[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:17

Ah oke. En daar ontstaan ook witte haren door? Hoe voorkom je dit precies?
Mijn merrie heeft ook flinke plekken van de pad van de vele km's deze zomer. Kan door het schuren van scheerwol komen, maar warmte wat niet weg kan lijkt me ook een logisch gevolg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:41

Gaan die witte haren van het zomer gewoon weer weg? Je ziet het bij haar alleen als je tussen de haren kijkt, in eerste instantie zie je het niet. Het doet haar verder ook geen pijn..

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:43

Dat ligt er aan hoelang die situatie geduurd heeft. Bij een kortstondige oorzaak is het na de winterverharing weg. Heeft de situatie langer/heftiger geduurd dan zie je het ook direct in de nieuwe zomervacht.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:47

Bij otti zie ik er niets meer van.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:13

Dat is fijn om te horen.

Door die witte vlek ben ik toch weer gigantisch gaan twijfelen over boomloos en of het wel zo goed bij mijn paard en mij past. Wij rijden minimaal 2 keer per week lange buitenritten gemiddeld zo'n 40km per keer en daarnaast nog een kortere rit van 10 km ongeveer. Het zadel zit voor mij super fijn, voor mijn paard twijfel ik dus. Ze is sowieso na elke rit zeiknat onder het zadel en voorheen had ze ook echt schuur plekken wat gelukkig verholpen is door een andere pad. Echter merk ik dat ik de laatste tijd heel angstig ben geworden tijdens mijn buitenritten en ik heb dit nooit gelinkt aan boomloos rijden, maar nu ik alles op een rijtje heb gezet twijfel ik heel erg of mijn angst misschien toch komt omdat je met boomloos toch minder stabiel zit. Mijn Lazy Mountain zit eigenlijk wel stevig vooral in galop houden de dijrollen je heel mooi op de plek. Maar verder vind ik boomloos misschien toch wel wat te wiebelig. Als mijn paard ergens van schrikt heb ik echt moeite om in balans te blijven (ik heb hms). De laatste tijd merk ik ook dat ik heel veel dingen uit de weg ga uit angst om te vallen.

Ik weet het zelf allemaal niet zo goed, ik ben de laatste tijd zo vreselijk aan het klungelen met zadels. En op dit moment weet ik gewoon even niet wat voor mijn paard en mij het beste is. Sorry voor mijn geklaag, het moest even van mijn hart af en als jullie advies hebben hoor ik dat graag....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:00

Je hebt alleen ervaring met barefoot of niet? Ik zou om je ervaringen met Barefoot boomloos niet meteen afschrijven :n
Er is zoveel meer dan dat! Volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd, maar ik zou als ik jou was een keer een boomloos zadelpasser laten langskomen. Ella bijvoorbeeld, zij kijkt echt heel goed naar de combinatie van ruiter en paard en baseert daar haar advies op. Je krijgt dan echt een heel gericht advies voor wat bij jullie past.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:17

Het is sowieso de bedoeling dat er iemand bij gaat komen, want er moet iets gaan gebeuren. Heb het er ook over gehad met iemand die iets meer verstand heeft van boomloos dan ik en daarna besproken met mijn vriend. Ik denk toch dat ik mij op een ander zadel dan Barefoot moet gaan richten. En of dat dan een ander boomloos merk of een boomzadel word ben ik nog niet overuit. Wel weet ik dat er nu gewoon echt iemand moet komen die mij begeleid in mijn nieuw keuze want dit kan zo niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:29

Ik heb een paar keer barefoot gereden en toen boomloos afgezworen :') en rij nu freemax en weet niet hoe ik ooit nog een ander zadel leuk zal vinden <<) gewoon andere proberen dus.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:54

Ik had een paar dagen geleden een mailtje gestuurd naar een boomloos zadelpasser, nu wachten op een mail terug. Wat denken jullie wat een Lazy Mountain met een zo goed als nieuwe kifrapad plus inlages en ook zo goed als nieuwe brede Barefoot beugelriemen met de brede Barefoot beugels met korf waard is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:28

Als je er geen goed gevoel bij hebt moet er sowieso wat gebeuren natuurlijk :j

Maar wellicht is het ook goed om even in en uit te ademen en even pas op de plaats te maken....?
Want als je nu voor een ander zadel gaat, dan geeft dat niks minder risico op problemen....die kunnen immers altijd ontstaan. Er bestaan geen zadels die 100% probleemloze zekerheid geven. Over elk zadel kan je twijfels krijgen.

