[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:20

Hahaha Kirsha _O- , nee ik heb er inderdaad niets mee te maken. Wel geweldig stuk trouwens!

Hier ook een haflinger met een schuivend zadel gehad Wubwub. Dit is inmiddels helemaal over met de Hidalgo Venice 2 waar ik echt super blij mee ben :D Ligt als een huis, schuift geen cm en heb er ook genoeg steun aan op de momenten dat ze weer eens schrikt en opzij springt!

Imo kan elk zadel scheef worden als het paard scheef is en de ruiter daarin mee gaat. Je zult dus sowieso aan de slag moeten met rechtrichten (kan ook aan de hand bijvoorbeeld) en ook zorgen dat jij zelf goed recht zit, niet meegaan in de scheefheid van je haf dus. Erg lastig, maar het kan wel :) Ik merk dat ik - na een les van Suzanne (Buitenzinnig) - echt een stuk rechter in mijn lichaam ben doordat ik er bewuster mee bezig ben.

Wat is de reden dat je niet kunt testen dan? Of is dat zadel niet meer als testzadel te krijgen?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:32

@Rianne Goed om te horen dat je zo tevreden bent over de hidalgo :)

@Wubwub: haflingers zijn lastig met zadels he? Over de stevigheid in een boomloos zadel-ik weet niet wat er gebeurd als je paard echt helemaal uit zijn dak gaat.

Ik heb net een afspraak gemaakt voor een zadelpasconsult voor hidalgo zadels, voor over 1.5 week. Aangezien ik van de osteopaat 1.5 week niet mag rijden is dit erg geode timing. Kunnen we meteen een frisse start maken met een nieuw zadel. Ervan uit gaande dat zo'n zadel past - misschien passen ze wel helemaal niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:41

@Phillipa, bedankt voor je reactie :D! Ik heb haar net 1 maand en 1 dag haha :'). Ze is voor ik haar kocht naar de osteopaat geweest, dus niet heel lang geleden. Ze had het al toen ik haar kocht, eigenlijk omdat ze nog niet heel erg lang 'echt' bereden is zeg maar. Dressuurmatig rijden (gymnastiseren) kent ze dus nog niet heel lang. Ik geef de voorkeur aan een western type zadel, vind ik meer bij mij passen, al is de pasvorm natuurlijk belangrijker dus als het niet past en niet fijn ligt gaat het over :j. De cherokee heb ik 1 keer gebruikt, was toen ik op een paard van een vriendin reed. Super fijn maar ik denk dat het te weinig steun bied voor de jolige acties van mijn Fleur :')

@Rianne, ook bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk, zelf recht zitten is het belangrijkste maar o zo moeilijk in zo'n geval. Misschien ook eens investeren in een zit les ja :j. En Het zadel is idd niet meer als testzadel bij BZ voor zover ik begreep.

@Hinke, ja absoluut, dat blijkt :') wat leuk van je zadelconsult, hopelijk zit er iets bij voor jullie!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:03

Er zijn geloof ik als ik het goed begrepen ook heb nog maar 2 Hidalgo Milwaukee verkocht dat is de mijne en het testzadel. ;)

Ik kan wel zeggen je mag het zadel wel uitproberen op mijn fjord, maar die is niet altijd zo lief en niet iedereen durf daarop. :+ En dat zeg dan nog niet hoe die op jouw haflinger zal liggen. Heb helaas geen auto tot mijn beschikking maar zou anders gerust wel tegen reiskosten vergoeding langsgekomen zijn (of voor niks als ik geen WW zou hebben). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:07

Haha je woont ook niet echt om de hoek voor mij helaas, en hier ook toos autoloos :+
Maar lief dat je het aan bied :j

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:56

Ik heb net de barefoot Cheyenne opgehaald. Het zadel ziet er best netjes uit, alle stiksels nog heel. Zelfs de singelstoten zien er netjes uit. Alleen die rits.... Het leer moet wel nodig wat onderhoud krijgen. Het ziet er droog uit. Morgen eens passen, ben erg benieuwd. De grandeur pad die erbij zit is een pad waar de inlages uitkunnen. Ik heb er ook een extra pommel bij. Maar die zal ik er niet in kunnen doen met passen want als ik die rits openmaak kan die nooit meer dicht ben ik bang. Dus eerst eens met deze pommel passen en evt de andere er los op leggen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:46

Daar kom ik weer binnenvallen :o

Vandaag de Cheyenne, maat 0 zonder VPS van mijn stalgenoot op mijn paard gehad en eerst in de bak, daarna door het bos gereden. Wat mij opviel was dat hij al direct een stuk ruimer liep en ook minder als een "plank" de bochten/voltes doorging. Koppie zakte ook makkelijker, hij liep lekker ontspannen. Buiten ging ook prima. Heb alleen stap en draf gedaan, voelde mij nog niet helemaal vertrouwd met het zadel voor een galopje.

