Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:45

't Was een droom van m'n beste vriend om over een aantal jaar in Tjechie een paardenpensioen te beginnen voor oude manegepaarden. Ik zou dan ooit met hem mee. Vriend is niet meer maar ik heb 't idee nog wel in m'n achterhoofd. Wie weet, ooit... Je koopt daar nog boerderijen met heel wat meer dan 1 ha. grond, waarbij je dan gewoon je eigen bos tussen je weides hebt e.d. (vader van de vriend van m'n broertje woont er, heeft dat ook, zelfs z'n eigen beek door z'n bos).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:03

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:12

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:31

Ik lees en leer nog altijd mee :) met 13 honden blijft er weinig tijd over om bij te reageren :=
Als ik volgende keer bezoek krijg vanuit NL komt er een zuid-Amerikaans zadel mee. Heb er hier helaas geen foto's van.. Hopelijk binnenkort. En moet al weer op zoek naar een zadel, want meneer gaat steeds vaker mee uit rijden. Hier helaas nog steeds geen authentieke zadelmaker kunnen vinden, wie weet is Bedouin al wat meer te weten gekomen..?
Verder droom ik ook mee over een boerderij, wij zijn op zoek in het noorden, niet te ver van Tunis vandaan waar manlief vandaan komt. Net zo mooi als zuid Frankrijk en een stuk goedkoper :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:42

Wow, mooi zeg HC!!

Is 't noorden van Tunesie net zo groen dan? Da's wel gaaf, ik merk 't al, moet daar toch ook echt es naar toe. Als jij nou een leuke boerderij mét guesthouse koopt ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 09:09

Cambiar schreef:
Als je daar niet spontaan schilder wordt, weet ik het ook niet meer...zo idyllisch!

Heel ander soort van groen, maar voor betaalbaar idylisch moet je zo ver niet hoor..
Zuiden van België (12 km van Namen, 60 van Brussel, niet het eind van de wereld.. ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FSHH8AND.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PEU3RVPV.jpg (vandaag ligt er ook sneeuw :D )
Zoals je ziet ben je hier net zoals in de bergen wel al beter af met een zadel met Y-singel (om ook iets on-topic te zeggen :D ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:14

Bandida schreef:
vandaag ligt er ook sneeuw

Hier nu heel zacht, maar... http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3OBOTJM.jpg ;)

Ja, bij jou is het inderdaad idyllisch groen Bandida. Daar kunnen we hier de hele zomer stil van dromen.
Sterkte daar met die sneeuw. Fijn dat je de paarden bij huis hebt en thuis electronisch kan werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:22

Francis schreef:
mét guesthouse koopt ;)

Hebbik :P

Alleen zelf gebouwd...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:09

oh, over idyllisch heb ik ook niet echt te klagen, mijn paarden staan ook heel idyllisch. 't Is alleen niet van mij en ik woon er niet bij (en 't is niet zo groot als dat van jullie).
(vanochtend even snel geschoten)
Afbeelding

Afbeelding

Hmm HC... zo'n zelfgebouwd guesthouse nodigt wel uit tot een vakantie Spanje dan hé ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:28

Francis schreef:
Hmm HC... zo'n zelfgebouwd guesthouse nodigt wel uit tot een vakantie Spanje dan hé ;)

Mijn lief beheert dat. Ik stuur je de link via pm.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:29

Huertecilla schreef:
Fijn dat je de paarden bij huis hebt en thuis electronisch kan werken.

Ja we zijn met z'n allen ingesneeuwd. Ik heb ook voor het eerst mijn auto moeten achterlaten om thuis te geraken, vorige jaren wist ik altijd nog net boven te sukkelen. De paardjes vinden het wel leuk, die kwamen daarnet hoofdschuddend en snorkend achter me aan toen ik een baal hooi op de wei ging leggen.

Ze zijn verbazend stabiel te been op al dat ijs. Ik schuif hier zo min of meer gecontroleerd naar beneden, maar Zorro stapt dan gewoon naast me alsof er niets aan de hand is. Volgens mij zou ik gewoon kunnen opzadelen voor een rondje sneeuw.
Niet Zorro uiteraard ;)

Mooie plek Francis! (:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:32

lakshmi schreef:
Ik lees en leer nog altijd mee :) met 13 honden blijft er weinig tijd over om bij te reageren :=

Leuk te horen dat het goed met ze gaat. Zo'n gigantisch nest zeg :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:38

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:55

Ja, voor Nederlandse begrippen heb ik echt een heel mooi plekje. De paddock is wel dikke drek geweest en nu vreselijk scherp hobbelig opgevroren, vandaar dat ze op de wei mogen, als't mijn eigen grond was keerde ik het paddock deel zodat 't zand boven lag. Da's fijner. Maar al met al mag ik niet klagen, mijn 'paddock' is groter dan wat menig een paddock noemt en ze hebben zowel op de paddock als op de wei natuurlijke beschutting van bomen. De stal wordt dus zelden gebruikt (nu wel, door Gimly, die op een luxe mini-paarden stal in opfok gestaan heeft, die denkt af en toe nog dat'ie showpaard is).

Ben benieuwd HC, 't is wel verleidelijk... voorlopig zit vakantie er nog even niet in maar wie weet...

