Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:07

Zitten er in de dressuursingels eigenlijk elastiek? Want ik las dat het ook helpt tegen paarden die singeldwang hebben?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:10

Nee, ze zijn zonder elastiek

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:26

De mijne is net binnen gekomen :D
Ik ga hem vanavond proberen, kan niet wachten haha *\o/*

CarolandRuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:15

Laatst was de zadelmaker bij ons en kwam ook met de naam fairfax aan. Gewoon om te melden. Ja en dan wordt je nieuwsgierig, vooral als je de prijzen hoort :')

En nu ben ik ook heel benieuwd en zou ik toch stiekem wel zo'n singel
willen proberen. Gewoon om te kijken of er echt zo'n verschil in zit.

Uiteraard ben ik op internet rond gaan snuffelen.
Maar wat maakt deze singel nou zo bijzonder vergeleken met andere
Anatomische singels die ik op internet tegenkom?

Oké de een is breder dan de ander,
maar als ik een andere anatomische singel met brede flap tegenkom,
waarop is dan de fairfax zo anders dat deze zo duur is?
Of is de singel zo duur door alle onderzoeken?

Ik ben benieuwd!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:26

Tja, zodra je hem vast hebt begrijp je het prijs verschil.
Degelijke kwaliteit, maar SUPERZACHT! ook ligt mijn zadel veel stabieler en heb ik het idee dat de paarden het fijn vinden aansingelen (in hoeverre aansingelen natuurlijk fijn kan zijn).

Wel heb ook ik een klein stukje waar de haren af gaan in de oksel aan de linkerkant. (het gekke is, dat daar de singel eigenlijk amper zit). Maar goed, op wat haren die er af zijn na, is het niet geïrriteerd. Dus zolang het niet erger wordt vind ik het wel goed.

Ik vind de singel de moeite waard, ben er erg blij mee. Voel geen superverschil volgens mij in de manier van bewegen. En toch denk ik dat over een paar maanden wel de schoftontwikkeling ook bij mijn paard te zien gaat zijn.
Gisteren weer met mijn andere zadel gereden (VZ) met een singel van mijn vriend, leren singel met elastiek. Dan voel je wel echt het verschil in stabiliteit.

En ach, wat is duur. Wel een zadel kopen van honderden/duizenden euro's. Rijlaarzen (die vaak geen 10 jaar mee gaan) van honderden euro's.
Maar een fijne singel die misschien wel tientallen jaren mee gaat (mijn "oude neopreen" singel is al 8 jaar oud ofzo en doet het ook nog prima) vinden mensen dan te duur.
die 260 euro vind ik de singel wel waard, zeker als hij JAREN mee gaat en de paarden er zo fijn om reageren. (als hij binnen 1 tot 2 jaar verslijt is het wel een dure singel)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:42

Dat stukje "slijtage" aan de huid had ik ook.. Denk dat het ook te maken had met het warme weer die dagen want het wordt nu al aanzienlijk minder. Ook doe ik nu sinds een week ofzo even "rek-en-strek" oefeningen voordat ik er op ga. Ik haal dus even beide voorbenen een voor een naar voren zodat er geen huid tussen kan komen te zitten, het lijkt te helpen.. Heeft misschien toch te maken met het stukje flap wat er extra aanzit en wat niet aan een "normale" singel zit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:45

ja, maar het gekke is, dat het alleen aan de linkerkant is (bij meerdere hier in het topic). Ik ga vanaf vandaag eens aan de rechterkant aansingelen. (laatste stukje doe ik normaal links, echter zitten ze wel beide op hetzelfde gaatje, zowel links als rechts).
Ook heb ik het idee (kan ook aan mij liggen) dat de singel ten opzichte van de buik ook iets naar links ligt (ook al zitten ze aan beide kanten even strak)
dus daar ga ik straks ook nog eens op letten....

Verder vind ik het een super fijne singel, en mijn paard ook.
En ook andere paarden die ik er mee gereden heb die een gevoelige huid hebben, lijken er goed op te reageren
Voor mij in ieder geval geen andere singel meer.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:36

Heb er net voor het eerst mee gereden en ik ben om :D

Geen WOW-moment maar wel een Wow-moment. Dus super blij! Ik merkte het al bij aansingelen, normaal vertoond ze echt singelnijd nu helemaals NIKS! Ook met het rijden vertoonde ze meer ruggebruik wat natuurlijk ook mijn aanleuning ten goede kwam! Ze was relaxt en in de overgangen waarbij ze normaal de neiging heeft haar rug weg te drukken bleef ze nu door komen! Maar het echte wow was miss nog wel in de galop. Ruby is een kei in het springen van wissels, en het liefst zo veel mogelijk in een zo klein mogelijk stukje contragalop. En nu sprong ze er geen 1! Ook in het uitstappen merkte ik dat ze beter door het lichaam bleef stappen. Tevens zagen zowel mijn moeder als vader positief verschil tijdens het rijden! Dus helaas vrees ik nu dat ik mijn rekening opnieuw moet gaan plunderen voor een singel voor Beat ;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:22

Leuk om alle verhalen te lezen!