Ik zou als ik jou was eerst even goed nadenken wat je precies zoekt in een zadel. Wat heeft dit zadel niet dat je wel wilt? En wat heeft het voor kenmerken die je juist wèl graag wilt houden?

Welke merken en modellen zijn interessant voor wat je zoekt?

En dan kijken welke zadelpasser die voor je mee kan nemen zodat je 1 en ander kan proberen. Wie weet blijkt deze dan toch het beste bij je te passen... het gras is niet altijd groener bij de buren, ik krijg regelmatig berichten van mensen met erge spijt dat ze hun zadel toch wel erg zijn gaan missen na verkoop en een nieuw / ander zadel terugkopen zit dan altijd minder lekker :(:)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:29

Toen ik mijn paard kocht had ze witte haren door dr winterhaar van een boomzadel. Ik rij nu met een Ghostzadel en die witte haren zijn verdwenen. het is wat anders als je echt een drukking hebt, en de haarzakjes dood zijn, dan gaan de witte haren niet meer weg, maar dat zijn dan ook duidelijk hele witte plekken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:02

Het is gewoon alles met elkaar.. Ik heb echt een hele poos al lopen denken of dit wel bij onze manier van rijden past. Ik vind het zadel super lekker zitten maar ik mis wel het veilige gevoel. Toen ik nog echt dressuur wedstrijden reed en dus een boom dressuurzadel had was ik nooit bang op mijn paard. En sinds ik boomloos rij wel, dan denk ik zou het dan toch?? In elk geval denk ik dat Barefoot misschien toch niet goed bij ons past en er wellicht wel een ander boomloos merk is wat beter is voor ons. Maar misschien is het toch beter om terug te gaan naar een zadel met boom. Dat weet ik gewoon echt nog niet, daar moet ik gewoon echt nog even heel goed over nadenken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:18

Ik weet niet welke zadelpasser je heb benaderd. Maar gezien je twijfel tussen boom en boomloos kan ik Kitty van Kifrahorse aanraden. Zij doet zowel boom als boomloos.
http://www.kifrahorsesaddlefitting.nl/

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:19

Petrichor schreef:
Het is gewoon alles met elkaar.. Ik heb echt een hele poos al lopen denken of dit wel bij onze manier van rijden past. Ik vind het zadel super lekker zitten maar ik mis wel het veilige gevoel. Toen ik nog echt dressuur wedstrijden reed en dus een boom dressuurzadel had was ik nooit bang op mijn paard. En sinds ik boomloos rij wel, dan denk ik zou het dan toch?? In elk geval denk ik dat Barefoot misschien toch niet goed bij ons past en er wellicht wel een ander boomloos merk is wat beter is voor ons. Maar misschien is het toch beter om terug te gaan naar een zadel met boom. Dat weet ik gewoon echt nog niet, daar moet ik gewoon echt nog even heel goed over nadenken.

Ik had een paar maanden ook twijfels over mijn zadel en heb Ella laten komen en lekker veel zadels geprobeerd (wel allemaal dressuur), en als het goed is is het goed en dan weet je dat meteen :D
Ondanks dat mijn ghost feitelijk goed op hem lag gaf hij aan dat het niet meer zijn zadel was waardoor ik er ook minder graag in reed (ookal zat ik er net zoals jou er heerlijk in zat).

Tijdens het passen was het ook meteen duidelijk, met zadel 1 was het opzadelen helemaal goed (als hij spanning heeft is hij soms nog wel nukkig daarmee) en daarmee konden we zelfs een stukje geloperen terwijl ik dit alleen doe als het goed voelt. Zadel 2 en 3 kon ik nauwelijks mee draven en voelde alsof ik op andermans zadel reed en zadel 4 gleed ik na de eerste bocht met zadel en al eraf :')

Bij ons was het dus mega duidelijk dat zadel 1 ons zadel zou worden, voor de zekerheid ook nog een week getest en elke rit ging het beter.