Ben blijkt echt gemaakt voor de sneeuw, die zit ook nergens mee, bokt, doet gek en racet door de sneeuw alsof het niks is. Die grote platte voeten van hem zijn erg geschikte sneeuwschoenen. Als ik er op kon zou ik idd met gemak een ritje kunnen maken.
Overigens heb ik dat vroeger met m'n 1e Paintmerrie ook vaak genoeg gedaan, buitenritjes in de sneeuw. Maar die had minder platte hoeven en daar bleven dan toch op den duur sneeuwballen in zitten, ondanks dat ze geen ijzers had. Bij Ben gebeurt dat dus niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:46

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:36

leuk hoor allemaal die mooie foto s maar waar leven jullie van iedere maand met andere woorden hebben jullie gewoon een hoop geld ofzo??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:46

connie1964 schreef:
leuk hoor allemaal die mooie foto s maar waar leven jullie van iedere maand met andere woorden hebben jullie gewoon een hoop geld ofzo??

Ik kan voor mezelf zeggen dat dat mooi plekje al veel bloed zweet en tranen heeft gekost, en dat ik gewoonlijk wel weet waarom ik ga werken.
Het is inderdaad idyllisch, bij momenten, en soms ook niet :Y) Niks komt zomaar vanzelf he.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:54

connie1964 schreef:

Alles behalve. Ik ben alleenstaand moeder van een tienerzoon en heb een part time job (3 dagen per week) dus ik weet maar ter nauwernood m'n paard te onderhouden en moet daar véél voor laten. Kwestie van keuzes maken... Deze plek heb ik met heel veel mazzel gevonden en ik was zelf misschien nog wel 't meest verbaasd dat ik het betaalbaar kon huren. Dit is voor mij goedkoper dan in pension zetten, dus mijn paard staat zo uit noodzaak, niet uit luxe (hoewel ik ook niets liever doe dan alles zelf doen, veel liever dan in pension). Zoals gezegd, 't is niet van mij en ik woon er niet bij, ik rij 3 x daags op en neer naar stal, 5 km. verderop.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:49

Francis schreef:
Kwestie van keuzes maken...

Zo is het.
Zoals Bandida ook schrijft komt niets zomaar uit de lucht vallen.

Als je warm wil zitten bij de kachel moet je http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWKATVBU.jpg
Zweet en kwali-tijd investeren. Maar ja, dat wil nooit iemand horen/lezen/weten.
Poep gebeurt. Bij iedereen en de rest bepaal je zelf.

Idem paardrijden.
Wil je een welwillend paard, dan zal je in de relatie daarmee moeten investeren.
Wil je comfie op een mokerharde Malibaud kunnen rijden, dan zal je zittechniek moeten leren.
Maar ja: Ik heb ´makkelijke paarden´met een ´makkelijk gangwerk´.

Nah, het zal wel en zal wat.
Hier geen centrale verwarming, noch aardgas o.i.d., doch er is weinig zo bevredigend als genieten van een glas Tempranillo (1,95 /fles bij de Lidl) in de warmte van eigenhandig uit de rivierwal gekapte, gesleepte, gezaagde, gespleten bomen +:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:00

Ik begin al zin te krijgen in een slow-life topic als afsplitsing van 'niet-engelse zadels'. Voor echte en neppe buitenwoners, zelfbehelpers, plantrekkers in verre buitenlanden, ecoboeren, gestresseerde zelfstandigen met een slow-life hobby ( :P ) creative stedelingen, en gewoon dromers-van.. anders als enige criterium :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:34

Ben ik wel voor in...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:39

Bandida schreef:
Ik begin al zin te krijgen in een slow-life topic als afsplitsing van 'niet-engelse zadels'. Voor echte en neppe buitenwoners, zelfbehelpers, plantrekkers in verre buitenlanden, ecoboeren, gestresseerde zelfstandigen met een slow-life hobby ( :P ) creative stedelingen, en gewoon dromers-van.. anders als enige criterium :D

Over slow roasted peertomaatjes uit eigen moestuin op gemarineerd, gerookt en slow roasted iberisch spek van eigen varken???

Eigenlijk is dat ook ons rijden Bandida. ´Slow-dresseren´ ;)

Hier nu aanhoudende regen en het afdak is niet meer uitsluitend en alleen symbolisch; af en toe gaat er even iemand onder staan *\o/*

Geven we de eer voor het slowtopic op bijvoorbeeld mensenwelzijn aan Francis?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:41

Huertecilla schreef:

Dat vind ik een prima idee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:46

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Dat vind ik een prima idee!

Ga ik ondertussen met een glas wijn bij het houtvuur zitten :wave:

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:48

Voor de liefhebbers van de Malibaud Randonnee, ik heb hier een wijd model te koop (zoals hier al meermaals werd aangehaald, past een wijde malibaud dus NIET op Haflingers en dergelijke). Ik heb het een tijdje gebruikt met een corrector pad op mijn (forse) anglo-arabier maar heb hier geen goed gevoel bij omdat het maar net de bovenkant van de schilden in de corrector raakt (of is dit voldoende?) Het is zowat het enige zadel waar ik me echt goed in voel... balen! Iemand ervaring met de nieuwe maat forty?

(het gaat hier snel, bij deze lijkt men bericht al meteen off-topic)