[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:51

Oh mooi! Ik ben bang dat ik weer zo'n twijfelgeval heb, aangezien de L fork van de Arizona ook aan de smalle kant is, zal je zien dat een XXL dan weer te breed gaat zijn. Ben er vandaag in ieder geval maar even zonder zadel opgestapt, vind het toch niet zo'n fijn idee, hoewel ik niets aan haar merk... Stom dat ik het niet eerder heb gecontroleerd.

Ik laat het je even weten! :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:54

Ja dat is ook best lastig! De pommels en forken hebben ook niet helemaal dezelfde maatvoering, toch? Ach zo met je pad en singel rijden klinkt ook goed.

Mijn merrie past de L en de XXL op de rug allebei mooi. Heel apart. Maar toch ligt het zadel met de L beter.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:11

Nee klopt inderdaad, het was helaas te donker om foto's te maken maar de M pommel was wel dusdanig smal dat ik niet denk dat een L wel gaat passen... En ik las dat je bij twijfel beter de breedste pommel kunt nemen, dus vandaar dat ik die maar probeer.

Nou mooi opgelost toch!

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:13

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:26

Maaike_Indy schreef:
Even snel een vraagje, de pad voor de barefoot barrydale, die is er gewoon in 1 maat? Of zit er verschil tussen de pad voor een maat 1 en een maat 2 zadel?

Is er gewoon in 1 maat, zie webshop :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:58

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:04

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:24

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:25

Helemaal niet toepasselijk O:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:26

Haha tja herkenbaar,we kopen geen kleren maar zadels en toebehoren!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:36

Oh, totaal niet herkenbaar hoor O:) :') Geweldig geschreven weer!
En weet je wat het leuke is? Wij (denk toch wel hét forum) komen er in voor! _/-\o_

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:40

Haha geweldig stukje.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:49

_O- _O- _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:40

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:59

Geweldig :')
En inderdaad, ik herken dit totaaaal niet :')

*vraagt zich nu stiekem af welke bokker 'demanvan' is*

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:27

Geweldig geschreven weer, en inderdaad erg herkenbaar :o
Ik zou bijna medelijden krijgen met "de man van" mij :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:35

Ik ben toch echt wel echt heel benieuwd wie het is _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:48

Dat dacht ik ook meteen inderdaad, met die lijst van zadels moeten we diegene toch in principe wel kennen <<)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:53

Iemand met een haflinger. Vallen er toch al heel wat af :)*

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:54

Ik kan het niet zijn... Heb helaas geen man die ook mee gaat in de paarden -O-

Die had allang gezegd 'bekijk jij het lekker met je zadels' :')

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:57

Of de schrijven van de man van heeft gewoon zoveel op bokt rond gekeken en op basis daarvan een personage verzonnen :P :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:58

Rianne is het denk ik ook niet... Die heb ik nog nooit over Olympische ambities gehoord :') Misschien is die Haflinger wel een pseudoniem voor een ander ras := Ik ben het in ieder geval niet!

Maureen, ik kwam jou tegen op Facebook :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:00

Ik heb vanmorgen voor het eerst op een London gereden (die nog niet echt was ingereden) en hoewel ik de diepere zit van mijn Lexje ook heel fijn vindt lag de London ook niet verkeerd. Het was nog wel een beetje een torentje en wat breder maar ik ga er vanuit dat dat minder wordt. Het zadel schoof ook wat naar links en rechts (afhankelijk van welke hand) in galop maar of dat aan het zadel lag of aan de singel durf ik niet te zeggen. Ik heb er een ergonomische singel bij te leen maar die leek wat te lang en omdat ik verhalen had gelezen over te strak aansingelen ben ik ook voorzichtig geweest. Het elastische an sich beviel ons beiden wel. Vrijdag weer proberen :) (morgen vast spierpijn ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:02

Na een beetje wikken en wegen en contact met Marcella kom ik hier ook even 'inbreken'... :)

