voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deesiej

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:58

Heb heel het topic niet gelezen maar wou graag even reageren.
Ik heb een boomloos zadel en een "gewoon" dressuur zadel

Voordelen:
Hij is lekker ligt, je neemt hem dus makkelijk en met minder moeite mee.
Hij rijd en zit lekker, minder gewicht voor je pony/paard om te tillen.
Je hoeft hem niet te vetten

Nadelen:
Dekjes duur? Je hebt niet elke week een nieuwe nodig, eentje is zat en een tweede is altijd handig om te ruilen. Maar je hebt geen hele collectie nodig? (dus voor mij geen nadeel!)
Het zadel is wat langer, waardoor hij in mijn kast iets minder makkelijk op de steun gaat. Maargoed daarin tegen is hij boomloos en kan je hem makkelijk neerleggen of iets.
Dat je benen wat meer vrijheid hebben, dat is in het begin even wennen maar kan ik ook niet echt een nadeel noemen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:28

@ Deesiej, wat voor een zadel heb jij dan?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:37

Deesiej schreef:
*knip*
het begin even wennen maar kan ik ook niet echt een nadeel noemen.

Duurt dit erg lang voordat het over gaat? Ik heb sinds, even denken, een tweetal weken mijn boomloos zadel (Pfiff, van Agradi). Hij ligt helemaal super op Violet, maar ik moet nog ontzettend wennen. Daarbij komt dat ik sinds februari niet intensief gereden heb. Nu hobbelen we eigenlijk nog maar wat aan (op zoek naar andere stalling, geen bak o.i.d), maar ik heb wel vaak spierpijn :o

Mijn benen liggen al veel stiller *\o/*
Maar ik moet er echt op letten wil ik stil zitten.

Ik heb er nu denk ik 5-7 keer mee gereden :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:09

persoonlijk vind ik een pfiff voor geen meter zitten, je zakt veel te veel onderuit en ook de ruggegraat vrijheid is veel minder, ik heb barefoot en moest er inderdaad ook even aan wennen dat ik nu geen wrongen heb, maar dat was naar een paar keer intensief rijden wel over, ligt er ook wel aan of je een goede onafhankelijke zit hebt denk ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:19

daar is ie dan.

voor we gingen
Afbeelding

halverwege
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:48

Is het zadel nou zo'n stuk naar voren geschoven of vertekent de foto?

(is dat zadel trouwens van MP? haha, ik geloof het te herkennen ;) )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:13

hij is idd iets verschoven, maar blijft met de pommel achter het schouderblad. En dat is ook karevs mankementje, bijna alles kruipt over de schouder. Tips? Komt idd van MP

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:17

Karev, is een staartriem misschien iets tegen het naar voren schuiven? Als er tenminste iets aan je zadel zit waar je die aan vast kunt maken. Wat voor zadel is het trouwens? Vind 'm heel leuk om te zien :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:50

Dat naar voren schuiven kun je ook oplossen door een banaan singel Karev. Maar ziet er keurig uit hoor :j +:)+
Zelf heb ik dat ook hoor, dat ik erg moet opletten en nadenken over het lichtrijden.
- niet in de beugels staan
- niet te ver uit mn zadel komen
- recht op blijven zitten
- benen stil ( ga overigens met mn lederen rijlaarzen ff rijden morgen ) kijken of dat beter gaat als mn jodphurs en sokken :=

Hoe lang hebben jullie je beugels eigenlijk? ik heb de Cherokee maat 1
En hebben de Cherokee mensen ook de extra kniewrongen eronder??

:wave:

::: Anne-mieke : heb je je testzadel al? Of morgen??
Ik krijg zaterdag hopelijk mijn bruine Barefoot Cherokee pad :D ( heb de zwarte al, maar 2 is makkelijker )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:52

Mijn testzadel is binnen hoor. Ik had eigenlijk vandaag geen tijd maar heb hem er al stiekem op gehad. Met fenders die te lang waren. En me sportschoenen aan (waar ik in mijn boomzal ook niet normaal kan rijden). Dus ben er bij afgevallen in de galop. In stap ging het echt lekker. Maar sjonge wat issie groot haha het zadel gaat er met het paard vandoor haha.
Wel heeft ze als ze der hoofd omhoog doet rimpels bij haar schoft (der vet valt dan in een plooi :P )

