voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:57

Ja het is echt een kwestie van inrijden :j

Maar in het begin is het wel balen met een nieuw zadel, vaak ligt dat er toch wat raar en hoekig bovenop en daar knappen toch best wat mensen (begrijpelijk) op af omdat ze vinden dat het direct goed moet liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:22

ik heb problemen met de vps dat ik niet echt de juiste inlages meer vind voor eronder.
vroegah (:D) reed ik met dukspad met een paar dubbele inlages + een paar zachte inlages. zadel lag dan perfect, zowel de cheyenne als de london.
nu een london mét vps, en is de dubbele inlages te dik( met hkm pad), en enkele inlages te zacht.
de originele barefoot pads glijden bij ons alle kanten op, dus moet ik wel een duks of hkm nemen.
maar bij de duks zijn de inlagevakken zo groot, als ik er maar een inlage insteek (bij de hkm hetzelfde als ik barefoot inlages gebruik), dan zakken ze naar beneden, liggen niet netjes onder de vps, en krijgt paard een soort drukplekken van de randjes van de inlages.
dus nu gebruik ik de hkm met de protectortpad + een paar zachte inlages. het ligt op zich goed, maar ik heb de indruk dat het nog te veel is. maar een enkele inlage zakt naar beneden, en enkel de protectorpad vind ik te weinig (is een soor memoryfoam, kun je zo indrukken tot een mm dik) daar ik veel lichtrij :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:27

pmarena schreef:
Dat is wel een leuke inderdaad, daar kwamen ze toen jaren geleden mee maar ik meen me iets te herinneren dat ze daar toen (ook jaren geleden) weer mee gestopt zijn...? Ben ik overigens absoluut niet zeker over hoor!

Ik krijg eigenlijk zelden of nooit "klachten" over een te diepe zit, wel af en toe dat mensen hem nòg dieper willen :P

Maar is een Ghost niks voor je dan? Kun je de cantle zo vanaf halen, die zit gewoon met klittenband vast :)

mmm, ik heb nog steeds ene beetje twijfels bij de ghost ivm de wrongetjes etc, ik heb nogal bovenbenen O:) dus dan zijn die dijbeenwrongetjes niet altijd fijn :n
snap ook best dat de meeste mensne die cantle wel fijn vinden :j zeker bij gewoon drie gangen rijden heb je de vrijheid van achter ook helemala niet zo nodig, maar bij specifiekere behoefes zoals bij aan en opleren van gangen bij een gangenpaard kan die vrijheid aan de achterkant net even dat dingetje zijn wat je nodig hebt.

de Island hebben ze gewoon nog in het assortiment, maar ja, druk aan de mail met allerlei partijen...torsion is kwa ontwikkeling redelijk stil blijven staan...het concept is kwa opbouw volgens mij grotendeels nog exact zo als in het begin , Barefoot is altijd door blijven ontwikkelen naar gelang er meer kennis opgedaan werd, opmerkingen van klanten werden meegnomen wat betreft comfort voor ruiter etc etc ...

dus ben er nog niet helemaal uit...vandaar ook contact met barefoot... wil toch echt alle mogelijkheden van alle kanten hebben bekeken etc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:39

Sommige mensen zouden kunnen zeggen dat Torsion gewoon prima was en zo gebleven is, en Barefoot ook prima was, maar toch doorontwikkeld is...en dat dat dan weer voor- en nadelen heeft O:)

Ik ben nog steeds gek op Barefoot hoor en vind een ingereden Barefoot beter dan een Torsion, maar nieuwe Barefoots sinds het VPS dat is echt zo jammer dat je dan raar liggende zadels hebt een poosje....bij de oude Barefoots en Torsion had je dat niet zo erg, die waren sneller ingereden.

Maargoed, dat zeg ik nu, destijds zat ik daar ook mee te klooien, haha.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:52

Torsion wordt wel degelijk aangepast en veranderd...maar daar adverteren ze niet zo mee. ;)
En Torsion had al de mogelijkheid van VPS, maar dan zelf aangebracht (dus ook uitneembaar) ver voordat Barefoot daar aan dacht. En ze hebben het geen VPS genoemd, natuurlijk. :D

Ik ben nog steeds <3 op mijn Iberica en dus terug naar af wbt slapte van zadels..... :o

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:22

Is Torsion nog ergens verkrijgbaar in NL? Ik baal namelijk dat ik de mijne destijds verkocht heb |o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:30