Wat mij wel opviel was:
- dat ik erg de achterkant voelde, alsof ik steeds achterop geduwd/gooit werd, kan liggen aan maat 0. Heb zelf broekmaat 40.
- verder hadden mijn bovenbenen en kuiten wel contact met paard, maar knieen niet.
- ook is de zit veel wijder dan op mijn boomzadel (Massimo Trail).

Zou dat anders zijn bij een Cherokee, maat 1 met VPS? Moet gewoon geduld hebben tot het testzadel binnenkomt, zoooo lastig :o
Komt ook dat mijn boomzadel niet goed meer ligt en wil ik dus niet meer gebruiken. Stalgenoot is nu op vakantie waardoor ik haar zadel tijdelijk kan gebruiken. Maar dat is niet het zadel wat ik wil kopen. Pffff 8)7

Nogmaals dank voor het lezen!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:47

Ik zou mij ook graag hier willen melden. Ben vanwege mijn vorige paard overgestapt op boomloos, toen ik hem ging rijden lag er een Barefoot Nevada op en sindsdien ben ik om! Heb mijn dressuurzadel nog eens uitgetest later, maar dat voelde alsof ik geen contact had.
Ik heb nu sinds november een haflinger, en die rij ik met een (volgens mij) randoll's boomloos zadel. Heel fijn, maar merk dat ik iets meer steun zou willen en net iets meer zadel.
Ik heb nu dus hetzelfde soort zadel besteld als m_hartje_m hier in het topic laat zien, bij A&M reitsport op ebay. Hij is vandaag binnengekomen en ziet er super uit! Morgen maar eens uitgebreid testen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:01

Cheyenne en Cherokee zijn 2 verschillende zadels zoals ik het ervaren heb. En ben bang dat de maat 0 te klein is voor je.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:14

hetbommeke schreef:
Wat mij wel opviel was:
- dat ik erg de achterkant voelde, alsof ik steeds achterop geduwd/gooit werd, kan liggen aan maat 0. Heb zelf broekmaat 40.
- verder hadden mijn bovenbenen en kuiten wel contact met paard, maar knieen niet.
- ook is de zit veel wijder dan op mijn boomzadel (Massimo Trail).

Zou dat anders zijn bij een Cherokee, maat 1 met VPS? Moet gewoon geduld hebben tot het testzadel binnenkomt, zoooo lastig :o
Komt ook dat mijn boomzadel niet goed meer ligt en wil ik dus niet meer gebruiken. Stalgenoot is nu op vakantie waardoor ik haar zadel tijdelijk kan gebruiken. Maar dat is niet het zadel wat ik wil kopen. Pffff 8)7

Nogmaals dank voor het lezen!

ik denk dat het voelen van die achterkant absoluut maatgebonden is, maat 0 is heul klein , met een maatje 1 zul je de cantle misschien al helemaal niet meer voelen op die manier.

een zadel met vps zal waarschijnlijk ook wat smaller zitten dan een zadel zonder vps
en dan ga je ook nog een ander model testen wat ook weer anders zit
er is hoop :D nog even geduld voor je testzadel er is (heb je hem al wel ergens besteld?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:52

WubWub, het scheef opvullen van een zadel (boom) om de scheefheid van je paard op te vangen is echt iets wat absoluut niet gedaan mag worden, je paard wordt er alleen maar schever van. 8)7 %) Als je paard scheef is, gaat een boomloos scheef mee, dus daar is niets aan te doen, maar omdat boomloos meegeeft, is het wel makkelijker om je paard met een boomloos zadel weer recht te krijgen. Laat ook jezelf even nakijken - jij kunt ook scheef zijn, met nog meer scheefheid als gevolg. Ik geloof dat het woordje "scheef" overdreven vaak voorkomt in deze post :D

Er zijn meerdere merken die boomloze westernzadels produceren... dus dat moet geen probleem zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:35