Zorgt de singel ook voor een stabielere ligging? Mijn zadel schuift altijd net een stukje tegen de schouder aan..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:54

Mercury dat merk ik niet echt maar mijn zadel ligt ook goed! Daarom was ik ook altijd zo verbaasd dat ze zo'n singelnijd vertoonde want haar zadel ligt perfect! Maar dat kwam dus door haar oude singel, ook weer opgelost :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:55

Oke dankjewel! Leuk :) Mijn zadel ligt ook goed, maar ze is wat nijdig met het aansingelen en het zadel schuift gewoon net iets teveel naar voren. Ben ontzettend benieuwd!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:50

Ik longeerde nooit, heb een paar weken geleden deze singel gekocht (erg tevreden mee, ook singelnijd hier verdwenen) zonder ringetje...u raadt het al...de osteopaat kwam en adviseerde aan de dubbele lijnen te gaan werken voor zijn rug....iemand een gouden tip hoe ik de lijnen onder de buik kan vastmaken...zonder ringetje? Zou misschien een zadelmaker kunnen vragen een soort hoesje te maken met een ringetje eraan die ik er onderop de singel omheen kan doen, maar van wat voor materiaal dan? Om nu een hele nieuwe singel te kopen :n . De singel die zit bij de longeersingel is geen fijne...veel te kort gedeelte wat de druk onder z'n buik verdeelt. Singelnijd is dan ook meteen weer terug -:(- . Wie kan er met me meedenken?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:58

Zadel opleggen, beugels kort opbinden en daar de longe doorheen doen? :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:03

Of een strotouwtje/sperrriem om de singel vastmaken en daar de longeerlijnen aan klikken?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:06

Je hebt lusjes die je om de singel kan vastmaken. Maar je gaat toch niet dubbele lijnen via het bit tussen de benen door vastmaken aan de singel?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:09

Ik vond hem ook apart, maar zal wel kunnen. Ik maak ze vast aan het bit en dan buitenkant via zijkant longeersingel en binnenhand rechtstreeks naar hand of ook via zijkant longeersingel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:07

@xMercury, daarmee los ik het probleem onder de buik niet op als ik m'n fairfax singel wil gebruiken (die dus geen ringetje heeft).
@Djilna, dat is de richting die ik idd op denk, maar strotouwtje kan het leer beschadigen aan de achterkant, ben ik bang. Sperriempje zou kunnen, maar is dik en dat zit niet prettig op het borstbeen....mmm...
@2005, die lusjes ken ik, maar zijn niet voor die enorme brede fairfax. Singel is onder de buik immers erg breed. Wat betreft het vastmaken: het geheel zit zoals op dit plaatje wat Ania op bokt hiervan plaatste in een topic over een clinic met Lammert Haanstra (ik heb alleen de buitenste lijn niet onder de buik, maar gewoon terug naar de singel):
Afbeelding

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:08

Ah oke, ik begreep dat je de teugels enkel door het ringetje aan de longeerlijn deed :) Zo longeer ik namelijk.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:31

Hier ook een stipje vanaf mijn kant. Ik lees al een tijdje mee en twijfel heel erg of ik de singel zal gaan bestellen. De meeste verhalen hier zijn zo positief maar vind het een behoorlijk bedrag voor een singel :o
Nu is Martine zo lief dat ik haar singel even mag lenen dus ga die morgen bij haar ophalen, ben echt heel benieuwd of ik verschil ga merken :)

@Paars, ik heb ooit in het verleden een slofteugel gekocht en daar zat zo'n soort leertje bij met een ringetje wat je om je zadel kon doen om zo de slof te bevestigen. Slof heb ik nooit gebruikt maar dat leertje met ringetje des te meer met longeren. Wellicht dat je die ook los kunt kopen of via de schoenmaker kan laten maken/bevestigen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:09

een honden halsband kun je in ieder lengte kopen die je nodig hebt en die kun je er dan omheen doen.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:34

Mijn sloflus (zo noem ik het) past net om de fairfax.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:36

paars schreef:
Ik longeerde nooit, heb een paar weken geleden deze singel gekocht (erg tevreden mee, ook singelnijd hier verdwenen) zonder ringetje...u raadt het al...de osteopaat kwam en adviseerde aan de dubbele lijnen te gaan werken voor zijn rug....iemand een gouden tip hoe ik de lijnen onder de buik kan vastmaken...zonder ringetje? Zou misschien een zadelmaker kunnen vragen een soort hoesje te maken met een ringetje eraan die ik er onderop de singel omheen kan doen, maar van wat voor materiaal dan? Om nu een hele nieuwe singel te kopen :n . De singel die zit bij de longeersingel is geen fijne...veel te kort gedeelte wat de druk onder z'n buik verdeelt. Singelnijd is dan ook meteen weer terug -:(- . Wie kan er met me meedenken?

Je zou zo'n lusje kunnen proberen:
http://www.ej.nl/products/10000018/2260 ... TEUGEL+LUS
Weet alleen niet of hij om een Fairflax singel past....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:52

Ik werk ook met dubbele lijnen.
Ik maak de lijnen vast aan de kaptoom of aan het bit,heb ze nooit vast aan de singel.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:30

Even een update: net voor de tweede keer mee gereden en ben nog enthousiaster! Ik heb echt een sprong van 2 weken gemaakt in m'n training. Niet alleen gaat het rijden beter het voelt ook beter. Veel relaxter, meer in balans en meer harmonie! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:20

Fijn dat jullie zo meedenken, bedankt!! De lustips zijn inderdaad denk ik waar het op uit gaat draaien. Dat sloflusje van EJ, heb ik gisteren in mijn handen gehad, die gaat niet passen.
@jollyjoker, ik heb een normale breedte fairfax, heb jij die ook? Dat opent mogelijkheden :-) !
@cam, om hem mooi laag in te stellen bij het loswerken vind ik dat wel prettig. Na loswerken kan hij idd wel vast aan de singel. Ik werk van laag naar hoog.

Goed bericht Evony!!!