[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:47

Gefeliciteerd Marielle :)

Zonder pad ligt je zadel keurig zoals het is, dus ik zou in de eerste instantie niets aan de kussens veranderen.
Je bent niet verplicht op die singelstoten door die lussen te doen, dat is eigenlijk alleen handig bij een dressuurmodel, waarbij de pad lang is en dan soms "wegloopt" onderaan, dan houd je hem op zijn plek door die singelstoten door de lussen op de pad te doen.

Zonder ruiter en met pad is het een torentje - ga eerst maar eens rijden, dan merk je vanzelf dat het wat inzakt.

Op sommige foto's - waar het van achteren genomen is- lijkt het of je het zadel er erg scheef op hebt gelegd? Kan een beetje door de schaduwen komen - maar let er op.
Pas er ook voor op dat de pad onder de schoft geen propje wordt - heb je een pad met een opening aan de voorkant?
Afbeelding
Indien niet, dan zou er aan de voorkant ook zo'n klein lusje moeten zitten, waarmee je hem (mbv een veter) vast kunt zetten aan de middelste ring van het zadel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:50

pmarena schreef:
Waarom heb je die singelstoot-onderlegger op de pad zitten :P

Deze gewoon eerst er af halen.
Singelstoten door lusje van pad halen.
En dan van onderaf het onderleggertje weer om de singelstoten doen en deze halverwege (ofzo) tussen singel en pad positioneren.

Je ziet op de foto's ook dat de singelstoten rimpeltjes trekken in de huid van je paard,
Daar moet dat onderleggertje komen...zodat die singelstoten niet direct op je paard liggen :)*

Dat onderzettertje zit vast, omdat het de ijzerhandel moet onderleggen... :P
Er zijn wel singelstootbeschermers te koop - maar persoonlijk zou ik ook nog eens een langere singel kiezen, deze is best kort

Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:54

@swift, mijn paard is nog helemaal onbeleerd, dus even erop klimmen en rondje rijden zou mischien wel kunnen, maar dan wil ik eerst zeker weten dat het zadel goed ligt (voor ik eraf lig tijdens een rodeo :7)

pmarena schreef:
Waarom heb je die singelstoot-onderlegger op de pad zitten :P

Deze gewoon eerst er af halen.
Singelstoten door lusje van pad halen.
En dan van onderaf het onderleggertje weer om de singelstoten doen en deze halverwege (ofzo) tussen singel en pad positioneren.

Je ziet op de foto's ook dat de singelstoten rimpeltjes trekken in de huid van je paard,
Daar moet dat onderleggertje komen...zodat die singelstoten niet direct op je paard liggen :)*

Haha zoals je merkt heb ik er erg veel verstand van 8-) De singelstoot-onderlegger is dat 'vierkantje' die nu klem zit tussen de lus van de pad? Kan ik deze er makkelijk afhalen ja? Zit dat niet met die 'pennen' vast? Ik heb deze zo geleverd gekregen, geen idee dat dat eraf kon.. En die zou ik dan beetje in het midden tussen het begin van de singel en de pad weer erop moeten zetten?

Edit, ik zie nu Kwetals reactie.. Het is idd een pad met inkeping, dus geen propje als het goed is.. Vind ik het alsnog wel raar dat de singel niet mooi door die lusjes past, daar zijn ze toch voor gemaakt?

Verder had ik het zadel er wel recht opgelegd, maar mijn paard vond het allemaal nogal slaapverwekkend, dus die gaat dan op rust staan en dan zakt zijn heup echt scheef, dus ik denk dat dat vertekent (zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-LZ7FZNDW.jpg). Had m ook niet op z'n strakst aangesingeld. Een veel langere singel zal ook niet gaan, had nog 3 gaatjes over vanaf de bovenkant aan beide kanten, en als het zadel nog in gaat zakken en ik singel m wel strak aan, dan is een langere singel over een paar weken te lang geworden ben ik bang..

Ik zie trouwens dat veel singels rechter naar beneden lopen en kreeg al vaker de opmerking dat ik boomloze zadels verder naar voren kan leggen.. Denken jullie dat ik het zadel nog wat naar voren moet doen?

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:03

Oh excuus, dat is dat bovenste dingetje natuurlijk nog inderdaad!

Dacht dat het een los onderleggertje van lagerop was vanwege het verhaal van proberen er doorheen te trekken :P

Mja dan zit het wel een beetje sullig zo inderdaad.... Y;(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:05

Citaat:
Edit, ik zie nu Kwetals reactie.. Het is idd een pad met inkeping, dus geen propje als het goed is.. Vind ik het alsnog wel raar dat de singel niet mooi door die lusjes past, daar zijn ze toch voor gemaakt?

