eerder kiezen voor een zadel met een stevige cantle die netjes op z'n plek blijft zitten en niet mee schuift naar achteren (dus gewoon een vastgeplakte cantle zoals bij de normale Barefoots). Dan hoef je je ook niet meer zorgen te maken over of je niet te ver naar achteren op de paardenrug belandt als de cantle na verloop van tijd/gebruik nog verder naar achteren rekt.

Maar goed, om de 'Waar haal je dát nou weer vandaan??? :? :? :?' reacties te voorkomen: dit zijn heel simpel mijn observaties op basis van wat ik zie op de foto's, doe ermee wat je wilt. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:49

Duhelo schreef:
er zitten idd een soort inlages / vulling in. behoorlijk stevig maar toch zacht.
Dit is in overleg met kitty besloten dat deze pad voldoende zou zijn. (nota: ik incl zadel wegen 65 kilo, paard is een trekpaard met goede bespiering en vet :D )

Zitten er geen lusjes voor en achter aan de pad om hem aan de achterkant aan het zadel 'op te hangen'?
Dat scheelt weer geschuif. 8-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:07

Ok dan zal deze pad het voor mij niet zijn; ik weeg 90 kg en mijn pony is al 25. Hij is nu wel op gewicht en heeft ook redelijk zijn rugspieren weer terug. Maar echt intensief trainen we niet. We proberen een heel rondje te galopperen, dat is voor ons al moeilijk genoeg :+ (pony valt er steeds uit en ik vind zo'n harde draf een beetje eng +kan niet zo goed zitten blijven in de galop)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:20

xyzutu2 schreef:
Duhelo schreef:

Zitten er geen lusjes voor en achter aan de pad om hem aan de achterkant aan het zadel 'op te hangen'?
Dat scheelt weer geschuif. 8-)

er zit een lus vooraan die netjes om het handvat/ pommel past
Zitting zit inderdaad scheef, ik heb er een opgerold stukje handdoek onder gedaan om te testen of het fijner is met een kleinere zitting, wss komt het daardoor :)