Voor wat betreft het scheve paardenprobleem is alles wel gezegd, denk ik. Kan ik me alleen maar bij aansluiten. En wat een mafkees van een zadelmaker, als ik dat even zo mag zeggen :o

Hetbommeke, ik denk ook dat maat 0 te klein is... Ik herken het trouwens wel, wat je zegt. Ik vind de Cherokee ook echt héél anders zitten, niet alleen bij de knieën, gewoon het geheel. Je had je testzadel bij Becidor besteld toch? Hopen dat de testers voor je hem deze keer wel op tijd terugsturen, ik heb hem daar ook getest en heb 12 weken moeten wachten omdat mensen het zadel niet op tijd terugstuurden :(

En donderdagavond gaat mijn VPS-loze pommel op de post hierheen, duim voor me dat hij past :D

Hou me tegen, er staat een schapenvacht met singelstoten op de BM...

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:44

ik ga zo mijn arizona vps loos op bokt markt gooien, als mijn telefoon meewerkt :D

vandaag mijn london gepimpt voor de rit van volgend weekend, zit nu heerlijk schaapje op :=

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:00

Ik begin toch nog even over "scheve Wubwub" :+
De tip van Kwetal om jezelf te laten checken, is een hele goede. Ikzelf was ook niet helemaal recht, met als gevolg een paard wat scheef was, maar ook zelf lichamelijke klachten. Ik ben naar een Ortho Manueelarts geweest. Die heeft mij helemaal weer recht gezet. Hierdoor geen klachten meer in mijn eigen lijf en een recht paard :D

Krisha, 12 weken???!!!!! :oo >;) :n

quibje, is zo'n schaap niet warm in de zomer?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:01

Ik heb mijn barefoot fenders en beugels ook op mp gezet. Ze zijn helaas toch echt te lang voor mij, rijd nu met gewone beugelriemen. Vind het wel jammer. De nieuwwaarde is 105 euro, en ze zijn echt maar een paar x gebruikt, maar geloof dat ik er niet zo veel voor ga krijgen, tot nu toe (na een paar dagen) 24 euro al hoogste bod, schiet niet echt op..... Ik moet ze ook maar even op bm zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:12

Bedankt allemaal voor de tips. Zal de extra vulling er uit laten halen. Ik ben een leek daar in dus ben blij met jullie :j
Raar dan dat de zadelmaker daar voor heeft gekozen, zou toch denken dat juist zij verstand van zaken hebben..

Dus:
Zitles
Orto voor mezelf
Longeren en werken aan de hand
Eventueel opnieuw ortho voor paard
Vulling weer uit zadel
Oriënteren op boomloze zadels

Ik kan weer even vooruit :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:16

Laatst bijgewerkt door Martje80 op 19-03-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:17

Citaat:
Vulling weer uit zadel
ALLES er uit, af laten wegen, zodat links en rechts evenveel materiaal komt, gelijkmatig vullen en NIET TE HARD!!!!!! En dat moet iemand komen doen die je paard gezien heeft, of beter nog, opvullen bij het paard.....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:22

Kwetal schreef:
Citaat:
Vulling weer uit zadel
ALLES er uit, af laten wegen, zodat links en rechts evenveel materiaal komt, gelijkmatig vullen en NIET TE HARD!!!!!! En dat moet iemand komen doen die je paard gezien heeft, of beter nog, opvullen bij het paard.....

En dit alles door een bekwame zadelmaker :)* :D

Karev, dat ziet er inderdaad wel een beetje vreemd uit. Lijkt me ook niet lekker rijden, trekt het niet strak over de schoft?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:24

Heb dr nog niet op gezeten dus dat weet ik niet kirsha

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:26

Ik ben dus ook een beetje bang dat dat straks bij mij gaat gebeuren := De M pommel is wel te smal maar het zadel ligt er wel 'normaal' op. Ik hoop niet dat het straks met de grotere pommel voorover duikelt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:27

Maar wat doe ik in dit geval? M pommel er in en dan kijken? Of extra laagje inlages onder de pommel..al denk ik dat dat niks helpt met die "dunne" inlages

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:30

Kun je niet proberen om de inlages aan de voorkant juist in te korten (dus niet onder de pommel) zodat de pommel gaat zweven, of zeg ik nu iets doms?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:31

Ik denk dat als ik er dan in/op ga zitten dat ie dan juist nog meer voorover komt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:35

Dan zou ik het zo ook niet weten, maar ik denk dat pmarena je sowieso wel goed advies kan geven :D