Je moet je goed voelen bij je zadel en if not inderdaad zoeken naar het probleem (misschien is het inderdaad maar een gedachte maar niet goed om daarmee door te rijden natuurlijk) en lekker veel zadels proberen. Er is echt zo veel op de markt tegenwoordig dus er is voor iedereen wel wat.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:22

Sure_lee schreef:
Ik weet niet welke zadelpasser je heb benaderd. Maar gezien je twijfel tussen boom en boomloos kan ik Kitty van Kifrahorse aanraden. Zij doet zowel boom als boomloos.
http://www.kifrahorsesaddlefitting.nl/

Zij was ook eens bij ons op stal voor een stalgenootje en vond haar ook heel fijn ogen.
Persoonlijk hele fijne ervaringen met Suzanne van Buitenzinnig en Ella. Tegenwoordig heb je ook hele mooie semi boomloze zadels, dus wel die flexibiliteit van boomloos en de steun van de boom.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:09

Nou de knoop doorgehakt, mijn zadel staat te koop. |(

Hopen dat hij snel verkocht is, voor nu ben ik heel veel aan het inlezen op internet. En dan hoop ik dat er binnenkort iemand mij kan helpen met de aankoop van een ander zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:11

Ga je niet veel te snel ?? Straks krijg je er spijt van.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:12

Weet je zeker dat je niet eerst iets anders wilt proberen om uit te sluiten of het echt aan het zadel ligt?

In ieder geval heel veel succes met de zoektocht verder!
Zou zeker ook naar ghost kijken, oa de buttera als zadel geeft heel veel steun

Edit: aan de andere kant, mocht je spijt krijgen kan je deze altijd weer opnieuw aanschaffen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:35

Ik zou eerst andere inlages proberen!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:52

Nou, de vacht van mijn paard zou ik wss wel wat aan kunnen doen bijvoorbeeld andere inlagen. Maar ik heb in dit zadel geen gevoel van veiligheid en dat heb ik tot nu toe met alle Barefoot zadels gehad, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten veranderen aan dit zadel. Ik ben bang dat Barefoot vooral niet geschikt is voor mensen met hms. Ik heb echt een stabieler zadel nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:59

Petrichor schreef:
Nou, de vacht van mijn paard zou ik wss wel wat aan kunnen doen bijvoorbeeld andere inlagen. Maar ik heb in dit zadel geen gevoel van veiligheid en dat heb ik tot nu toe met alle Barefoot zadels gehad, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten veranderen aan dit zadel. Ik ben bang dat Barefoot vooral niet geschikt is voor mensen met hms. Ik heb echt een stabieler zadel nodig.

Is ook mijn ervaring, Freemax, BM en de Cavallin Buttera gaan wel goed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:19

Petrichor schreef:

Hopen dat hij snel verkocht is, voor nu ben ik heel veel aan het inlezen op internet. En dan hoop ik dat er binnenkort iemand mij kan helpen met de aankoop van een ander zadel.

Waarom? Ik zou gewoon een boomloze passervice laten komen kijken nsar je huidige zadel en indien nodig e andere zadels kunt proberen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:43

Maartje1990 schreef:
Petrichor schreef:

Waarom? Ik zou gewoon een boomloze passervice laten komen kijken nsar je huidige zadel en indien nodig e andere zadels kunt proberen.

Mee eens, en je kan altijd aangeven dat je sws wat andere zadels wilt proberen omdat je twijfels hebt. Een goede zadelpasser zal dat altijd kijken naar jouw zit, jouw gevoel, hoe het feitelijk op je paard ligt en hoe je paard eronder beweegt :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:44

Ik lees nu pas dst je je zelf niet veilig voelt in jd huidige zadel dat is een ander verhaal dan natuurlijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:00

Maartje1990 schreef:
Ik lees nu pas dst je je zelf niet veilig voelt in jd huidige zadel dat is een ander verhaal dan natuurlijk

Precies, dan houdt het op natuurlijk.