Ik heb een 7 jarige haflinger dame en ze heeft links iets meer bespiering dan rechts. Ik heb er momenteel een normaal dressuurzadel op die recent door de zadelmaker rechts iets meer is bijgevuld in de hoop dat ik niet naar rechts schuif als we een wending naar rechts rijden. Helaas heb ik gisteren gemerkt dat dit niet werkt. Het enige wat werkt op dit moment is door zelf helemaal tegen te gaan hangen naar links, maar dit lijkt mij ook niet de oplossing :o :') (en dat heb ik slechts 1 keer gedaan om te kijken of ze daar op reageerde, dus niet dat jullie denken dat ik dat nou iedere wending doe :+ )

Vanmiddag heb ik les en dan kijken we even hoe we dit kunnen oplossen, zodat ik toch in evenwicht blijf en we rechts ook sterker kunnen maken zodat ze zelf weer recht is. Ook ben ik van plan meer te gaan longeren om haar sterker te maken in haar bespiering zonder dat mijn zadel/lichaam een storende factor kan zijn.

Zelf heb ik heel veel interesse in boomloos maar zie door alle boomlozen het bos niet meer :o. Ik ben benieuwd of jullie weten of boomloos misschien een mogelijkheid zou zijn of dat ook een boomloos zadel met de bespiering mee naar rechts zal schuiven met als resultaat dat mijn evenwicht ook weer rechts hangt?

Ook vroeg ik me af welke boomloze zadels 'voldoende' steun bieden. Mijn haf is nog lekker jong in de kop en wil soms nog wel eens een rengalopje laten zien op momenten dat ze schrikt. Vaak maar 3 passen ofzo en is keurig terug te nemen :') maar bij dat soort acties lijkt het me wel fijn om een zadel te hebben die daar steun voor bied.

Ik ben dolverliefd op het westernzadel van Hidalgo (heb BZ een mail gestuurd voor informatie) maar weet niet of het een goede keuze zou zijn. Ook gezien ik hem niet kan testen twijfel ik erg.

Dit is in elk geval een foto van de 'probleemzone'. Ze staat een klein beetje scheef door dat ze haar hoofd naar links heeft gebogen, maar hoop dat het een beetje een idee geeft.

http://i95.photobucket.com/albums/l158/ ... 687b2e.jpg

Ik heb al een paar dagen mee zitten lezen en gezien ik laatst ook een uitgebreide vraag zag zal ik mijn info ook iets completer maken. Zelf ben ik rondom de 1.65 m en ongeveer 56 kg. Ik rijd dressuurmatig maar met name veel buitenritten en wil graag wat endurance wedstrijdjes mee pakken en volgend jaar ofzo een keer op trektocht. Ik maak dus met name lange buitenritten in met name draf.
Mijn pony is 1.44 m, heeft voor een haflinger wel wat schoft:

http://i95.photobucket.com/albums/l158/ ... c134c2.jpg

Owja en dat artikel is hilarisch! Maar ik ben het ook niet :')
Ik heb buiten een barefoot cherokee nog geen ander boomloos zadel geprobeerd. Sowieso nog geen op mijn paard.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:20

Hoi wubwub (Haha leuke naam :') ). Heb zelf ook een merrie met nu rechts meer bespiering dan links. Juist door een zadel scheef te vullen wordt dit verschil vaak alleen maar groter toch? Dus dat snap ik eigenlijk niet zo goed van de zadelmaker. :o

Sinds ik boomloos rijd én mijn merrie behandeld wordt door een osteopaat gooit ze me minder op de linkerkant. Hoelang heb je haflinger dame al? :) Is dit ineens ontstaan of al langer aan de gang?

Ik heb zelf een barefoot london, voor mij geeft dit voldoende steun, maar er zijn ook meerdere in dit topic volgens mij die zich er toch onzeker in voelen. Een meer 'gewoon' zadel heeft Hidalgo (Venice II volgens mij), dit oogt ook meer als een dressuurzadel en geeft meer steun. Ook schijnt de london voor mensen met kortere benen minder prettig te kunnen te zijn, omdat ze dan niet bij de kniewrongen komen.

Wat vond je van de cherokee?

Enne, idd veel longeren en aan de hand werken :)