Morgen ga ik voor het eggie rijden dus me eigen beugels en riemen en me rijlaarzen. En gooi ik hem er netjes op ipv ff snel. En dan zal ik jullie ven op de hoogte houden hoe het ging. :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:42

OOOHH :(:) gevallen.. dat moet je niet doen.
Die venders kon ik ook niet goed mee rijden,, heb ook gewoon mn stijgbeugelriemen en beugels van mezelf eraan. Maar je went overal aan,,, ook de grootte . ( heb je wel een maat 1 ?? )
Heel veel succes vandaag,,,, en laat het maar weten met foto's erbij he <<)

:wave:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:57

Ja ik heb maat 1 maar er moest eigenlijk staan BIJNA afhevallen haha ik had opeens geen beugels meer er geen evenwicht. Maar toen was ze alweer in stap. Ja ik ga vandaag ermee rijden :) en zal een foto maken :)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:33

@Joliene: Ik heb een barefoot cheyenne maat 2
@Laura_x_: Ik durf het niet te zeggen, omdat ik niet bekent ben met het boomloze zadel wat jij gekocht heb. Bij mij duurde het ongeveer een maandje voordat ik echt niet meer zonder kon :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:07

Karev: op de foto's zie je het probleem al eigenlijk , zie de eerste foto , daar zie je dat de singelstoten wat schuin naar voren getrokken worden , doordat de singel vrij ver naar voren ligt door het Fjordenpensje :P

Op de volgende foto zie je dat de singel er tijdens het lopen inmiddels in geslaagd is om de singelstoten + zadel wat rechter te trekken.

Een banaansingel kan dit goed oplossen. Sowieso vind ik je singel te kort , de gespen komen nu direct ter hoogte van de elleboogplooitjes en dat is vragen om kapotte plekjes :o

De elleboog en plooitjes komen nu tijdens elke stap precies tegen dat breedste deel van de singel aan , en zullen er dan bij veel paarden ook wat overheen plooien waardoor het vel steeds langs de gespen gaat , de kans is groot dat op een bepaald moment dan een keer fout gaat.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:11

Kan het kloppen dat bin de bf het achterkan van het zadel iets omhoogkomt? Ik kon er gister mijn hand onder doen zoveel ruimte zat er aan de achterkant!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:26

De achterkant kan aan de achterkant omhoog komen inderdaad , het zadel is daar stevig genoeg voor.

Als de voorkant erg laag ligt dan komt de achterkant omhoog. Maar dit zie je eigenlijk alleen als er niemand in het zadel zit want zodra er iemand op het zadel zit gaat het natuurlijk gewoon "liggen" , net zoals een kussentje op de bank inzakt als je er tegenaan gaat zitten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:13

Bij mij zattie omhoog toe. Ik er niet op zat. Ik ga vanavond wel evenfotos er van maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:56

pmarena, gefeliciteerd :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:29

Ja gefeliciteerd :) :) *\o/* *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:03

Bedankt , lief van jullie :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:19

Happy B-day! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:21

Sanks :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:33

Pnamera, van harte!! Ik he b de barefoot singel , die met dat ronde middenstukje, is dat ook een banaan idee?
En het pensje is idd wat te dik, daar werken we aan,hihi
Als ik een langere singel neem, dan heb ik te weinig gaatjes. heb nu een 55 cm singel, en nog 3 gaatjes over aan weerszijden. Met een 65 cm singel zijn de stoten te lang..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:39

Bedankt :)

Nee joh dat moet toch kunnen ? Een singel van 10 cm langer dan komt hij aan elke kant dus 5 cm hoger , dat zijn hooguit 2 gaatjes :)

De Barefoot singel is wel anatomisch gevormd , dus met die smalle stukjes die dan achter de elleboog moeten komen te liggen. Dat werkt hier niet omdat de singel wat te kort is , nu ligt net het brede deel erachter.

Maar het is ook geen banaansingel , die heeft Barefoot helaas niet in het assortiment maar is eigenlijk altijd veel fijner bij ponies , die dikke pensjes hebben ze toch bijna altijd :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:40