[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:12

pmarena schreef:
Buitenzinnig schreef:

Paard stil zetten, met je hand voet weer in de beugel doen en door :)

Ja hèhè, als het daarom gaat dan heb je überhaupt geen veiligheidsbeugels nodig want dan kan je dat altijd wel doen :D

Ik vind het wel lekker als veiligheidsbeugels ook daadwerkelijk veilig zijn op van die momenten dat het allemaal niet zo gezapig gaat :)

Haha, als je je beugel kwijt bent heb je geen veiligheidsbeugel meer nodig, dan is je voet al uit de beugel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:23

Ja en als je je beugel kwijt bent dan ben je kwetsbaarder en dat is een gevaarlijk moment, dus wil je je voet graag z.s.m. weer in de beugel :j

Dat is voor mij ook een groot deel veiligheid: niet alleen je voet er uit krijgen, maar zeer zeker ook dat je hem er weer makkelijk IN krijgt :)*

Kan uit eigen ervaring vertellen dat je er echt niet op zit te wachten dat je je voeten niet meer in de beugels geprikt krijgt terwijl je paard er in een tetterende rengalop vandoor gegaan is :=

Zie maar eens te remmen zonder beugels, in die situatie kom je er ineens achter dat dat verdraaid lastig is want je voelt aan je water dat àls je op de noodrem gaat, je zelf uit het zadel gekatapulteerd wordt omdat je geen houvast aan je voeten hebt :P

little_birdy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:31

Ik heb tot nog toe altijd composiet beugels aan mijn zadels gehad .
Maar ik denk dat als ik straks mijn ghost weer heb ik ga voor zwaardere beugels omdat dat wat meer stabiliteit geeft

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:33

pmarena schreef:
De afmeting staat er ook niet bij dus geen idee hoeveel voetruimte er precies is.

12cm

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:37

pmarena schreef:
Geen idee, ik ken deze specifieke beugels niet dus hou een slag om de arm dat er iets kan gebeuren waardoor de binnenbeugel vast kan gaan klemmen of ineens niet meer kan tuimelen door interne roestvorming of vuiligheid die er tussen gaat zitten of dat er iets verbuigt ofzo....bij mechanische systemen moet je toch altijd maar hopen dat de techniek op het moment supreme ook echt werkt :)

Roestvorming kan bij deze beugels niet; er zit geen ijzer/metaal oid in.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:46

Het zou mijn keuze niet zijn, Buitenzinnig. Ik hou van korfjes en een breed voetbed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:51

Zweer nog steeds bij mijn EZ-rides. :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:52

@pmarena hier geen moeite de safestyle terug te vinden na kwijtraken. Ik heb wel de rubber flexibele dingetjes aan de binnenzijde erop. Dus niet helemaal open.

@buitenzinnig vaker dat systeem gezien. Ik hou er persoonlijk niet zo van, wat als ie niet los 'klikt' omdat er bijv zand tussen is gekomen oid. En wil ook graag met een wat stevigere schoen veilig kunnen rijden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:53

Ik heb simpele engelse beugels of standaard haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:58

Bedankt voor de feedback. Wellicht bestel ik een paar om het eens te bekijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:00

Darkadia ja met een extra uitsteekseltje erop zal het al een stuk makkelijker gaan om ze terug te vinden inderdaad +:)+

Ik vond het echt hele mooie beugels verder. Vond het knobbeltje onderaan de open kant ook wel jammer, was er helemaal niet zeker van of dat niet als spoortje zou werken bij Rena want het kwam precies op die hoogte tegen haar buik zeg maar. Al met al was het het gewoon niet voor ons net zoals nog een dozijn hele mooie beugels :P

EZ rides ook gehad maar die hadden dan weer geen gedraaide ophanging.
En het verende voetbed gaf mij een te onstabiele beenligging naar mijn zin.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:19

ik heb van die safestyle beugels. Heb deze nu toch al een aantal jaar en heb er eigenlijk nog geen problemen mee ondervonden. Maar eerlijk is eerlijk, ik doe ook geen parcourtjes, voornamelijk buitenritjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:58

Juist doordat ze al gedraait zijn lijken ze me makkelijk terug te vinden. Compositie beugels moet ik gaan draaien. Hier op een harddraver in harde draf was ok ze ook kwijt kon blijven zitten dankzij de pommel die ik kon vasthouden maar mn voet kreeg ik niet in de beugel.