Ik vrees dat ze daar zitten te slapen en ze de sleuven nog steeds zo klein maken als toen die beschermplaatjes nog zonder de extra neopreen onderlaag was :( En inderdaad zit dat ding vast en kan er dus NIET af!! Als je de stoten niet door de sleuven doet, kan de singel makkelijk nog verder naar voor, zonder dat je het zadel verder naar voren doet.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:11

Ja dat idee had ik ook, het zadel wat ik eerst uitgeprobeerd heb (zonder neopreen onderlegging) past namelijk best door die lus, maar met mijn zadel was ik maar aan het prutsen.. Misschien kan ik die snee zelf nog wat breder snijden, er is opzich nog ruimte tusen de stiksels. Maar eerst maar eens proberen hoe het gaat zonder die lusjes te gebruiken.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden, fijn topic dit :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:20

me_marielle schreef:
Ja dat idee had ik ook, het zadel wat ik eerst uitgeprobeerd heb (zonder neopreen onderlegging) past namelijk best door die lus, maar met mijn zadel was ik maar aan het prutsen.. Misschien kan ik die snee zelf nog wat breder snijden, er is opzich nog ruimte tusen de stiksels. Maar eerst maar eens proberen hoe het gaat zonder die lusjes te gebruiken.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden, fijn topic dit :j

Ik vind die sleuven bij Quilty/Quevis en Florac helemaal nutteloos - met die lengte zweetblad schuift het er niet onderuit, wel met de lange flap van de Firenze/Roma pad, maar dan zit er geen breed onderlegd plaatje, dat zit dan hoog.

Overigens is dat beschermplaatje zo groot en dik geworden dankzij de Engels en Australische dealers - dit willen overal 4 meter schuim en neopreen onder :+

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:23

Ja het is opzich ook wel lekker zacht, maar met een pad eronder voelt hij het toch niet :-)

Waar heb jij trouwens die singelstootbeschermer weg van jou foto? Ik ben ernaar aan het googelen maar kan niks soortgelijks vinden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:23

Ah vandaar, zat dat neopreentje er eerst niet onder? Het is nu echt zo'n typisch singelpadje om te zien :=

Wordt het zo niet erg dik dan t.o.v. de zitting, met dat hele onderleggertje er onder dat op de pad valt...?
Krijg je straks weer dat mensen dat ding onder hun been voelen zitten.... dat hebben we bij Barefoot gehad met dikkere afwerkbiesjes :P

Een langere singel heeft mijn voorkeur ook, ik hou echt niet van die lange stukken singelstoot over de borstkas heen.

Maar vind zo'n taartje met allerlei laagjes ook niet fijn.... Don, zit er in de pad nu dezelfde vulling als in de zadelkussens?

Zou het denk je volstaan om zonder pad te rijden (als de kussens met rijdende ruiter er op de ruggengraat vrij houden uiteraard), of juist zonder kussens maar met pad?

Ik heb dat met de oude Ghost altijd gedaan, vond dat veel fijner dan zo'n laagjes-taart :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:31

me_marielle schreef:
Ja het is opzich ook wel lekker zacht, maar met een pad eronder voelt hij het toch niet :-)

Waar heb jij trouwens die singelstootbeschermer weg van jou foto? Ik ben ernaar aan het googelen maar kan niks soortgelijks vinden..

Mijn punt ook, maar de dames stonden er op - dus het leertje is wat groter en heeft 1 laagje neopreen - het is dus niet erg veel dikker geworden.

De singelstootbeschermer kan je gewoon bij BuitenZinnig bestellen - Ghost maakt hem (22 euro - naar keuze met harige of neopreen achterkant)

Citaat:
Don, zit er in de pad nu dezelfde vulling als in de zadelkussens?

Ja, dat kan je dus ook vervangen voor iets anders/dunners/dikkers etc.

Citaat:
Zou het denk je volstaan om zonder pad te rijden (als de kussens met rijdende ruiter er op de ruggengraat vrij houden uiteraard), of juist zonder kussens maar met pad?

Ik heb dat met de oude Ghost altijd gedaan, vond dat veel fijner dan zo'n laagjes-taart :j

Die kussens zorgen er voor dat jij je gezellige A-zit hebt op je picknick-tafel :D Het laagjes-taartje-gevoel valt volgens alle honderden klanten erg mee - ik zou er zeker ook een pad onder blijven gebruiken, je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om wat anders te nemen dan Ghost - Grandeur/Kiffra/Christ en hun soortgenoten, schijnen het ook prima te doen. ;)

Nu ga ik de honden uitlaten eer ik moet gaan dweilen. #)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:36

Voor een langere singel moet ik er uiteindelijk wel gaten bij knippen.. heb zelf nog geen singel gekocht (dit is een geleende), maar denk eraan de FRA supersingel te bestellen. Misschien die maar wat langer doen dan. Of die beschermdingen erbij kopen.

