[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:38

samanthaaxx schreef:
Maar de barefoot london mag sowieso? Dat zal waarschijnlijk het zadel zijn dat ik aanschaf als er woensdag bij de zadelmaker weer niets tussen zit...

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik heb er echt wat aan gehad! :D

London mag inderdaad wel! :j Heb ik eerst ook gedaan. Nu rijd ik wedstrijden met de Hidalgo venice 2, bevalt me beter :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:46

samanthaaxx schreef:
jokari schreef:
elke boomloze die eruit ziet als een engels zadel, toch ?

Dus bijvoorbeeld geen cheyenne?

Ja tuurlijk waarom niet het is een engels lijkend zadel. :j

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:57

Uiteraard wel zonder fenders maar met gewone beugelriemen, en zonder knop (er zwerven ook cheyennes met knop rond geloof ik)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:02

Mijn haf heeft ook n hele korte rug en heb oa om die reden een hidalgo (London special) aangeschaft. Heb zelfs een 18,5 inch maar wel met kussens eronder die niet te lang zijn!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:41

Goedemorgen, een stille lezer meld zich!
Heeft hier iemand ervaring met de flexEE zadels? :o
Ik zag ze op de site van Per Mi Cavallo en ze spraken me heel erg aan, voornamelijk omdat ze heel erg lijken op een normaal dressuurzadel.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:41

Keeyzie ja ik heb er 1 (een kunststof versie). Was er enthousiast over maar steeds minder. Hij schuift behoorlijk op mijn haflinger. Daarnaast zuigt hij vocht op als het regent (maar nogmaals ik heb de kunststof versie), en als je een dag later op je zadel gaat zitten heb je een natte kont :+
Ook kunnen de beugels van de beugelriemhaken schieten als je niet helemaal optimaal zit... Is mijn bijrijdster meerdere maken gebeurd in galop... Wij hebben wel een oudere versie, ik ga er vanuit dat dit in de nieuwe versie wel is opgelost...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:47

Muppetmayo bedankt voor je antwoord :) Als ik er een ga aanschaffen is het sowieso een leren variant.
Dat probleem van water opzuigen kom ik ook tegen bij mijn Wintec's die ik vroeger heb gehad trouwens :+

Hoe is de zit van dit zadel, ik heb nu namelijk een Zaldi en vind dat zadel heeeeerlijk zitten.
Echter veranderd mijn Fjord elk seizoen enorm qua bespiering (wordt onderzoek naar gedaan)
Waardoor een aanpasbaar zadel misschien nodig is.

Mijn Zaldi heeft namelijk een redelijk gesloten zit wat ik erg fijn vind.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:03

Hij zit enorm breed, zit eigenlijk net zo breed als op mn barefoot cheyenne. Verbaasde me best wel eigenlijk, had verwacht een meer a-zit te hebben. Zadel geeft niet echt heel veel steun. Wellicht is dit bij de nieuwe versies anders, dat kan natuurlijk. Ik zeg hier altijd dat ik het gevoel heb dat ik op een stapel luiers zit :+
Mijn haflinger veranderd ook enorm elk seizoen. Het zadel lag eerst als een huis, maar na een aantal weken schuift hij van links naar rechts. Heb dit tot nu toe nog niet kunnen verhelpen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:25

Oke heb je het zelf gekocht toendertijd of heb je het echt laten aanmeten. Als ik er een aanschaf wil ik ze zowieso eerst proberen :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:29

Heb m zelf overgenomen van een stalgenoot. 3 weken getest en ging super (en geen regen hahahaha). Na een paar weken begon mn bijrijdster met m te rijden. Ze kan veel beter rijden dan ik en hij begon in spieren te veranderen. Vervolgens had ik een schuif zadel ;) door zijn verandering in spieren ligt t zadel niet goed meer....

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:52

Oke, maar je kunt de voorkant van het zadel toch veranderen, of heb jij er geen kopijzer inzitten?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:17

Ik heb er geen kopijzer in zitten inderdaad.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:15

Na veel wikken en wegen heb ik Ipv een torsion zadel toch een barefoot aan geschaft! Nu ligt hij alleen niet lekker op de schoft. (pony heeft een nihile schoft en is super rond. Nu ben ik aan het twijfelen tussen een bredere of de flexibele pommel.
Na deel van de brede lijkt mij dat hij alsnog kan drukken op verkende plekken op de schouders bijvoorbeeld
Maar op de site van barefoot staat ook weer dat de flexibele pommels niet ideaal zijn
Help?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:43

Tja - toch de Torsion nemen?? ;) Gaat het om die schimmel uit je profiel?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:52

Jep daar gaat het om
Heb nu ook een zadeltje zonder pommel en inprinciepe loopt ie daar prima op.
De torsion was waarschijnlijk te lang geweest vandaar dat ok toch voor deze gekozen heb.
Helaas heb ik niet de financiële ruimte 2 zadels in een maand aan te.schaffen

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:52

Zadel ligt voor de rest heel netjes overigens

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:12

Mijn nieuwe pad is binnen, de bruine is wel echt een verbetering al zeg ik het zelf :).