Pasterza schreef:
Is Torsion nog ergens verkrijgbaar in NL? Ik baal namelijk dat ik de mijne destijds verkocht heb |o

Er staat wel een Nederlands/Belgische dealer, maar die heeft ze niet op de site, dus dat schiet niet op. In Duitsland zijn er 2 goede, die beiden achter het product staan.
www.hufkratzer.de en www.torsion-shop-kaiser.de
Ze verstaan beiden Engels - dus leef je uit

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:06

in mijn vakantie op een gewoon zadel gereden, maar ik moet zeggen dat ik mijn bf toch fijner vind. het doorzitten gaat steeds beter , hier had ik in de galop vooral veel moeite mee. de vrouw waarmee ik op vakantie gereden heb heeft daar van iemand een boomloos zadel geprobeerd en vondt dit een geweldige ervaring. haar haf liep er een stuk rustiger onder. nu kreeg ik deze week een mail dat ze ook een boomloos heeft besteld. volgend jaar neem ik mijn bf mee. kunnen we samen boomloos rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:09

Buitenzinnig schreef:
Torsion wordt wel degelijk aangepast en veranderd...maar daar adverteren ze niet zo mee. ;)
En Torsion had al de mogelijkheid van VPS, maar dan zelf aangebracht (dus ook uitneembaar) ver voordat Barefoot daar aan dacht. En ze hebben het geen VPS genoemd, natuurlijk. :D

Ik ben nog steeds <3 op mijn Iberica en dus terug naar af wbt slapte van zadels..... :o

Dat is geen VPS hoor BZ, want dat heeft alleen Barefoot :P
Ik neem aan dat je die open onderkant bedoelt waar je inlages in kon doen? Dat vond ik niet zo interessant eigenlijk... vind het systeem van Ghost beter :)

Doe mij ook maar lekker slap :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:21

Ja, dat systeem waar je inlagen onder in het zadel kon doen - later ook weer aangepast - maar in principe zou dat ook extra vrijheid voor de wervelkolom moeten geven en extra bescherming wanneer er veel in beugels gestaan werd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:32

Op zich was het idee ook wel leuk, ik heb er persoonlijk alleen niets mee...zadelkussens. Werk liever met de kussens los eronder in de pad zodat kussens en zadel onafhankelijk van elkaar kunnen buigen, dat past zich veel makkelijker aan de vorm / vervorming van de rug aan :)

Dat vind ik ook zo ideaal aan de Ghost: je kunt die kussentjes er makkelijk vanaf halen als je dat wilt, en ze desnoods in een pad er onder stoppen :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:50

Buitenzinnig schreef:

ik heb vandaag weer eens een keer zonder zadel gereden, alleen wel een dekje op zijn rug, vind ik net iets fijner zitten, en dacht meteen: God wat moet zo'n iberica dan toch lekker zitten, want ik vind het al heerlijk om zonder zadel te rijden[ wat ik tegen woorddig te weinig doe], dus laat staan als je dan in zo'n heerlijk fellzadel zit als de iberica.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:05

Pasterza schreef:

Goedhard kun je ze bij bestellen :) adverteren er niet echt mee maar zijn wel verkoop punt hoewel je via kaiser ook goed Tweedehands kunt kopen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:07

Goedhard is weer van de Torsion site af.... nu SkyRiding, maar dat is België. Dan beter naar Steffi Kaiser, die doet het al zo lang, betrouwbaar en goed adres er voor hoor! Echt! :j

*edit* Bij SkyRiding staan ze ook niet op de site - zal wel het zelfde gezeur zijn als ik 2 jaar geleden had - ze willen je wel als dealer, maar ze sturen je geen info voor op de site...treurig :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:00

lol, sja, mmm...ergens niet verrassend dit , maar wat BZ zegt Steffi Kaiser is een goed adres :j
ik heb in het verleden meermaals contact gehad met Torsion zelf over eventueel dealer worden, waarbij ik uiteindelijk een hoop info heb gehaald bij Steffi en BZ heb ondervraagd ;) over de ervaringen.

momenteel ook weer contact, maar geloof dat ik het nu maar echt opgeef :roll:
ik wil heel graag dealer zijn /worden in NL, maar het kost allemaal zoveel pijn en moeite ... lijtk af en toe wel of ze geen zadels willen verkopen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:17

Pmarena, ik heb contact met Daniella :)
hoop dat engels daar ook goed is, heb mijn duitse geworstel maar even opgegeven

