WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zappertje84

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:56

geen idee, op dit moment kan ik met het zadel niet meer rijden omdat mijn paard ermee in verzet gaat..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:58

Ik zie de afdruk van de kussens precies aan elkaar gespiegeld in mijn dekje naar het rijden. De druk lijkt bij mijn zadel dus mooi verdeeld. De afdruk is stof etc van de vacht die op mijn dekje achterblijft.....
Ik weet eigenlijk niet of de afdruk droog is, lijkt mij toch dat op alle plekken waar iets op de huid zit zweet ontstaat net als onder de singel, riempjes van het hoofdstel etc......

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:19

Zappertje84 schreef:
Mrijn: Ik vind het totaal niet erg dat een tweede fitter de eerste contacteert, maar de manier waarop dit gebeurde was naar mijn mening ronduit arrogant. Al bij al had ik de tweede fitter enkel gecontacteerd om een extra mening te vragen. Zij heeft wss mijn naam rondgestuurd naar alle fitters in België om te weten te komen van waar ik het zadel had, want ik heb haar nooit namen genoemd, toch wist zij alles.
Mijn vertrouwen was natuurlijk meteen weg.
Mijn zadel ligt er vooraan zo hoog op dat je, als je er op zit, er nog een vuist rechtop kunt tussenzetten..

Mag ik vragen wie deze fitters zijn? Ik kan je eventueel de naam geven van mijn (Vlaamse) fitter. Mag ook via pb!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:14

Needje schreef:
Ik lees net in een ander topic dat DAP Bodegraven tegen iemand heeft gezegd dat de meeste paarden die daar komen met peesblessures in de rug gereden worden met een Wow. (dus dat de blessure aan de Wow kan liggen in dat geval, niet dat ze er mee gaan rijden als ze dat hebben :) )
Iemand hier ooit iets over gehoord? Ik heb hier nl nog nooit van gehoord. En mijn paard z'n rug is er juist fijner van geworden.

Ik denk dat dat allemaal best goed meevalt. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om zelf kritisch naar je zadel te blijven kijken. Ik ken genoeg ruiters met een Wow en zij denken dat ze helemaal 'safe' zijn, want ze rijden met een Wow. Tja, een Wow is imo een superzadel, maar het moet natuurlijk wel goed op je paard passen! Voor een groot deel moet je daarvoor op je fitter vertrouwen, maar blijf aub toch ook zelf kritisch kijken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:16

ik denk dat een verkeerd aangepaste WoW net zo makkelijk voor ellende kan zorgen als een verkeerd aangepast wol zadel...

en dan lees ik hier zoveel problemen met goed aanpassen, zonde eigenlijk van zulke fijne zadels dat het bij het aanpassen dan zo vaak mis lijkt te gaan...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:17

Zijn Wow zadels alleen met lucht gevuld, of heb je ze ook met wol?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:22

Ik heb eerder gelezen dat Bodegraven zoiets heeft gezegd.
Echter werkt Bodegraven veel samen met Van Rijs....

misschien heeft dat er ook mee te maken. En een WoW is net zo "gevoelig" als een ander (wol) zadel. Bij verkeerd gebruik/butsende ruiter/slecht gereden worden kan je met een WoW net zo goed een blessure rijden als met een wol zadel.

Maar je kan het ook anders beredeneren. Paard had al eerder rug problemen, daarom over gegaan op WoW. Door de opbouw van spieren en andere manier van het gebruik van spieren komt er een (oude??) blessure naar boven...

Ik sprak een tijdje terug ook iemand die ene paar jaar WoW heeft gereden. Zadel moest steeds aangepast worden. Dat was ze zat, nu had ze een passier gekocht en dr WoW de deur uit gedaan.
En de Passier was veel beter, daar reed ze nu een jaar op en het paard was daardoor helemaal uitgegroeid in bespiering en het zadel lag super en hoefde niet meer aangepast te worden! Hij kreeg zelfs weer zn "zadel plekje" terug (zo noemde ze het... de plek waar het zadel "hoort", een soort zadelvormige kuil...)

Klinkt super toch? of toch niet....

@ amaretto: ze zijn flair, dus lucht met foam. Maar je hebt ook geheel foam gevulde kussens

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:23

Mri schreef:

:+

lucht met foam inderdaad...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:24

Paperboy schreef:
Ik zie de afdruk van de kussens precies aan elkaar gespiegeld in mijn dekje naar het rijden. De druk lijkt bij mijn zadel dus mooi verdeeld. De afdruk is stof etc van de vacht die op mijn dekje achterblijft.....
Ik weet eigenlijk niet of de afdruk droog is, lijkt mij toch dat op alle plekken waar iets op de huid zit zweet ontstaat net als onder de singel, riempjes van het hoofdstel etc......

De lucht duwt het vocht zeg maar weg, zodat je dus droge plekken krijgt als de druk goed verdeelt is..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:25

Nouvel schreef:
Mri schreef:

:+

Mag duidelijk zijn dat ik het niet met dr eens ben :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:25

ja ze zijn er ook met wol, dat verhaal van van rijs en dap bodegraven is al eerder omhoog gekomen en zal best op een waarheid berusten, maar dat kan nooit generaliserend zijn voor alle paarden die met een wow gereden worden. daarnaast is firma v rijs ook niet foutenvrij dus hecht ik nooit zoveel waarde aan dit soort posts

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:28

Als je alleen al mee maakt hoe van rijs zadels opvult en ongezien weer aflevert kan je daar wel je vraagtekens bij zetten.. Hij was onlangs bij ons op stal die zadels die hij gedaan heeft zijn nu skippyballen alleen zien de eigenaars dat niet en vinden van rijs helemaal super ook al klapperen de zadels gigantisch en heb ik moeite om mijn mond dicht te houden..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:29

Elco schreef:
Paperboy schreef:

De lucht duwt het vocht zeg maar weg, zodat je dus droge plekken krijgt als de druk goed verdeelt is..