Mocht ik ooit gaan springen heb ik andere (ook gedraaide) beugels op het oog. Zijn van die bont gekleurde dingen met van die spikes die zorgen dat je goed grip hebt met je voet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:00

Bz: ik zou echt geen interesse hebben in die beugels. Wil perse gedraaide beugels vele malen fijner

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:25

Ook fijn: ijslanderbeugels :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:56

Wat is naar jullie idee het meest ideale boomloos zadel voor paarden met een hoge schoft?
Ik wil een zadelpasser laten komen, maar wil wel graag een indicatie hebben van welk zadel geschikt zou kunnen zijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:04

Ik zou inderdaad gewoon proberen. Een zadelpasser kan naar jou paard en jou kijken en vanuit daar een optie kiezen.
Wie laat je komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:56

@alleirbag: een Bob Marshall met een Peaked Pommel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:13

pmarena schreef:
Nee geen vering, dat wil ik persoonlijk ook niet omdat je daar al snel een veel onrustigere / instabielere zit van krijgt :)

Elke keer dat je gaat "staan" in je beugels wordt je been immers een beetje langer omdat de beugel dan door het gewicht een stukje verder naar beneden gaat. En daardoor verandert elke keer de positie van je knie een beetje.

Goh, zou kunnen wat je zegt, nooit zo bij stilgestaan, misschien voel ik mij daarom zo wiebelig met momenten :+ Langs de andere kant: eerst zonder gereden en daar zijn bij een langere rit enkels & knieën niet zo blij mee .. sinds de vering geen last meer op dat gebied. Maar misschien is dat ook al anders bij een ander voetbed etc, ik ken alleen de simpele standaard-beugels en dan die flexibele die ik heb, nog nooit wat anders geprobeerd ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:05

Bij mij maakte vooral de gedraaide ophanging en een wat breder voetbed een fijn verschil voor vermoeide knie en kuit :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:52

alleirbag schreef:
Wat is naar jullie idee het meest ideale boomloos zadel voor paarden met een hoge schoft?
Ik wil een zadelpasser laten komen, maar wil wel graag een indicatie hebben van welk zadel geschikt zou kunnen zijn.

Naar mijn idee zijn eigenlijk alle betere merken boomloos aan te passen naar hoge schoft. Op mijn paardje met best wel wat schoft pastte ook eigenlijk alles wel (iig het schoft deel). Heeft een barefoot, ghost, freeform, trekker, hidalgo, bob marshall met peaked pommel op gelegen en nu Tevreden gebruiker van mijn Flexible Inspiration en Heather moffett Flexee.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:55

Ik heb een probleempje,

Ik heb de barefoot barrydale met de grandeur pad eronder.
Maar nu, zeker nu het verharen bezig is, gaat de achterkant van de pad schuren, en houdt mijn paard geen haar meer over op de plek waar het pad eindigd.
Helaas gaat het niet om een klein randje, maar de hele achterkant. (Heel rond vlak)
Paard is geschoren, dus extra gevoelig.
Er is wel een zadelvlak over gehouden, maar deze is te kort omdat ik toen de tijd alleen nog maar met m'n christ reed en m'n barrydale niet had.
Het gaat dus echt om het stuk waar hij onder het zadel geschoren is, waar hij niet geschoren is, is ok.

Nu vind ik de pad zoiezo erg stroef onder, volgens mij is het ook geen echt bont.
En gezien hij een erg gevoelig huidje heeft, wil ik eigenlijk kijken naar iets passenders voor onder m'n BD.

Wat denken jullie wat beter is?
Een half pad, ander zadelvormig pad?
Of misschien heel wat anders?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:39

Fysiopad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:53

pmarena schreef:
Bij mij maakte vooral de gedraaide ophanging en een wat breder voetbed een fijn verschil voor vermoeide knie en kuit :)

Misschien inderdaad, het valt eens te proberen, moet toch een 2e set beugels hebben wegens 2 zadels :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:03

alleirbag schreef:

Hier lagen zowel de ghost (nu) en de barefoot (in verleden) prima op een draver met hoge schoft