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:52

Hoi ik ben op zoek naar een passende singel voor mijn paard bij zijn barefoot zadel. Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 drytex, de omtrek van mijn paard heb ik gemeten en dat is 195 cm. Zoals ik het opgezocht heb moet ik de omtrek van mijn paard - lengte kortste gaatjes+ 10 cm doen. Dus 195-108+10=97 cm Dan moet ik volgens mij een singel van 95 cm kopen. Maar moet ik dan de complete lengte rekenen en een singel van 95 cm halen of enkel van gesp van de singel naar gesp dus een langere halen maar die van gesp naar gesp 95 cm is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:25

ik heb gisteren de barefoot atlanta getest van een medebokker (was aan het twijfelen tussen een arizona om te kopen, en een semiboomloos zadel). amai, dat ding zit zaaalig! (zeker in vergelijking met mijn fake startrekk westernzadel), heb ook direct getest op mijn jong paard van drie (eerste maal les en eerste maal vlot doorgedraafd en bokkesprongetjes gehad :D), en het zadel bewoog niet, en ik ook niet :D !
dus heb beslist om de arizona te kopen :D
(wil wel nog zon zalige bontseatsaver erop :D)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:50

ReneeMonty schreef:
Hoi ik ben op zoek naar een passende singel voor mijn paard bij zijn barefoot zadel. Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 drytex, de omtrek van mijn paard heb ik gemeten en dat is 195 cm. Zoals ik het opgezocht heb moet ik de omtrek van mijn paard - lengte kortste gaatjes+ 10 cm doen. Dus 195-108+10=97 cm Dan moet ik volgens mij een singel van 95 cm kopen. Maar moet ik dan de complete lengte rekenen en een singel van 95 cm halen of enkel van gesp van de singel naar gesp dus een langere halen maar die van gesp naar gesp 95 cm is?

HOE GROOT!!!!!!!!!????????????? :oo Overigens worden singels van gesp tot gesp gemeten en niet het flapje wat er nog voorbij steekt.... Westip maakt op maat, dus ook dressuursingels van 95cm lang :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:55

ReneeMonty schreef:

omtrek van je paard - lengte kortste gaatjes = aan een singel die op de korste gaatjes past, als je er 10 cm bijtelt is je singel toch te lang?
moet je geen 10 cm aftrekken? (= 77 cm)
ikheb met mijn barefoot london een fra singel van 1 m, en die is bij mijn paard al ruim lang genoeg (beide kanten op het tweede kortste gaatje)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:02

Nog even een vraagje wbt de ghost.

Ik heb begrepen dat je naast de (soort van) geintergreerde pad opzich geen extra pad hoeft te gebruiken.
Maar, kan het wel? (voor de 'mooi' bijvoorbeeld) en wat is dan een goeie optie?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:07

Bij de Ghost hoort echt wel een pad - vroeger maakte Ghost die zelf, maar nu ze dat niet meer doen, kan je via, bijvoorbeeld Grandeur, wel een pad voor je Ghost laten maken.
Er zit geen geïntegreerde pad bij Ghost - weet niet hoe je daarop komt - de originele Ghost pad was wel zo precies op maat, dat het leek of hij er aan vast zat ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:08

Ik bedoel de originele pad, die zit erbij...............en die zie je inderdaad haast niet.

Wat is nu verstandig............originele weglaten en dan een hafpad ofzo.
Of originele eronder en dan voor 'de mooi' eventuele een pad erbij (maar wat is dan verstandig?).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:10

Geïntegreerde pad, je bedoelt gewoon de kussens die er met klittenband onder zitten neem ik aan? :)

Je kunt daar in principe natuurlijk een gewoon dekje onder leggen, dan heb je hetzelfde idee als een Engels zadel met kussens waar je een gewoon dekje onder legt.

Ik ben daar zelf niet zo'n fan van omdat de rugbies van zo'n dekje dan alsnog strak over de ruggengraat trekt, of tussen de kussens gaat zitten en de ruggengraatvrijheid minder maakt.

Een Ghost-pad vond ik ook niet geweldig, vanwege het ontbreken van een duidelijke ruggengraatvrijheid.

Ik haalde altijd de kussens onder de Ghost vandaan, en deed er een pad voor een Barefoot onder.
Dan heb je meteen wat materiaal onder de singelstoten die langs het paard naar beneden lopen :P

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:12

Ik ben nog niet thuis in de termen Pmarena....maar ik bedoel dus de ghost pad (die je haast niet ziet).