En dan nog 1 vraagje (en dan stop ik :o) waarom zit er klitteband boven op de pad? Is dat toch voor als je zonder kussens wilt rijden en alleen met de pad dat je dat aan je zadel kunt plakken? Want als die kussens er alleen zijn voor de A-zit, kan je er ook zonder mee rijden? Of is het toch ook voor drukverdeling?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:39

me_marielle schreef:
Voor een langere singel moet ik er uiteindelijk wel gaten bij knippen.. heb zelf nog geen singel gekocht (dit is een geleende), maar denk eraan de FRA supersingel te bestellen. Misschien die maar wat langer doen dan. Of die beschermdingen erbij kopen.

En dan nog 1 vraagje (en dan stop ik :o) waarom zit er klitteband boven op de pad? Is dat toch voor als je zonder kussens wilt rijden en alleen met de pad dat je dat aan je zadel kunt plakken?

Ik zou eerst even afwachten hoe de lengte van de geleende singel bevalt - een FRA singel is elastisch, die kan je dan beter ca. 5cm korter nemen (en je kunt nog veel Beter bij BuitenZinnig de Westip singel bestellen - dat is dezelfde, maar dan goedkoper ;) )
Onder het klittenband op je pad zit de opening om de vulling van de pad te kunnen aanpassen -:)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:53

Oooh duidelijk allemaal, bedankt kwetal! Die andere pads van Kieffra en Granduer zijn inderdaad ook mooi!! Maargoed, eerst maar eens zie hoe het hiermee lukt. Ik wil liefst nu naar mn paardje om het weer opnieuw te proberen.. Maargoed, eerst nog maar even werken O:)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:32

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:36

Proficiat met je aankoop me_marielle. Als je aan beide kanten nog 3 gaten over hebt = 6 in totaal toch om nog aan te passen...lijkt me nog veel of zie ik dat verkeerd?
Ik zou in elk geval ook een kortere singel nemen en probeer eens om het zadel net achter de schoft te leggen? Ik vind hem hem te ver naar achter liggen.
Vroeger had ik een western boomzadel waar de rigging (singelophanging) te ver naar achter was waardoor mijn singel net als de jouwe schuin naar voren liep.
Nu met mijn Ghost loopt hij recht naar onder dus denk ik dat het zadel bij jou nog wat naar voor kan :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:38

O die is idd heel mooi Bonjoy...ik begrijp je helemaal :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:52

ik word daar ook erg hebberig van Bonjoy. :D Ik troost mij maar met het idee dat mijn Christ Iberica daar heel erg op lijkt en ik niet moet zagen. _O-

edit; is dat Yusraa ???? Bolletje wol. :D
Laatst bijgewerkt door jokari op 28-08-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:52

me_marielle schreef:
Oooh duidelijk allemaal, bedankt kwetal! Die andere pads van Kieffra en Granduer zijn inderdaad ook mooi!! Maargoed, eerst maar eens zie hoe het hiermee lukt. Ik wil liefst nu naar mn paardje om het weer opnieuw te proberen.. Maargoed, eerst nog maar even werken O:)

Werken??? :D ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:16

Mensjes, als het regent wat gebeurt er dan met jullie schaapjes??

Ben zelf dol op bontzittingen en onderleggerd...maar als zitting geen ervaring mee

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:27

mijn schaapjes komen niet buiten als het regent. :D
Naja, dan worden ze zeiknat en moet je ze laten drogen hé. Afgezien van een doorweekt achterwerk bij jezelf en lange droogtijd van het schaap zie ik niet veel probleem. :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:11

Doorzitten _O- Haha nee, ik heb met mijn zadel volgens mij nog nooit in de regen gereden. Madame is nu al geruime tijd met 'zwanger- en moederschapsverlof', en voorheen hobbelden we lekker recreatief.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:13

Oh Bonjoy, die is mooi!! :j

Hier vandaag voor de eerste keer 'gereden' met een HKM half pad. Aangezien de dressuurdekjes met inlage van HKM niet meer beschikbaar waren in leuke kleurtjes, dan maar voor de half pad gegaan en men eigen dekjes gebruikt. Ik hoop dat bvb Kifra snel dressuurdekjes met leuke kleurtjes gaan ontwerpen :o

Wat denken jullie?

(Op eerste foto staat ze met haar achterbenen in 'slijk' en met voorbenen op beton, vandaar die wss lijkt dat hij lichtjes achterover helt).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:18

Ziet er sjiek uit Witwi!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:08

Mooi !

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:16

Wauw, chique zeg! <3