Als pommel heb ik nu nog wat vaatdoekjes, tot ik het geld heb er 1 te bestellen. Nu nog endurancefenders en beugels eraan en hij is compleet :).

Foto's zijn als linkjes omdat de breedte te groot is voor bokt

Met vorige pad en M pommel:
http://i1354.photobucket.com/albums/q69 ... 05b4ab.jpg

Met nieuwe pad, en vaatdoekjes :+ ,
http://s1354.photobucket.com/user/ilang ... 0.jpg.html

http://s1354.photobucket.com/user/ilang ... 2.jpg.html

De rijfoto's waren niet zo mooi, maar ik ben heel erg blij met t zadel!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:13

Een brede pommel is voor jouw paardje te breed - dan zakt het er overheen. Maar wat ligt er "niet lekker"?
(ga nu mijn eigen paarden doen, geen internet onderweg)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:29

Zoekt er nog iemand een c/s whatever vormige banaan singel? Een webshop heeft 50% korting en deze singels in 60 en 65 cm. Ze staan op de bokt markt en zien er mooi uit, maar ik weet niet hoe ze in het echt zijn.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:08

Het zadel 'zweeft' nu van voor op de schoft. Maar hij veranderd nu nogal omdat ik weer ben begonnen met trainen. Ben nu 2 maanden bezig en ik zie nu dat ie al een stuk meer body begint te krijgen rond de schouders.
Er zit nu een standaard m pommel in
Ik denk dat ik en de l en de flexibele pommel ga aanschaffen en gewoon uit proberen wat er goed ligt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:38

zweeft??? Dus hij sluit niet aan??? Maar die grotere maten zijn echt voor forsere paarden hoor!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:47

Nou mijn boomzadel is verkocht en de nieuwe eigenaresse is er blij mee! :)
Het probleem van de schuivende dekjes met de Trekker is trouwens opgelost, ik heb een heel dun antislip matje tussen het dekje en het zadel liggen. Dat is echt dun, een millimeter dik ofzo. :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:47

Ik heb nu voor mijn welsh cob een maat L pommel en die ligt goed. En zo fors is ze helemaal niet, alleen een brede schouder/schoft

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:30

Ik heb vandaag de fra courville getest. Nou eh het was geen onverdeeld succes. := Een tonnetje ronde pony die er haar eigen ideeën over nahoudt, en een pommel die duidelijk te smal is, da's géén goede combinatie. :D
Verder wel een goed zadel hoor. Mocht die kleine op normaal gewicht zijn, had ik vast nergens last van gehad. Even horen bij de vertegenwoordiger of er een bredere pommel te verkrijgen is.
En tja, het zit natuurlijk breder dan de ghost hé. Dat is heel persoonlijk of je dat fijn vindt of minder.

Voor vertrek. Splinternieuw, dus alles ligt er nog een beetje als een torentje op.
Afbeelding

Morgen les. Lesgeefster is heel benieuwd naar de ghost. :j
Laatst bijgewerkt door jokari op 13-12-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:37

Ik denk dat dat inderdaad enorm persoonlijk is.
Zelf zou ik echt niet een Barefoot of FRA op mijn paard willen hebben, mij te breed.
De trekker luxus was even wennen maar vanaf het begin was het voor mij qua pijn echt super. :)
Pmarena vind een barefoot weer geweldig, dus zoveel peerden zoveel zadels.

Van de week heb ik trouwens mijn trekker op de kwpn van een vriendin geknoopt, zodat zij eens kon voelen hoe het zat.
Zij heeft een dressuurzadel met boom, ze kan netjes zitten maar ineens vlogen de ledematen alle kanten op en kon ze amper haar hulpen geven voor haar gevoel. _O-

Ik heb trouwens andere beugelriemen gekocht gisteren, de beugelriemen komen op het zachte gedeelte van het zadel, dus het deel waar de wrong onder zit. Er zitten nu echt kartonnen beugelriemen aan dus dat is echt zonde, nu heb ik van die mono riemen met kalfsleer.