Als dat werkelijk het geval is, dan past mijn zadel nergens goed! :')
Afgelopen zomer (tijdens een van de weinige zéér warme dagen) was mijn paard toch wel degelijk onder zijn gehele zadel bezweet...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:33

Paperboy schreef:

De lucht duwt het vocht zeg maar weg, zodat je dus droge plekken krijgt als de druk goed verdeelt is..[/quote]

Als dat werkelijk het geval is, dan past mijn zadel nergens goed! :')
Afgelopen zomer (tijdens een van de weinige zéér warme dagen) was mijn paard toch wel degelijk onder zijn gehele zadel bezweet...[/quote]

Dan ben ik bang dat je zadel idd niet goed past..das flink balen voor je merk je niets aan je paard dan.?
Mijn fitter legde het zo aan mij uit..

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:36

Toch zou ik als eigenaar wel geneigd zijn mijn behandelend DA serieus te nemen, kwalijke zaak maar misschien wel degelijk hun ervaring, wellicht versterkt door v. Rijs.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:36

mijn paard zweet ook onder het gehele zadel/dekje als ze goed gewerkt heeft...maar dat wil niks zeggen bijmij, want bij het longeren met longeersingel is ook het gehele dekje nat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:43

mijn paard is volgens mij ook gewoon bezweet onder het zadel, zoals onder hoofdstel, singel, etc, maar ik zal er eens goed opletten, durf het zo eigenlijk niet te zeggen...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:45

Elco schreef:
Dan ben ik bang dat je zadel idd niet goed past..das flink balen voor je merk je niets aan je paard dan.?
Mijn fitter legde het zo aan mij uit..

Nee hoor, zadel past uitstekend! Paardlief loopt de sterren van de hemel... Zijn zadel- en singelnijd zijn verdwenen en sinds de Wow heeft hij nooit meer een blokkade in zijn rug gehad. Ik krijg juist complimentjes van de fysio over zijn rug ;)

Edit: mij is trouwens altijd geleerd dat droge plekken onder het zadel ontstaan doordat er daar té veel druk is en maw de zweetkliertjes daar worden dichtgedrukt. Dit lijkt mij met een luchtgevuld zadel niet anders dan bij een wolzadel.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:01

Mijn fitter is ook chiropractor dus ze zal wel weten waar ze het over heeft..En mijn zadel is heel los aangesingeld ik hou er niet van om het heel strak te doen, ook mijn dekjes blijven normaal liggen..Is wel eens anders geweest..Dus afgekneld lijkt in mij geval niet aan de orde..Maar ieder kent zijn paard het best..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:03

ik zal eens opletten als ik het zadel eraf haal na het rijden, dekjes schuiven bij mij ook niet eigenlijk...

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:17

Bij mijn oude zadel had ik altijd plekken die heel vuil of bezweet werden en plekken die droog bleven. Ook op de rug van m'n paard zag je dat duidelijk, vooral aan het diepste punt van de zitting bleef het droog.
Naar mijn idee is het een zadel dat "brugt" dus de druk slecht verdeelt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:18

wittepit schreef:
Toch zou ik als eigenaar wel geneigd zijn mijn behandelend DA serieus te nemen, kwalijke zaak maar misschien wel degelijk hun ervaring, wellicht versterkt door v. Rijs.

het ligt er ook aan wat je hoort als eigenaar .. ik maak geregeld mee dat de boodschap van een dierenarts iets anders opgevangen of begrepen wordt door de eigenaar van t paard. communiceren blijft helaas een heel moeilijk iets ;)
ik blijf erbij dat de soep in dit verhaal vast heter gegeten wordt dan dat ie was

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:27

Mijn zadel geeft aan de voorkant wat meer druk dan aan de achterkant. De voorste helft is dus droog en de achterste helft bezweet. Wel symetrisch verder. Dit wat met wolgevulde zadels niet ander en ik vrees dat dat zo zal blijven door haat bouw en de manier waarop elk zadel zal gaan liggen. Ze staat nl iets overbouwd en duwt alle zadels naar voren. Met de h-singel blijft het zadel wel mooi achter de schouder liggen ipv erop, maar het geeft evengoed druk op de voorkant. Ik ga mijn vandaag met een prolitepad aan de voorkant iets ophogen. Ben benieuwd of ik daardoor beter achterin mijn zadel blijf zitten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:41

Elco schreef:
Mijn fitter is ook chiropractor dus ze zal wel weten waar ze het over heeft..En mijn zadel is heel los aangesingeld ik hou er niet van om het heel strak te doen, ook mijn dekjes blijven normaal liggen..Is wel eens anders geweest..Dus afgekneld lijkt in mij geval niet aan de orde..Maar ieder kent zijn paard het best..

Is ook zo! :j

Is jouw fitter toevallig Eleonora Westebring?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:06

Nou als ik morgen ga rijden zal ik eens kijken, maar eigenlijk vind ik het raar want hoe kan de lucht nu het zweet wegdrukken? Dan zweet hij toch er onder en zal de vacht toch even nat worden, en dat zal het dekje toch absoberen. ga eens kijken wat ik hierover kan vinden.....
Mijn zadel ligt super en van schuiven etc. heb ik ook geen last....